چگونه بین تحصیل و کار تمام وقت تعادل برقرار کنیم؟

درس خواندن و کار کردن

به اشتراک گذاشتن مقاله

درس خواندن و کار تمام وقت می تواند چالش برانگیز باشد، اما این کار با داشتن اراده  و تعهد امکان پذیر می شود. برخی از افراد ممکن است این کار را طاقت فرسا بدانند، اما فقط  به یک استراتژی مدیریت صحیح زمان نیاز دارند. دانستن اینکه چگونه بین کار تمام وقت و تحصیل تعادل برقرار کنید، می تواند به شما در موفقیت تحصیلی کمک کند و در عین حال در زمینه شغلی هم پیشرفت کنید و درآمد کسب کنید. در این مقاله توضیح می دهیم که چگونه می توانید زمان خود را برای درس خواندن و کار کردن هم زمان مدیریت کنید، مزایای کار و تحصیل همزمان را نام می بریم و چگونگی مدیریت موثر زمان را با استفاده از ماتریس آیزنهاور بررسی می کنیم.

 

چگونه بین تحصیل و کار تمام وقت تعادل برقرار کنیم؟

ایجاد تعادل بین تحصیل و کار تمام وقت می تواند چالش برانگیز باشد، اما با استراتژی های صحیح افراد می توانند هم در شغل و هم در تحصیل موفق شوند. در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید انجام دهید:

 

1. برنامه ریزی کنید

ایجاد یک برنامه برای کار تماو وقت و مطالعه می تواند بسیار مفید باشد. این شامل ایجاد جدول زمانی مطالعه ، یادداشت تاریخ ها و رویدادهای مهم در تقویم، مانند ضرب الاجل ها یا امتحانات، صحبت با کارفرما در مورد این موضوع و داشتن یک رویکرد برای مدیریت مناسب است. با داشتن برنامه ریزی به یک نمای کلی از کارهای خود دست می یابید.

 

2. یادآوری

هنگامی که تمام تاریخ ها و رویدادهای مهم را شناسایی کردید و آن ها را در تقویم خود نوشتید، می توانید یک سیستم برای یادآوری ایجاد کنید. این می تواند به شما کمک کند از استرس ناشی از امتحان یا ددلاین ها برای کار تمام وقت جلوگیری کنید. می توانید تمام تاریخ های مهم خود را در تلفن همراه خود وارد کنید و یادآوری ها را با استفاده از یک برنامه مثل google Calender تنظیم کنید. یا حتی می توانید از روش سنتی نوشتن تاریخ بر روی یک تقویم استفاده کنید. صرف نظر از روش، داشتن یادآوری ضروری است تا بتوانید مسئولیت های خود را مرور کنید و زمان خود را برای انجام آن ها مدیریت کنید.

 

3. تعیین زمان برای مطالعه و کار

تعیین دقیق زمان و سپس تقسیم آن بین کار تمام وقت و مطالعه می تواند راه موثری برای متعادل کردن حجم کاری باشد. حتما زمانی را برای استراحت و ریلکس کردن در برنامه خود قرار دهید. به عنوان مثال، می توانید در تعطیلات آخر هفته زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

برنامه شما باید انعطاف پذیر باشد، شما باید زمانی را برای اتفاقات پیش بینی نشده درنظر بگیرید. سعی کنید تا حد امکان زمان بیشتری را به مطالعه و کار تمام وقت خود اختصاص دهید تا شانس موفقیت خود را به حداکثر برسانید، اما حتماً زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید. استراحت کافی می تواند به موفقیت شما در شغل و تحصیل کمک کند.

 

4. زمانی که بیشترین بهره وری را دارید درنظر بگیرید

در نظر بگیرید که چه زمانی در روز بیشترین بهره وری را دارید. برخی از افراد در صبح بازدهی بیشتری دارند، در حالی که برخی دیگر در شب. ارزیابی زمانی به شما کمک می کند از زمان خود به طور موثرتری استفاده کنید.

 

5. محل مطالعه را تعیین کنید

 

محل مطالعه

داشتن یک مکان برای مطالعه، یک راه عالی برای موفقیت در کار تمام وقت و تحصیل است. این می تواند به شما کمک کند تا با کاهش هرگونه مزاحمتی، به طور کامل روی مطالعات خود تمرکز کنید. می توانید کتابخانه را به عنوان فضای مطالعه درنظر بگیرید، یا یک مکان مناسب در خانه پیدا کنید، یا حتی با کارفرمای خود در مورد امکان استفاده از یک اتاق برای مطالعه قبل و بعد از شیفت کاری خود صحبت کنید.

در این زمینه مقاله چگونه از حواس پرتی در زمان کار جلوگیری کنیم؟” نیز می تواند به شما کمک کند.

 

6. مشکلات احتمالی را از قبل شناسایی کنید

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که مسئولیت های مرتبط با تحصیل و کار تمام وقت شما تداخل داشته باشد. داشتن یک برنامه می تواند به شما کمک کند تا به طور موثرتری بر این چالش ها غلبه کنید. اگر می‌دانید که برنامه تحصیلی در برنامه کاری شما اختلال ایجاد می‌کند، حتماً با کارفرمای خود صحبت کنید و سعی کنید راه‌حلی بیابید. حتماً هر دو طرف چه دانشگاه و چه محل کار را در جریان مسئولیت های خود قرار دهید.

 

7. مراقبت از خود را تمرین کنید

از آنجایی که شما با کار تمام وقت و تحصیل همزمان مسئولیت های زیادی را بر عهده می گیرید، مهم است که بدانید در زمان های خاصی ممکن است دچار استرس و خستگی شوید. خودآگاهی و تمرین مراقبت از خود ضروری است و یک کار موثر برای کاهش استرس است. با تمرکز بر سلامت خود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کیفیت زندگی خوبی دارید و در عین حال بین کار و تحصیل تعادل برقرار می‌کنید.

یک تکنیک کاهش استرس که می توانید استفاده کنید مدیتیشن است. مدیتیشن یعنی نشستن در سکوت و تمرکز بر تنفس. این راهی موثر برای کاهش استرس، بهبود آرامش و افزایش تمرکز است.

 

8. داشتن زندگی اجتماعی محدودتر

آماده بودن برای تعامل اجتماعی کمتر با دوستان و خانواده راه خوبی برای ایجاد تعادل بین کار تمام وقت و تحصیل است، زیرا می تواند به شما کمک کند تا زمان بیشتری روی اهداف خود داشته باشید. آمادگی برای کاهش ارتباط اجتماعی می‌تواند شما را از احساس تنهایی و استرس اضافی نجات دهد. البته توجه داشته باشید که این بصورت موقت است.

 

مزایای تحصیل و کار تمام وقت هم زمان

در اینجا لیستی از مزایای کار تمام وقت و تحصیل وجود دارد که می تواند به شما انگیزه دهد:

●       کاهش بدهی ها

داشتن یک کار تمام وقت می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه های تحصیل خود را پرداخت کنید.

●       استاندارد زندگی بهتر

داشتن یک کار تمام وقت  به این معنی است که شما در حال کسب درآمد هستید، بنابراین در حالی که سایر دانش جویان ممکن است با کمک والدین گذران زندگی کنند، شما از سبک زندگی با رفاه بیشتری لذت می برید.

●       کسب مهارت‌های زندگی

مسئولیت کار تمام وقت و تحصیل به طور همزمان می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های زندگی، به‌ویژه مهارت‌های مرتبط با مدیریت زمان و اخلاق کاری را توسعه دهید.

●       کسب تجربه کاری

برخی از دانشجویان در شرکتی کار تمام وقت می کنند که می خواهند پس از فارغ التحصیلی در آن کار کنند. این می تواند برای دانش جویان بسیار مفید باشد، زیرا آن ها تجربه کاری را به دست می آورند و همزمان مدارک تحصیلی خود را می گیرند.

مدیریت مسئولیت های کاری متعدد با استفاده از ماتریس آیزنهاور

 

سیستم مدیریت زمان معروف به ماتریس آیزنهاور یا روش آیزنهاور می تواند برای دستیابی به اهدافتان بسیار مفید باشد. در این روش اهمیت کارها را ارزیابی می کنید و اولویت های خود را بر اساس آن سازماندهی می کنید. این روش از چهار اولویت بندی وظایف و مدیریت زمان استفاده می کند:

●       فوری و مهم

دسته اول کارهای مهم و فوری هستند. یک کار فوری و مهم ممکن است یک بحران یا ددلاین باشد که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

●       غیر فوری و مهم

می توانید برای کارهایی که فوری نیستند اما مهم هستند ددلاین تعیین کنید. برای مثال، کاری که مهم است اما فوری نیست. این ممکن است تفریح و رویدادهای خانوادگی باشد.

●       غیر مهم و فوری

این کارها شامل فعالیت های غیرمنتظره هستند. هنگامی که کاری بی اهمیت و فوری است، می توانید آن را کنار بگذارید یا آن را برون سپاری کنید.

●       غیر مهم و غیر فوری

کارهای غیر مهم و غیر فوری معمولاً نادیده گرفته می شوند. نمونه هایی از این نوع کارها شامل تماشای تلویزیون و بازی های ویدیویی است.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *