بیمه کارفرما چیست و چه شرایطی دارد؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

همانطور که در مقاله “بیمه کار چیست و چرا مهم است؟” گفتیم کارفرما موظف است تا همه کارکنان و کارمندان خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد. درصورتی که کارفرما اقدام به بیمه کردن کارکنان خود نکند یا در پرداخت آن دیرکرد داشته باشد جریمه خواهد شد. علاوه برآن کارفرما می تواند خودش را هم بیمه کند که به آن بیمه کارفرما می گویند. سازمانی که خدمات بیمه برای کارفرمایان، کارمندان و کارگران را فراهم می کند سازمان تامین اجتماعی است. در این مقاله قصد داریم اصول و شرایط این نوع بیمه برای کارفرمایان را مورد بررسی قرار دهیم.

بیمه کارفرما چیست؟

کارفرما

 

همانطور که گفتیم کارفرما موظف است همه کارکنان زیرنظرش را بیمه کند. این بیمه شامل 30 درصد از حقوق کارکنان می باشد که 23 درصد از آن را کارفرما باید پرداخت کند. این حق بیمه شامل خود کارفرما نیز می شود که به آن بیمه کارفرما می گویند. باتوجه به آنکه بیمه کارفرما مزایای زیادی مانند مستمری بازنشستگی به همراه می آورد مهم است که کارفرمایان برای آن اقدام کنند.

خدمات بیمه کارفرما

سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه کارفرما موظف است خدمات زیر را ارائه دهد:

 

  • حقوق بیکاری
  • حقوق بازنشستگی
  • حقوق بازماندگان
  • حقوق روزهای استعلاجی
  • حقوق مرخصی زایمان
  • کمک هزینه ازدواج
  • هزینه وسایل کمک پزشکی
  • کمک هزینه کفن و دفن

 

هزینه هایی که بیمه کارفرما پوشش نمی دهد:

 

  • سفر و ماموریت
  • عیدی
  • پاداش
  • مرخصی
  • بیمه بیکاری

 

حق بیمه کارفرما

 

قوانین بیمه کارفرما تقریبا مانند قوانین بیمه کارکنان زیر نظر اوست. میزان آن همان 27 درصد از حقوق است. فقط یک تفاوت وجود دارد و آن این است که کارفرما بیمه بیکاری ندارد درصورتی که کارکنان او می توانند این بیمه را دریافت کنند.

محاسبه نرخ بیمه کارفرما

نرخ بیمه کارفرما به شرایط او بستگی دارد. اگر کارفرما بیشتر از 10 سال سابقه کار داشته باشد، میانگین دستمزد او در سال آخر کاری اش محاسبه می شود. اگر سابقه کاری او کمتر از 10 سال باشد میانگین حداقل و حداکثر حقوق دریافتی او محاسبه می گردد. یک نکته درباره بیمه کارفرما اجباری نبودن آن است. یعنی اگر کارفرما فقط کارکنانش را بیمه کند، بابت بیمه نکردن خودش جریمه نخواهد شد.

ارسال لیست

اگر کارفرما خودش را بیمه کارفرما کند او باید هر ماه یک لیست از نام خودش به همراه نام کارکنان تهیه کند و به سازمان تامین اجتماعی ارسال کند. اگر تعداد کارمندان شما کمتر از 5 نفر است تا 2 ماه برای ارسال لیست مهلت دارید. ارسال این لیست می تواند به صورت اینتزنی هم باشد که می توانید در مقاله لیست بیمه اینترنتی چیست؟” درباره آن بخوانید.

شرایط و مراحل بیمه کارفرما

برای بیمه کارفرما شرایط سنی وجود دارد که حداقل آن 18 سال و حداکثر آن 55 سال است. با داشتن سن در این بازه کارفرمایان می توانند اقدام به عقد قرارداد بیمه با سازمان تامین اجتماعی کنند. مراحل کار بدین صورت است که پس از درخواست کارفرما از طریق شعب سازمان تامین اجتماعی، مدارک او مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن نیاز است که کارفرما آزمایش ها و معاینات پزشکی انجام دهد. بعد از انجام این مراحل قرارداد با سازمان تامین اجتماعی بسته می شود. تاریخ پرداخت حق بیمه کارفرما 3 ماهه است و چنانچه کارفرما پرداخت آن را به تعویق بیاندازد نیاز است که دوباره به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند.

تفاوت بیمه کارفرما و بیمه اختیاری

بعنوان کارفرما، به جز بیمه کارفرما شما میتوانید از بیمه اختیاری یا خویش فرما نیز استفاده کنید. تفاوت بین این دو در میزان درصد پرداختی آن است. بیمه خویش فرما شامل 26 درصد حقوق و دستمزد می شود در حالی که در بیمه کارفرما میزان آن 27 درصد است. با توجه به این نکته در صورتی که کارفرما هستید، مزایای بیمه کارفرما بیشتر است و پیشنهاد می شود از این بیمه استفاده کنید.

 

برای اطلاع از همه شرایط بیمه خویش فرما می توانید مقاله بیمه خویش فرما تامین اجتماعی چیست؟” را مطالعه کنید.

 

مزایا و معایب بیمه کارفرما

 

کارفرما اجباری برای بیمه کردن خودش ندارد. به بیانی دیگر اگر کارفرما خودش را بیمه نکند سازمان تامین اجتماعی او را جریمه نخواهد کرد که این مزیت قابل توجهی است. و دیگر اینکه کارفرما فرصت کافی برای پرداخت حق بیمه (3 ماه) دارد.

از معایب آن اینکه بیمه کارفرما شامل بیمه بیکاری نمی شود. هرچند می توان گفت که این عیب بزرگی نیست، چراکه در پایان قرارداد بر میزان حقوق بازنشستگی اثری ندارد.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *