7 راه برای انتخاب یک نام تجاری فراموش نشدنی

به اشتراک گذاشتن مقاله

آیا می خواهید مردم نام برند شما را به خاطر بسپارند؟ این هفت استراتژی می تواند به شما کمک کند. اگر نام تجاری (نام برند) به گونه ای انتخاب شود که مخاطب برای ثانیه ای روی آن تامل کند، وظیفه خود را انجام داده است. حتی اگر مدتها بعد بتواند آن را به یاد بیاورید، ارزش بیشتری خواهد داشت. به یاد ماندنی بودن نام تجاری مهم است.

چگونه یک نام تجاری به یاد ماندنی انتخاب کنیم؟

 در مقاله ای که در سال 2003 در یک نشریه تبلیغات منتشر شد، نویسندگان به ویژگی های زیر، که باعث به یادماندنی یا شناخته شدن هرچه بیشتر نام های تجاری می شود، اشاره کردند:

  • قافیه دار بودن
  • املای غیرمعمول
  • Onomatopoeia (نام آوا)
  • صامت سخت اولیه
  • بازی با کلمات
  • مناسب بودن نام تجاری

بیایید به این موارد، و برخی فاکتورهای موثر دیگر که بر حافظه تاثیر می گذارند، با جزئیات بیشتری بپردازیم.

آشنا بودن نام تجاری​

این مورد در لیست بالا نیست، اما دانستن آن مهم است. در همان مقاله ژورنال تبلیغات، بیان می شود که آشنا بودن یک نام، بیشتر از ویژگی های زبانی یک نام تجاری، در یادآوری آن نقش دارد.

تکرار، یکی از موثرترین راه ها برای شناخته شدن یک نام است. اساس تبلیغات این است: تکرار برای ایجاد آشنایی. بنابراین، نام های تجاری آشنا، بیشتر در خاطر می مانند زیرا ما بیشتر آنها را می بینیم.

آشنا بودن نام تجاری AT&T

به عنوان مثال، AT&T، هرساله یکی از بزرگترین هزینه کنندگان در زمینه تبلیغات است. من مطمئناً این نام را، اگرچه ذاتاً به یاد ماندنی نیست، به خاطر می آورم. زیرا همه جا، از بیلبوردهای تبلیغاتی گرفته تا اتوبوس ها، و حتی در تلفن و تلویزیون نیز هست.

نام تجاری، با فراگیر بودن به آشنایی می رسد. بنابراین هرچه برند آشناتر باشد، از اهمیت دستگاه های زبانی نیز کاسته می شود.

قافیه دار بودن نام تجاری

همانطور که شاعران نیز این را می دانند: قافیه دار بودن، به ماندن در حافظه کمک می کند. در حالی که قافیه، در بسیاری از قالب ها معمول است، این تکنیک به ویژه در بر ندهایی که با مصرف کننده در تعاملند، دیده می شود:

  • – Reese’s Pieces
  • – Lean Cuisine
  • – Slim Jim

قافیه گذاری، تنها محدود به شرکت های غذایی نیست. در ادامه، به برخی از شرکت هایی که از این تکنیک استفاده کرده اند، اشاره می کنیم. این شرکت ها نسبت به نام خود احساس اجبار یا بی ارزش بودن نمی کنند زیرا قسمت های مختلف نامشان، مربوط به کاری است که انجام می دهند.

  • – Firewire
  • – StubHub
  • – Crunch ‘n Munch

stubhut

Crunch ‘n Munch به بافت و طبیعت اعتیاد آور این نوع خوراکی اشاره دارد. قافیه StubHub تقریباً یک جمله است. با شنیده این نام، به یاد مکانی می افتید که می توانید از آن جا بلیط بخرید. و قافیه FireWire یک استعاره است: احساس می کنید که این سیم، به سرعت اطلاعات را منتقل می نماید. قافیه، در صورتیکه این کلمات، اطلاعات ارزشمندی در مورد تجارت یا محصول به شما بدهند، می تواند برای مشاغل مفید باشد.

املا های غیرمعمول در نام تجاری

Kraft بیشتر در ذهنتان می ماند یا Craft ِاستاندارد؟ Krispy Kreme یا Crispy Cream؟ تحقیقات نشان می دهد که استفاده از املاهای غیرمعمول، می تواند باعث شود که یک اسم بیشتر در خاطر بماند. با توجه به نکته قبلی در مورد قافیه، در اینجا دو نام تجاری آورده شده است که هر دو مورد را رعایت کرده است:

  • Laffy Taffy
  • Mello Yello

استفاده از املای غیرمعمول به همراه قافیه، خاصیت جدید بودن محصول و احتمالاً به یاد ماندنی شدن آن را تقویت می نماید. استفاده از املاهای غیرمعمول، در اواسط قرن بیستم معمول بود و به ویژه در اینترنت، مجددا رایج شده است. کمبود URL باعث ایجاد این روند در بین شرکت های نوپا می گردد. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • Digg
  • Flickr
  • Reddit

با در دسترس قرار گرفتن URL های بیشتر، این روند کند شده است. آیا فضایی برای استفاده ی هدفمند از املاهای غیرمعمول برای نام تجاری وجود دارد؟

هنگامی که توییتر راه اندازی شد، به آن “twttr” (بدون حروف صدادار) می گفتند؛ زیرا Twitter.com متعلق به شخص دیگری بود. در ادامه این ترند کاهش یافت و توییتر به اندازه ای بزرگ شد که بتواند دامنه را بخرد، بنابراین نام خود را به Twitter تغییر داد. اما به یاد داشته باشید: مرز باریکی میان به یاد ماندنی و بانمک وجود دارد. و ممکن است بانمک بودن مناسب برند نباشد.

همچنین بخوانید:

کسب و کارهای موفق در ایران و جهان

Onomatopoeia (نام آوا)

این یک کلمه بزرگ، برای یک ایده ساده است. برخی از کلمات مانند آنچه نشان می دهند به نظر می رسند: snap، crackle، pop، twitter. برخی از برندها مانند zip در Zipcar از این ابزار استفاده می کنند. آیا این امر باعث می شود که استفاده از آن راحت تر و سریعتر از محصول رقیب، Car2go، به نظر برسد؟ در مورد Meow Mix چطور؟ آیا گربه شما آن را بیشتر از Purina Cat Chow دوست دارد؟ اینگونه نام ها به یادماندنی تر می شوند، به خصوص با تغییراتی در نوشته های روی برچسب: “آنقدر طعم خیلی خوبی دارد، که گربه ها آن را با گفتن نامش از شما می خواهند.”

نام هایی که شبیه محصولی که معرفی می کنند باشند، بیشتر به یاد ماندنی می شوند. از خود بپرسید آیا این اسم با آنچه سعی دارید بسازید، متناسب است؟

استفاده از حروف صامت ابتدایی در نام برند

طبق تحقیقات انجام شده، در هنگام مطالعه، کلماتی که با حروف بی صدای سختتر (t، k، p، d، g، v) شروع می شوند، بیشتر از کلماتی که با حروف صدادار یا صامت های ملایم شروع می شوند برای یک نام تجاری به یاد ماندنی هستند. این کلمات همچنین قوی تر در نظر گرفته می شوند. در حقیقت، مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده از صامت ها و جایگذاری آنها می تواند بر جنسیت درک شده از یک برند تأثیر بگذارد.

صدای صامت مهم است. شاخه ای از شرکت Kraft Foods ،Mondelez را در نظر بگیرید. موندلز برندهایی مانند Cadbury ،Chips Ahoy ،Honey Maid ،Toblerone و Triscuit را مدیریت می کند. نام موندلز کلمه جدیدی ست که از قسمتهای لاتین مانند mundus به معنی دنیا ساخته شده است. و هدفش این است که ایده وجود یک دنیای کاملاً خوشمزه را در مردم بیدار کند. با این حال، در مقایسه با کرافت، “Mondelez” به طور قطع فراموش نشدنی ست. البته، این موضوع تا حدی به خاطر آن است که این دو برند به یک اندازه شناخته شده نیستند، اما تحقیقات نشان می دهد که این امر می تواند به دلیل شروع شدن کلمه با حرف بی صدای ملایم تر m باشد.

choosing-business-name

بازی با کلمات (جناس) برای انتخاب نام برند

بازی با کلمات (یا جناس) نوعی شوخی با این واقعیت است که برخی کلمات شبیه به هم هستند؛ اما معانی بسیار متفاوتی دارند. برخی از نام های الهام گرفته شده از جناس، به دلایل غلطی به یاد ماندنی هستند. با یک جست و جوی ساده، به Bread Zeppelin ، Wok This Way و Nin Com Soup برخوردم. نمی دانم این برندها واقعی هستند یا خیر، اما باید در استفاده از جناس ها احتیاط کرد، مگر اینکه جامعه هدف خاصی داشته باشید.

نام هایی که جناس دارند، مطمئنا توجه شما را به خود جلب می کنند. حتی ممکن است به یاد ماندنی شوند. اما آیا دلیل درستی دارد؟ آیا عمق برند را نشان می دهد یا فقط یک حیله ارزان قیمت است؟ شاید هر دو باشد.

نام تجاری مناسب

به نظر می رسد برخی از نام ها، با نام های دیگر در یک صنعت سازگار هستند. این نوع نام ها بیشتر به یاد ماندنی می شوند. به عنوان مثال، در مقاله ای در سال 1998 در ژورنال بازاریابی، “تأثیرات پیشنهادات نام تجاری بر یادآوری تبلیغات”، نویسندگان ادعا می کنند که “PicturePerfect Televisions” بهتر از “تلویزیون Emporium” در خاطر می ماند. PicturePerfect بیش از Emporium شبیه نام یک برند تلویزیونی ست، بنابراین انتظارات مصرف کننده را از یک نام برند برای تلویزیون، بیشتر برآورده می کند.

سامانه حضورو غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *