آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

به اشتراک گذاشتن مقاله

مسئله ثبت اظهار نامه مالیاتی، ممکن است دغدغه بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی باشد. از آنجایی که امسال سامانه اداره مالیات دستخوش تغییراتی شده است،  اجازه دهید تا به نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی سال 1400 نگاهی داشته باشیم.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهار نامه مالیاتی در واقع یک کارنامه از عملکرد مالیاتی در سال گذشته است. شخص حقیقی و حقوقی باید درآمدهای خود را به طور دقیق وارد این اظهارنامه نماید. افرادی که نسبت به ثبت و ارسال اظهارنامه کوتاهی کنند، شامل جریمه خواهند شد. از طرفی سازمان مالیاتی کشور، برای بسیاری از مشاغل، درصد‌های مشخصی را برای عفو مالیات مشخص کرده است.

معرفی سامانه اظهارنامه مالیاتی

تا چند سال گذشته، هر فرد یا وکیل قانونی ایشان باید به اداره مالیات مراجعه کرده و با پر نمودن اظهارنامه کاغذی، آن را به دست مسئول اداره مالیات می‌رساند. همچنین، هر بخش از استان‌ها از نظر مالیاتی، بخش بندی شده است و مسئول هر بخش، شخصی متفاوت خواهد بود که به بررسی پرونده خواهد پرداخت.

امّا با ایجاد شدن سامانه اداره مالیات، مسئله حضور در اداره مالیات مرتفع گردید و همه افراد می‌توانستند از طریق رایانه به ثبت اظهارنامه و پرداخت مالیات بپردازند. تا پایان سال 1399 اظهار نامه مالیاتی باید در یک نرم افزار که سامانه برای دانلود در اختیار شما قرار می‌داد، انجام می‌شد.

در سال 1400 سامانه تغییراتی را اعمال نمود و اکنون این نرم افزار تحت وب بوده و همه افراد حتی از طریق گوشی همراه می‌توانند برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. صفحه اصلی این سامانه به آدرس https://tax.gov.ir/Pages/HomePage است.

معرفی سامانه اظهارنامه مالیاتی

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

قبل از هر چیز باید پیش ثبت نام اقتصادی را انجام و کد رهگیری را دریافت کرده باشید. پس از تایید، نام کاربری و کلمه عبوری را از طریق پیامک دریافت خواهید کرد.

اظهار نامه مالیاتی شامل سه دسته است. گروه اول با درآمدی بالای سه میلیارد تومان مشخص می‌شوند. می‌توانید در سایت بالا، از مشاغلی که در این دسته قرار می‌گیرند، مطلع گردید. گروه دوم درآمدی در حدود 1 میلیارد تا سه میلیارد داشته اند و گروه سوم با درآمدی کمتر از یک میلیارد تومان مشخص شده اند. تمامی موارد گفته شده را می‌توانید در سامانه اظهارنامه مالیاتی مطالعه کرده و گروه مربوط به شغل خود را پیدا نمایید.

برای ثبت نام اولیه همان طور که اشاره کردیم، باید بخش پیش ثبت نام را انجام دهید. در صفحه اول سامانه مالیاتی کشور، بر روی گزینه «پیش ثبت نام» کلیک کرده و اطلاعات خود را وارد نمایید. این اطلاعات شامل شماره موبایل و اطلاعات هویتی و پایه می‌گردد.

در صورت داشتن شرکا یا اعضاء، باید اطلاعات کامل افراد مشخص شود. پس از انجام این مرحله، کد رهگیری دریافت می‌گردد. پس از تایید توسط کارشناسان، کد کاربری و کلمه عبور برای شما پیامک خواهد شد.

نحوه تنظیم اظهار نامه مالیاتی سال 1400

در این قسمت پس از باز کردن سامانه وارد بخش «اظهار نامه الکترونیک» شده و کد کاربری و کلمه عبور را وارد نمایید. در بخش اول اطلاعات هویتی شما نمایش داده خواهد شد. بر روی «ثبت اظهارنامه» کلیک کنید؛ پنجره‌ای با عنوان «مشخصات اظهارنامه را وارد کنید» باز خواهد شد.

در این بخش باید سال عملکرد و نوع فعالیت و همچنین شرکای خود را مشخص نمایید. این احتمال وجود دارد که با خطایی رو به رو شوید که از شما می‌خواهد اطلاعات خود را در register.tax.gov.ir وارد نمایید.

در پرتال باز شده، نام کاربری و کلمه را وارد کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود از شما می‌خواهد تا اطلاعات «اینتاکد» خود را تکمیل نمایید. با افزودن فعالیت جدید، شغل خود را در بخش عناوین کدها جستجو کرده تا اینتاکد شما نیز ثبت گردد.

سپس، به سامانه اصلی بازگشته و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی را دوباره انجام دهید. در حالتی که اطلاعات شما مورد تایید قرار گرفته باشد، در لیست خود، اظهار نامه مالیاتی را مشاهده خواهید نمود. بر روی ویرایش اطلاعات اظهار نامه مالیاتی کلیک کرده تا به بخش‌های مختلف آن بپردازیم.

نحوه تنظیم اظهار نامه مالیاتی سال 1400

پس از پر نمودن اطلاعات، بر روی گزینه «ذخیره و ادامه» کلیک نمایید. بخش‌های مختلف اظهار نامه مالیاتی شامل موارد زیر می‌گردد:

  • مشخصات هویتی
  • مشخصات محل و نوع فعالیت
  • حساب‌های بانکی شغلی
  • اطلاعات اختصاصی
  • موجودی مواد و کالا
  • اموال و دارایی شغلی
  • صورت درآمد و هزینه
  • پرداختی این اظهارنامه
  • محاسبه مالیات
  • تهیه کننده اظهارنامه

هر چه میزان در‌آمد افراد بیشتر باشد میزان پرداخت مالیات نیز افزایش پیدا خواهد کرد و افراد کم در آمد جامعه نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. ما در این مطلب می‌خواهیم نحوه محاسبه مالیات حقوق را بررسی کرده در مورد مسائل پیرامون آن صحبت کنیم.

نحوه محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰

نحوه تنظیم مشخصات مالی اظهار نامه مالیاتی

در بخش حساب‌های بانکی بر روی علامت کوچک بنفش رنگ ویرایش کلیک نمایید. در پنجره باز شده، موجودی اول دوره، جمع بدهکار، جمع بستانکار و مانده حساب را مشخص کنید. اطلاعات اظهار نامه مالیاتی خود را با دقت فراوان پر نمایید تا دچار مشکلات یا مسائلی در آینده نگردید.

پس از کلیک بر روی «ادامه»، اطلاعات اختصاصی اظهار نامه مالیاتی را وارد نمایید. دارای درآمدهایی که مالیات آن مقطوع است را مشخص کنید. همواره پیش از پر نمودن اطلاعات، میزان عفو مالیات را بررسی نمایید؛ برای نمونه در سال 1399 میزان عفو مالیاتی معادل 28 میلیون تومان بوده است.

در مراحل بعدی، ترازنامه مالیاتی خود را وارد نمایید. اطلاعات شما باید دقیق و صحیح باشد تا مالیات نهایی دوره به درستی تعیین گردد.

در انتها فردی که اظهار نامه مالیاتی را پر نموده است، باید اطلاعات خود را وارد کند. در انتها، ثبت نهایی را انجام دهید تا کد رهیگری را دریافت نمایید. دقت کنید پس از موعد قانونی، امکان ویرایش وجود نخواهد داشت. اگر با لیست خطا مواجه شدید، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

تنظیم مشخصات مالی اظهار نامه مالیاتی

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی سال 1400

در سال 1400 مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و ارسال مالیات منتهی به 1399، برای اشخاص حقیقی تا پایان مرداد ماه مشخص شده بود. برای اشخاص حقوقی این تاریخ 31 تیر در نظر گرفته شده بود. امّا همواره این تاریخ در بین خرداد تا تیر بوده است. دلیل افزایش زمان برای ارسال اظهار نامه مالیاتی، وقوع کرونا بود که سازمان مالیات کشور تا یک ماه این تاریخ را تمدید نمود.

برای اشخاص حقوقی نیز این تاریخ افزایش یافت و مشخص گردید تا قبل از 7 شهریور، هزینه‌های مربوطه از شرکت‌ها اخذ گردد. برای اطلاع از تاریخ ارسال اظهار نامه مالیاتی عملکرد منتهی به سال 1400، از اردیبهشت ماه، وب سایت رسمی اداره مالیات را بررسی کرده و از آخرین خبرها مطلع شوید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403