همه چیز درباره کد اقتصادی و شناسه ملی

به اشتراک گذاشتن مقاله

تمامی موسسات و شرکت ها برای به رسمیت شناخته شدن کسب و کار آن ها و انجام بسیاری از اعمال مانند احراز هویت، عقد قرارداد، انجام انواع معاملات و … نیازمند کد اقتصادی و شناسه ملی هستند. هر شرکت و موسسه ای که به فعالیت های اقتصادی و تجاری می پردازد، باید این دو کد را که به صورت مستقل از یک دیگر عمل می کنند، داشته باشد. در ادامه به معرفی هر یک از این کد ها و نحوه اخذ آن ها می پردازیم.

کد اقتصادی چیست؟

کد 12 رقمی که از سوی سازمان امور مالیاتی به متقاضیان تخصیص داده می شود، کد اقتصادی نام دارد. داشتن کد اقتصادی برای انجام برخی کارهای تجاری شرکت ها ضروری است. این کار ها عبارتند از:

  • فروش کالا
  • صادرات و واردات کالاها
  • شرکت نمودن در مناقصات و مزایدات دولتی
  • دریافت کارت بازرگانی
  • عقد قرارداد های تجاری با شرکت های مالی دولتی و خصوصی

کد اقتصادی

با داشتن کد اقتصادی تمامی اعمال ذکر شده را می توانید انجام دهید. به این نکته توجه داشته باشید که کد اقتصادی باید مستقیما از سازمان امور مالیاتی دریافت شود. بنابراین هر گونه خرید و فروش این کد غیر قانونی بوده و جرم به حساب می آید.

شناسه ملی چیست؟

شناسه ملی برای یک شرکت همانند کد ملی برای اشخاص حقیقی است. بدین منظور که شرکت ها با داشتن آن می توانند با آن احراز هویت کرده و افراد به اطلاعات شرکت دست پیدا کنند.

این شناسه از 11 رقم تشکیل شده است که 4 رقم اول آن از چپ کد شهرستانی است که شرکت در آن قرار دارد و به ثبت رسیده است. 6 رقم بعدی برای فرد متقاضی است که یک کد منحصر به فرد به شمار می آید. رقم آخر نیز با 10 رقم قبلی محاسبه شده و به آن رقم کنترل گفته می شود.

شناسه ملی

تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی در چیست؟

همان طور که گفته شد این دو کد صرف نظر از این که هر دو از موارد مورد نیاز شرکت ها و اشخاص حقوقی می باشند، به صورت مستقل عمل می کنند و تفاوت های متعددی دارند. این تفاوت ها عبارتند از:

  • شناسه ملی تنها برای افراد حقوقی است. یعنی تنها موسسات، سازمان ها، شرکت ها و … ملزم به دریافت آن هستند. اما کد اقتصادی علاوه بر اشخاص حقوقی، به اشخاص حقیقی نیز تعلق می گیرد.
  • کد اقتصادی 12 رقم و شناسه ملی 11 رقم دارد.
  • افراد کد اقتصادی را از اداره امور مالیاتی و شناسه ملی را از سازمان ثبت شرکت ها دریافت می نمایند.

همچنین بخوانید:

سامانه حضور و غیاب تحت وب و کاهش هزینه های کسب و کارها

نحوه اخذ کد اقتصادی

قبل از شروع مراحل اخذ کد اقتصادی بهتر است ابتدا با مدارک مورد نیاز برای آن آشنایی پیدا کنیم. این مدارک شامل موارد زیر می شود:

  • مدارک شناسایی فرد متقاضی شامل کارت ملی و شناسنامه
  • درخواست کتبی برای دریافت کد اقتصادی
  • گواهی جواز کسب
  • کپی اساسنامه شرکت
  • فیش پرداخت هزینه صدور کد

پس از این که دفترچه و فرم های مربوطه را از اداره دارایی گرفته و تکمیل کردید، آن ها را به همراه مدارک ذکر شده به اداره مالیات تحویل دهید. سپس با دریافت یک معرفی نامه از سوی اداره مالیات می توانید به قسمت مستغلات اداره مالیاتی مراجعه کنید و در آن جا تشکیل پرونده دهید.

اداره امور مالیاتی

در این بین مدارک شما مورد بررسی قرار می گیرد و در نوبت بازدید از محل شرکت قرار می گیرید. در نهایت پس از تایید مدارک و شرکت، کد اقتصادی به شخص متقاضی اختصاص داده می شود.

نحوه گرفتن شناسه ملی

برای اخذ شناسه ملی، پس از به ثبت رساندن شرکت در سامانه ثبت شرکت های کشور، در آخرین مرحله فرم درخواست اخذ شناسه ملی را تکمیل کرده و همراه مدارک مورد نیاز به این سامانه تحویل دهید. پس از تایید درخواست و مدارک، شناسه ملی را می توانید از طریق پست تحویل بگیرید.

سامانه حضورو غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *