کاربرد درخت تصمیم گیری در کسب و کار

کسب و کار

به اشتراک گذاشتن مقاله

 در کسب و کار، تصمیمات زیادی اتخاذ می شود که نمی توان از آن ها به سادگی گذشت. یکی از ابزارهای تصمیم گیری در کسب و کار درخت تصمیم گیری است. درخت تصمیم گیری نمایش گرافیکی از راه‌حل‌های مختلف برای حل یک مشکل در دسترس هستند تا مؤثرترین مسیرها را تعیین کنند. هر “شاخه” درخت نشان دهنده یکی از نتایج بالقوه است.

 

درخت‌ تصمیم گیری به راحتی قابل درک و تفسیر است، و می‌تواند در کنار سایر روش‌های تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار گیرد. این شیوه به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا برای تمام نتایج ممکن در طول فرآیند تصمیم‌گیری آماده شوند. از آنجایی که محاسبات زیادی در ایجاد درخت تصمیم گیری دخیل است، بسیاری از کسب و کارها از نرم افزار برای این فرآیند استفاده می کنند. نرم افزار به کسب و کارها کمک می کند تا درخت تصمیم گیری را ترسیم کنند، مقادیر و احتمالات را به هر شاخه اختصاص دهند و هر گزینه را تجزیه و تحلیل کنند.

 

ترسیم درخت تصمیم گیری

کسب و کار

 

وب‌سایت Mind Tools می‌گوید که درخت‌ تصمیم گیری مفید است، زیرا به رهبران کسب‌وکار کمک می‌کند تصویری متعادل از عواقب هر اقدامی را به دست آورند. هنگام ترسیم درخت تصمیم گیری، با یک کادر مربع شروع کنید، که نشان دهنده تصمیمی است که باید بگیرید. هر گزینه را از آن کادر بیرون می آورید، اگر از بالای صفحه شروع می شود به پایین یا اگر از سمت چپ شروع می شود به سمت راست. اگر نتیجه یک گزینه نامشخص است، یک دایره بکشید. اگر نتیجه به این معنی است که باید تصمیم دیگری بگیرید، یک مربع بکشید.

 

Mind Tools توصیه می‌کند: «با شروع از مربع‌های تصمیم جدید در نمودار خود، گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید را زیر آن بنویسید». “از دایره ها، خطوطی را ترسیم کنید که نتایج احتمالی را نشان می دهد.” این روند را تا زمانی ادامه دهید که هر تعداد از نتایج و تصمیمات ممکن را که فکر می‌کنید از تصمیم اصلی کسب و کار ناشی می‌شود، بگیرید. هنگامی که درخت را ترسیم کردید، آن را تجزیه و تحلیل کنید که هر شاخه و نتیجه چه معنایی دارد. مقادیری را به نتایج احتمالی اختصاص دهید و احتمال هر نتیجه را تخمین بزنید. با این اعداد، می توانید محاسبه کنید که کدام گزینه بهترین است.

 

مزایای استفاده از درخت تصمیم گیری

 

استفاده از درخت تصمیم گیری برای کشف نتایج بالقوه مختلف می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد:

 

درک و تفسیر آسان اطلاعات

فهم درخت تصمیم گیری آسان است، مخصوصاً برای رهبران کسب و کار که ممکن است در تجزیه و تحلیل آماری مهارت کافی نداشته باشند.

 

ترسیم آن ساده است

تا زمانی که اطلاعات در دسترس دارید، ایجاد درخت تصمیم گیری در مقایسه با سایر تکنیک‌های تصمیم‌گیری در کسب و کار فرآیندی ساده دارد.

 

به پاکسازی داده کمتری نیاز دارد

با ایجاد متغیرها در درخت تصمیم گیری، به پاکسازی داده‌های کمتری نیاز است. مقادیر از دست رفته و مقادیر پرت اهمیت کمتری در داده‌های درخت تصمیم گیری در کسب و کار دارند.

 

نمونه هایی از نحوه استفاده کسب و کارها از درخت تصمیم گیری

 

درخت‌های تصمیم گیری به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا از طریق تعیین بهترین نتایج برای سازمان‌هایشان کار کنند. بر اساس انتخاب CFO، کسب‌وکارها از درخت‌های تصمیم گیری برای طرح‌ریزی همه نتایج و راه‌حل‌های ممکن استفاده می‌کنند، که می‌تواند به آن‌ها در انتخاب آگاهانه در مواردی مانند موارد زیر کمک کند:

 

  • کوچک کردن یا گسترش
  • برنامه ریزی جانشینی
  • تغییر مدل های قیمت گذاری یا ارائه محصول
  • گسترش تحقیق و توسعه
  • تصمیم گیری برای فروش در کسب و کار
  • جابجایی
  • برون سپاری

 

نمونه درخت تصمیم گیری

 

برای درک بهتر نحوه عملکرد درخت تصمیم گیری در کسب و کار، خوب است که نمونه ای از آن ببینید. یکی از مثال‌های خوب، شرکتی است که سعی می‌کند تصمیم بگیرد که آیا در یک برنامه آموزشی آنلاین کارمندان سرمایه‌گذاری کند یا خیر.

 

کادر اول تصمیم اصلی است: اینکه آیا برای یک برنامه آموزشی برای کارکنان جدید در کسب و کار هزینه شود یا خیر. بعد از آن، یک شاخه از کادر اول با «بله» و دیگری با «نه» کشیده می‌شود. آنجایی که نتیجه هر یک هنوز معلوم نیست، دایره هایی در انتهای هر شاخه رسم می شوند.

 

از شاخه «بله»، دو گزینه برای برنامه های آموزشی مختلف کسب و کار وجود دارد: «سیستم 1» و «سیستم 2». دایره «بله»، دو شاخه دیگر رسم می‌شود: یکی برای سیستم 1 و دیگری برای سیستم 2. در آنجا، شاخه‌هایی برای نحوه پرداخت هزینه سیستم ترسیم می‌شوند، یا به طور کامل یا از طریق اقساط ماهانه.

 

در سمت “نه” درخت، شاخه هایی برای استفاده از روش آموزشی موجود در کسب و کار یا استخدام کارشناسان آموزش ترسیم می شود. از آنجایی که طرح موجود در حال حاضر وجود دارد، هیچ شاخه دیگری از آن خارج نمی شود. از “شاخه استخدام مربیان”، دو شاخه دیگر به عنوان “تکنسین های میدانی” و “مهندسین فروش” کشیده می شود.

 

پس از تکمیل درخت کسب و کار، هزینه ها و احتمالات هر شاخه برای محاسبه و ارزیابی هر گزینه اختصاص داده می شود.

 

دراین باره همچنین می توانید مقاله چرا مهارت حل مسئله در محیط کار مهم است؟” را مطالعه کنید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *