محیط کاری سمی و نشانه های آن

محیط کار

به اشتراک گذاشتن مقاله

داشتن یک محیط کار سالم که در آن بتوانید پیشرفت کنید و ارتباطات حرفه ای پایدار برقرار کنید بسیار مهم است. اگر محل کار شما سمی باشد، تمرکز بر پیشرفت دشوار خواهد بود. استراتژی های زیادی وجود دارد که می توانید برای ایجاد محیط کاری سالم تر استفاده کنید. در این مقاله، نشانه‌های یک محیط کاری سمی را بررسی می‌کنیم و نکاتی را به اشتراک می‌گذاریم که می‌توانید از آن ها برای مدیریت مؤثرمحل کارتان استفاده کنید.

 

علائم محیط کار سمی

یک محیط کار سمی بسته به عوامل متعددی می تواند متفاوت به نظر برسد. علائمی که باید به آن ها توجه کنید می تواند به شما در شناسایی محیط کار ناسالم کمک کند. این اولین قدم در مدیریت موثر این نوع موقعیت ها است. به طور کلی، یک محل کار سمی یک محیط فیزیکی یا مجازی است که در آن جو کلی بر توانایی شما برای انجام وظایف تان تأثیر می گذارد و باعث ایجاد اختلال در پیشرفت شغلی شما می شود. برخی از علائم رایج در این نوع محل کار عبارتند از:

 

1.ارتباط ضعیف

یکی از نشانه های رایج محل کار ناسالم، فقدان ارتباط موثر است، که برای انجام کارها به بهترین شکل ضروری است. ممکن است بدون دریافت بازخورد برای ارزیابی عملکرد خود سخت کار کنید یا ممکن است تلاش های شما در محیط کار به رسمیت شناخته نشود. نداشتن ارتباط مناسب ممکن است باعث سردرگمی یا درک ناکافی شود و این ممکن است منجر به عدم تمرکز و بهره وری شود.

در محیط کار، ارتباط موثر مستلزم مهارت گوش دادن فعال، ارتباط نوشتاری قوی و ارتباط کلامی واضح از سوی مدیران و کارکنان است. برخی از مثال‌های ارتباط ضعیف می‌تواند شامل عدم وضوح در مورد شغل و مسئولیت‌ها، مهارت‌های ضعیف گوش دادن یا واکنش‌های هیجانی باشد. ارتباطات ضعیف می تواند منجر به نرسیدن به هدف کلی و حالت سردرگمی برای کارکنان شود.

 

2. گردش مالی بالا

جابجایی زیاد می‌تواند نشان‌دهنده عدم رضایت کارکنانی باشد که تصمیم گرفته‌اند شغلی پیدا کنند که آن ها را خوشحال‌تر کند. اگر همکاران شما به طور مداوم در محیط کار مضطرب هستند و تصمیم به ترک شرکت می گیرند، این ممکن است نشان دهنده یک جو کلی سمی باشد.

 

3. رفتار متفاوت

اگر متوجه شدید محیط کار شما دارای رفتارهای مبتنی بر سلسله مراتب اجتماعی غیرحرفه ای است، ممکن است نشانه ای از سمی بودن باشد. احساس طرد شدن می تواند بر عزت نفس و توانایی شما برای انجام کارتان تأثیر منفی بگذارد. نشانه‌های این محیط کار شامل چند گروه شدن کارمندان، پروژه‌هایی خارج از حد توان کارمندان یا فضایی که دائماً شایعات مختلف در آن شکل می گیرد.

 

4. رهبری غیرمولد

 

رهبری غیرمولد

به عنوان یک کارمند، شما به کسانی که در موقعیت رهبری هستند نگاه می کنید تا رفتارهای مناسب محیط کار و فرهنگ کاری شرکت را متوجه شوید. هنگامی که مدیر شرکت غیرمولد باشد، می تواند بر هر جنبه دیگری از شرکت تأثیر بگذارد.

 

5. کمبود فرصت های رشد و توسعه کارمندان

رشد و توسعه جنبه های مهمی ازیک محیط کار مثبت هستند و بدون این فرصت ها، ممکن است احساس بی ارزشی کنید. نشانه هایی که نشان می دهد محل کار شما فاقد این جنبه مهم است شامل ارائه نکردن فرصت های یادگیری یا آموزش بیشتر و دنبال نکردن پیشنهادات در مورد مسیرهای توسعه است.

 

6. همکاران بی انگیزه

اگر همکاران شما بی انگیزه به نظر می رسند و در مورد شغل خود هیجانی ندارند، این ممکن است نشانه سمی بودن محیط کار شما باشد. فقدان انگیزه در همکاران شما ممکن است نشان دهنده یک مسئله سازمانی بسیار بزرگتر باشد و می تواند مستقیماً بر انگیزه شما برای عملکرد خوب تأثیر بگذارد. اگر همکارانتان هدفی نداشته باشند، یافتن هدف برای شما نیز بسیار سخت تر خواهد بود.

 

7. فرسودگی شغلی

تأثیر روانی سمی بودن محل کار می تواند قابل توجه باشد. اگر محیط کار شما منابع مورد نیاز را به خوبی فراهم نکند، ممکن است فرسودگی شغلی اتفاق بیفتد. برای مثال، اگر کار بزرگی انجام دهید که به رسمیت شناخته نشده یا نتایج مثبتی دریافت نکنید، ممکن است دچار فرسودگی شوید. یا ممکن است نسبت به کارهای روزانه خود بی انگیزه باشید. به طور کلی، فرسودگی شغلی منجر به احساس سرخوردگی و عدم اعتماد می شود.

 

مشکلات دیگری که ممکن است در محیط کار پیش آید را می توانید در مقاله “10 چالش مهم در محل کار که ممکن است با آن ها مواجه شوید بخوانید.

 

نکاتی برای مدیریت یک محیط کار سمی

اگرچه ناسالم بودن محیط کار می‌تواند چالش‌های مختلفی ایجاد کند، اما راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید خود را برای مقابله با این مشکلات و بازگشت به یک طرز فکر سازنده و مثبت مجهز کنید. اولین گام، شناسایی و تعریف سمی بودن است. گام بعدی این است که شروع به ایجاد یک استراتژی برای مقابله با این مشکل در محل کار خود کنید. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می توانید از آن ها برای کنترل استفاده کنید:

 

شاید برایتان جالب باشد :  10 نشانه که می گویند باید از شغل تان استعفا دهید

 

راهی برای از بین بردن استرس خارج از محل کار پیدا کنید

یک راه خوب برای به حداقل رساندن میزان تأثیرات منفی محل کارتان این است که در زمان فراغت از کار، کارهایی را که دوست دارید انجام دهید.

 

شبکه ای از همکاران قابل اعتماد بسازید

پیدا کردن همکارانی که با آن ها در محل کار احساس راحتی می‌کنید، می‌تواند تأثیرات منفی را کمتر کند.

 

مثبت بمانید

مثبت اندیشی یک راه حل نسبتاً ساده در این نوع موقعیت ها است و می تواند تغییر قابل توجهی در محیط کار منفی ایجاد کند.

 

مدیتیشن کنید

وقت گذاشتن برای تمرکز و مدیتیشن می تواند به شما در دور شدن از احساسات منفی محیط کار کمک کند. تمرکز بر تنفس ریتمیک می تواند به کاهش تنش فیزیکی و استرس کمک کند.

 

مشکلات محل کار را با خود به خانه نیاورید

وقتی در پایان روز مشکلات کاری را در محیط کار رها کنید، می‌تواند به شما کمک کند بر بخش‌های مثبت زندگی‌تان تمرکز کنید.

 

از شایعات در محل کار دوری کنید

اگرچه تعامل با همکاران در محیط کار خوب و مثبت است، اما زیاده‌روی در آن می‌تواند شما را بخشی از آن فضای سمی کند که می‌خواهید از آن دوری کنید. اجتناب از شایعات می تواند به شما کمک کند روی وظایف خود تمرکز کنید و بخشی از یک محیط سالم باقی بمانید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *