آیا تعصب بر استخدام تأثیر می گذارد؟

استخدام

به اشتراک گذاشتن مقاله

علیرغم وجود تکنیک‌های متنوع استخدام، برخی از مدیران در هنگام ارزیابی نامزدها دچار خطاهای سوگیری‌ می‌شوند. بعنوان یک مدیر، بدون اینکه متوجه شوید ممکن است تمایل داشته باشید افرادی مشابه خود را استخدام کنید، به خصوص وقتی صحبت از پیشینه تحصیلی می شود. در این مقاله سوگیری تعصب ناخودآگاه را بررسی می کنیم و نکاتی برای حذف آن از فرآیند استخدام را بیان می‌کنیم.

 

تعصب ناخودآگاه چیست؟

 

سوگیری‌های ناخودآگاه سوگیری‌های ضمنی هستند که اغلب باعث می‌شوند تصورات پیش‌بینی‌شده‌ای در مورد دیگران داشته باشید. این کلیشه‌ها می‌توانند بر تصمیم‌های استخدام شما تأثیر بگذارند، بدون اینکه شما حتی متوجه شوید.

بسیاری از مدیران استخدام ناخواسته دارای تعصباتی هستند که بر تصمیمات استخدام آنها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، یک مدیر استخدامی که از یک دانشگاه معتبر فارغ التحصیل شده است ممکن است ناخودآگاه متقاضیان را بر اساس تحصیلات دانشگاهی آنها قضاوت کند. دیگر سوگیری های رایج استخدام عبارتند از جذابیت، قد و حتی شخصیت متقاضی.

 

چگونه تحصیلات یک کارفرما می تواند بر استخدام آنها تأثیر بگذارد

 

تعصب تحصیلی ممکن است اولین سوگیری در استخدام نباشد که به ذهن می رسد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که این یک پدیده واقعی است. علیرغم تمایل مدیران برای جذب کارمندان از دانشگاه‌های معتبر، اکثر مدیران اعتقاد دارند که داشتن تحصیلات آکادمیک به معنای عملکرد برتر نیست. در عوض، توانایی خوب کار کردن با دیگران، تفکر استراتژیک و استقلال بسیار بیشتر نشان دهنده عملکرد بالا هستند.

 

چگونه سوگیری ها در استخدام نقش دارند

 

تحصیلات دانشگاهی تنها سوگیری تأثیرگذار بر شیوه‌های استخدام نیست. بسیاری از مدیران استخدام در مورد عواملی مانند جذابیت فیزیکی، قد، وزن و کاریزما قربانی سوگیری‌ها می‌شوند. این طبیعی است که کارفرمایان از واکنش‌های درونی خود نسبت به نامزدهای شغلی استفاده می‌کنند و افرادی مانند خودشان را استخدام می‌کنند. ولی این می تواند خطرناک باشد، زیرا کارفرمایان حتی متوجه نمی شوند که در فرآیند استخدام آنها سوگیری وجود دارد.

 

چگونه سوگیری را از فرآیند استخدام خود حذف کنیم

 

فرآیند استخدام بدون ساختار، موجب سوگیری می‌شود، بنابراین ساختاردهی و تعریف فرآیند استخدام دقیق شرکت شما بسیار مهم است. به عنوان مثال، شایستگی های لازم برای یک شغل را شناسایی کنید، شرح شغل مناسب ایجاد کنید، و فرآیند استخدام خود را بر اساس آن نیازها ساختار دهید.

نکات ساده زیر می تواند به حذف تعصب از تصمیمات استخدام شما و بهبود فرآیندهای استخدام کمک کند:

 

تنها تصمیم‌گیرنده نباشید

 

وقتی چند نفر در فرآیند استخدام با یک نامزد مصاحبه کنند، تعصبات مختلف استخدام از بین می رود. به عنوان مثال، یک کارمند منابع انسانی ممکن است تعصب مدیر عامل را متوجه شود و ارزیابی منصفانه تری نسبت به نامزد شغلی داشته‌باشد.

 

تیم استخدامی خود را آموزش دهید تا سوگیری را تشخیص دهد

 

استخدام

 

بیش از ده ها سوگیری استخدام با ویژگی های مختلف به طور طولانی مورد مطالعه قرار گرفته است. شما باید در مورد این سوگیری های استخدامی بیاموزید و به همه کسانی که در فرآیند استخدام شما دخیل هستند آموزش دهید. فراتر از آن، به تیم استخدامی خود بیاموزید که چگونه تعصبات استخدامی را شناسایی کرده و برای آن اقدام کنند.

 

چگونه به داشتن یک تیم متنوع تر نزدیک شویم

 

مراحل بالا می تواند به شما کمک کند تا با تعصبات در استخدام مقابله کنید و تیم متنوع تری را پرورش دهید. علاوه بر این، شیوه های زیر را در نظر بگیرید:

 

کمک حرفه ای دریافت کنید

 

برای برنامه ریزی و هدایت فرآیند استخدام خود از یک کارمند منابع انسانی کمک بگیرید. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند کارکردهای منابع انسانی را برای ساده‌سازی استخدام برون سپاری کنند.

 

به یک شرکت فراگیر تبدیل شوید

 

فراگیری را در ارزش های شرکت خود بگنجانید. این اصول را به بیانیه چشم انداز خود اضافه کنید و یک برنامه آموزشی برای تنوع در استخدام خود ایجاد کنید.

 

مناسبت های مختلف را جشن بگیرید

 

مناسبت‌هایی را جشن بگیرید که گروه‌های به حاشیه رانده شده را در کانون توجه قرار می‌دهند. اطمینان حاصل کنید که طبق برنامه ریزی به کارکنانی که به این گروه ها تعلق دارند، توجه می‌کنید.

 

یک فرآیند ارزیابی عملکرد برابر ایجاد کنید

 

نظارت و تجزیه و تحلیل عملکرد شغلی با معیارهای یکسان را برای همه کارکنان ایجاد کنید.

 

فضای امن ایجاد کنید

 

فضا امنی ایجاد کنید که در آن کارمندان گروه های به حاشیه رانده شده می توانند تبعیض را بدون ترس از انتقام گزارش دهند.

 

سوگیری ناخودآگاه در استخدام

 

سوگیری ناخودآگاه در استخدام می تواند به اعتبار شرکت آسیب برساند. اگر مدیران استخدامی بر اساس تجربیات فردی، کلیشه ها یا سایر سوگیری های ضمنی تصمیم گیری کنند، ممکن است کارمندان با کیفیتی که می توانند کمک های منحصر به فردی به کسب و کار کنند را از دست بدهند.

در حالی که سوگیری های ناخودآگاه در استخدام رایج هستند، تمرین و حذف فعالانه سوگیری ها از فرآیند استخدام بهترین نتایج را ایجاد می کند. فراموش نکنید که هر کارجو سزاوار یک فرصت منصفانه برای پیشرفت است.

 

همچنین دراین‌باره می‌توانید مقاله چگونه در فرآیند استخدام بهبود ایجاد کنیم؟” را مطالعه کنید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *