بیمه کار چیست و چرا مهم است؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

یکی از نکات مهم هنگام کاریابی یا اشتغال توجه به بیمه کار است، چراکه تاثیر مستقیم بر روی میزان حقوق دریافتی شما دارد و البته مزایای زیادی به همراه دارد. خوب است که قبل از مصاحبه شغلی همه موارد مرتبط با بیمه کار را بدانید تا بهترین شرایط استخدامی را بتوانید دریافت کنید. چرا که در شرایط اقتصادی کنکونی مهم است که آینده نگر باشید و این را بدانید که این وظیفه کارفرما است تا شما را بیمه کند، در غیر این صورت او دارد خلاف قانون عمل می کند. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله قصد داریم همه نکات بیمه کار را بررسی کنیم و نحوه محاسبه آن را بگوییم.

بیمه کار چیست؟

بیمه کار مبلغی است که برای استفاده از مزایای بیمه به شرکت بیمه پرداخت می شود. در واقع کارفرما با بیمه کردن کارمندان ماهانه بخشی از مبلغ بیمه را می پردازد و بخشی دیگر از حقوق کارمندان کسر می شود. کل مبلغ بیمه 30 درصد از حقوق کارمند است. از این 30 درصد 23 درصد را باید کارفرما بپردازد و 7 درصد مابقی آن از حقوق کارمند کسر می شود. اما مسئولیت اصلی آن بعهده رئیس شما است و درصورتی که او مبلغ بیمه را نپردازد جریمه می شود. برای محاسبه میزان حق بیمه می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

 

(تعداد روزهای کارکرد × پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + بن کارگری × ۳۰ درصد)

چرا بیمه کار مهم است؟

مهمترین مزایایی که بیمه کار به همراه دارد شامل: بیمه بیکاری، بیمه درمانی و دریافت حقوق بازنشستگی و ازکارافتادگی است. علاوه بر این اگر قصد به تغییر شغل داشته باشید سابقه بیمه شما برای کارفرمای جدید مهم است. حتی اگر قصد مهاجرت داشته باشید داشتن سابقه بیمه کار به یک امر مهم تبدیل می شود. پس مهم است که اگر کارفرمایتان شما را بیمه نکرده است بر این امر پافشاری کنید.

حق بیمه شامل چه مواردی می شود؟

در بیمه کار میزان حق بیمه با توجه به میزان حقوق دریافتی می تواند متفاوت باشد. شامل موارد مختلفی از قبیل حقوق، اضافه کاری، حضور در جلسات و غیره می شود. اما شامل مواردی مانند بازخرید، ماموریت، عیدی و غیره نمی شود.

 

انواع بیمه کار

طبق قانون کار تمام کارفرمایان موظف هستند تمام کارکنان خود را بیمه کنند. قانون بیمه کار کشور شامل دو نوع می شود:

 

  • بیمه اجباری

 

این بیمه کار برای وقتی است که شما در یک شرکت، اداره، کارگاه و غیره استخدام می شوید. تنها وجود رابطه کارفرما و کارمند یا کارگر برای برخورداری از این بیمه کافی است. این بیمه جزو حقوق شهروندی حساب می شود و نظام اداری کشور از حقوق بیمه شدگان حمایت می کند.

 

 

  • بیمه خویش فرما یا اختیاری

 

این نوع بیمه کار در صورتی است که شما صاحب یک کسب وکار باشید و به اصطلاح شغل آزاد داشته باشید. در واقع  وقتی شما کارفرما ندارید می توانید خودتان را بیمه کنید. با داشتن این بیمه شما از همه مزایایی که بیمه اجباری نیز دارد بهره مند می شوید با این تفاوت که همه مبلغ آن را باید خودتان پرداخت کنید.

 

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری یکی از مزایای داشتن بیمه کار است که زمانی که شما بیکار یا اخراج شوید به شما تعلق می گیرد. البته مهم است بدانید که این بیمه برای افرادی است که بر خلاف میل خودشان بیکار شده اند. درباره مدت زمان دریافت این بیمه می توانید مقاله مدت زمان دریافت بیمه بیکاری چند ماه است؟” را مطالعه کنید.

 

بیمه بازنشستگی

بازنشستگی

در قانون بیمه کار دو نوع بیمه بازنشستگی وجود دارد. یکی بیمه معمولی برای افرادی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور بوده اند. دیگری بیمه بازنشستگی به همراه بیمه عمر است که مزایای ویژه دارد. برای دانستن این مزایا می توانید مقاله مزایا و شرایط بیمه عمر چیست را بخوانید.

 

طبق قانون بیمه کار، افراد با شغل های معمولی بعد از 30 سال کار می توانند بازنشسته شوند. اما افراد متخصص با تحصیلات تکمیلی باید 35 سال کار کنند تا بتوانند درخواست بازنشستگی بدهند. البته این قانون برای خانم ها متفاوت است و آن ها می توانند با سابقه 20 سال هم اقدام به بازنشستگی پیش از موعد کنند. البته امکان موافقت با این درخواست نیازمند شرایط خاص و ویژه است و به این راحتی ها امکان پذیر نمی باشد.

 

بازخریدی

طبق قانون کار بازخریدی یعنی افراد  از ادامه کار انصراف می دهند. در این شرایط آن ها فقط می توانند از بیمه اختیاری استفاده کنند و شرایط بازنشستگی برایشان مطابق با این بیمه در نظر گرفته می شود. در این شرایط فرد بیمه شده باید حق بیمه خود را تا پایان 30 سال بپردازد تا مستمری بازنشستگی به او تعلق گیرد.

 

اگر کارفرما یا صاحب یک کسب و کار هستید خواندن مقاله قوانین بیمه و مالیات در قراردادها را یاد بگیری می تواند برایتان مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *