نحوه برخورد درست با کارمند توسط یک مدیر حرفه‌ای

به اشتراک گذاشتن مقاله

بی‌شک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که امروزه اغلب کارفرمایان با آن مواجه هستند نحوه برخورد درست با کارمند و پرسنل می‌باشد. در یک مجموعه اداری، تولیدی، خدماتی و …..افراد بسیاری مشغول به فعالیت هستند که هر کدام دارای خصوصیات اخلاقی خاص و منحصر به فرد خود هستند و یک مدیر شایسته باید به خوبی به این موضوع اشراف و آگاهی داشته باشد که با هر کدام از پرسنل خود با روحیات وخصوصیات اخلاقی متفاوت چه برخورد و رفتاری داشته باشد تا راندمان کاری خود را بالا برده و دچار افت و به اصطلاح شکست در زمینه مدیریتی نشود و نهایتاً ارتباط موثر بین کارمند و مدیر اتفاق بیفتد.

به عنوان مثال برخوردی که یک مدیر مدبر و کاردان در مقابل یک کارمند عصبی اتخاذ می کند بی‌شک نسبت به برخورد با یک کارمند تنبل و به اصطلاح از زیر کار در رو کاملا متفاوت می‌باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نکات اصلی و مهمی را که یک مدیر و رئیس باید در خصوص نحوه برخورد با کارمند و پرسنل خود بداند را برایتان بازگو کنیم.

نکات اساسی در خصوص نحوه برخورد با کارمند و پرسنل

نکات کلیدی در نحوه برخورد درست با کارمندان

همان گونه که در پاراگراف‌های قبلی نیز اشاره کردیم آموزش و مهارت نحوه برخورد با کارمند و پرسنل مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته‌ای است که مدیران باید به آن توجه خاصی داشته باشند و آموزش و یادگیری این نکات از مهم‌ترین مهارت‌های رفتاری یک مدیر نمونه می‌تواند باشد.از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات رفتاری با کارکنان می توان موارد به موارد زیر اشاره کرد.

۱. لحن بیان

بی شک شما نیز به خوبی می‌دانید لحن بیان هر شخص می‌تواند دنیایی از سخنان ناگفته را در خود داشته باشد. پس یک مدیر شایسته و کاردان به خوبی می‌داند که در زمان صحبت با پرسنل و کارکنان خود باید لحن حرف زدن و صحبت کردنش همراه با احترام بوده و هیچ گونه بی احترامی و تمسخر در لحن بیانش نباشد. و توصیه‌ای که می‌توانیم به شما داشته باشیم این است که هرگز از اهمیت لحن بیان در هنگام سخن گفتن غافل نشوید.

۲. کمتر صحبت کنید

هنگامی که باید مکالمه و گفتگویی بین شما و کارکنان‌تان صورت بگیرد سعی کنید شما کمتر صحبت کرده و در مدت زمان کوتاهی منظور و خواسته خود را به صورت شفاف و واضح بیان کرده و بیشتر شنونده باشید .

۳. انرژی کلامی خود را حفظ کنید

در زمان صحبت با کارکنان خود سعی کنید تن صدایتان به صورت یکسان بوده و افت کلامی نداشته باشید و در زمان صحبت از انرژی کلامی بالایی برخوردار باشید تا شنونده شما نیز این انرژی مثبت را دریافت کرده و با کمال میل به صحبت های شما گوش فرا دهد.

۴. صحبت پرسنل خود را قطع نکنید

هنگامی که پرسنل و کارکنان شما با شما مشغول صحبت هستند به هیچ عنوان صحبت آن‌ها را قطع نکرده و به اصطلاح با گوش جان به سخنانشان گوش کرده و از پیش داوری و اظهار نظر قبل از پایان سخنان کارکنان خود جدا خود داری کنید.

۵. توجه به تماس چشمی

در زمان صحبت با کارکنان و یا گوش دادن به سخنان آنها تمامی توجه خود را معطوب کار خود کرده و از توجه به محیط پیرامون خود، خودداری کنید.

نحوه برخورد با کارمندان عصبی

نحوه برخورد با کارمندان عصبی

بی‌تردید تمامی مدیران در دوران خدمت خود با افراد مختلف با خصوصیات اخلاقی خاصی روبرو می‌شوند. برخورد با افراد عصبی و کم حوصله بیشترین آمار را در میان تیپ‌های شخصیتی دارد. اگر کارمندی که در مجموعه شما مشغول به فعالیت است نیز جز این دسته از افراد عصبی است خوب است که به نکات زیر توجه داشه باشید تا بتوانید برخوردی درست و منطقی با این افراد د اشته باشید.

در مرحله نخست یک مدیر کاردان در نحوه برخورد با کارمند عصبی باید سعی کند از ایجاد تنش اضافی جلوگیری کرده و به مشکلات دامن نزند. یک مدیر مسئول سعی می‌کند تا با ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه با کارمند خود علت عصبانیت و به اصطلاح زود از کوره در رفتن شخص مورد نظر را پیدا کرده و ریشه یابی کند .محیطاداری ،همکاران،مشکلات خانوادگی و سرخوردگی‌های اجتماعی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند باعث بروز عصبانیت در فرد شوند. مدیر شایسته همواره سعی می‌کند خود را به جای زیر دستان و کارکنان خود قرار داده و از دریچه نگاه و جایگاه آن ها به مسایل نگاه کند. و ایجاد احساس امنیت شغلی در افراد می‌تواند کمک شایانی در فروکش کردن احساسات منفی داشته باشد.

تفاوت مدیر و رهبر

اگر چه در بیشتر موارد، افراد تفاوتی میان اصطلاح رهبر و مدیر قائل نمی‌شوند، در دنیای کسب و کار تفاوت رهبر و مدیر بسیار محسوس است. تمام شرکت‌ها یک مدیر دارند که دستورات وی توسط همه افراد اجرا می‌شود، در مقابل همه شرکت‌ها از نعمت رهبران خوب بهره مند نیستند.

بیشتر بخوانید

تحلیل شخصیتی کارکنان

اگر می خواهید مدیری موفق و شایسته باشید و در زمینه شغلی خود شاهد پیشرفت های روز افزون باشید باید درک درستی از شخصیت افراد داشته باشید و نحوه برخورد صحیح با کارمند انی که در مجموعه شما مشغول به فعالیت است را بدانید. تحلیل صحیح و درست شخصیتی کارکنان شما می تواند کمک شایانی در این زمینه به شما کند . همان گونه که شما نیز به خوبی می‌دانید تمامی افراد روی کره زمین دارای خصوصیات اخلاقی متفاوت و مختلفی هستند و نحوه برخورد با این افراد با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت گروهی از افراد منظم یا نامنظم هستند، گروهی احساسی یا منطقی، دسته ای دیگر درون گرا یا برون گرا و گروهی دیگر کلی نگر یا جزئی نگر هستند. یک مدیر مسئول و موفق باید درک درستی از تیپ شخصیتی کارکنان خود داشته باشد تا بتواند در مواقع لزوم بهترین برخورد را داشته باشد و تصمیمات درستی اتخاذ کند. امروزه در اکثر سازمان‌ها و مراکز در زمان استخدام تست شخصیتی از افراد انجام می‌شود تا با خصوصیات اخلاقی و شخصیتی افراد آگاه شده و اطلاعات جامعی در اختیار مدیران قرار گیرد.

تحلیل شخصیت برای برخورد صحیح با کارمند

آیا نظرمدیر همیشه قطعی و صحیح است؟

همیشه نظرات مدیر امر مسلم و قطعی نیست. برای اینکه پرسنل و کارکنان شما با رغبت و میل کامل به سخنانتان گوش دهند و شما نتیجه مطلوب و دلخواه خود را از سخنانتان دریافت کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که در زمان بیان خواسته و درخواست خود بگویید به عقیده‌ی من …. یا به نظر من …… با این نحوه بیان کارکنان شما با میل و رغبت بیشتری به سخنان شما توجه می‌کنند و به نوعی خود را در گرفتن تصمیمات شریک و همراه می‌دانند.

مدیری موفق است که در نحوه برخورد با کارمند و کارکنان خود ارتباطی از بالا به پایین نداشته باشد و عزت نفس و جایگاه کارکنان خود را حفظ کرده و برایشان ارزش ویژه‌ای قایل باشد. نحوه برخورد با کارمند اگر به صورت اصولی و درست باشد می‌تواند شما را به مدیری لایق و شایسته تبدیل کرده و زمینه‌های ایجاد محبوبیت میان پرسنل و کارکنان را فراهم سازد.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *