فواید رضایت شغلی کارمندان چیست؟

رضایت شغلی

به اشتراک گذاشتن مقاله

درک و افزایش رضایت شغلی برای موفقیت و احساس خوشبختی در شغل مهم است. وقتی کارمندان در محل کار خود احساس رضایت می کنند، به احتمال زیاد عملکرد بهتری دارند، به برنامه خود پایبند هستند و برای مدت طولانی تری در یک شرکت می مانند. قبلاً در مقاله “رضایت شغلی کارمندان عامل موفقیت یک مجموعه درباره چیستی رضایت شغلی صحبت کردیم، در این مقاله فواید آن را توضیح می‌دهیم و نکاتی در مورد بهبود رضایت شغلی ارائه می‌دهیم.

چه چیزی باعث رضایت شغلی می شود؟

علل رضایت شغلی می تواند از فردی به فرد دیگر بر اساس شغل تغییر کند. برخی از مهمترین دلایل رضایت شغلی عبارتند از:

ارتباط با شغل

زمانی که یک کارمند با شغل خود درگیر است، سازنده و متمرکز است. کارمندانی که با شغل خود ارتباط تنگاتنگ دارند احساس می کنند که مهارت های آن ها در عملکرد شغلی آن ها تفاوت ایجاد می کند. آن ها به وضوح درک می کنند که اقدامات و ایده های آن ها چگونه بر شرکت تأثیر می گذارد. کارکنان متعهد نقش خود را در شرکت درک می کنند و از انجام وظایف خود راضی هستند.

قدردانی

به رسمیت شناختن و قدردانی ساده از کارکنان می تواند به میزان قابل توجهی رضایتمندی را افزایش دهد. نشان دادن قدردانی از مجموعه مهارت های خاص یک کارمند یا تشخیص نظرات کارمند در طول جلسه راه دیگری برای ایجاد احساس ارتباط بیشتر در کارمند با شرکت است.

فرصت ها

داشتن فرصت و فضای رشد یکی دیگر از مؤلفه های مهم رضایت شغلی است. داشتن فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری در صنعت می‌تواند باعث افزایش مشارکت و رضایت کارکنان شود.

مدیریت

رضایت شغلی  زمانی افزایش می یابد که کارکنان رابطه خوبی با مدیران خود داشته باشند. در یک ارتباط درست کارمندان احساس می‌کنند می‌توانند آشکارا با همکاران خود همکاری کنند و زمانی که احساس کنند مشکلی وجود دارد با مدیریت صحبت کنند. دلیل بزرگی که کارمندان شغل خود را ترک می کنند این است که احساس می کنند مدیریت عملکرد درستی ندارد. تمرکز بر مدیریت صحیح می تواند به راضی نگه داشتن کارمندان کمک کند.

مزایای رضایت شغلی

سطح بالای رضایت شغلی هم برای شرکت و هم برای کارکنان مفید است. داشتن نرخ رضایت شغلی بالا می تواند در پیشرفت یک شرکت کمک کند:

کارمندان وفادار

وقتی یک کارمند رضایت شغلی دارد، از شرکتی که در آن کار می کند نیز احساس خشنودی می کند. کارمندان وفادار همچنین می توانند شهرت شرکت را بهبود بخشند و آن را به مکانی مطلوب برای کار تبدیل کنند.

بهره وری بالاتر

وقتی کارکنان موقعیت خود را در یک شرکت درک کنند و برای آنها ارزش قائل شوند، این می تواند منجر به بازده کاری بیشتر شود. کارمندان شایسته ای که احساس امنیت و رضایت شغلی دارند، می توانند در سطوح بالاتری کار کنند.

افزایش سود

بهره وری بالاتر اغلب منجر به سود بیشتر می شود. به علاوه، داشتن گردش مالی کمتر می تواند به شرکت ها کمک کند تا با صرف زمان و انرژی کمتر برای استخدام و آموزش، در هزینه خود صرفه جویی کنند.

 شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد :10 نشانه که می گویند باید از شغل تان استعفا دهید

افزایش رضایت شغلی

چگونه رضایت شغلی را افزایش دهیم

راه های زیادی برای افزایش رضایت شغلی وجود دارد. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می تواند رضایت شغلی در کار را افزایش دهد:

1. نقش خود را درک کنید

افزایش رضایت شغلی می تواند به آسانی درک بهتر کار و معنای آن باشد. حتی اگر برای مدت طولانی در شغلی کار می‌کنید، بهتر است کاری را که انجام می‌دهید و اینکه چگونه کارتان به اطرافیانتان کمک می‌کند، را ارزیابی کنید. ممکن است بخواهید تمام چیزهایی را که در طول حرفه خود به دست آورده اید و اینکه چگونه بر زندگی شما تأثیر گذاشته است را فهرست کنید.

2. به دیگران کمک کنید

کمک به همکاران یا مشتریان باعث معنا بخشیدن به کار می شود و رضایت شغلی را افزایش دهد. یکی از راه‌های کمک کردن، راهنمایی کردن یک همکار جدید یا پیشنهاد کمک است. کمک به دیگران نه تنها رضایت  شما را افزایش می دهد، بلکه برای روابط شما با همکاران نیز مفید است.

3. وظایف شغلی را تغییر دهید

تغییر وظایف شغلی می تواند به شما کمک کند که دیدگاه جدیدی نسبت به شغل خود پیدا کنید و رضایت شغلی بیشتری داشته باشید. با مدیر خود صحبت کنید و ببینید آیا می توانید نقش جدیدی را در شرکت به عهده بگیرید. ببینید آیا شرکت شما دوره های آموزشی جدیدی ارائه می دهد یا خیر. مطمئن شوید که نه تنها حجم کاری خود را افزایش نمی دهید، بلکه به دنبال کارهای جدید باشید که می توانند الهام بخش باشند و به شما در بهبود و گسترش حرفه کمک کنند.

4. با افراد حامی کار کنید

احاطه کردن خود با افراد مثبت و حامی می تواند رضایت شغلی و شادی کلی شما را بهبود بخشد. وقتی شما همکاران حمایت کننده و شاد داشته باشید، نگرش آن ها می تواند بر نگرش شما تأثیر بگذارد. به دنبال افرادی باشید که کار و دیدگاه آن ها را تحسین می کنید. سعی کنید با آن ها ارتباط برقرار کنید یا از آن ها در مورد یک کار خاص راهنمایی بخواهید. اگر متوجه کمبود روحیه مثبت در دفتر شدید، سیاست ها یا آموزش هایی را توصیه کنید که فکر می کنید می تواند نگرش کارمندان را بهبود بخشد.

5. تعادل را پیدا کنید

بخش بزرگی از رضایت شغلی مستلزم یافتن تعادل بین کار و زندگی است. اگر روی زندگی شخصی تمرکز کنید، ممکن است کمتر احساس فشار کنید و بیشتر سپاسگزار باشید. برای خانواده، دوستان و سرگرمی هایی که برای شما مهم هستند، وقت بگذارید. تعادل مناسب بین کار و زندگی از فرسودگی شغلی جلوگیری می کند.

6. هدف گذاری کنید

همیشه به دنبال راه های جدیدی برای یادگیری مهارت های جدید یا بهبود مهارت های فعلی خود در یک شغل باشید. اهدافی تعیین کنید که علاقه مند به رسیدن به آن ها هستید. این می تواند به شما در پیشرفت شغلی کمک کنند. داشتن چیزی برای تلاش اغلب می تواند سطح رضایت شغلی شما را به طور چشمگیری افزایش دهد.

7. روی نکات مثبت تمرکز کنید

اگر در موقعیتی چالش برانگیز هستید، سعی کنید نکات مثبت را بیابید که به شما در عبور از آن کمک می کند. همچنین در مورد بازده های احتمالی مانند فرصت های بیشتر یا دستمزد بیشتر فکر کنید. قدردانی از چیزهای خوب در شغل تان می تواند رضایت شغلی شما را افزایش دهد.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *