چگونه بر استرس کاری غلبه کنیم؟

استرس کاری

به اشتراک گذاشتن مقاله

واقعیت این است که صرف نظر از اینکه شما چه نوع کاری انجام می دهید، استرس در محیط کار وجود دارد و برای هم کارفرمایان و هم کارمندان مضر است. اما می توان این استرس کاری را شناسایی و مدیریت کرد. برای یافتن دلایل استرس شغلی ، دلیل مضر بودن زیاد آن و نکات مفیدی برای کاهش و کنار آمدن با استرس در محیط کار، ادامه مطلب را بخوانید.

استرس کاری چیست؟

استرس کاری پاسخی است که افراد ممکن است در هنگام مواجهه با فشارهای کاری که با دانش و توانایی های آنها مطابقت ندارد و توانایی آنها را برای مقابله به چالش می کشد، داشته باشند. استرس در طیف وسیعی از شرایط کاری رخ می‌دهد، اما اغلب زمانی بدتر می‌شود که کارکنان احساس کنند از حمایت کافی از سوی سرپرستان و همکاران برخوردار نبوده و همچنین کنترل کمی بر فرآیندهای کاری دارند.

اغلب بین فشار یا چالش و استرس سردرگمی وجود دارد، و گاهی اوقات از آن برای توجیه عملکرد بد مدیریت استفاده می شود. در ادامه، علائم استرس شغلی را معرفی می کنیم تا بدانید منظور از استرس شغلی دقیقا کدام حالت هاست.

 

علائم استرس شغلی

اگر کارمندان شروع به داشتن رفتار متفاوتی کنند، می تواند نشانه ای از استرس آنها باشد. مدیران باید مراقب علائم استرس در تیم ها و کارمندان باشند. پیدا کردن نشانه های استرس در کارمندان می تواند به پی بردن به مشکلی در فرایند کاری که به آن توجه نکرده اید، کمک کند.

  • جر و بحث کردن اعضا با هم
  • جابجا شدن زیاد کارکنان در بخش های مختلف
  • گرفتن مرخصی های پزشکی بیشتر از حد معمول
  • کاهش کیفیت عملکرد کارمندان
  • تاخیر بیشتر و دیر رسیدن به محل کار
  • کاهش انگیزه در کار کردن

 

دلایل استرس کاری

5 حوزه اصلی وجود دارد که اگر به درستی مدیریت نشوند، می توانند منجر به استرس کاری شوند. این بخش ها عبارتند از: انتظارات، کنترل، حمایت، روابط، نقش و تغییر.

برای مثال، کارمندان ممکن است بگویند که:

  • نمی توانند با انتظارتی که در شغلشان از آنها می رود، کنار بیایند.
  • قادر به کنترل نحوه انجام کار خود نیستند.
  • اطلاعات و پشتیبانی کافاز سوی بالا دستی هایشان دریافت نمی کنند.
  • در محل کار با روابط خود مشکل دارند یا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
  • نقش و مسئولیت خود را به طور کامل درک نمی کنند.

تمام این موارد باعث ایجاد استرس اضافی در محیط کار شده و اگر مدیریت نشوند، منجر به کاهش بازدهی کارمندان می شوند.

راه های کاهش استرس کاری

همانطور که می بینید، استرس شغلی برای شغل و کیفیت کلی زندگی شما مضر است. در اینجا چند نکته برای کمک به کنار آمدن با استرس در محل کار آورده شده است:

۱- درباره چالش ها و تنش ها صحبت کنید

چالش در هر شغلی اتفاق می افتد – و چه بین همکاران باشد یا مدیران، اجتناب ناپذیر است. طریقه برخورد شما با آن چالش، تعیین می کند که آیا این موضوع یک نقطه استرس زا خواهد بود یا نه.

نگذارید درگیری ادامه پیدا کند. اگر درگیری بین کارمندان وجود دارد، یا شما یک کارمند هستید و با یک شخص دیگر سر و کله می زنید، باید به آن رسیدگی شود. از راه حل های مدیریت درگیری که در دفترچه راهنمای کارمندان ذکر شده استفاده کنید. نادیده گرفتن کشمکش باعث از بین رفتن آن نمی شود. این کار باعث بزرگتر شدن آن می گردد.

از بیان پاسخ های تنبیهی خودداری کنید. مجازات، به جای پاداش، ترس ایجاد می کند، که باعث ایجاد استرس کاری می گردد. منازعات و مشکلات را به طور مثبت حل کنید، و نه از طریق تقویت منفی.

 

۲. احساس وفاداری در کارمندان خود ایجاد کنید

نحوه برخورد درست با کارمند بسیار مهم است. با نشان دادن اینکه به کارمندان خود اعتماد دارید و برای آنها ارزش زیادی قائلید، احساس وفاداری و ایمنی ایجاد می کنید. این کار باعث کاهش استرس کاری می شود.

افرادی که می گویند کارفرمایانشان نسبت به آنها وفادار نیستند، در مقایسه با کارمندان که از وفاداری کارفرمای خود راضی هستند، استرس شغلی بیشتری را تجربه می‌کنند. قرار گرفتن در محیطی سرشار از وفاداری و اعتماد، استرس های غیرضروری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

۳. تا حد ممکن از برنامه های کاری نامنظم پرهیز کنید

برنامه کاری نامنظم

کارمندان حقوق بگیر مجبور نیستند با برنامه های مختلف کاری کنار بیایند، اما کارمندان ساعتی این کار را انجام می دهند. و این، یک استرس بزرگ است. تقریباً بروز درگیری جدی در کار و خانواده در مورد این موضوع را گزارش می کنند.

تغییر شیفت تصادفی، برنامه های شغلی آنکال (آماده به کار) همگی می توانند منجر به ایجاد استرس گردند، زیرا کارمندان وقتی که صحبت از تعادل بین کار و زندگی باشد، دائماً در بلاتکلیفی به سر می برند. آنها هرگز نمی دانند چه موقع باید به میزان زیاد کار کنند، و برای آنها دشوار است که بتوانند برنامه های شخصی خود را تنظیم کنند یا حتی در هر لحظه از کار خارج شوند.

۴. کارمندانتان را تشویق کنید که سبک زندگی سالم تری داشته باشند

از آنجا که استرس می تواند بیماری جسمی ایجاد کند، انجام هر کاری که در توان دارید برای حفظ سلامتی کارمندان خود، می تواند با استرس کاری مقابله کند. روش های مختلفی وجود دارد که کارفرمایان می توانند افراد را به سلامتی ترغیب کنند:

– عضویت در باشگاه های ورزشی

شما می توانید به کارمندان خود، کارت عضویت در سالن بدنسازی (یا تخفیف) بدهید.

 

– استفاده از تکنولوژی‌ برای زندگی سالم تر

دستگاه هایی مانند FitBit یا JawBone Up را به کارمندان بدهید، که گام‌ها، ضربان قلب و فعالیت را اندازه گیری می کنند. مسابقاتی داشته باشید که کارمندان در آن بر سر بیشترین فعالیت برای بردن جوایز رقابت کند.

– میان وعده‌های سالم تهیه کنید

میان وعده های سالم را به جای غذای بی ارزش و نوشابه های شیرین در اتاق استراحت در دسترس قرار دهید.

– چکاپ رایگان

با یک کلینیک محلی همکاری کنید تا آزمایشات رایگان مانند قند خون، کلسترول یا فشار خون را برای کارمندان ارائه دهد.

– کارمندان را تشویق به استراحت کنید

اطمینان حاصل کنید که کارمندان شما از تعطیلات و زمان استراحت خود به خوبی بهره می برند. کارمندان سالم و استراحت کرده، استرس کاری کمتری دارند و کارها را بهتر انجام می دهند.

۵. تفاوت استرس خوب و استرس بد را بدانید

همه استرس ها بد نیستند و از همه استرس ها نمی‌توان (یا نباید) اجتناب کرد. استرس خوب به شما انگیزه می‌دهد. ضرب الاجل‌ها، آزمون ها یا اینکه از شما خواسته شود در مقابل دیگران صحبت کنید – اینها همه موقعیت های استرس زا، اما انگیزه سازی برای ما هستند. استرس خوب کوتاه مدت است و حتی می تواند عملکرد مغز را تقویت یا بهبود بخشد. وقتی فشار زیاد است، مغز دقیق تر می شود.

در حالی که استرس بد، مزمن است. این کار به سلامتی شما آسیب می رساند، سرعت شما را کند می کند و حتی می تواند باعث جلوگیری از تفکر شود.

اساساً، استرس از واکنش جنگ یا فرار شما استفاده می‌کند. استرس خوب به شما فرصت می دهد تا از این واکنش استفاده کنید، اما استرس بد شما را در مساله گرفتار و خسته می‌کند. مهم است که تفاوت بین استرس خوب و بد را بدانید تا متوجه شوید که مشکل چیست و کدام یک در واقع به شما کمک می کند.

۶. استرس کاری خود را با کسی در میان بگذارید

این که به کسی بگویید که با استرس دست و پنجه نرم می کنید، خواه مدیر باشد یا همکار، به شما کمک میکند. آنها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند، یا شما را برای مراجعه به شخصی که می تواند این کار را انجام دهد راهنمایی کنند.

 

– نتایجی را که می خواهید ببینید، در نظر بگیرید

قبل از اینکه با یک مدیر صحبت کنید، چند ایده درباره اینکه یک راهکار مناسب می تواند چگونه باشد، داشته باشید. ممکن است فرصتی بیابید تا شما به آنها راهکار بدهید.

– آیا دیگران هم مانند شما استرس دارند؟

اگر می دانید دیگران هم مانند شما استرس دارند، به مدیر خود اطلاع دهید. هرکسی شجاعت حرف زدن ندارند، اما اگر دیگران استرس داشته باشند، این اضطراب در همه کارمندان رخنه می کند.

– از بیانی بدون سرزنش استفاده کنید

کلماتی که استفاده می کنید را به دقت انتخاب کنید و از سرزنش دیگران خودداری کنید. عبارات را جوری جمله بندی کنید که به شما مرتبط است. به عنوان مثال به جای “جیمز رسیدن به اهداف فروشم را برای من غیرممکن می کند”. بگویید “من در تلاش برای دستیابی به اهداف فروش خود هستم”.

– منبع استرس را بشناسید

اگر منبع استرس شما فرد خاص، شیفت کاری یا وظایفی است که بیش از توان شماست، آماده باشید تا مورد خود را به طور منسجم بیان کنید. برای یک مدیر شنیدن “من استرس دارم!” سخت است و اگر آنها نمی دانند چه چیزهایی باعث ایجاد آن شده است، شما راهی برای بهبود آن بلد باشید.

منابع استرس کاری

– راه حل های مشخصی بخواهید

اگر فقط نیاز به تخلیه و یک جلسه مشاوره دارید، ممکن است مدیر شما بهترین فرد برای مراجعه نباشد. اما اگر واقعاً به دنبال راه حل هستید، جلسه را بدون مشخص کردن کارهای خاصی که می توانید انجام دهید یا انتظار دارید در تغییر وضعیت استرس زای شما کمک کند، ترک نکنید.

داشتن استرس کاری چیز شرم آوری نیست. اگر کمکی دریافت نکنید و اجازه دهید استرستان پیشرفت کند، بدتر است. بیشتر مدیران ترجیح می دهند کارمندان بیایند و به آنها بگویند که در کار دچار استرس شده اند تا اینکه از طریق مهلت های از دست رفته یا بهره وری پایین این موضوع را دریابند.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403