نحوه محاسبه شب کاری به چه صورت است؟

قانون شب کاری

به اشتراک گذاشتن مقاله

همه  ما می دانیم که شب کاری، آثار جبران ناپذیری روی بدن انسان دارد و تا جایی که امکان دارد، باید از آن جلوگیری شود. اما بسیاری از مشاغل وجود دارند که کارشان شب و روز ندارد و برای رفاه حال هم میهنان خود یا ادامه فعالیت‌های روزانه کارخانجات و کارگاه‌ها مجبورند برخی از شب‌ها را در طول هفته بیدار بمانند. 


یک لحظه تصور کنید پرستاران و پزشکان یا آتش نشانان غیور، اگر شب کاری را جزو برنامه ی کاری خود قرار ندهند، بیمارانی که در بیمارستان بستری اند یا هر کس که خطر در کمین اوست و نیاز به کمک آتش نشان دارد، به چه سرنوشتی دچار می‌شود؟ در این نوشتار به بررسی نحوه محاسبه شب کاری قانون کار در سال 98 ، تغذیه مناسب برای شب کاری و … می پردازیم.

حق شیفت شب کاری قانون کار

طبق ماده 55 قانون کار، افرادی که در یک ماه کاری، شیفت‌های مختلفی از جمله شیفت صبح، شیفت بعد از ظهر یا شیفت شب را تجربه کنند، نوبت کار یا شیفت کار، نامیده می شوند و میزان ساعات کاری که در شیفت شب و روز تقسیم می شوند، طبق توافق کارفرما و کارگر و براساس قانون کار شب کاری، تعیین می شود.

همگی می دانیم که کار در ساعات مختلف شبانه روز، یکسان نیست و شایسته است که حقوق کسی که از آسایش و استراحت خود و خانواده اش با کار در شیفت شب می گذرد، از افراد روزکار به شکل قابل توجهی بالاتر باشد. بنابراین، مشکلات شب کاری، در نحوه محاسبه حقوق فرد شب کار تأثیرگذار است.

نحوه محاسبه شب کاری

در ادامه جدول نحوه محاسبه شب کاری در قانون کار، ذکر شده است.

صبح و عصر

 

۱۰ درصد حقوق ماهیانه
صبح و عصر و شب

 

۱۵ درصد حقوق ماهیانه
صبح و شب

 

۲۲٫۵ درصد حقوق ماهیانه
عصر و شب ۲۲٫۵ درصد حقوق ماهیانه

علاوه بر این طبق ماده 58 حق شیفت شب کاری، کارگر نوبت کاری که بخشی از ساعات کاری اش در شب (22لغایت6 صبح روز بعد) قرار بگیرد، به ازای هر ساعت کار، 35درصد اضافه بر دیگر روزکاران، مزد دریافت می کند و از مزایای شب کاری قانون کار بهره مند می‌شود.

برای مثال طبق جدول نحوه محاسبه شب کاری سال 98 و ماده 58 حق شیفت شب کاری 98، کارگری که حقوق ماهیانه  او 800 هزار تومان باشد، با احتساب 20 ساعت کار شبانه، می تواند 270 هزار تومان به حقوق خود اضافه کند.

اهمیت وجود دستگاه حضور و غیاب در شیفت شب کاری

وجود دستگاه حضور و غیاب در شیفت شب کاری باعث می‌شود که حضور و غیاب شب کار به درستی ثبت شود و حقی از وی تضییع نشود. با توجه به اینکه ساعات شب کاری خلوت است و خیلی از شب کاران ممکن است موقع شب کاری تنها باشند، وجود دستگاه حضور و غیاب کمک می کند تا شب کار بتواند حضور خود را در شیفت، به راحتی به کارفرما اثبات کند.

در  مجموع مشاهده می کنیم فردی که در شیفت شب کار می کند، با وجود مشکلات و سختی‌های پیش رویش، می تواند با روشی منظم و تغذیه‌ای سالم، همچنین با استفاده از مزایای شب کاری قانون کار، زندگی خود را شادتر و سلامت‌تر از دیگران بسازد بدون اینکه خود یا کارفرما را متوجه لطمه جسمی یا مالی کند.

نداشتن شیفت شب در هیچ جای دنیا شدنی نیست و آنچه این موضوع را بغرنج و آزار دهنده جلوه می دهد، نارضایتی خود فرد است که با انرژی مثبت و تأمین خواب کافی می تواند افسردگی در شب کاری را به تنوعی دوست داشتنی، تبدیل کند.

تغذیه در شب کاری

تغذیه مناسب برای شب کاری

اینکه افراد شب کار در ساعات مختلف کاری یا زندگی شخصی خود، چقدر به تغذیه خود اهمیت می دهند و چقدر نگران سلامتی شان هستند، بسیار مهم است.

 در نظر داشته باشید که هورمون ملاتونین در تاریکی شب و در هنگام خواب، سلول‌ها و اجزای بدنتان را بازسازی می کند و زمانی که این ساعات را بیدار می مانید، این فعالیت مختل می‌شود و بدن نمی تواند به روال طبیعی خود پیش رود. در چنین شرایطی، تغذیه مناسب برای شب کاری بسیار مهم است.

خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم، فشار زیادی به اعضا وارد می کند و مشکلات جبران ناپذیری برایتان به وجود می آورد. اما شکی نیست که بدن به غذای سنگینی نیاز دارد تا گرسنگی را رفع کند. سعی کنید در این مواقع با خوردن نان به جای برنج، بدن خود را تغذیه کنید و از خوردن سبزیجات خام نیز غافل نشوید.

 اگر می خواهید تغذیه مناسب برای شب کاری را رعایت کنید، حتما از شیر و مایعات کافئین دار، مانند قهوه و نسکافه و چای استفاده کنید تا اثرات بی خوابی را از بین ببرید و بی خوابی باعث اذیت شما نشود.

 اگر کار خطرناکی مانند تراش کاری یا کارهای تأسیساتی و برقی در طول شب انجام می دهید، خواب آلودگی می تواند خطر آن را چند برابر کند. همچنین شیر، سموم بدنتان را دفع می کند و شما را در مقابل بیماری‌ها تا حد زیادی حفظ می کند. فراموش نکنید که کافئین تا 8 ساعت در بدن فعال است پس در ساعات ابتدایی شب کاری، از کافئین استفاده کنید تا در خواب پس از شب کاری، اختلال ایجاد نکند.

عوارض شب کاری چیست؟

متأسفانه، افرادی که شب­ کار هستند، نسبت به همکارانشان که در روز فعالیت می کنند، 40 درصد بیشتر دچار بیماری ها، به خصوص بیماری سرطان می شوند. زیرا هورمون ملاتونین که وظیفه بازسازی سلول‌ها و اجزای بدن را در هنگام خواب و تاریکی به عهده دارد، در بیداری و با وجود نورهای مصنوعی نمی تواند به عمل بازسازی ادامه دهد و فرد شب بیدار، بدون بازسازی روحی و جسمی، به زندگی خود ادامه می دهد. این تخریب، فقط یک بار نیست و سال‌ها به طول می انجامد تا اینکه مضرات شیفت شب کاری در فرد دیده می‌شود.

آمارها نشان می دهد که سرطان پروستات در مردان شب کار بسیار بیشتر از افراد دیگر است و به طور کلی، چند سالی زودتر از دیگران فوت می کنند. برای جلوگیری از این واقعه، فرد شب کار باید پس از گذراندن شیفت شب، خوابی راحت و کافی در اتاق تاریک و بدون نور داشته باشد تا بخشی از کمبودهای بدنی او جبران شود.

 همچنین، ورزش سبک و هوازی در روز، امکان بازسازی سلول‌ها را افزایش می دهد. با این کار، از مضرات شیفت شب کاری، مثل بی تحرکی و بالا رفتن فشار خون یا اسید اوریک یا وقوع سکته مغزی تاحدی در امان می مانید. البته در نظر داشته باشید که ورزش طوری نباشد که شما را برای کار شب خسته کند.

از دیگر عوارض شیفت شب کاری، اختلال در نظم هورمون ها، به خصوص هورمون‌های زنانه است که چرخه  قاعدگی را به هم زده و با ایجاد اختلال هورمونی، بسیاری از سیستم‌های دیگر بدن را نیز درگیر می کند.

شب کاری و افسردگی

همچنین، از دیگر عوارض کار در شب، می توان به اختلالات روحی و افسردگی ناشی از بی خوابی اشاره کرد. بدن انسان طوری ساخته شده است که شب‌ها با خواب کافی بتواند موجبات استراحت فرد را فراهم کند تا صبح روز بعد، فعالیت او از سر گرفته شود و ارتباطات او با دنیای پیرامونش دوباره برقرار شود. اما در افراد شب کار اینگونه نیست و افسردگی شب کاران بسیار شایع است.

وقتی بدن در طول شب، فعالیت صبح را انجام می دهد و هنگام صبح می خوابد، چرخه معیوبی تمامی سیستم‌ها را دربر می گیرد و علاوه بر جسم، سیستم‌های عصبی نیز از روال عادی خارج می شوند. در اثر این عوامل، مغز در برقراری ارتباط با دیگر افراد، رو به تنبلی می رود و حتی در برخورد با اعضای خانواده نیز ناملایمات یا بی تفاوتی ناشی از افسردگی در فرد شب کار، دیده می‌شود.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *