کسب و کار های موفق در ایران و جهان

کسب و کار

به اشتراک گذاشتن مقاله

در دنیای امروز، افراد زیادی را می‌بینیم که کسب و کار خود را با بودجه‌ ای معادل قیمت یک همبرگر تاسیس می‌ کنند و در طی چند سال، یک تجارت چندین میلیون دلاری خلق می‌کنند، می‌پرسید چطور؟ معیارها و راه حل‌هایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها در تاسیس یک کسب و کار و البته روند فعالیت، می‌توان به موفقیت چشمگیری دست یافت و قرار است در ادامه نگاهی به این موضوع داشته باشیم و نمونه‌هایی را که به این جایگاه دست یافته‌اند، معرفی کنیم.

کسب و کار موفق چیست؟

اگر قرار باشد خیلی سریع به این سوال پاسخ دهیم، می‌توانیم بگوییم که یک کسب و کار موفق، هر تجارتی است که درآمد بالایی دارد! اما اگر با دقت به این موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که این تنها معیار نیست. محصولات با کیفیت، مشتریان وفادار، آگاهی از برند و فعالیت‌ های اجتماعی، از دیگر ویژگی‌ هایی به شمار می‌ روندکه کسب و کارهای موفق کوچک، متوسط و حتی بزرگ را از سایرین متمایز می‌ کند.

این نکته را باید در نظر داشت که صاحبان این شرکت‌ ها به سادگی به این جایگاه نرسیده‌ اند، چرا که تنها یک سوم کسب و کارهای کوچک تا 10 سال دوام می‌ آورند و نتیجه بدست آمده، حاصل برنامه ریزی صحیح در ابتدا و طول فعالیت، استفاده درست و به جا از تکنولوژی، خلاقیت و ایجاد نوآوری و گاهی نیز قربانی کردن برخی از لحظات زندگی بوده است.

معرفی کسب و کارهای موفق

همانطور که دیدیم، شرکت‌ های موفق، آن‌ هایی هستند که به سراغ نوآوری رفته‌ اند و با حرکت به سمت تغییر برای بهتر شدن، به شرایط موجود بسنده نکرده‌اند، همچنین چالش‌ هایی در مسیر آن‌ ها قرار گرفته و گاهی شکست خورده‌ اند، اما از فرصت‌ ها  و شرایط بهترین بهره را برده‌اند.

یکی از اصلی‌ ترین موضوعاتی که در این رابطه باید به آن توجه داشت، پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر فضای کسب و کار و شکل گیری استارتاپ‌ ها بوده است. افزایش روز افزون استفاده از اینترنت و تلفن‌های همراه، ایده‌ های جدیدی هم به همراه داشته و از این رو فرصتی عالی برای کسانی فراهم کرده که قصد کار آفرینی دارند.

معرفی کسب و کارهای موفق

سه کسب و کار موفق در ایران

در ایران کسب و کارهای موفق زیادی وجود دارند که بسیاری از آن‌ ها در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند و ایده شکل گیری این شرکت‌ ها لزوما پیچیده و مبتنی بر فناوری و دانش بالا نبوده است. در اینجا سه مورد از کسب و کارهایی را معرفی می‌کنیم که بر مبنای نیازهای روزمره یا با ایده گرفتن از شرکت‌های خارجی ساخته شده‌ اند و توانسته‌ اند به سوددهی بالایی دست یابند.

کوییز آف کینگز

کوییز آو کینگز یک بازی آنلاین برای موبایل است که توانسته مخاطبان زیادی را از سراسر ایران به سمت خود جذب کند و در حال حاضر به دنبال بازارهای جهانی است. درآمد اصلی این شرکت از تبلیغات درون برنامه و خرید سکه توسط بازیکنان به دست می آید.

پازلی

خیلی از افراد به دنبال ساخت اپلیکیشن هستند اما یا بودجه کافی برای ساخت آن ندارند و یا اینکه نمی‌ توانند خودشان برنامه نویسی و اصول آن را یاد بگیرند و برای ساخت برنامه اقدام کنند. پازلی این امکان را فراهم می‌کند که کاربر به سادگی بتواند اپلیکیشن مورد نظرش را با امکانات موجود بسازد و از آن خروجی بگیرد.

مامان پز

مامان پز که در سال 1393 توسط تبسم لطیفی تاسیس شد، این امکان را فراهم می‌ کند که افراد به طور مستقیم از تهیه کنندگان غذا در خانه و زنان خانه دار، غذا سفارش دهند. کارآفرینی برای این افراد یکی از بزرگترین دستاوردهای این شرکت محسوب می‌ شود، همچنین کسانی که وقت کافی برای پخت غذا ندارند یا می‌خواهند برای مهمانی غذا تهیه کنند و در عین حال غذاهای خانگی را ترجیح می‌دهند، مامان پز گزینه‌ ای ایده آل به نظر می‌رسد.

نمونه کسب و کار موفق

جدا از موارد گفته شده، برخی کسب و کارها هستند که با انگیزه و تلاش بیشتری توانسته‌ اند وارد بازار شوند و با وجود حضور رقیبانی جدی، به یکی از بهترین‌ ها، در رده خودشان تبدیل شوند که یکی از آن‌ ها جابینجا است. جابینجا یک وب‌ سایت کاریابی است که توسط محمدرضا خانی تاسیس شده و تاکنون توانسته برای شرکت‌های زیادی، نیروی انسانی تامین کند و افراد زیادی را به شغل مورد نظرشان برساند.

کسب و کار جدید در ایران

همانطور که در بالا هم دیدیم، تعداد زیادی از کسب و کارهای موفق در ایران شامل استارتاپ‌ ها و شرکت‌ هایی می‌ شود که در حوزه آنلاین فعالیت می‌ کنند و توانسته‌ اند به سوددهی بالایی برسند. اما این موارد در دسته کسب و کارهای کوچک جای می‌ گرفتند و موارد دیگری نیز وجود دارد که تعداد کارمندان زیادی را در خود جای داده‌ اند و به عنوان کسب و کار متوسط و بزرگ شناخته می‌شوند.

کسب و کار جدید در ایران

برخی از این شرکت‌ها عبارتند از:

دیجی‌ کالا

این شرکت که توانسته به شهرت زیادی نیز برسد، یک خرده فروشی آنلاین است، دیجی کالا مشابه آمازون فعالیت می‌کند و با اینکه مدت زمان زیادی از افتتاح مارکت پلیس آن نمی‌گذرد، توانسته عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد.

علی بابا

علی بابا یک وب‌ سایت خرید آنلاین بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و رزرو هتل‌های داخلی و خارجی است و توانسته به یکی از بهترین شرکت‌ ها در این حوزه تبدیل شود.

اسنپ

این شرکت مشابه استارتاپ مشهور اوبر است که در حوزه تاکسی‌ های آنلاین فعالیت می‌ کند. از موارد مشابه ای که مانند اسنپ فعالیت دارند، می‌توان تپسی و ماکسیم را نام برد.

اسنپ فود

سفارش آنلاین غذا از رستوران‌ های مختلف خدمتی است که توسط اسنپ فود ارائه می‌شود.

دیوار

دیوار به عنوان یکی از زیر مجموعه های کافه بازار است که در زمینه آگهی‌ های نیازمندی فعالیت می‌کند.

الوپیک

الو پیک سرویس درخواست پیک موتوری و حمل مرسوله است که توانسته جایگاه خوبی در حمل مرسوله های افراد پیدا کند.

شناخت کسب و کارهای موفق دنیا

شاید جالب باشد که بدانید، برخی از مهم‌ ترین شرکت‌ های دنیا فعالیت خود را به عنوان یک شغل جانبی آغاز کردند. در واقع سرمایه کلان چیزی است در گذشته رایج بوده و امروزه موفقیت بر مبنای نوآوری است. در ادامه چند شرکت مهم دنیا را معرفی می‌کنیم.

کسب و کارهای جدید در آمریکا

 Etsyیک پلتفرم فروش محصولات دست ساز و هنری توسط کاربران است که از سراسر دنیا در آن فعالیت می‌کنند.

فعالیت این شرکت در حوزه خدمات مرتبط با اجاره آنلاین خانه است.

ارائه ابزارهایی برای بازاریابی ربایشی از اصلی‌ترین خدمات هاب اسپات به شمار می‌رود.

شرکت آمازون با عنوان بزرگترین خرده فروشی آنلاین دنیا شناخته می‌شود که فعالیت‌های امروز آن بسیار گسترده است.

کسب و کارهای جدید در اروپا

مونزو یک پلتفرم بانکی در فضای آنلاین است که در شهر لندن مستقر است.

کازو یک وب‌ سایت آنلاین است که خدماتی را برای خرید و اجاره آنلاین خودرو فراهم می‌کند.

ساند کلود سرویس توزیع و اشتراک گذاری صدا به صورت آنلاین است.

کسب و کارهای جدید و پرسود

از بین حوزه‌ هایی که شاهد گسترش آن‌ها هستیم و می‌ توان روی آن‌ها حساب باز کرد، موارد زیر گزینه‌ های سودآوری به شمار می‌ روند:

  • تولید پادکست و محتوا
  • دیجیتال مارکتینگ
  • سرویس‌های اجاره خانه
  • آموزش آنلاین
  • سرویس‌های حمل و نقل

کسب و کارهای کوچک پرسود

سودآوری در دنیای امروز با قدم‌ های کوچک نیز امکان پذیر است. در زیر چند نمونه از ایده‌ های کسب و کارهای کوچک اما سودآور را مشاهده می‌ کنید:

  • فروشگاه آنلاین
  • ساخت اپلیکیشن
  • سرویس‌های پخت و سفارش غذا
  • فعالیت و تولید محتوا در اینستاگرام
  • دراپشیپینگ (Dropshipping)

نتیجه گیری

به لطف پیشرفت تکنولوژی، دیگر نیازی نیست برای راه اندازی یک کسب و کار یا شرکت سودآور، هزینه زیادی صرف کنید و با داشتن ایده‌ های جدید یا تکرار و ایده گرفتن از نمونه‌ های خارجی، می‌ توان یک تجارت موفق خلق کرد. اما این به شما بستگی دارد که چطور از فرصت‌ ها استفاده کنید و چالش‌ ها را بپذیرید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *