10 روش خلاقانه برای مدیریت کارمند تنبل

جلسه با کارمند

به اشتراک گذاشتن مقاله

کارمند تنبل احتمالا بدترین نوع همکاری هست که کار کردن با آن  دشوار است. این افراد کارهای خود را انجام نداده، حواس دیگران را پرت کرده و کاری جز تلف کردن وقت شرکت انجام نمی دهند. در حالی که به نظر می رسد در هر تیمی حداقل یک فرد تنبل وجود داشته باشد، این وظیفه مدیر است که چنین شرایطی را مدیریت کند. در این مقاله 10 روش خلاقانه برای مدیریت کارمند تنبل آمده است.

بنابراین، چگونه باید با کارمندانی رفتار کرد که 6 ساعت از روز را در شبکه های اجتماعی گشته و یا زمان ناهار خوردن خود را تا دو ساعت طول می دهند؟ در اینجا 10 استراتژی بیان شده است که خلاقیت را پرورش داده و کارمندان تنبل را از عادات بد خود خارج می کند.

 

1 صحبتی خصوصی با آن ها داشته باشید.

اولین کار هنگام مدیریت یک کارمند تنبل، متوجه ساختن او از رفتار نامناسب خود است. ضروری است که این کار به صورت خصوصی انجام شود. نباید با تحقیر کردن او در مقابل همکارانش او را بیش از این دلسرد کرد.

در مرحله دوم، مودب بودن اهمیت دارد. حتی در صورت عصبانیت، به هیچ عنوان نباید آن را نشان داده و یا اجازه داد در بحث با او تاثیر گذار باشد. در هنگام ملاقات رسمی با کارمند، باید در حالی که مهم بودن نقش او در کسب کار و همچنین اطلاع خود از بهتر بودن عملکردش در تمامی مواقع به او یادآوری می شود، بازخوردهایی سازنده درباره موارد رخ داده ارائه کرد.

2 اهدافی شفاف مشخص کنید.

به احتمال زیاد کارمند تنبل نیاز داشته باشد تا موارد مورد انتظار دوباره به او یادآوری شوند. در صورتی که آن ها مدتی در یک نقش کار کنند می توانند به سرعت انگیزه و نظم خود را از دست داده و جهت سازگاری قوانین خود را تعیین کنند.

این مرحله جایی است که مدیر وارد شده و آن ها را دوباره به مسیر درست هدایت می کند! مدیر باید مسیر مشخصی را تعیین کند که کارمند تنبل در آن مسیر کار کند و همچنین باید از موافقت او با این اهداف اطمینان بدست آورد. برای مثال، امکان دارد کارمند هدف فروش 15 محصول در روز را داشته باشد اما تنها به 5 فروش دست پیدا می کند. در اینجا مدیر می تواند هدف میانگین 10 فروش را برای هفته اول تعیین کرده و با بهبود عملکرد کارمند و بدون وارد کردن فشار بیش از حد این عدد را افزایش دهد.

3 تمرینات بیشتری را پیشنهاد دهید.

مدیر برای اینکه نشان دهد که به توسعه حرفه ای و شخصی فرد اهمیت می دهد، می تواند در مواقع نیاز انجام تمرینات بیشتر را پیشنهاد دهد. این تمرین می تواند جهت به روز کردن دانش، توسعه مهارت های فعلی یا یادگیری فرایندهای جدید توسط کارمند باشد.

با پیشنهاد کردن این تمرینات، مدیر نشان می دهند که به توسعه کارمندان خود متعهد است. این کار در عوض تاثیری مثبت داشته و به کارمندان انرژی و انگیزه بیشتری می دهد تا پیشرفت کرده و عملکرد خوبی در سازمان داشته باشند.

جلسه با کارمند

4 جریمه هایی را وضع کنید.

پس از آنکه تمامی ابزارهای لازم برای پیشرفت کردن (همانند: تمرین کردن، توجه بیشتر و…) را به کارمند تنبل خود دادید، باید جریمه ها و عواقبی را نیز در صورت انجام ندادن کارها وضع کنید.

برای مثال، در صورتی که کارمند خطاهایی از روی بی دقتی انجام داده یا پروژه ها را در مدت معین به اتمام نمی رساند، می توان به او گفت در صورتی که ظرف مدتی معین (معمولا یک ماه) عملکرد خود را بهبود نبخشد اخطاری رسمی به او داده خواهد شد. پس از آن، در صورت عدم بهبود عملکرد می توان جریمه بیشتری تعیین کرد.

5 محرک ایجاد کنید.

با اینکه جریمه ها می توانند تاکتیک خوبی باشند، اما از طرف دیگر محرک ها نیز می توانند به همان اندازه قدرتمند و تاثیر گذار واقع شوند. در صورتی که به یک کارمند هدفی داده شده و پاداشی در ازای رسیدن به آن تعریف شود امکان آن وجود دارد که برای رسیدن به آن هدف 10 برابر سخت تر تلاش کند. به هر حال، همه ی کارمندان مایل به دریافت پاداش هستند.

در صورت انتخاب این استراتژی، باید اطمینان حاصل شود که پاداش ارزش تلاش کردن را دارد. از جمله این پاداش ها می توان به چند روز مرخصی بیشتر یا حتی یک آخر هفته مرخصی با حقوق اشاره کرد.

6 به آن ها مسئولیت های بیشتری بدهید.

گاهی اوقات، یک کارمند به این دلیل تنبل به نظر می رسد که از شغل خود خسته شده و دیگر کارهای چندانی وجود ندارند که او را تحریک کنند. در صورت بروز این مورد، باید مسئولیت های آن ها مرور شده و وظایف بیشتری به آن ها محول شود. چنین گفته ای الزاما به این معنا نیست که باید فورا حقوق آن ها را افزایش داده یا عنوان شغل آن ها را عوض کرد.

کارمند با این کار در شرکت احساس ارزشمند بودن داشته و برای نشان دادن توانایی خود در انجام کارهای بیشتر و احساس اهمیت بالاتر برانگیخته می شود.

7 فرصت هایی را برای پیشرفت کردن خلق کنید.

در صورتی که یک کارمند احساس کند فضایی برای پیشرفت نیست به احتمال زیاد در نقش خود راکد مانده، شغلش بی تحرک شده و در انجام کارهای روزمره تکراری غرق خواهد شد تا در آخر ماه یک چک حقوق دریافت کند. در صورتی که بروز چنین وضعیتی در کارمندان مشاهده شود اینجاست که باید وارد شده، خلق فرصت هایی را برای پیشرفت کردن در نظر گرفته و به کارمندان نشان داد که احتمال رشد در شرکت برای آن ها وجود دارد.

8 علایق کارمندان خود را بشناسید

شناخت علایق کارمندانی که همکاری با آن ها دشوار است می تواند در به کار گرفتن نقاط قوت آن ها به مدیر کمک کند. اغلب آن ها به برخی از جوانب شغل خود علاقه دارند. چنین گفته ای به این معناست که باید وظایفی مرتبط با علایقشان به آن ها واگذار کرد.

کارمندی را در نظر بگیرید که در نرم افزار Excel مهارت داشته و به کار کردن با اعداد علاقه مند است. می توان به این فرد پروژه ای اضافی محول کرد که شامل تنظیم کردن آمار باشد. باید اطمینان یافت این وظایف زمان بیش از حدی از دیگر پروژه ها نگرفته زیرا کارمند نباید بیش از این در کار خود کند شود.

9 رفتار نامناسب را ثبت کنید.

هنگامی که مدیر روش های ذکر شده را انجام می دهد باید رفتار کارمند خود در هر مرحله را ثبت کند. این کار به دو دلیل حیاتی و ضروری است. اول اینکه در صورت تمایل مدیر به اخراج فرد، باید مدارکی دال بر عملکرد ضعیف او و مراحل پیموده شده جهت کمک به او موجود باشد. دلیل دوم نیز بررسی وجود هر گونه بهبودی با گذشت زمان می باشد. این مورد باید شامل هر دقیقه از ملاقات هایی که مدیر و کارمند داشته و همچنین دفعاتی باشد که خطاهای کارمند اصلاح شده است.

 زمان اخراج کردن را بدانید

راه های زیادی برای انگیزه بخشیدن به کارمندان دارای عملکرد ضعیف وجود دارد. گاهی اوقات نیز نمی توان به یک کارمند تنبل کمک کرد. در صورتی که مدیر تمام اقدامات لازم جهت کمک به یک کارمند نامناسب را صادقانه انجام داده باشد، شاید زمان آن فرا رسیده تا کارمند اخراج شود. هنگام انجام این کار باید با بخش نیروی انسانی مشورت کرد تا از انجام قوانین و ظوابط مناسب اطمینان یافت. با این کار از یک پرونده قضایی ناشی از یک اخراج بد جلوگیری می شود.

اطمینان یابید که دیگر اعضای تیم از دلیل اخراج اطلاع یافته اند تا احساس نکنند که نفر بعدی در صف اخراج شدن هستند.

مواجه با یک کارمند تنبل هرگز آسان نیست! باید اطمینان یافت که این کار با احتیاط و انجام فرایند های مناسب به پایان می رسد. با این حال، به عنوان یک مدیر، این کار بخشی حیاتی از کسب و کار است. با انجام این 10 قدم گفته شده در بالا، فرد قادر خواهد بود تا مشکل را به صورت منصفانه و حرفه ای برطرف کند.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نظرات(03)

  1. توسط امیر

    مطلب جامع و مفیدی بود. امیدوارم موفق باشید.

    پاسخ
  2. توسط samaneamrollahi

    خدا نصیبتون نکنه شرکت ما یک کارمند تنبل داره که رو کارایی همه بچه ها تاثیر گذاشته. هر چقدر هم رییسمون بش تذکر میده کو گوش شنوا.
    مرسی خیلی مطلب جامعی بود

    پاسخ
  3. توسط اصغر

    بیل گیتس همیشه کارمندای تنبل رو استخدام میکرد چون میدونست اونا کوتاه ترین راه رو برای رسیدن به هدف انتخاب می کنند. اما تنبلای اونا کجا و تنبلای ما کجا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *