نحوه ی محاسبه سنوات سال 99 به چه صورت است؟

محاسبه سنوات

به اشتراک گذاشتن مقاله

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال یکی از مهم ترین موارد کارمندان، کارگران و صاحبان کسب و کار پرداخت عیدی و سنوات می باشد و این موارد کاملا با توجه به پایه حقوق در نظر گرفته شده برای افراد، تعیین و پرداخت می گردد. در این نوشتار به بررسی نحوه ی محاسبه سنوات در سال 99 می پردازیم.

کلیه کارگاه‌ های که شامل قانون کار هستند وظیفه دارند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش پرداخت نمایند. مبلغ پرداختی به هر کدام  از کارمندان و کارگران نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی بیشتر شود.

سنوات سال 99

پایه سنوات سال99 مانند سال های دیگر، مبلغی است که بر اساس شرایطی، به مزد کارگران قانون کار اضافه می شود. پایه سنوات به کارگرانی که بیشتر از یک سال سابقه کار داشته باشند و یا یک سال از آخرین دریافت پایه سنوات آنان در آن کارگاه گذشته باشد تعلق می گیرد.

مثلا برای فردی كه از سال 85 با حداقل حقوق دستمزد مشغول به کار بوده، جمع پايه حقوق و پايه سنوات وی در سال 99، حداقل مبلغ روزانه 641.698 ريال است.

همچنین اگر ماه گرد برای دريافت پايه سنوات 99 اتفاق نيفتاده باشد مبلغ روزانه 23.333 ريال از مبلغ بالا ( 641.698 ریال ) تا زمان رسيدن به سالگرد استخدامی بايد كسر گردد.

فرمول محاسبه سنوات کارگران به صورت زیر است:

سنوات = تعداد روزهای کارکرد * 365 روز / حقوق پایه 

پایه سنوات چیست؟

حق سنوات به عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی داده می شود که سابقه یک ساله کاری دارند. اما پایه سنوات برای کارگاه هایی می باشد که طرح طبقه بندی مشاغل دارند که پایه سنوات به حداقل حقوق آن ها اضافه می گردد.

 «پایه سنواتی» را می توان بخشِ حمایتیِ پایه حقوق نامید که عموما برای جبران کردن حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ می گردد.

این بخش از حقوق، در واقع قسمتی از حقوق پایه است که معمولاً با حداقل دستمزد جمع و به کارگر پرداخت می گردد، هرچند می توان آن را به صورت چند ماه یک بار یا سالی یک بار هم پرداخت کرد. «پایه سنوات» یکی از مزایای جانبی دستمزد می باشد و با اینکه هر سال تغییر میکند اما مطابق با آن دستمزد کارکنان زیاد نمی شود.

یکی از معظل های کارگران فرق بین قراردادهای رسمی و قراردادهای غیر رسمی است. مطابق با بخشنامه ای که از سوی وزارت کار در سال 92 منتشر شد دیگر تفاوتی بین سنوات کارگران قراردادی و رسمی وجود ندارد.

هم کارگرانی که تسویه حساب کرده اند و هم آنانی که تسویه حساب نکرده اند، مشمول پایه سنوات می شوند حتی اگر فاصله ای بین کارکرد آن کارگران در کارگاه وجود داشته باشد.

 کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل هستند بر اساس فرمول مشخص شده در بخشنامه دستمزدی وزارت کار پایه سنواتی برای آن ها واریز می گردد.

اما آن دسته از کارگاه هایی که فاقد طرح طبق بندی مشاغل هستند، به شرط آن که نیروی کار دارای سابقه یک ساله در آن کارگاه باشند ( دائم و موقت) مشمول حق سنوات می شوند.

اما حق سنوات و یا مزایای پایان کار به ازای هرسال کارکرد معادل یک ماه حقوق است که درپایان کار و یا زمان قطع همکاری به کارگران پرداخت می گردد.

نحوه محاسبه عیدی و سنوات سال 99

کارمندان شرکت های غیر دولتی در صورتی که به مدت ۱۲ ماه در شرکتی مشغول کار بوده اند، عیدی و  محاسبه سنوات سال 99 آن ها به شرح ذیل است:

مبلغ عیدی و پاداش سال 99 معادل ۶۰ روز «حداقل مزد قانونی مصوب» و حداکثر ۹۰ روز «حداقل مزد روزانه مصوب» در همان سال مورد نظر می باشد. یعنی عیدی که در سال 99 پرداخت می شود، نباید از معادل هزینه ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه قانونی در سال جاری بیشتر گردد.

با این حساب، طبق مصوب شورای عالی کار در اسفند 98، حداقل دستمزد روزانه کارکنان مشمول قانون کار برای سال 99 معادل ۶۳,۶۸۰ تومان در نظر گرفته شده است و حداقل دستمزد ماهیانه سال 99 برای کارگران ۱,۹۱۰,۴۲۷ تومان می باشد.

فرمول محاسبه ی حداقل عیدی سال 99 به صورت زیر است:

حداقل عیدی سال 99 = ۶۰ x حداقل حقوق روزانه

و همچنین برای محاسبه ی سقف عیدی سال 99 باید از فرمول زیر استفاده کنیم:

حداکثر عیدی سال 99 = 90 x حداقل حقوق روزانه

با این حساب، حداقل عیدی پرداختی برای کارکنانی که یک سال کامل در واحد مورد نظر مشغول به کار بوده اند، 3820800 تومان و سقف عیدی سال 99 هم 5731200 تومان خواهد بود.

? توجه: طبق قانون تامین اجتماعی عیدی و پاداش و حق سنوات شامل بیمه نمی شود و بیمه به آن ها تعلق نمی گیرد.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نظرات(10)

  1. توسط مریم

    چه مطلب خوبی من نمیدونستم چجوری محاسبه میشه

    پاسخ
  2. توسط طاها

    ای کاش یه فرمتی یا نرم افزاری طراحی می شد که خود کارگران بتوانند با توجه به اون و سنوات خدمتی که دارند ، میزان پایه سنوات شون را محاسبه کنند.
    به نظر می رسه اینقدر لابی گری قوی شده که کار فرماها ، بازرسان اداره کار را هم می خرند و اون ها از حقوق کارگران دفاع نمی کنند.

    پاسخ
    • توسط رضا

      سلام.کسی که تازه قرارداد بسته است .(درسال 98 و در ماه اسفند ) که تا پایان سال 98کمتر از یکماه و ۱۶روز هست .که کار میکند .بهش عیدی تعلق میگیرد

      لطفاً پاسخ دهید

      پاسخ
  3. توسط محمد

    با سلام
    كسي كه پايه سنوات سال 97 به مبلغ 2،115،000 ريال بوده در سال 98 چقدر مي شود با محاسبه لطفا

    پاسخ
  4. توسط شایان

    سلام ، من در یک شرکت خصوصی حدود 3 سالی هست که کار میکنم، در سالهای گذشته سنواتی دریافت نکردم و اینکه نوشتید قانونیش 2 ماه آخرین حقوقه من یه ماه گرفتم میخواستم ببینم با وجود اینکه برای حقوق دریافتیم ازم هر ماه امضا گرفتن میتونم بعد از اتمام کارم باهاشون ازشون شکایت کنم؟

    پاسخ
  5. توسط نودی

    ممنون

    پاسخ
  6. توسط مرجان

    فرمول محاسبه سنوات سال 98 هم همینجوریه؟ مبلغش چقدره؟
    مرسی از راهنمایی شما

    پاسخ
    • توسط farhadi

      بله همینجوری حساب میشه… برای سال ۹۸ میزان سنوات ۱۵۱۶۸۸۲۲ ریاله…یعننی همون حدود یک میلیون و نیم.

      پاسخ
  7. توسط فرهاد

    نحوه محاسبه سنوات کارگران چجوریه؟ ممنون میشم کسی میدونه راهنمایی کنه

    پاسخ
  8. توسط رزيتا ساداتيان

    من ٢٢سال سابقه كاردر سازماني داشتم وسال ٩٨بازنشست كردم سنوات من رو براساس حكم پرداخت كردند درحاليكه فيش حقوقي من ماهانه دوبرابر حكمم بوده شكايت كردم به اداره كار نتيجه نگرفتم گفتند برو ديوان عدالت شكايت كن به نظر شما نتيجه ميگيرم برم يا نه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *