مالیات تکلیفی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

مالیات، درآمدی است که دولت برای تأمین هزینه‌های خود از افراد مشمول آن دریافت می‌کند و افراد موظف به پرداخت هستند. همه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت مالیات هستند، ولی این بدین معنا نیست که همه آن‌ها مالیات تکلیفی پرداخت می‌کنند. مالیات تکلیفی نوعی روش گرفتن مالیات محسوب می‌شود. مالیات تکلیفی و همچنین سایر مالیات‌ها، بخشی از هزینه‌های دولت را تأمین می‌کنند که در جهت اداره کشور به کار می‌رود. مالیات تکلیفی بخشی از مالیات بر مبنای درآمد افراد جامعه است، که پرداخت و کسر آن مطابق قوانین مخصوص بر عهده پرداخت کنندگان وجوه می‌باشد.

در واقع مالیات تکلیفی به مالیاتی گفته می‌شود که مسئولیت پرداخت آن به سازمان مالیات، بر عهده فردی غیر از پرداخت کننده آن است.

برای مثال در خصوص مالیات بر حقوق کارکنان، که نوعی از مالیات تکلیفی به شمار می‌آید، از حقوق این افراد کسر می‌شود و بقیه حقوق آن‌ها پرداخت می‌شود. در حقیقت، مسئولیت مالیات حقوق با کسی است که عهده‌دار پرداخت کننده حقوق می‌باشد و این کارفرما است که به سازمان امور مالیاتی، مبالغی با عنوان مالیات پرداخت می‌کند.

هر آنچه لازم است درخصوص مالیات حقوق ۹۹ و ۹۸ بدانید

مالیات حقوق چیست؟

در مالیات تکلیفی اگر فرد دریافت کننده خدمات باشد وظیفه او این است که در قرارداد با اشخاص ثالث، از شخصی که درآمد کسب می‌کند، مالیات را کسر نماید و به سازمان مالیات واریز کند. در مقابل اگر فرد ارائه کننده خدمات یا همان پیمانکار هست، کارفرما موظف است از این فرد مالیات را کسر و به سازمان مالیات پرداخت کند.

مالیات تکلیفی فقط دربرگیرنده حقوق کارمندان و کارگران نمی‌شود و مشمول افراد دیگر هم هست.

در اصل هر گونه پرداخت به شخص ثالث، در صورتی که اگر جز افراد کارگر و کارمند نیز نباشد، باید درصدی از آن که قانون مشخص کرده است کسر شود و با نام فرد دریافت کننده به سازمان مالیات پرداخت شود. برخی از مواردی که مشمول مالیات تکلیفی می‌شوند عبارتند از: موسسه‌های بیمه، زمین، ساختمان، ملک، مغازه و … . بدین گونه که مستأجر مکلف است مبلغی از اجاره بهایی که تعیین شده است را مطابق با قانون، که میزان آن را مشخص کرده است، تحت عنوان مالیات تکلیفی به سازمان مالیات پرداخت نماید.

انواع مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی اجاره

مالیات تکلیفی اجاره یکی از انواع مالیات‌ها است که بیشتر شرکت‌ها با آن درگیر هستند.

مؤسسه‌ها، شرکت‌های دولتی، دستگاه‌هایی که کل بودجه و یا بخشی از آن را دولت تأمین می‌کند، نهادها، سایر اشخاص حقوقی و … موظف هستند برای پرداخت مالیات، از مال الاجاره‌ای که پرداخت می‌کنند کسر نمایند و تا پایان ماه بعد به سازمان امور مالیات تحویل دهند. بدین گونه شرکت‌ها باید قبل از این که اجاره را پرداخت کنند، باید مالیات آن را محاسبه کرده و کسر کنند و بعد مابقی اجاره را به موجر پرداخت نمایند. برای مثال اگر یک یک میلیون تومان اجاره می‌دهند، نخست باید مالیات آن را کسر کرده و سپس مابقی را به موجر پرداخت نمایند.

لازم به ذکر است در مورد مالیات تکلیفی، اجاره املاک، تنها از املاکی مالیات تکلیفی اجاره املاک، اخذ می‌شود که توسط یک شخص حقوقی به اجاره رفته باشد.

 در واقع شخص حقوقی که یک ملک اجاره‌ای دارد، مکلف است مالیات بر درآمد اجاره ملک صاحب خانه را، ماهانه به سازمان مالیات پرداخت کرده و رسید آن را به صاحب خانه خود بدهد.

هر آنچه در مورد حقوق دستمزد سال ۹۹ باید بدانید

حقوق دستمزد سال ۹۹

مالیات تکلیفی حقوق

مالیات تکلیفی حقوق یکی از رایج ‌ترین نوع مالیات تکلیفی می‌باشد.

در مالیات تکلیفی حقوق باید میزان معافیت مالیات که در احکام مالیات بودجه هر ساله تصویب می‌شود را محاسبه کرده و سپس مازاد آن را تحت عنوان مالیات حقوق از حقوق فرد کسر کرده و در پایان ماه بعد به سازمان اداره مالیات پرداخت شود، که این کار با عنوان ارسال لیست حقوق صورت می‌گیرد و هنگامی که مالیات از سوی کارفرما کسر شود پرداخت می‌شود. پرداخت کنندگان حقوق در زمان هر پرداخت، موظف هستند مالیات تعلق گرفته را طبق قانون و مقررات محاسبه و کسر کنند و تا پایان ماه بعد، با فهرستی از نام دریافت کنندگان، حقوق و میزان آن را به سازمان اداره مالیات پرداخت نمایند.


سامانه دینگ 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *