آیا حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد باعث افزایش بهره وری می شود؟

حقوق و دستمزد

به اشتراک گذاشتن مقاله

حقوق و دستمزد  مبتنی بر عملکرد چیست؟

بر مبنای میزان فروش و یا دیگر معیارها به دست می آید. این دستمزد، مانند پورسانت یا پاداش، معمولاً علاوه بر حقوق پایه ارائه می شود و به عنوان انگیزه ای برای کارمندان در نظر گرفته می شود.

تحقیقات نشان می دهد که پاداش مبتنی بر عملکرد کارکنان را تشویق می کند تا بیشتر کار کنند و نتایج بهتری را برای شرکت به ارمغان بیاورند. با این حال، ممکن است که کارکنان بیش از حد کار کنند، که منجر به رضایت شغلی کم و به طور بالقوه، جابجایی بالای کارکنان می شود. حقوق و دستمزد بر پایه عملکرد یک سیاست برای بهبود عملکرد و رقابت است، اگرچه اثرات نامطلوب بر تشدید کار و فشار فیزیکی و استرس روانی کارکنان را نباید نادیده گرفت. بنابراین، هنگامی که یک کارفرما سیاست پاداش مبتنی بر عملکرد را اجرا می کند، برگزاری جلسات منظم برای سنجش روحیه اعضای تیم و ارزیابی اینکه آیا آن ها در معرض فرسودگی شغلی هستند یا خیر، ضروری است.

همچنین مطالعات نشان می دهد که کارمندانی که حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد دریافت می‌کنند سخت‌تر کار می‌کنند، اما در نهایت با سطوح استرس بالاتر و سطوح پایین‌تری از رضایت شغلی مواجه می‌شوند. کارمندانی که پاداش مبتنی بر عملکرد دریافت می‌کنند، بیشتر در معرض کار بیش از حد هستند.

 بر اساس عملکرد سازمانی

هنگامی که محققان به طور خاص به پرداخت های مرتبط با سود شرکت نگاه کردند، دریافتند که پاداش بر اساس عملکرد رضایت شغلی، تعهد کارکنان و اعتماد به مدیریت را افزایش می دهد، در صورتی که پرداخت های مربوط به سود به طور عادلانه در سازمان توزیع شود. این مطالعه نشان داد که وقتی دستمزد مربوط به سود فقط به بخش کوچکی از نیروی کار داده می شد، در مقابل، رضایت شغلی، تعهد کارکنان و اعتماد به مدیریت کمتر بود.

 

آیا حقوق و دستمزد بر افزایش عملکرد تاثیر می گذارد؟

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که میزان دستمزد یک فرد مستقیماً به سطح عملکرد او مرتبط نیست. مهم نیست چقدر به کارمندان حقوق می دهید، آن ها در نهایت روال عادی خود را طی می کنند. اگر این روال‌ها شامل سستی و عملکرد ضعیف باشد، این همان چیزی است که اتفاق می‌افتد.

علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که همه کارکنان به خوبی به حقوق و دستمزد مبتنی بر انگیزه پاسخ نمی دهند. به عنوان مثال، متخصصان حسابداری یا منابع انسانی ممکن است برای هر گزارشی که تکمیل می کنند، به جای کمیسیون، حقوق ثابت بخواهند. با این حال، افزایش حقوق و دستمزد و پاداش برای کار زیاد می تواند سودمند باشد.

 

مزایا و معایب حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد

 

حقوق و دستمزد

اتخاذ مدل حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد مزایا و معایبی دارد:

 

مزایا

جذب و حفظ استعدادهای برتر را بهبود می بخشد

برای افراد برتر، درک آنچه از آن ها انتظار می رود، دستیابی به آن انتظارات و گرفتن حقوق و دستمزد خوب و پاداش، انگیزه هایی برای ماندن هستند. به نوبه خود، تیم منابع انسانی شما می‌تواند ویژگی‌های این کارمندان برتر را برای شناسایی آن ویژگی‌ها در نامزدهای احتمالی و ایجاد نیروی کار ایده‌آل تجزیه و تحلیل کند.

 

زمینه هایی را برای بهبود نشان می دهد

حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد به رهبران کسب‌وکار این بینش را می‌دهد تا با دادن پاداش به مشارکت اعضای تیم، حلقه‌های ضعیف را بیابند. با شناسایی افراد با عملکرد پایین و سپس تجزیه و تحلیل چرایی عملکرد کمتر از حد انتظار آن ها، می توانید زمینه هایی را در کسب و کار خود که نیاز به بهبود دارند، مانند فرآیندهای آموزشی، نظارت و ارتباطات، کشف کنید.

 

افزایش بهره وری

با توجه به ماهیت این ساختار حقوق و پاداش، کارکنانی که کمک بیشتری به شرکت می کنند، دستمزد بیشتری دریافت می کنند و در نتیجه بهره وری بالاتر را تشویق می کنند.

 

انتظارات روشن

حقوق مبتنی بر عملکرد، میزان دستمزد را تا حد زیادی در کنترل کارکنان قرار می دهد و آن ها را قادر می سازد حقوق خود را افزایش دهند. این همچنین انتظارات روشنی را برای افزایش حقوق ایجاد می کند، در نتیجه ارتباطات نادرست را کاهش می دهد و شفافیت را افزایش می دهد.

 

معایب

به خطر افتادن کیفیت در مقابل کمیت

کسب‌وکارهایی که تصمیم می‌گیرند حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد را اجرا کنند، باید از ارزش “کیفیت بر کمیت” آگاه باشند. برای جلوگیری از انجام کارهای عجولانه و با کیفیت پایین‌تر، باید بر اهمیت کار با کیفیت بالا تأکید کنید.

 

آسیب زدن به فرهنگ شرکت

همه افراد با پاداش مبتنی بر عملکرد خوشحال می شوند. اما اعضای تیم که در محیط رقابتی راحت نیستند، و ممکن است ساختار را درک نکنند. این می تواند همکاری و کار تیمی را از بین ببرد. زیرا حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد به برتری دستاوردهای یک فرد نسبت به دستاوردهای یک تیم منجر می شود.

 

سختی در تغییر رویه

هنگامی که یک تیم با حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد سازگار شود، تغییر آن بسیار سخت است. حتی اگر متوجه شوید که ساختار پرداخت دیگری برای کل کسب و کار شما بهتر عمل می کند، تلاش برای تغییر آن ممکن است به قیمت انحلال شرکت تمام شود.

 

جایگزینی برای حقوق مبتنی بر عملکرد

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد برای نیروی کار شما مناسب است، باید چند ساختار دیگر را در نظر بگیرید. دستمزد و حقوق ساعتی رایج‌ترین شکل‌های برای کارکنان است.

پورسانت نوعی از حقوق و دستمزد است که بیشتر با حقوق و دستمزد مبتنی بر عملکرد مرتبط است. این مدل دستمزد معمولاً نشان دهنده میزان مشارکت یک فرد یا تیم با شرکت است.

درباره پورسانتی می توانید مقاله حقوق href=”https://dingontime.com/%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d9%88-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%b2%d8%af-%d9%be%d9%88%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%aa%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/”>و دستمزد</a> href=”https://dingontime.com/%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d9%88-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%b2%d8%af-%d9%be%d9%88%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%aa%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/”>پورسانتی چیست؟” را مطالعه کنید.

 

آیا دستمزد مبتنی بر عملکرد برای تیم شما مناسب است؟

دستمزد مبتنی بر عملکرد مناسب همه کسب و کارها نیست. در حالی که برخی از کارمندان با آن پیشرفت می کنند، برخی دیگر به حقوق و دستمزد ثابت و قابل پیش بینی نیاز دارند. با یک برنامه تشویقی که به درستی اجرا شده است، حقوق مبتنی بر عملکرد می تواند برای شرکت هایی با هر اندازه ای کارآمد باشد، اما مطمئن شوید که ابتدا نیازهای کارمندان و گزینه های جایگزین را در نظر گرفته اید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *