نحوه نوشتن استعفانامه به دلیل رفتار ناعادلانه

به اشتراک گذاشتن مقاله

استعفا دادن می تواند استرس زا باشد و نحوه استعفا می تواند بر سوابق کاری شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل مهم است که استعفانامه خود از روش صحیح آماده کنید. زمانی که به دلایل حساسی مانند رفتار ناعادلانه استعفا می دهید، ممکن است حرفه ای رفتار کردن برایتان چالش برانگیز باشد. در این مقاله، بهترین راه برای ارائه استعفانامه به دلیل رفتار ناعادلانه را توضیح می‌دهیم و اقداماتی را که ممکن است یک کارمند رفتار ناعادلانه در نظر بگیرد را شرح می‌دهیم.

 

استعفانامه به دلیل برخورد ناعادلانه چیست؟

به طور کلی استعفانامه شرکت را از قصد شما برای ترک سمت خود مطلع می کند. مکاتبات بین شما و مدیرتان دلایل شما را برای انجام این کار مشخص می کند. ممکن است بخواهید پس از یک اتفاق در محل کار که احساس می کنید با شما رفتار ناعادلانه ای شده است استعفا دهید. در استعفانامه مدیر، سرپرست یا کارفرما را از جزئیات موضوع مطلع می کنید.

 

چه رفتاری در محل کار ناعادلانه تلقی می شود؟

رفتار ناعادلانه در محل کار موارد مختلفی را شامل می شود که عبارتند از:

 

  • آزار و اذیت
  • مدیریت ضعیف
  • نژادپرستی یا تبعیض نژادی
  • تبعیض جنسیتی
  • تبعیض مذهبی
  • تبعیض سنی
  • تبعیض بارداری
  • تبعیض ناتوانی
  • خویشاوندی
  • تلافی و انتقام گرفتن
  • اختلافات حقوق و دستمزد
  • اختلاف ساعت کار

 

نحوه نوشتن استعفانامه به دلیل برخورد ناعادلانه

مراحل زیرنحوه نوشتن استعفانامه را به شیوه مودبانه و حرفه ای توضیح می دهد:

 

1. با بخش منابع انسانی صحبت کنید

یکی از وظایف بخش منابع انسانی رسیدگی به شکایات در محیط کار است. به همین دلیل عاقلانه است که قبل از تصمیم گیری ابتدا با آن ها صحبت کنید. آن ها ممکن است بتوانند وضعیت را اصلاح کنند، یا ممکن است اقداماتی را برای رسیدگی به شکایت شما انجام دهند. اگر نگرانی‌های خود را مطرح کرده اید و همچنان احساس می‌کنید که شرکت مشکل را حل نکرده است، می‌توانید به عنوان آخرین راه‌حل، استعفانامه خود را بنویسید.

 

۲. یک جلسه با مدیر خود ترتیب دهید

اگر محل کار شما بخش منابع انسانی ندارد، یا قبلاً با آن ها صحبت کرده اید و نتیجه ای نگرفتید، با مدیر یا سرپرست خود جلسه ای ترتیب دهید. وظیفه او این است که این مسائل را جدی بگیرد و اطمینان حاصل کند که شما در محل کار راضی هستید. همچنین ممکن است مدیر شما بتواند از رتبه ارشد خود برای مطرح کردن موضوع با مدیریت بالاتر استفاده کند. می‌توانید شخصاً با مدیر خود صحبت کنید یا در یک ایمیل درخواست یک جلسه را داشته باشید.

 

3. تصمیم گیری برای نوشتن استعفانامه

 

 

رفتار ناعادلانه

اگر هر 2 مرحله بالا را انجام داده اید و هنوز فکر می کنید که بهتر است شرکت را ترک کنید، وقت آن رسیده است که استعفانامه خود را بنویسید. در مورد دلایل استعفای خود و آنچه امیدوارید با آن به دست آورید، به خوبی فکر کنید.

 

4. لحن نامه باید بدون غرض ورزی و جانبداری باشد

هنگامی که احساس می کنید یک همکار یا کارفرما با شما بدرفتاری کرده است، واکنش شدید با زبان تند می تواند اولین حرکت غیرحرفه ای باشد. یک استعفانامه غیرحرفه ای یا احساسی می تواند بر شهرت و استخدام آینده شما تأثیر بگذارد. بنابراین، بهتر است دلیل ترک خود را با لحنی درست و مودبانه بیان کنید.

 

5. آخرین روز کاری خود را در نظر بگیرید

تاریخ آخرین روز کاری خود را مشخص کنید. در صورت لزوم، قرارداد خود برای یادآوری نکات آن مرور کنید. به یاد داشته باشید که مهلت شما از روزی شروع می شود که استعفانامه خود را تحویل می دهید. اگر می خواهید فوراً شرکت ترک کنید، در نامه خود به صراحت اعلام کنید که استعفای شما بلافاصله لازم الاجرا است.

 

6. نکات مثبت را ذکر کنید

حتی اگر قصد دارید جنبه‌های منفی دلیل ترک خود را در نامه‌تان بنویسید، سعی کنید با ذکر آنچه در طول کارتان از آن لذت برده‌اید، استعفانامه را متعادل کنید. این می تواند شامل روابطی باشد که با همکاران داشته اید، فرصتی برای یادگیری و توسعه مهارت های خود یا فرهنگ کلی شرکت باشد. این را به عنوان خلاصه ای از نکات برجسته تجربه خود در شرکت بنویسید.

 

7. به مراحل بعدی اشاره کنید

علاوه بر ذکر آخرین روز کاری خود، روشن کردن مراحل بعدی در استعفانامه مفید است. به کارهایی که می‌خواهید در طول دوره اعلان خود بر عهده بگیرید، مانند آموزش کارکنان جدید را ذکر کنید. مطرح کنید که آیا می خواهید موضوع را با مراحل قانونی پیش ببرید یا خیر.

 

 

 

یک نمونه از استعفا نامه به دلیل رفتار ناعادلانه

(تاریخ فعلی)

 

نام مدیر

 

نام شرکت

 

نشانی

 

 

سرکار خانم/ جناب آقای(نام مدیر) عزیز

 

لطفاً این نامه را به عنوان اطلاعیه رسمی استعفای من از (نام شرکت) بپذیرید. آخرین روز کاری من در شرکت (تاریخ) خواهد بود.

در حالی که در …….  سال گذشته که در ……. کار کرده ام کاملاً از شغلم لذت برده‌ام و چیزهای زیادی از شما و تیم (بخش مرتبط) یاد گرفته‌ام، با کمال تاسف نمی‌توانم به کارم در اینجا ادامه دهم. اخیراً با رفتار ناعادلانه یکی از همکارانم مواجه شده ام. سه شکایت رسمی را به بخش منابع انسانی ارائه داده ام اما هیچ پاسخی نگرفته ام و شرکت هیچ تلاشی برای جلوگیری از تکرار این موضوع انجام نداده است. احساس می کنم نه تنها همکارم رفتار نادرستی با من داشته است، بلکه کارکنان ارشد نیز حمایت کافی از من نداشته اند.

 

اینجانب مهارت ها و تخصص خود را در حین کار در (اسم شرکت) نشان داده ام و در سال های اخیر در موفقیت های شرکت سهیم بوده ام. با وجود اینکه چیزهای زیادی یاد گرفته ام، معتقدم که اکنون زمان رفتن من فرا رسیده است. در مدت اعلان خود، می توانم هر گونه آموزش لازم را به جانشین خود ارائه دهم و اطمینان می دهم که هیچ کاری را ناتمام نخواهم گذاشت.

 

از شما متشکرم که به من این فرصت را دادید تا با شما و تیم شما کار کنم. برای شما و شرکت آرزوی موفقیت دارم.

 

ارادتمند شما،

نام و نام خانوادگی

قوانین کلی نوشتن استعفانه را می توانید در مقاله بایدها و نبایدهای نوشتن استعفانامه بخوانید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *