چگونه برای کسب و کار خود برنامه فروش بنویسیم؟

کسب و کار

به اشتراک گذاشتن مقاله

هر کسب‌وکار نیاز به یک طرح تجاری دارد. به عنوان موتور درآمدزای شرکت شما، بخش فروش باید اولویت اصلی باشد. در این مقاله مفهوم برنامه فروش را بررسی می کنیم و راهنمایی هایی را که برای ایجاد یک برنامه فروش مناسب برای کسب و کار نیاز دارید را ارائه می دهیم.

 

برنامه فروش چیست؟

 

یک طرح فروش، استراتژی فروش کلی یک کسب و کار، از جمله اهداف درآمدی شرکت و نحوه دستیابی بخش فروش به این اهداف را شرح می دهد. این ممکن است شامل اهداف درآمد، مخاطبان هدف و ابزارهایی باشد که تیم در کارهای روزمره خود از آن ها استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، برنامه فروش باید شامل موانعی باشد که ممکن است تیم با آن مواجه شود، و همچنین برنامه های احتمالی برای غلبه بر آن ها.

 

طرح های تجاری در مقابل طرح های فروش

 

طرح های تجاری و طرح های فروش ارتباط نزدیکی با هم دارند. با این حال، یک برنامه فروش باید اقداماتی را که بخش فروش کسب و کار برای دستیابی به اهداف گسترده تر شرکت انجام می دهد، مشخص کند. یک طرح فروش با یک طرح تجاری متفاوت است، اگرچه هر دو به یک هدف عمل می کنند.

 

نحوه نوشتن برنامه فروش

 

هر طرح فروش باید با نیازهای کسب و کار مطابقت داشته باشد. هیچ طرح فروش یکسانی وجود ندارد. برنامه فروش برای کسب و کار شما منحصر به فرد خواهد بود. با برنامه ریزی دقیق، دید بسیار واضح تری از آنچه باید انجام دهید و یک نقشه راه برای چگونگی رسیدن به آنجا خواهید داشت.

 

مراحل ایجاد یک طرح فروش چیست؟

 

یک برنامه فروش برای هر کسب و کار در هر اندازه، از یک کارآفرین فردی گرفته تا یک شرکت بزرگ ضروری است. هنگامی که برای نوشتن برنامه فروش خود آماده شدید، این مراحل را دنبال کنید:

 

1. اهداف را تعریف کنید

 

کسب و کار

مشخص کردن اهداف کسب و کار باید همیشه اولین قدم در ایجاد یک برنامه فروش یا هر سرمایه گذاری تجاری دیگری باشد. شما باید حجم فروش مورد انتظار و هر بازاری را که انتظار دارید به آن برسید را در نظر بگیرید. زمانی که بتوانید اهداف کلیدی خود را به طور دقیق بیان کنید، خود را آماده می کنید تا مراحل بعدی را برای دستیابی به اهداف خود برنامه ریزی کنید.

 

2. وضعیت فعلی را ارزیابی کنید

 

گام بعدی این است که یک نمای کلی از وضعیت کسب و کار خود در رابطه با هدفی که در مرحله اول تعیین کرده اید ایجاد کنید. نقاط قوت و دارایی های خود را مرور کنید. نگاهی به منابع خود بیندازید و اینکه چگونه می توانید آن ها را برای هدف خود به کار ببرید. این می تواند شامل روابط شخصی و مزایای رقابتی مانند محصولات یا خدمات جدید باشد.

 

3. استراتژی های فروش را تعیین و ترسیم کنید

 

استراتژی های فروش کسب و کار تاکتیک های واقعی هستند که تیم شما برای دستیابی به مشتریان از آن ها استفاده می کند. آن‌ها می‌توانند شامل کانال‌های بازاریابی و همچنین رویه‌هایی برای تولید سرنخ و دسترسی به مشتری باشند که توسط فروشندگان شما به کار گرفته می‌شوند.

.

4. نقش های تیم فروش را تعریف کنید

 

به هر یک از اعضای تیم فروش باید نقش‌ مشخصی اختصاص داده شود. تعیین جهت فروش کسب و کار بسیار مهم است، زیرا تمرکز شرکت را نشان می‌دهد و به تیم کمک می‌کند تا فروش را به بهترین شکل هدف قرار داده و اجرا کند.

 

5. سایر بخش ها را از اهداف فروش مطلع کنید

 

باید کل کسب و کار از اهداف تیم فروش مطلع باشند. برنامه خود را برای سایر اعضای شرکت به وضوح ترسیم کنید تا اهداف و رویه های تیم فروش را درک کنند. از این طریق سایر بخش ها هنگام تعامل با تیم فروش و مشتریان کارآمدتر می شوند. این کار همچنین سطح خاصی از کیفیت و حرفه ای بودن شرکت را به مشتریان منتقل می کند.

 

6. ابزارهایی را برای تیم فروش فراهم کنید

 

ابزارهایی را که هر یک از اعضای تیم فروش برای دستیابی به اهداف کسب و کار نیاز دارند، مانند نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری را فراهم کنید. بهترین نرم افزار برای رفع نیازهای یک شرکت قابل تنظیم است و استفاده از نرم افزار و کار موثر را برای تیم شما بسیار آسان می کند.

 

7. جزئیات نحوه پیگیری پیشرفت توسط بخش

 

جهت گیری استراتژیک و بینش در مورد چگونگی نظارت بر پیشرفت کسب و کار را ارائه دهید. داشتن یک برنامه 3 ماهه برای ارزیابی اینکه آیا شرکت در مسیر هدف است یا خیر، به اندازه خود برنامه مهم است. بازارها تغییر می کنند و برنامه فروش شما نیز باید تغییر کند. به روز نگه داشتن آن به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید.

 

عناصر کلیدی یک برنامه فروش

 

هر طرح فروش باید شامل عناصر زیر نیز باشد.

 

اهداف واقع بینانه

 

شما باید اهداف قابل دستیابی را برای کسب و کار تعیین کنید. تیم فروش خود را به چالش بکشید، اما خیلی سخت نگیرید. داشتن اهداف میانی به ایجاد روحیه کمک می کند و تیم را برای رسیدن به یک هدف بزرگ تر آماده می کند. به جای داشتن یک هدف بزرگ، ایجاد اهداف کوچک‌تر، تیم شما را متمرکز نگه می‌دارد.

 

ابزار فروش

 

کنترل فروش کسب و کار می تواند مفید باشد. می توانید از ابزارهایی برای پیگیری هر یک از اعضای تیم و همچنین به طور کلی هر بخش استفاده کنید. همچنین این کار به ایجاد فرهنگ مسئولیت پذیری در بین فروشندگان کمک می کند.

 

انتظارات روشن و ساختار تعریف شده

 

اهداف و مسئولیت های مشخصی را به هر یک از اعضای تیم اختصاص دهید، تا انتظارات را مشخص کنید. نتایج را بر اساس اعداد اندازه گیری کنید. به هر یک از اعضای تیم در کسب و کار برنامه مشخص بدهید ولی اینکه چگونه می‌خوانهد به آنجا برسند را بهتر است خودشان مشخص کنند.

 

برنامه های آموزشی

 

در طول مسیر کسب و کار، ممکن است برای تداوم حرکت، آموزش نیاز باشد. با آموزش مداوم در مورد آنچه در صنعت می گذرد به افراد تیم کمک می کنید تا کار خود را به بهترین شکل انجام دهند.

 

همچنین دراین باره می توانید مقاله برنامه وفاداری مشتری چیست و چه مزایایی دارد؟” را مطالعه کنید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *