رهبری وظیفه گرا در کار گروهی: تعریف و مثال

https://9253440.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/9253440/Brunette-female-team-leader-talkingbenefits-of-leadership-training.jpg

به اشتراک گذاشتن مقاله

همانطور که در حرفه خود پیشرفت می کنید، ممکن است به دنبال مسئولیت های رهبری و کار گروهی بیشتری باشید. انتخاب سبک رهبری متناسب با ویژگی های شما می تواند به شما کمک کند در هر نقشی برتر باشید. رهبری وظیفه محور می تواند سبک مدیریتی انتخابی شما باشد. قبلاً در مقاله رهبری یک تیم یا یک کار گروهی چگونه است؟” درباره رهبری گروه صحبت کردیم، در این مقاله به تعریف رهبری وظیفه محور و ویژگی های آن می پردازیم.

 

رهبری وظیفه گرا چیست؟

رهبری وظیفه گرا بر دستیابی به اهداف کار گروهی متمرکز است. در این مدل رهبران وظایف را مشخص می‌کنند، فرآیندهای روشنی را تعیین می‌کنند و ددلاین ها را تعیین می‌کنند.  در این روش رهبر اطمینان حاصل می کند که همه اعضای تیم متمرکز هستند و وظیفه خود را در زمان تعیین‌شده و به خوبی انجام می دهند. مدیرانی که از این سبک استفاده می‌کنند، یک محل کار ساختاریافته با اولویت‌ها و برنامه‌های مشخص دارند. اگر اغلب نیاز به برنامه ریزی برای رسیدن به تعداد زیادی از اهداف در زمان کوتاه دارید، از رهبری وظیفه گرا استفاده کنید.

 

استراتژی های رهبران وظیفه گرا

در اینجا چند استراتژی وظیفه‌گرا وجود دارد که می‌توانید از آن ها برای هدایت تیم خود و کار گروهی در جهت دستیابی به اهداف استفاده کنید:

 

اهداف مشخصی داشته باشید

در کار گروهی شما باید وظایف را برای تیم توضیح دهید تا همه بتوانند مراحل رسیدن به هدف را درک کرده و دنبال کنند. این شامل تفویض مسئولیت ها، ارائه دستورالعمل های ساده و تشریح وظایف است.

 

فرآیندها را تنظیم کنید

 

کارگروهی

 

در کار گروهی بر ایجاد فرآیندهای ساده تمرکز کنید، تا همه اعضای تیم بتوانند از آن پیروی کنند. فرآیندهای ساده به اعضای تیم کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کنند و بهره وری بیشتری داشته باشند.

 

ددلاین ها را مشخص کنید

برای دستیابی به نتایج، هر هدفی باید یک زمان مشخص داشته باشد. مطمئن شوید که در صورت لزوم، ددلاین های نرم و سخت را تعیین کرده اید. خوب است تا در کار گروهی، در زمان های مشخص یادآوری هایی را تنظیم کنید تا همه اعضای تیم خط زمانی را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، مدیر فروش به تیم خود مهلت یک ماهه می دهد تا به مقدار ایکس درآمد از فروش برسد. او از تیم می خواهند که فعالیت فروش خود را در پایان هر هفته گزارش دهد تا مطمئن شود که وظایف خود را درست انجام می دهند.

 

اعضای تیم را راهنمایی کنید

در کار گروهی باید در هنگام مواجهه با چالش ها به اعضای تیم کمک کنید. برای راهنمایی تیم، به سوالات پاسخ دهید و بازخورد ارائه دهید. این می تواند به آن ها کمک کند تا نقش ها و وظایف خود را بهتر درک کنند. به عنوان مثال، مدیر می تواند جلسات هفتگی را در یک کافه برگزار کند، تا تیم پیشرفت خود را به اشتراک بگذارد و سوالاتش را بپرسد.

 

سیستم پاداش برای موفقیت

در کار گروهی به یک سیستم پاداش نیاز دارید تا همه کارمندان را تشویق به ادامه کار کنید. به عنوان مثال، مدیر فروش به هر بازاریاب که بیش از هدف فروش ماهانه فروخته باشد، پاداش دهد. این جایزه، نمایندگان فروش را تشویق می کند تا درآمد شرکت را افزایش دهند.

 

مهارت های رهبری وظیفه گرا

مهارت‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید برای تبدیل شدن به یک رهبر وظیفه‌گرا موفق، به دست آورید، مانند:

 

الویت بندی

برای یک رهبر در کار گروهی، اولویت بندی درواقع توانایی مشخص کردن وظایف، تصمیم گیری درباره اهمیت آن ها و برنامه ریزی است. وقتی کارها را اولویت بندی می کنید، سعی کنید آن ها را بر اساس فوریت، تلاش مورد نیاز و ددلاین ها مرتب کنید.

 

مدیریت زمان

رهبران وظیفه گرا در ایجاد برنامه و کمک به دیگران ماهر هستند. می‌توانید تقویم‌ها و فهرست‌های کار گروهی و تعاملی را پیاده‌سازی کنید و از کارمندان بخواهید گزارش های پیشرفت را به صورت منظم ارائه دهند.

 

استراتژی

رسیدن به اهداف در زمان مناسب، نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. شما باید بتوانید فرآیندهایی را برای کار گروهی پیاده سازی کنید که تیم شما بتواند آن ها را درک و دنبال کند. برای هدایت تیم خود، سعی کنید نقاط عطفی را تعیین کنید که به دستیابی به هدف کلی بی انجامد.

 

داشتن نماینده

بخش کلیدی رهبری وظیفه‌گرا، توانایی تفویض وظایف سازنده در کار گروهی است. سعی کنید با شناسایی نقاط قوت و مهارت اعضای تیم تعیین کنید کدام وظایف برای اعضای تیم بهترین است.

 

ارتباط

رهبران وظیفه گرا بر ارتباطات شفاف در کار گروهی تکیه می کنند تا افراد مسئولیت های خود را به خوبی درک کنند. شما باید تشخیص دهید که چگونه می توانید برنامه ها و اهداف خود را به بهترین نحو به اعضای تیم منتقل کنید، چه از طریق ایمیل، چه از طریق مکالمات یک به یک یا جلسات گروهی.

 

رهبری وظیفه‌گرا در مقابل رهبری رابطه مدار

رهبری مردم‌مدار یا رابطه‌مدار اغلب با رهبری وظیفه‌گرا مقایسه می‌شود. رهبران رابطه گرا بر این باورند که بهره وری نتیجه شادی اعضای تیم در کار گروهی است و خلاقیت و نوآوری را تشویق می کند. رهبری وظیفه‌محور در عوض بر تکمیل سریع و کارآمد هدف تعیین‌شده تمرکز می‌کند.

بسیاری از رهبران بسته به محل کار و اهداف خود از ترکیبی از سبک های وظیفه و رابطه گرا استفاده می کنند. برای گنجاندن رهبری مردم‌مدار در سبک مدیریت خود در کار گروهی، این نکات را در نظر بگیرید:

 

بر نیازهای تیم خود تمرکز کنید

مطمئن شوید که افراد تیم با کار خود احساس راحتی می کند. آموزش هایی را به اعضا ارائه دهید تا به آن ها کمک کند مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در کار گروهی را بیاموزند.

 

ایجاد حس وفاداری

رهبران رابطه گرا بر نیازهای تیم در کار گروهی تمرکز می کنند و تمایل دارند تیمی داشته باشند که روی اهداف و چشم انداز بلند مدت شرکت سرمایه گذاری کنند.

 

به نظرات افراد اهمیت دهید

به تیم خود بگویید که از نظرات آن ها برای کار گروهی بهتر حمایت می کنید. تشویق خلاقیت تیم می تواند اعضا را به سمت یافتن روش های جدید و کارآمدتر سوق دهد.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *