چگونه از فرسودگی شغلی جلوگیری کنیم؟ 

فرسودگی شغلی

به اشتراک گذاشتن مقاله

اگر ساعات کار طولانی یا محیط های کاری پر استرس را برای مدت طولانی تجربه کنید، ممکن است اثرات فرسودگی شغلی را احساس کنید. این امر به ویژه برای کارمندانی که به طور مرتب خود را برای رسیدن به اهداف دشوار تحت فشار قرار می دهند صادق است. در حالی که سخت کار کردن می تواند برای حرفه شما مفید باشد، ممکن است به عادت کاری مضری نیز منجر شود که می تواند باعث فرسودگی شغلی شود. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که فرسودگی شغلی چیست و راهکارهایی را برای جلوگیری از آن ارائه دهیم.

 

فرسودگی شغلی چیست؟

 

فرسودگی شغلی نوع خاصی از استرس است که زمانی رخ می دهد که شما خیلی شدید یا برای مدت طولانی کار می کنید. مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث فرسودگی شغلی می شود تا از محرک ها جلوگیری کنیم. یکی از مثال‌های فرسودگی شغلی می‌تواند زمانی باشد که روی یک پروژه چالش‌برانگیز کار می‌کنید که زمان زیادی از شما می‌گیرد. اگر استرس های مالی وجود داشته باشد یا افراد دیگری به عملکرد یا موفقیت شما وابسته باشند، می تواند شرایط بدتر نیز شود. گاهی فرسودگی شغلی می تواند به خاطر محیط کاری باشد، با خواندن مقاله “محیط کاری سمی و نشانه های آن” می توانید محیط کار سمی را بشناسید.

 

چگونه از فرسودگی شغلی جلوگیری کنیم؟

اگر احساس می‌کنید که در محل کار دچار فرسودگی شغلی هستید، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای حل این مشکل استفاده کنید. در اینجا، مراحلی را برای جلوگیری از فرسودگی شغلی آورده ایم:

 

1. قاطعیت داشته باشید

ممکن است این یک ویژگی طبیعی در شخصیت شما نباشد، اما قاطع بودن به شما این قدرت را می دهد که به انجام کارهای اضافی در محل کار نه بگویید. این می تواند حجم کاری شما را قابل کنترل تر کند و از فرسودگی شغلی جلوگیری کند. 

 

2. برنامه خواب منظم داشته باشید

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از فرسودگی شغلی، خواب کافی است. این می تواند به مغز و بدن شما زمان دهد تا در پایان یک روز کاری به بهبودی بپردازند. راه های زیادی برای بهبود خواب شما وجود دارد. سعی کنید هر شب شش تا هشت ساعت بخوابید.

 

3. در مورد نگرانی های خود صحبت کنید

اگر در مورد ددلاین ها در محل کار نگرانی دارید یا در تلاش برای درک روش های جدید هستید، صحبت با یک همکار در مورد آن می تواند کمک کننده باشد. به اشتراک گذاشتن مشکلات خود با دیگران به شما فرصتی می دهد تا راه حل های درست را پیدا کنید. درمیان گذاشتن مشکل با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند باعث شود کمتر احساس نگرانی کنید. اگرچه فرسودگی شغلی یک اصطلاح پزشکی رسمی شناخته شده نیست، اما یک وضعیت شناخته شده و مستند است. 

 

4. کار خود را به خانه نیاورید

ایجاد یک مرز بین زندگی شخصی و زندگی کاری می تواند به شما در کاهش اثرات فرسودگی شغلی کمک کند. سعی کنید هیچ کاری را با خود به خانه نیاورید، از پاسخ دادن به ایمیل ها بعد از کار خودداری کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا استرس های کاری را در اوقات فراغت خود فراموش کنید. این به شما این امکان را می دهد که از نظر روحی و جسمی استراحت کنید و خود را برای روز آینده آماده کنید.

 

5. استراحت کنید

به خودتان اجازه دهید با استراحت های منظم از استرس های کاری دور شوید. پیاده روی به ذهن شما فرصتی برای استراحت و آرامش می دهد تا با انرژی بیشتری به سر کار بازگردید. برخی از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن‌ها از فرسودگی  جلوگیری کنید، استراحت کردن، مدیتیشن یا قدم زدن در فضای باز است.

 

6. با خود مهربان باشید

مهربانی با خود می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. ممکن است خودتان را یک قهوه از کافی شاپ مورد علاقه تان مهمان کنید یا برای یک سفر برنامه ریزی کنید. مهربانی با خودتان تجربه مثبتی را به شما می دهد. این می تواند خلق و خو و سطح انگیزه شما را بهبود بخشد و به جلوگیری از علائم فرسودگی شغلی کمک کند.

 

شاید این مطلب هم برایتان جذاب باشد : چگونه سلامت روان کارمندان را ارتقا بخشیم؟

 

نشانه های فرسودگی شغلی چیست؟

 

نواع فرسودگی

 

فرسودگی می تواند به صورت علائم عاطفی یا جسمی ظاهر شود، بنابراین مهم است که مراقب علائم مختلف آن باشید. اگر احساس می کنید که به طور مرتب این مسائل را تجربه می کنید، خوب است که ارزیابی کنید که آیا فرسودگی شغلی دارید یا خیر. برخی از علائمی که باید مراقب آن ها بود عبارتند از:

 

بی حالی

اگر به طور مرتب احساس بی حالی می کنید، می تواند نشانه  باشد. بی حالی ممکن است خود را به صورت خستگی عاطفی، خستگی جسمانی یا ترکیبی از هر دو نشان دهد. ممکن است نسبت به رفتن به سر کار بی رغبت باشید.

 

مشکلات خواب

این علامت به بی حالی مرتبط است زیرا کمبود خواب باعث می شود احساس خستگی کنید. اگر برای داشتن یک خواب خوب مشکل دارید، ممکن است به دلیل استرس یا اضطراب ناشی از کارتان باشد. مشکل در آرامش بعد از کار یکی دیگر از مسائل مرتبط با فرسودگی  است که می تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

تمرکز ضعیف

اگر بی حال هستید و برای خواب کافی تلاش می کنید، کمبود تمرکز اجتناب ناپذیر است. بدون سطح انرژی خوب، تمرکز بر روی کارهای روزمره مشکل خواهد بود. این می تواند منجر به اشتباه شود و استرس بیشتری برای شما ایجاد کند.

 

درد ها

زمانی که از فرسودگی شغلی رنج می بریم، بدن ما درجات مختلفی از استرس را تجربه می کند. این استرس می‌تواند از جهات مختلف، از ماهیچه‌های منقبض گرفته تا سردرد، بر بدن ما تأثیر بگذارد. این دردهای فیزیکی یک علامت هشدار قطعی است که ممکن است دچار فرسودگی شغلی شوید.

 

سیستم ایمنی ضعیف

اگر بیشتر اوقات سرماخوردگی را تجربه می کنید یا در خلاص شدن از شر بیماری ها مشکل داریدد. این می تواند نشانه ای از ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن شما باشد. فرسودگی شغلی می تواند یک علت احتمالی باشد.

 

مسائل روانی

فرسودگی شغلی می تواند باعث ایجاد مشکلات روانی شود. از احساس بی ارزشی گرفته تا اضطراب و احساس عذاب وجدان، مسائل روانی بسیاری وجود دارد که باید مراقب آن ها بود. اگر در تلاش برای لذت بردن از سرگرمی های خود یا ملاقات با دوستان هستید، ممکن است دچار فرسودگی شغلی شده باشید.

 

عصبی بودن

اگر روز به روز تحریک پذیرتر می شوید، ممکن است نتیجه فرسودگی  باشد. این می تواند ناشی از احساس ناامیدی در کار باشد، که اغلب خود را به صورت تحریک پذیری نشان می دهد. ممکن است متوجه شوید که به خاطر چیزهای پیش پاافتاده با همکاران یا اعضای خانواده بدرفتاری می کنید.

 

بدبینی

احساس بدبینی در مورد کارتان نشانه آن است که شما احساسات منفی نسبت به کار خود دارید. اگر نسبت به کاری که انجام می‌دهید احساس غرور نمی کنید، می‌تواند به سرعت مشکل‌ساز شود. این می تواند عملکرد شما را تحت تاثیر قرار دهد. بدبینی ممکن است احتمال فرسودگی شغلی را افزایش دهد.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *