انواع دورکاری چیست و چه تفاوتی دارند؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

اصطلاح دور کاری شامل طیف گسترده ای از شغل ها می شود. تعداد مشاغل در انواع دورکاری بسیار فراتر از حد تصور است. در این مطلب انواع ابتدایی و اصطلاحاتی بیان می شوند که برای دسته بندی این مشاغل به کار می روند.

دورکاری چیست؟

دورکاری به هر نوع فعالیتی گفته می شود که می توان آن را در هر مکانی (معمولا خانه) انجام داده و دسترسی به انواع منابع و ابزار های مورد نیاز فرد را فراهم می کند. امروزه در بسیاری از موارد، دو کاری به معنای کار کردن به صورت آنلاین است.

به عبارت دیگر، افراد فعالیت های خود را با استفاده از نرم افزار ها، ابزار ها و برنامه هایی انجام می دهند که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. این نوع فعالیت، به کار یا ارتباط از راه دور نیز شناخته می شود. تمامی این اصطلاحات معنای یکسانی دارند. اگر شغلی مستقل از مکان باشد به معنای این است که برای انجام آن نیازی به حضور فیزیکی در یک محل مشخص نیست.

مزایای دورکاری برای شرکت‌ها

دورکاری میتواند مزایای بسیاری برای یک سازمان داشته باشد اما خود شرکتها نیز میتوانند با راهکارهایی از پتانسیل دورکاری بهتر استفاده کنند و اثربخشی بیشتری برای سازمان خود رقم بزنند.

مزایای دورکاری

دورکاری کامل

در میان انواع دورکاری ، دورکاری کامل رایج‌ترین نوع آن است. در مشاغل کاملا دور کار فرد تنها از خانه یا هر محلی که به ابزار های مورد نیاز دسترسی دارد فعالیت خود را انجام داده و هرگز به مکان فیزیکی شرکت یا سازمان خود مراجعه نمی کند. رواج این نوع دورکاری روز به روز در حال افزایش است زیرا شرکت ها دریافته اند که اگر یک موقعیت کاری را به متقاضیان ساکن در هر مکانی پیشنهاد دهند، به مهارت ها و استعداد های بیشتری دست می یابند.

شغل‌های انعطاف پذیر

شغل های انعطاف پذیر فعالیت هایی هستند که از نظر برنامه زمانی، محل کار یا هر دوی آن ها انعطاف پذیر می باشند. در صورتی که یک شغل از نظر محل کار انعطاف پذیر باشد به این معناست که فرد تنها اجازه کار از راه دور را داشته یا می تواند زمان کمتری را در محل فیزیکی شرکت سپری کند.

افرادی که دارای شغلی تمام وقت با محیطی سنتی و نیازمند سپری کردن زمان طولانی پشت یک کامپیوتر هستند، ممکن است بتوانند برنامه زمانی خود را منعطف کرده و حداقل مقداری از وظایف خود را از راه دور انجام دهند. هر چه فرد در سازمان یا شرکت خود سابقه موفق تری داشته باشد، احتمال موافقت با دورکاری او نیز بیشتر است. در صورتی که فرد سابقه ای اثبات شده داشته باشد، مدیران بیشتر می توانند اطمینان کنند که او در هنگام کار کردن در محلی دیگر نیز به اهداف خواسته شده دست می یابد.

خویش فرما (فریلنسر)

خویش فرمایی یک موقعیت شغلی است که شرکت به جای استخدام فرد با او قرارداد می بندد. موقعیت های خویش فرمایی اغلب مستقل از مکان هستند. طبق تعریف، خویش فرما ساعات کاری و قیمت گذاری خدمات را خود تعیین می کند. به همین دلیل، این مورد می تواند موقعیت خوبی برای پا نهادن به دنیای دورکاری باشد.

کسب و کار آنلاین

کنترل پرسنل در کسب و کارهای چند شعبه¬ای

کسب و کار آنلاین به طور ذاتی امکان دورکاری را فراهم کرده و هر فرد می تواند کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کند. به عنوان جدیدترین نوع در انواع دورکاری ، کار آفرینان آنلاین می توانند کسب و کار خود را بر اساس شغل خویش فرمایی سابق خود یا پاسخ به یک نیاز بازار طراحی کنند.

در صورتی که فرد به داشتن کسب و کار شخصی علاقه مند بوده اما دلهره مشکلات مربوط به آن را داشته است، کسب و کار آنلاین می تواند مسیر مناسبی برای او باشد. این اقدام آسان نبوده اما می تواند گزینه مناسبی برای علاقه مندان باشد.

مشاغل دورکار جانبی

شغل جانبی فعالیتی است که در کنار شغل اصلی انجام شده و امکان دارد بیش از یک مورد باشد. به دلیل انعطاف پذیری این موقعیت های شغلی، امکان داشتن بیش از یک شغل نیز فراهم شده است. برای مثال، افراد می توانند به مقدار دلخواه از وقت آزاد خود را صرف پرداختن به یک شغل خویش فرمایی کنند. ایجاد تنوع در مهارت ها و منابع درآمدی راه خوبی برای اطمینان از موفقیت مالی و شغلی در این اقتصاد در حال تغییر است.

– ابزار مورد نیاز در مشاغل جانبی

در تمامی انواع دورکاری ها فرد به موارد زیر نیاز خواهد داشت:

  • یک کامپیوتر
  • دسترسی به اینترنت
  • نیازمندی های مخصوص به هر موقعیت شغلی

نویسندگی آنلاین

برای مثال در صورت فعالیت در یک شرکت ترجمه آنلاین، فرد به یک هدفون و خط تلفن مورد تایید شرکت نیاز خواهد داشت. در صورت تدریس به صورت آنلاین به یک نرم افزار تدریس، دوربین (وب کم) و میکروفون نیاز خواهد بود. افراد در مشاغل دورکاری مختلفی انتخاب می‌کنند باید از موارد زیر اطمینان یابند:

  1. درک درست نیاز ها و انتظارات شرکت یا سازمان
  2. دسترسی به مواد و ابزار های مورد نیاز
  3. توانایی پیروی از شرایط زمانی و مکانی موقعیت شغلی

باید به یاد داشت که این مطلب، لیست ساده ای از انواع دورکاری است. در واقع، ترکیب های نامحدودی از موقعیت های شغلی را می توان در بازار پیدا کرد.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *