چطور کسب‌وکار را در شرایط بحران مدیریت کنیم؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

چه صاحب یک شرکت خصوصی باشید و چه مدیریت سازمانی دولتی را بر عهده داشته باشید، درهرصورت باید انتظار بروز بحران را نیز داشته باشید. حضور در دنیای کسب‌وکار، آمادگی شما را در هر لحظه می‌طلبد؛ به‌عنوان یک مدیر، باید همیشه و هر زمان برای بروز مشکلات حاضر باشید. حتی اگر به هر اندازه نیز برای پیشگیری از بروز بحران تلاش کرده باشید، باز هم ممکن است اتفاقاتی که فکرش را نمی‌کردید، شما را در مسیر بحران قرار دهد.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر صاحب کسب‌وکار باید در خود پرورش بدهد، توانایی مدیریت بحران است. هرچقدر که توانایی مدیریت بحران در مدیران بیشتر باشد، بدون شک به همان اندازه نیز شانس موفقیت کسب‌وکارشان نیز بیشتر خواهد بود. در این مطلب، قرار است با شما درباره اهمیت مدیریت بحران صحبت کنیم و چند راهکار برای مدیریت شرایط بحرانی در کسب‌وکار در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بحران در کسب‌وکار چیست؟

به ساده‌ترین بیان ممکن، بحران را می‌توانیم به این شکل تعریف کنیم:

بحران‌ها، همان مشکلات بسیار بزرگ کاری هستند که ممکن است به‌صورت کاملا ناگهانی برای هر کسب‌وکار پدیدار شوند. گاهی نیز ممکن است قبل از وقوع، نشانه‌هایی از خود به نمایش بگذارند.

البته باید بدانید که بحران‌های کاری همیشه آن‌قدرها هم بزرگ نیستند. گاهی بحران‌ها می‌توانند بسیار کوچک باشند و به‌راحتی حل‌وفصل شوند. این بحران‌ها گاهی بدون اینکه پیامدهای منفی و ناگواری از خود بر جای بگذارند، محو می‌شوند.

اما نباید فراموش کرد که در مقابل، برخی از بحران‌های کاری نیز ممکن است آن‌قدر بزرگ و اساسی باشند که  حیات کسب‌وکار شما را از ریشه تهدید کنند. در چنین مواقعی شاید توانایی مدیریت بحران شما به‌عنوان یک مدیر کفایت نکند و نیاز به کمک‌گرفتن از متخصصان مدیریت بحران داشته باشید.

متداول‌ترین انواع بحران در کسب‌وکار را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • مالی
  •  سازمانی
  • فردی
  •  تکنولوژی
  • طبیعی

شرایط بحرانی

چرا مدیریت بحران در کسب‌وکار مهم است؟

بهترین راهکار آن است طوری کسب‌وکار و خود را بنا بگذارید تا دچار بحران نشود. اما در صورت بروز بحران نیز باید در هر حالتی آمادگی دست‌وپنجه نرم کردن با آن را داشته باشید. چنان‌که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، گاهی بروز بحران می‌توان حیات کسب‌وکار شما را تهدید کند؛ این موضوع مهم‌ترین دلیلی است که باید توانایی مدیریت بحران را در خود بهبود ببخشید و قوی‌تر کنید.

برای اینکه بتوانید شرکت خصوصی یا سازمان دولتی خود را به موفقیت برسانید، بدون شک باید مدیریت بحران بدانید. به یاد داشته باشید که برای هر بحران، باید رویکردی متفاوت در پیش بگیرید و بر اساس ماهیت آن بحران به حل‌وفصل آن بپردازید.

انواع رویکرد در مدیریت بحران را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • رویکرد مسئولیت‌پذیرانه
  • رویکرد فعال و پویا
  • رویکرد جبرانی

8 گام برای مدیریت بحران در کسب‌وکار

اکنون به اصل مطلب رسیده‌ایم؛ بعد از آگاهی از ماهیت بحران و اهمیت آن، باید یک‌راست به سراغ مراحل مدیریت بحران و رفع آن در کسب‌‌وکار رفت. در این بخش، 8 گام اساسی برای مدیریت بحران را به شما آموزش خواهیم داد.

1.    انتظار بروز بحران را داشته باشید

اولین قدم برای مدیریت بحران، آن است که انتظار بروز بحران را داشته باشید. همیشه گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل لازم است که از قبل، تمامی بحران‌های احتمالی که ممکن است برای سازمان شما رخ دهد را شناسایی کنید، آن‌ها را بشناسید و برای حل آن‌ها، راهکارهایی را آماده کرده باشید.

2.    اطلاعات و داده‌های لازم را جمع‌آوری کنید

حال تصور کنید که بحرانی در سازمان شما رخ داده است. اولین گامی که باید برای حل آن بردارید، این است که ماهیت آن را بشناسید. برای رسیدن به این هدف، باید اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشید. برای اینکه بتوانید بحران را مدیریت کنید، به این اطلاعات نیاز مبرم خواهید داشت. به یاد داشته باشید که آگاهی، قدرت است.

 

3.    یک تیم مدیریت بحران تشکیل دهید

اگر از فواید کار گروهی آگاهی داشته باشید، به‌خوبی می‌دانید که قدرت در جمعیت است. به‌محض اینکه اطلاعات کافی درباره بحران موجود به دست آوردید، می‌توانید یک تیم مدیریت بحران تشکیل دهید. این تیم به شما کمک خواهد کرد فرایند مدیریت بحران را با بازدهی و سهولت بیشتری پیش ببرید و در کمترین زمان ممکن، مشکلات را از بین ببرید.

4.    هدفی واحد را مشخص و روی آن تمرکز کنید

برای اینکه بتوانید بحران را به روش کارآمدتری مدیریت کنید، باید هدفی واحد برای تیم خود مشخص کنید. لازم است که اولویت‌ها را مشخص کنید، چیزهایی که باید حفظ شوند و آن چیزهایی را که باید قربانی شوند تعیین کرده و از بین آن‌ها، تنها روی مهم‌ترین مسائل تمرکز کنید. به‌کارگیری چنین شیوه‌ای می‌تواند شما را زودتر به اهدافتان برساند.

5.    مشکلات را به چند بخش تقسیم کنید

حل یک مشکل بزرگ درآن‌واحد می‌تواند بسیار دشوار باشد. برای اینکه بتوانید بحران پیش ‌رو را زودتر و با سهولت بیشتری پشت سر بگذارید، لازم است که مشکلات را به چند بخش تقسیم کنید. این مشکلات را باید هم از بعد داخلی و هم از بعد خارجی بررسی کنید و در نهایت راه‌حل‌هایی را برای حل آن‌ها ارائه دهید. این روش می‌تواند بازدهی بیشتری برای تیم مدیریت بحران شما داشته باشد.

6.    نقشه راه مدیریت بحران را طراحی کنید

اکنون شما تمامی ابزارهای لازم را برای مدیریت بحران را در اختیار دارید؛ از اطلاعات لازم برخوردار هستید، اولویت‌های خود را مشخص کرده‌اید و می‌توانید به بهترین شکل ممکن دست به اقدام بزنید. با تمام این منابعی که در اختیار دارید، لازم است یک نقشه راه، یک راهنمای جامع و کامل برای مدیریت بحران طراحی کنید. این نقشه از اولین اقدامات تا آخرین گام‌ها برای مقابله با شرایط بحرانی را برای شما مشخص خواهد کرد. حال می‌توانید روند حل بحران را آغاز کنید.

7.    ذهن خود را باز نگه دارید

برای اینکه بتوانید بحران را به بهترین شکل ممکن حل کنید، لازم است که ذهن خود را در طول عمل باز نگه دارید و انعطاف‌پذیر باشید. هراندازه هم که برای حل بحران فعلی برنامه‌ریزی دقیق کرده باشید، باز هم ممکن است در این میان در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که حل‌کردنشان نیاز به خلاقیت و انعطاف‌پذیری داشته باشد.

مدیریت بحران

8.    تحلیل‌های پسابحرانی را فراموش نکنید

بعد از اینکه بحران فعلی را با موفقیت پشت سر گذاشتید، لازم است که تجزیه‌وتحلیل‌های خاصی را نیز انجام دهید. به این فرایند، تحلیل پسابحرانی گفته می‌شود و هدف از انجامش، این است که دلایل بروز بحران را از اول مورد بررسی قرار بگیرد. برای اینکه از بروز بحران‌های مشابه جلوگیری کنید، لازم است که دلایل به‌وجودآورنده بحران را بشناسید و آن‌ها را از ریشه رفع کنید.

مدیریت بحران دشوار است، اما غیرممکن نیست

به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار، چه یک شرکت خصوصی و چه سازمان دولتی، باید بدانید که مدیریت بحران کار ساده‌ای نیست. اما با تقویت مهارت‌های مدیریت ، می‌توان هر اتفاق ناخوشایندی را پشت سر گذاشت. همیشه یادتان باشد که بحران ممکن است در هر کسب‌‌وکاری رخ دهد؛ حتی اگر به بیشترین میزان ممکن از بروز آن پیشگیری کرده باشید.

در این مقاله، از ماهیت مدیریت بحران و از اهمیت آن گفتیم. در ادامه نیز گام‌های مدیریت  در کسب‌وکار را در کنار هم آموختیم. در پایان، بگذارید نظر شما را نیز جویا شویم. آیا تابه‌حال در کسب‌وکار خود دچار بحران شده‌اید؟ چگونه با آن مقابله کرده‌اید؟

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *