ایده های کارآفرینی فردی، زنانه، روستایی، کشاورزی و …

به اشتراک گذاشتن مقاله

امروزه یکی از واژه‌های بسیار متداولی که با آن بسیار رو به رو هستیم واژه کارآفرینی و ایده های کارآفرینی می‌باشد. اگر برای شما نیز این سوال مطرح شده است که واژه کارآفرینی چیست و دقیقا به چه مفهوم بوده و می‌خواهید درک درست و صحیحی از مفهوم این واژه داشته باشد و یا اینکه با انواع ایده های کارآفرینی آشنا شوید با ما همراه باشد.

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید کسب و کار جدیدی را شروع کرده و برای موفقیت در شغل انتخابی خود به دنبال جمع آوری اطلاعات جدید هستید و می‌خواهید به طور دقیق با این مفهوم آشنا شوید توصیه می‌کنیم که مطالعه این مطلب را از دست ندهید. ما در این مقاله سعی داریم افق‌های جدیدی را درباره مفهوم و جایگاه کارآفرینی در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوظهور پیش روی شما قرار دهیم.

 کارآفرینی چیست؟

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه واژه‌ی کار آفرینی بیندازیم باید بگوییم که این واژه فرانسوی قدمتی سیصد ساله داشته و از قرن‌ها پیش افراد مطرح و بزرگی همانند آدام اسمیت و ریچارد کانتیلون از این واژه‌ی به کرات استفاده کرده‌اند ولی با مفهوم و معنایی متفاوت از آنچه امروزه در تصور ماست. و می‌توان گفت که اقتصاد دانان جزء اولین دسته از افرادی بودند که کلمه کار آفرینی را وارد نظریه‌های اقتصادی خود کردند.

کارآفرینی چیست

کار آفرینی با مفهومی که برای ما تعریف شده و به آن آشنایی داریم حدود یک قرن است که رواج پیدا کرده است. در تعریف کلی کارآفرینی می‌توان گفت شروع یک تجارت  برای  رسیدن به سودآوری یا تأمین نیازهای اجتماعی می‌باشد. کار آفرینی فرایندی است که  در آن یک کار آفرین خلاق همیشه به دنبال کشف ایده‌های جدید و تازه است تا بتواند به واسطه استفاده از آن  و با علم به ریسک بالای موجود در آن فرصت‌های شغلی جدیدی را ایجاد کند.

کار آفرینی یعنی به‌وجود آوردن هماهنگی متقابل در بازارها. در کل کارآفرین به شخصی گفته می‌شود که علاوه بر برخورداری از خلاقیت بالا، دارای روحیه‌ی خطرپذیری هم بوده و می‌تواند برای حل مشکلات دنیای امروز که با آن دست به گریبان هستیم راه‌کارهای خلاقانه  و علمی ارائه دهد. انسان‌های کارآفرین موجب به‌وجود آمدن شغل‌های جدید می‌شوند و می‌توانند با تشخیص زودهنگام فرصت‌ها جانی دوباره به مشاغلی که سال‌ها از به وجود آمدنشان گذشته ا‌ست بدهند.

انواع کارآفرینی

انواع کار آفرینی

در تقسیم بندی که برای کار آفرینی در نظر گرفته شده است می‌توان 4 دسته مهم را نام برد.

۱- کار آفرینی اجتماعی

مخاطبان و طرفداران این دسته از تقسیم‌بندی بیشتر افرادی هستند که تمایل به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی خیر خواهانه به منظور کمک به جامعه را دارند. خدمات اصلی این گروه از کار آفرینان ارائه خدمات خلاقانه و جدید در راستای برطرف کردن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌باشد. کمک به جامعه و بعد معنوی این موضوع برای این دسته از کار آفرینان بیشتر از جنبه مادی آن اهمیت دارد.

۲- کار آفرینی مستقل

این شیوه معمولا به دو صورت فردی و گروهی انجام می‌شود. در این روش از کار آفرینی فرد و یا افرادی با ایجاد شیوه‌های جدید و خلاقانه در پی رونق در کسب و کار خود هستند این شیوه از کار ابداعی به دلیل اینکه هیچ گونه حمایتی از سوی افراد و یا سازمان‌ها ندارد بالاترین میزان ریسک را دارد.

۳- کارآفرینی فرهنگی

بیشترین اعضاء کار آفرینی فرهنگی را افراد هنری جامعه تشکیل می‌دهند هدف اصلی این دسته از افراد از ایجاد کار آفرینی فرهنگی انجام فعالیت‌های کار آفرینی به منظور ترویج و توسعه فرهنگ و هنر وایجاد ارزش‌های فرهنگی می‌باشد.

۴- کار آفرینی سازمانی

هدف اصلی از ایجاد کار آفرینی سازمانی افزایش سهم بازار و همچنین رشد سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌باشد. در این نوع فعالیت مدیران با توجه به نیا‌زهای بازار ومشتریان خود به دنبال راهی برای افزایش بازده محصولات تولیدی خود و همچنین ایجاد خدمات نوین به مخاطبین خود هستند.

کارآفرینی فردی

کار آفرینی فردی

همان گونه که از نام کار آفرینی فردی پیداست در این فرایند افراد به صورت تکی و انفرادی با داشتن راهکار‌های خلاقانه و جدید اقدام به ایجاد کسب و کار می‌کنند.

معمولا اکثر کار آفرینان در مراحل ابتدایی کار خود به صورت فردی عمل کرده و یا از تعداد بسیار کمی از افراد در انجام فعالیت‌های خود کمک می‌گیرند تا سرمایه خود را به مرور زمان افزایش دهند و قابلیت ایجاد شغل برای تعداد افراد بیشتری را داشته باشند. افراد به مرور زمان و با کسب تجربه در مسیر شغلی می‌توانند ارتباطات خود را گسترش دهند و افراد بیشتری را برای کار در کنار خود داشته باشند.

شغل‌های کارآفرینی

شغل‌های کار آفرینی

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که باور دارید که توانایی ایجاد شغل‌های جدید را دارید یا به اصطلاح، خود را کار آفرین می‌دانید باید توجه داشته باشید که تنها داشتن این باور به شما در این راه کمکی نخواهد کرد بلکه باید فاکتور‌های اساسی و لازم برای این کار را که شامل داشتن ذهنی خلاق، ریسک پذیری، داشتن اخلاق کاری مناسب و قوی و همچنین توانایی رهبری کردن می‌باشد را نیز داشته باشید. در صورت داشتن مهارت‌های لازم که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم شما می‌توانید با انتخاب یکی از ایده های کارآفرینی یا شغل های کارآفرینی که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد فردی موفق باشید.

ـ تولید و خلق صنایع دستی سفارشی

شما با آموزش مهارت‌های ساده و بسیار آسان در زمینه خلق صنایع دستی می‌توانید به راحتی برای خود مشتری پیدا کرده و کسب در آمد کنید که اتفاقا یکی از محبوب‌ترین ایده های کارآفرینی نیز محسوب می‌شود.

ـ تولید و عرضه محصولات آرایشی

همان گونه که شما نیز به خوبی می‌دانید امروزه استفاده از محصولات ارایشی و بهداشتی در کشور ما بسیار رایج بوده و افراد بسیاری چه زن و چه مرد تمایل به استفاده از این محصولات را دارند با داشتن ایده‌های خلاقانه و جدید می‌توانید در آمدی قابل توجه و چشم گیر در این زمینه داشته باشید و با تیم ورک قوی فروش بیشتری داشته باشید.

ـ بازاریابی آنلاین

امروزه با توجه به رشد روز افزون زندگی اینترنتی و با توجه به شرایط موجود در جامعه یکی از کم هزینه‌ترین راه‌های ایجاد مشاغل جدید بازاریابی اینترنتی می‌باشد که شما می‌توانید با کم‌ترین سرمایه و بودجه کسب و کاری خلاقانه را برای خود به وجود بیاورید. همچنین باید گفت بازاریابی آنلاین از جمله بهترین مشاغل دورکاری است.

ـ راه اندازی کسب و کارهای سیار

یکی از سریع‌ترین و جذاب‌ترین روش های کسب در آمد کسب و کارهای سیار هستند در این شیوه افراد می توانند با توجه به خلاقیت و سلیقه شخصی خود محصولات مورد نیاز مردم را به صورتی جدید و به نوعی جذاب عرضه کنند. حتی عرضه  آب میوه یخی با ظاهری جدید و جذاب می‌تواند در آمدی چشم گیر داشته باشد .

ـ تولید محتوا

امروزه یکی از مهم‌ترین روش‌های فروش محصولات و ارائه خدمات تولید محتوا و قصه گویی می‌باشد. به این دلیل با یادگیری مهارت تولید محتوا می‌توانید به یکی از شغل‌های در آمد‌زا دست پیدا کرده و کسب درآمد کنید.

– طراحی گرافیک

با گذراندن دوره‌های نرم افزارهای گرافیکی می‌توانید در منزل به صورت فریلنسر برای خود کسب در آمد کنید.

ایده های کارآفرینی در روستا

ایده های کارآفرینی در روستا

افراد خلاق همواره به دنبال ایجاد راهکارهای جدید و نوین برای انجام امور روزانه خود هستند. به عنوان مثال زنان روستایی با تولید نخ و بافتن فرش در کارگاه‌های کوچک سال‌هاست که به کارافرینی مشغول‌اند و درآمد خوبی را از بافت فرش و گلیم کسب می‌کنند.

– بافت لباس با الیاف طبیعی

یکی دیگر از راه های کسب درآمد در روستاها بافت لباس با الیاف طبیعی می‌باشد چرا که مرحله تولید این الیاف به نیروی کار زیادی احتیاج دارد و افراد باید با مشارکت یکدیگر این کار را انجام دهند تا دقت کار بالا رود و ضمن افزایش سرعت کار کیفیت آن کاهش نیابد.

– تهیه میوه‌خشک، گیاهان خشک و …

به عنوان یک ایده کارآفرینی روستایی دیگر که علی‌الخصوص برای زنان می‌تواند مفید باشد، تهیه میوه‌خشک طبیعی، گیاهان خشک و انواع گیاهان دارویی است که تاریخ انقضای بیشتری نیز خواهد داشت. سپس می‌توانند این محصولات را از طریق فروش آنلاین از طریق اینستاگرام و … به فروش رساند.

– تولید محصولات طبیعی

تولید محصولات لبنی و نگهداری از دام‌ها در روستا یکی از ایده های کارآفرینی روستایی است که شما می‌توانید با تهیه سرمایه اولیه این کار برای ده‌ها نفر در روستاها اشتغالزایی کنید و با بازاریابی محصولات طبیعی روستا مثل کره، عسل، پنیر و حتی ژله رویال فروش این محصولات را افزایش دهید.

– پرورش گل و گیاه

در روستاها به دلیل آب و هوای مناسب می‌توان گیاهان زینتی و گل‌های زیبایی را پرورش داد و از این راه نیز به کسب درآمد پرداخت چرا که معمولا افراد شهر نشین حس خوبی به محصولات روستایی دارند و به دلیل افزایش بیماری‌های ناشی از سبک زندگی غلط در شهر بیشتر از پیش به استفاده از این محصولات روی آورده‌اند که یکی از بهترین ایده های کارآفرینی روستایی است.

ایده های کارآفرینی کشاورزی

ایده های کارآفرینی کشاورزی

همانطور که گفته شد کارافرینی در روستا نیز امکان پذیر است و محدودیت‌های جغرافیایی نمی‌توانند مانعی برای کسب درامد افراد باشند به عنوان مثال کشاورزی که یکی از محبوب ترین شغل‌ها در روستاهاست پتانسیل زیادی برای کارافرینی و اشتغالزایی دارد. کشاورزی در روستاها با حداقل گروه‌های 3 الی 5 نفره امکان پذیر است اما با گسترش کار قابلیت کارافرینی برای 100ها نفر را در مراحل کاشت داشت و حتی برداشت را داراست.

لازم به ذکر است که کارافرینی در زمینه کشاورزی تنها به روستاها محدود نمی‌شود و می‌توان با اجاره باغات در حومه شهرهای بزرگی مثل تهران نیز اشتغالزایی را برای کشاورزان انجام داد. اگر سرمایه اولیه اندکی دارید اما به کشاورزی علاقه دارید و تمایل به کسب درآمد از این مسیر را دارید می‌توانید این کار را در باغچه حیاط آغاز کنید و سپس با سود حاصل از فروش محصولات باغچه خانگی کار را گسترش دهید و نیروهای بیشتری را استخدام کنید.

ایده های کارآفرینی زنان

ایده های کارآفرینی زنان

با صنعتی شدن جوامع و گسترش استفاده از شبکه‌های مجازی زنان نیز خواهان حقوق خود در جامعه شدند و برای کسب حقوق اولیه خود وارد بازار کار شدند تا با کسب درآمد استقلال را تجربه کنند و حضوری فعال در جامعه داشته باشند و همین امر منجر به کارافرینی و اشتغالزایی توسط زنان شده است.

امروزه بیش از هر دورانی در تاریخ زنان خارج از منزل مشغول به کار هستند اما هنوز بانوانی هستند که تمایل به کار کردن از منزل دارند و تمایلی به حضور در محل کار ندارند به همین دلیل در ادامه ایده‌های اشتغالزایی در منزل را برای زنان مرور می‌‌کنیم.

– آشپزی و شیرینی پزی

یکی از مسئولیت‌هایی که همواره بر عهده زنان بوده است آشپزی و شیرینی پزی در منزل بوده و همین کار پتانسیل بسیاری برای کسب درآمد دارد. شما می‌توانید با تهیه غذای خانگی و فروش آن به بازاریان سرمایه خود را افزایش دهید و به مرور زمان سرمایه اولیه‌ای را برای اشتغالزایی فراهم کنید. همچنین به عهده گرفتن پخت کیک و شیرینی برای مراسمات نیز ایده خوبی است که می تواند برای گروه‌های 3 الی 10نفری اشتغالزایی کند.

– نقاشی و گلدوزی

همچنین نقاشی به روی لباس‌ها و گلدوزی نیز از ایده‌هایی است که همواره مورد توجه بانوان در طول زمان قرار داشته و شما می‌توانید با آموزش‌های مجازی یک خط تولید لباس‌های دست دوز را راه اندازی کنید و از هنر خود و همجنس‌هایتان کسب درآمد کنید.

– بازیافت زباله

راه اندازی خط بازیافت زباله نیز می‌تواند از بهترین ایده های کارآفرینی زنان باشد چرا که جمع آوری زباله تفکیک شده از درب منازل و کمپوست کردن آن‌ها به تعداد نفرات زیادی نیاز دارد و ایده‌ای نو در زمینه کسب و کار است.

ایده های کارآفرینی در منزل

ایده های کارآفرینی در منزل

امروزه به دلیل شرایط سخت اقتصادی که اکثر خانواده‌ها با آن درگیر هستند تمامی افراد خانواده در پی کسب در آمدی برای کمک به اقتصاد خانواده هستند. یکی از کم هزینه‌ترین راه‌های کسب در آمد کار آفرینی در منزل می‌باشد.

– مواد خوراکی

یکی از بهترین و مناسب‌ترین ایده های کارآفرینی در منزل، راه اندازی کارگاه‌های خانگی تولید و بسته بندی سبزیجات آماده، میوه‌های خشک، تولید ترشی و مربا و …. می‌باشد.

– لوازم تزیینی و تولد

تولید و ساخت لوازم تزیینی و تولد نیز از آن دسته از مشاغلی است که به راحتی می‌توان در منزل انجام داد و با کمک گرفتن از افراد دیگر نیز ایجاد اشتغالزایی کرد. شما می‌توانید با مشاهده ویدئوهایی که در یوتیوب و آپارت هست ساخت این لوازم را یاد بگیرید و با خرید از عمده فروشی‌ها هزینه مواد اولیه را کاهش دهید سپس نکاتی را که یاد گرفته‌اید به دیگران آموزش دهید و کسب و کار خانگی و کوچک خود را آغاز کنید.

– قطعات چوبی

ساخت قطعات چوبی مانند زیرلیوانی و گردنبند و حتی جای عود و جاکلیدی نیز از ایده‌هایی هستند که اگر به کار با چوب علاقه دارید می‌توانید بیاموزید و با سرمایه اولیه اندکی سود بسیاری داشته باشید چرا که آثار هنری و کارهای دست ساز سود بسیاری را برای شما به همراه دارند.

اپلیکیشن حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *