من از شغلم متنفرم: چگونه و چه زمانی باید استعفا بدهم؟

ماندن در شغلی که از آن متنفر هستید می تواند طاقت فرسا باشد. دانستن زمان مناسب استعفا و نحوه آن می تواند به بهبود چشم انداز شغلی شما در آینده کمک کند. در این مقاله به نارضایتی شغلی، نحوه استعفا و کارهایی که قبل از استعفا باید انجام دهید می پردازیم.

 

چگونه می توانم بفهمم که از شغلم متنفرم؟

قبل از استعفا، مهم است که علت واقعی نارضایتی خود را مشخص کنید. این علائم ممکن است نارضایتی واقعی شما را از شغلتان نشان دهد:

●       احساس بی هدف بودن

وقتی با وجود درآمد خوب از کار خود هیچ هدف بلندمدتی نمی بینید، احتمالاً دیگر آن شغل را دوست ندارید.

●       سختی در تمرکز کردن

وقتی کارتان را دوست ندارید، تمرکز کردن کار دشواری است. اگر برایتان مشکل است که تمرکز کنید، شاید شغل یا محیط کاری تان مناسب شما نیست و باید استعفا دهید.

●       بازده کاری تان کم شده است

 اگر در انجام وظایف خود بازده کمتری دارید، این نشانه یک مشکل جدی است.

●       همیشه در حال شکایت از شغل خود هستید

اگر در موقعیت شغلی خود بیشتر نکات منفی را می بینید تا مثبت. یا همیشه چیزی برای شکایت کردن دارید، ممکن است دیگر شغل خود را دوست نداشته باشید.

●       در کارتان پیشرفت نمی کنید

اگر رشد حرفه ای شما متوقف شده است یا برای مدت طولانی حقوق تان افزایش پیدا نکرده است، شاید وقت آن رسیده که استعفا دهید و به یک شغل جدید فکر کنید. چه علاقه خود را به کارتان از دست داده اید یا کارفرمای شما قدردان کار شما نیست، باید به طور جدی به پیدا کردن یک شغل جدید فکر کنید.

 

وقتی از شغل خود متنفرید چه کار کنید

قبل از استعفا، در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای بهبود شغل خود انجام دهید:

 

1. وضعیت خود را ارزیابی کنید

قبل از تصمیم گیری در مورد استعفا، از خود بپرسید که چه چیزی منجر به وضعیت فعلی شما شده است. ممکن است در واقع از خود شغل متنفر نباشید، اما از محیطی که در آن هستید متنفر باشید. شاید یک مسئولیت اضافی، یک همکار یا مدیر جدید منشا نارضایتی شما باشد. پاسخ این سوالات را بیابید و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید تا دلیل مشکل خود را مشخص کنید.

 

2. در مورد چالش های خود با کارفرما صحبت کنید

 

تنفر از شغل

اگر از کار خود ناراضی هستید و به استعفا فکر می کنید، با کسی صحبت کنید که می تواند کمک کند. این شخص می تواند رئیس شما یا بخش منابع انسانی باشد. با این حال، ممکن است به نفع شما نباشد که ناراحتی خود را با همکاران در میان بگذارید. گفتن نارضایتی های شغلی به همکاران می تواند مشکل ساز باشد و در کل رفتار حرفه ای نیست.

 

3. اهداف شغلی خود را ارزیابی کنید

اگر بعد از در نظر گرفتن همه گزینه ها تصمیم به استعفا گرفتید، وقت آن است که آینده شغلی خود را ترسیم کنید. رزومه خود را به روز کنید. همچنین به مواردی که منجر به وضعیت فعلی شما شده است و نحوه دوری از آن ها توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید که استعفا قبل از رسیدن به یک شغل جدید می تواند واجد شرایط بودن برای شغل جدید را دشوارتر کند.

 

4. استعفا دهید و به دنبال شغل جدید باشید

قبل از استعفا به کارفرمای خود اطلاع دهید و در صورت امکان به یافتن فرد جدید برای موقعیت شغلی تان کمک کنید.

 

نوشتن یک استعفانامه خوب خیلی مهم است، برای دانستن نکات آن می توانید مقاله بایدها و نبایدهای نوشتن استعفانامه را بخوانید.

 

دلایل ماندن در شغلی که دوست ندارید

گاهی اوقات ممکن است از شغل خود متنفر باشید، اما ممکن است استعفا به نفع شما نباشد. قبل از ارائه استعفانامه، به برخی از دلایل احتمالی برای ماندن در چنین شغلی را در نظر بگیرید:

 

درآمد

به اینکه ممکن است بعد از استعفا مدتی بیکار بمانید خوب فکر کنید و شرایط را بسنجید. حتی اگر از جنبه های خاصی از شغل فعلی خود ناراضی هستید، ممکن است امنیت شغلی اهمیت بیشتری داشته باشد. قبل از استعفا، به دنبال راه هایی برای کسب درآمد باشید.

 

از دست دادن قدرت شبکه ارتباطات

وقتی استعفا می دهید، ممکن است ارتباط خود را با شبکه حرفه ای از همکاران از دست بدهید. با توجه به نقش مهمی که ارتباطات در استخدام ایفا می کند، ضروری است که در هنگام استعفا حرفه ای عمل کنید تا شبکه ارتباطی خود را از دست ندهید.

 

آیا می شود قبل از یافتن شغل جدید، از شغلی که از آن متنفر هستید استعفا دهید؟

شما می توانید قبل از پیدا کردن شغل جدید استعفا دهید، اما ریسک بزرگی کرده اید. بزرگترین مشکل ترک شغل بدون منبع درآمد جایگزین، امنیت مالی است. بسته به تجربه، صلاحیت و صنعت شما، یافتن شغل جدید ممکن است زمان ببرد. همچنین، استعفای ناگهانی می تواند تاثیر بدی بر رزومه شما بگذارد. بسیاری از مدیران استخدام سوالاتی در مورد سابقه شغلی شما می پرسند و ممکن است استعفای ناگهانی شما بر تصمیم آن ها تاثیر بگذارد.

 

اگر شغل جدیدی پیدا نکنید، استعفا می تواند اعتماد به نفس شما را بگیرد. فقدان اعتماد به نفس می تواند منجر به عملکرد ضعیف در مصاحبه های شغلی شود. گاهی بهتر است به دنبال راه هایی برای بهبود رضایت شغلی خود باشید تا استعفا.

 

با این حال، گاهی اوقات بهترین گزینه استعفا است. به عنوان مثال، زمانی که همکاران، کارفرما و به طورکلی محیط شغلی بدی دارید. در این حالت مهم است که گزینه های شغلی دیگر را بررسی کنید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.