چگونه میتوان بیمه تکمیلی تامین اجتماعی شد؟

بیمه تکمیلی

به اشتراک گذاشتن مقاله

در این مقاله قصد داریم تا با امکان دریافت بیمه تکمیلی تامین اجتماعی آشنا شویم. به تشریح مفهوم آن، مزایای دریافت بیمه تکمیلی و نیز شرایط پذیرش آن خواهیم پرداخت؛ در ادامه با ما همراه باشید.

بیمه تکمیلی تامین اجتماعی چیست؟

در ایران، سازمان مطرح تامین اجتماعی و خدمات آن نیازی به معرفی ندارد. جبران هزینه‌های درمانی و نیز پرداخت مستمری به افراد بیمه شده، بخشی از وظایف مورد انتظار این سازمان به شمار می‌رود. نسبت به گذشته، هزینه‌های درمانی با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

بیمه تکمیلی از طرف شرکت‌های بیمه ارائه می‌گردد تا بخشی از این هزینه‌ها، قابل بازگشت باشد. اما پیش از آن باید به موارد تحت پوشش این بیمه آگاهی کاملی یافت.

جهت قرارگیری تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی، دو گزینه اجباری و اختیاری مطرح می‌شود. در حالت اجباری، شخص از طرف کارفرمای خود بیمه می‌شود. اما بسیاری به صورت آزاد مشغول به کار هستند. از این رو نیاز است تا در طرح‌های اختیاری، برای خود بیمه رد نمایند تا بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

به یاد داشته باشید که انواع بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی به عنوان بیمه درمانی اصلی در نظر گرفته می‌شوند. بیمه تکمیلی، در کنار بیمه‌های درمانی اصلی قرار می‌گیرد و شخص می‌تواند در کنار استفاده از مزایای دفترچه بیمه، از آن نیز استفاده نماید. این نوع بیمه می‌تواند کمک پرداخت هزینه‌های مازاد درمانی را بر عهده گیرد.

انواع بیمه تکمیلی

شرکت‌های ارائه دهنده بیمه تکمیلی، این امکان را به صورت خانوادگی یا گروهی و یا تلفیقی از هر دو برای افراد ایجاد نموده‌اند. شخص دریافت کننده خدمات باید به صورت سالانه مبلغی برای این منظور پرداخت نماید. این دو روش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. یکی از آن‌ها تعداد افراد تحت پوشش است. در بیمه تکمیلی انفرادی، برخلاف گروهی، طرح‌ها، پوشش و حق بیمه، ثابت است.

در بیمه‌های گروهی، حق بیمه هر ماه از محل حقوق کسر می‌شود. میزان پرداخت حق بیمه گروهی نسبت به انفرادی کمتر محاسبه می‌گردد. هم چنین در قراردادهای گروهی، نیازی به آزمایشات اولیه پزشکی احساس نمی‌شود.

انواع بیمه تکمیلی

شرایط دریافت بیمه تکمیلی

از آنجایی که مزایای دریافت بیمه تکمیلی بر کسی پوشیده نیست، در ادامه افراد واجد شرایطی که می‌توانند این نوع پوشش بیمه را دریافت نمایند، معرفی می‌کنیم:

  • مستمری بگیران، بازنشستگان و نیز افراد از کار افتاده تحت پوشش تامین اجتماعی به همراه اعضای خانواده خود و یا دیگر افراد تحت تکفل آن‌ها
  • افراد بازنشسته و یا مستمری بگیر دارای دفترچه درمان تامین اجتماعی
  • فرزندان مونث افراد بیمه شده بازنشسته و نیز مستمری بگیر در صورت تجرد، طلاق، فوت همسر و نیز اشتغال به کار
  • فرزندان مذکر در صورت تجرد و یا اشتغال به کار
  • امکان انصراف از این بیمه حداکثر 3 ماه بعد از شروع قرارداد و به شرط عدم استفاده از آن
  • امکان اضافه نمودن افراد تحت تکفل در طول 3 ماهه اول قرارداد (دریافت تعهدات برای افراد جدید از تاریخ شروع قرارداد محاسبه می‌شود)

لازم به توضیح است که اگر فرد متقاضی این نوع بیمه، از سایر بیمه گران، دفترچه درمانی (مانند بیمه سلامت) تهیه نموده است، امکان استفاده از خدمات این نوع بیمه برای وی مقدور نیست. از این رو لازم است تا از خدمات درمانی بیمه سایر شرکت‌ها به صورت فردی، خانوادگی و یا گروهی بهره مند شود.

شرایط دریافت بیمه تکمیلی

مزایای دریافت بیمه تکمیلی

از اهمیت دریافت بیمه تکمیلی امکان پرداخت مابین 70 تا 90 درصد هزینه‌های درمانی است. از این رو شخص بیمه گذار تنها ملزم به پرداخت 10 تا 30 درصد هزینه‌ها است.

به خاطر داشته باشید که با دریافت بیمه تکمیلی می‌توان از خدمات پاراکلینیکی، بیمارستانی و یا خدمات توانبخشی استفاده نمود. سازمان تامین اجتماعی تعهد می‌کند بخشی از هزینه‌های تهیه عینک طبی، دست و پای مصنوعی و یا سمعک را جبران نماید.

البته شخص باید در وهله اول نسبت به تهیه دفترچه بیمه تامین اجتماعی اقدام کند. لازم به توضیح است که مبلغ تکمیلی عنوان شده از طرف تامین اجتماعی برای مستمری بگیران و نیز بازنشستگان به قرار زیر است:

  • حق بیمه مکمل سال 1400-1399: 650000 ریال
  • مساعدت سازمان: 210000 ریال
  • سهم پرداختی بیمه شده: 440000 ریال

موارد تحت پوشش بیمه تکمیلی

با استفاده از این بیمه تکمیلی می‌توان بخشی از هزینه‌های درمانی مربوط به بستری فوق تخصصی مانند سرطان، شیمی درمانی، مغز و اعصاب و…، بستری عمومی آنژیوگرافی قلب و…، بیماران خاص و صعب العلاج، لیزیک، آمبولانس، خدمات پاراکلینیکی و خدمات تشخیصی، درمانی سرپایی مانند شکستگی و گچ گیری و…، اعمال مجاز سرپایی، هزینه‌های دندانپزشکی،  جبران هزینه‌های تست ورزش و آزمایش-پاتولوژی را پرداخت نمود.

جزئیات پرداخت هزینه‌های کمک درمانی می‌تواند سال به سال با تغییرهایی همراه باشد که لازم است بیمه گر هر سال از این موارد اطلاع یابد.

فرانشیز براساس تعهد بیمه اول یا همان تامین اجتماعی در تمام پوشش‌ها، از بیمه شده دریافت می‌شود. اگر سقف پرداخت هزینه‌ها در بیمه تکمیلی هم چنان برای شما کافی نباشد، بهتر است از سایر پوشش‌های بیمه نیز استفاده نمایید.

محدودیت‌های بیمه تکمیلی

گرچه این نوع بیمه هزینه‌های بسیاری را پوشش می‌دهد، اما بدیهی است که برخی خدمات در لیست بیمه قرار نمی‌گیرد. از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه‌های خدمات نازایی و سزارین
  • هزینه‌های خدمات ارائه شده در بیماری‌های روانی
  • هزینه‌های خدماتی جدید در زمینه‌های تحقیقاتی
  • پرداخت هزینه‌های سیتوپلاستی (انحراف بینی) تنها با تایید پزشک معتمد، زیرنظر بیمه گر صورت می‌پذیرد.

نحوه دریافت بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

برای ثبت نام و خرید بیمه تکمیلی، ارائه مدارک خواسته شده به شرکت بیمه ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • کپی از صفحات اول و دوم شناسنامه همه‌ی افراد خانواده
  • کپی به صورت پشت و رو از کارت‌های ملی همه‌ی افراد خانواده
  • کپی از صفحه اول دفترچه بیمه پایه همه‌ی افراد
  • تکمیل نمودن فرم تقاضای سرپرست خانواده

همچنین بخوانید:

هر آنچه در مورد قوانین بیمه بیکاری باید بدانید

در بیمه تکمیلی گروهی برای گروه‌های بالای 50 نفر، حداکثر سن 60 سال است. برای افراد سالخورده تر، حق بیمه بیشتری مطالبه می‌گردد. حداقل سن برای بیمه گذار اصلی نیز 18 سال است. در بیمه تکمیلی انفرادی نیز اکثر شرکت‌ها برای افراد بالای 60 سال محدودیت‌هایی دارند که حداکثر سن را 70 سال در نظر می‌گیرند.

دو روش سنتی و آنلاین برای ثبت نام بیمه تکمیلی عنوان می‌شود. به صورت سنتی می‌توان با در دست داشتن مدارک ذکر شده به بیمه، به صورت حضوری و در روش آنلاین با تهیه فایل مدارک، به سامانه ثبت نام بیمه تکمیلی تامین اجتماعی مراجعه نمود.

نتیجه گیری و جمع بندی

بدیهی است که افراد در سنین پایین مایل به بیمه نمودن خود و افراد خانواده هستند تا با بالا رفتن سن با پرداخت هزینه‌های درمانی که روندی صعودی را تجربه می‌کنند، مشکلی نداشته باشند. یکی از گزینه‌های محبوب، استفاده از خدمات بیمه تکمیلی از سازمان تامین اجتماعی عنوان می‌گردد که بسیاری از هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهد.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاه(01)

  1. توسط اردشير حاجي خاني

    سلام ممنون بابت مطالب خوبتون
    اگر امکان داردنحوه ثبت نام سایر استانها و لینک سایت آنها را قرار دهید چون سایت اعلامی فقط برای شهر تهران بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403