حقوق و دستمزد پایه و نکات آن

حقوق و دستمزد

به اشتراک گذاشتن مقاله

فهمیدن فیش حقوقی گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد. دانستن اینکه حقوق پایه چیست و چگونه با سایر بخش‌های حقوق شما مقایسه می‌شود، می‌تواند درک اطلاعات فیش حقوقی‌تان را آسان‌تر کند تا بتوانید درستی پرداخت‌ها را تشخیص دهید. در این مقاله، بررسی می کنیم که حقوق و دستمزد پایه چیست و چگونه بخش های مختلف حقوق شما را تشکیل می دهد.

 

حقوق پایه چیست؟

حقوق پایه میزان حقوق و دستمزدی است که قبل از هر گونه مزایا به کارگران و کارمندان پرداخت می شود. این حداقل مبلغی است که برای انجام کار خود قبل از مالیات و هر گونه پاداش یا مزایای دیگر دریافت کنید. بسته به قرارداد شما، دستمزد پایه شما می تواند به صورت نرخ ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه باشد.

 

حقوق پایه در مقایسه با حقوق دریافتی

بین حقوق پایه و حقوق و دستمزد دریافتی شما تفاوت وجود دارد. حقوق دریافتی به کل مبلغی که برای انجام کار خود دریافت می کنید گفته می شود. حقوق دریافتی شامل هر مقدار اضافی است که دریافت می کنید، مانند پاداش یا کمیسیون. مگر اینکه درآمد شما کمتر از میزان پرداخت بیمه و مالیات بر درآمد باشد، که همیشه قبل از دریافت حقوق و دستمزد کسر می شود. گاهی اوقات کسورات دیگری نیز وجود دارد و شما می توانید این اطلاعات را در فیش حقوقی خود بیابید. حقوق خالص شما چیزی است که پس از پرداخت های کسر شده دریافت می کنید.

 

نمونه هایی از کسر از حقوق

چند مورد کسر از حقوق وجود دارد که معمولاً از حقوق پایه شما برداشت می شود. میزان کسورات بسته به شرایط کارمند و میزان درآمد آن متفاوت است. برخی از کسری ها، مانند بازپرداخت وام یا مالیات بر درآمد، به میزان درآمد بستگی دارد. برخی از کسری ها پرداخت های اجباری هستند، مانند مالیات، و برخی دیگر کسورات اختیاری هستند. نمونه هایی از کسرهایی که اغلب در فیش حقوقی مشاهده می کنید عبارتند از:

 

  • حق بیمه
  • بیمه بازنشستگی
  • وام ها
  • بیمه تکمیلی

 

برخی از این کسری ها صرف نظر از شغل شما اجباری هستند، برخی از آنها بسته به شغل شما متفاوت هستند و برخی دیگر کاملاً اختیاری هستند. کارفرمای شما احتمالاً این کسورات را به شما اطلاع می دهد، اما اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع کار، تمام اطلاعات مربوط به این موضوع را کسب کرده اید.

 

عوامل موثر بر افزایش حقوق و دستمزد

 

 

دستمزد

در کنار کسورات، مبالغ دیگری نیز وجود دارد که ممکن است علاوه بر حقوق پایه خود دریافت کنید. مانند اضافه کاری که علاوه بر دستمزد پایه دریافت می‌کنید. برخی از پرداخت های اضافی وجود دارد که ممکن است فقط گاهی اوقات دریافت کنید و یا ممکن است بخشی ثابت از حقوق و دستمزد ماهانه شما باشد، که این شامل:

 

اضافه کاری

این یک الزام قانونی است که کارفرمای شما برای ساعات اضافه کاری که انجام می دهید به شما حقوق و دستمزد بدهد. قانون کار، کارفرمایان را ملزم می کند که حداقل دستمزد وزارت کار را برای این ساعات پرداخت کنند. برخی از کارفرمایان برای اضافه کاری 1.5 برابر یا 2 برابر نرخ معمول دستمزد ارائه می دهند. این کار کارمندان را تشویق می کند تا برای اضافه کاری داوطلب شوند.

 

کمیسیون

کمیسیون حقوق و دستمزدی برای عملکرد شماست. افرادی که در بخش فروش کار می کنند معمولا برای دستیابی به اهداف فروش کمیسیون دریافت می کنند، که معمولاً 20 تا 30 درصد میزان فروش آنها است.

 

پاداش

پاداش ها نوع دیگری از حقوق و دستمزد هستند که برای نحوه عملکرد شما پرداخت می شوند. افرادی که به چیزی دست یافته اند یا از مسئولیت های معمول خود فراتر ظاهر شده اند، ممکن است پاداش دریافت کنند. برخی از شرکت ها همچنین به همه کارکنان پاداش سالانه می دهند. که اغلب متناسب با حقوق پایه هر فرد است. مانند اضافه کاری و کمیسیون، پاداش ها هم مشمول مالیات هستند.

 

پرداخت هزینه ها

اگر برای انجام کار خود ملزم به پرداخت هزینه هستید، این هزینه ها را معمولا در حقوق و دستمزد ماهیانه خود دریافت می کنید. ممکن است کار شما مستلزم پرداخت هزینه سفر یا هزینه یک ناهار کاری با مشتری باشد. معمولاً از شما خواسته می شود تا رسیدهایی را ارائه دهید تا ثابت کنید هزینه هایی را که ادعا می کنید پرداخت کرده اید.

 

تسهیلات غیرنقدی

برخی از پرداخت های غیرنقدی هست که کارمندان در برخی از مشاغل دریافت می کنند. این موارد شامل ماشین شرکت یا تلفن همراه شرکت است. این ها مزایای اضافه بر حقوق و دستمزد پایه شما هستند.

 

همچنین در این زمینه می توانید مقاله چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم؟” را مطالعه کنید.

عوامل خارجی تاثیرگذار بر میزان حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد پایه ای که دریافت می کنید تابع طیفی از عوامل است. این بدان معنا است که دستمزد پایه بین مشاغل مختلف و افرادی که مشاغل مشابه دارند متفاوت است. برخی از این عوامل عبارتند از:

 

صنعت

صنایع مختلف نرخ های متفاوتی از حقوق و دستمزد پایه را ارائه می دهند. مشاغل با مهارت بالا که نیاز به آموزش دارند، مانند پزشکی، معمولاً دارای نرخ دستمزد پایه بالاتری نسبت به سایر مشاغل هستند.

 

موقعیت مکانی

موقعیت مکانی شما بر میزان حقوق و دستمزد پایه شما تأثیر می گذارد. مشاغل در کلان شهرها نسبت به مشاغل در حومه شهر و شهرهای کوچک دارای نرخ بالاتری هستند. مشاغل در تهران معمولاً دارای نرخ دستمزد پایه بالاتری نسبت به مشاغل مشابه خارج از این منطقه هستند. هزینه های زندگی و اندازه بازار فروش در یک منطقه می تواند بر میزان بالا بودن حقوق و دستمزد پایه برای یک شغل خاص تأثیر بگذارد.

 

تجربه و مهارت شما

میزان سابقه و تجربه شما نیز بر حقوق و دستمزد پایه تأثیر می گذارد. یک شخص حرفه ای با تجربه بالا در یک موقعیت مدیریتی یا ارشد احتمالاً حقوق پایه بالاتری نسبت به کسی که در یک شغل ابتدایی با تجربه کمتر است، دارد. همانطور که مهارت ها و تجربه شما در طول سال های کاری رشد می کند، این احتمال وجود دارد که بتوانید دستمزد بالاتری دریافت کنید.

 

 

کارفرمای شما

کارفرمایان هنگام پرداخت حقوق و دستمزد به کارکنان نگران بودجه خود هستند. بنابراین، شرایط کارفرمای شما می تواند بر دستمزد پایه ای که دریافت می کنید تأثیر بگذارد. کارفرمایانی که مزایای بیشتری ارائه می‌دهند، ممکن است دستمزد پایه پایین‌تری ارائه دهند. به طور مشابه، کسب‌وکارهای جدید و استارتاپ‌ها ممکن است حقوق پایین‌تری نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر و با سابقه ارائه دهند.

 

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *