چگونه در قراردادهای کاری مذاکره کننده خوبی باشیم؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

قراردادهای کاری

 

در هر کسب و کاری، زمان هایی هست که لازم دارید برای یک قرارداد کاری مذاکره کنید. چنین موقعیتی می‌تواند به عنوان فرصتی برای دستیابی به توافق‌هایی باشد که ارزش اقتصادی دارند یا می تواند به ارتقای شغلی شما کمک کند. همچنین دانستن آنچه برای مذاکره موفقیت آمیز لازم است، می تواند شما را برای فرصت های شغلی مختلف آماده کند.

در این مقاله، نحوه گفتگو برای قرارداد کاری را بررسی می‌کنیم، و مهارت‌های لازم برای مذاکره مؤثر در قراردادها را نام می بریم.

 

اگر می خواهید همه جزئیات درباره قرارداد کاری را بدانید، مقاله “مدیریت قرارداد چیست؟” و همچنین مقاله “صفر تا صد انواع قرارداد کاری” را در سایت مطالعه کنید.

 

مذاکره به چه معناست؟

مذاکره برای یک قرارداد شامل گفتگو بین دو یا چند طرف برای رسیدن به یک توافق قانونی است. این مذاکره در نهایت شرایط رابطه طرفین را مشخص می کند. فرایند مذاکره به هر طرف این فرصت را می‌دهد که مطلوب ترین شرایط را ارائه کند و در صورت لزوم، تغییرات لازم برای راضی شدن طرف مقابل را انجام دهد. هدف از هر مذاکره دستیابی به توافقی است که اهداف اقتصادی، اجتماعی و شخصی همه افراد درگیر را برآورده می کند.

 

مذاکرات قرارداد در تجارت امری حیاتی و اجتناب ناپذیر است. این مذاکرات می‌توانند بین گروه‌های مختلف و در موقعیت‌های متعدد، از جمله دولت با دولت، کسب‌وکار با تجارت، دولت با تجارت، کسب‌وکار با فرد و فرد به فرد رخ دهند.

 

نحوه مذاکره برای یک قرارداد

هنگام مذاکره برای یک قرارداد مراحل زیر را باید در نظر بگیرید:

 

1. برای مذاکره آماده شوید

آماده سازی اولین مرحله در فرآیند مذاکره قرارداد است. شما باید تمام جنبه‌های احتمالی گفتگویی را که می‌خواهید داشته باشید بررسی کنید. این به شما کمک می‌کند تا یک مذاکره موفق را پیش ببرید. همچنین به شما کمک می کند تا در بحث های احتمالی یک استدلال محکم داشته باشید. تعیین نوع رابطه ای که می خواهید با طرف مقابل برقرار کنید یا حفظ کنید را به عنوان اولین قدم در این مرحله در نظر بگیرید.

 

همچنین می توانید بهترین و بدترین نتایج ممکن را پیش بینی کنید. این مرحله همچنین شامل مشخص کردن قواعد اصلی شما در مذاکره می باشد. و می تواند جزئیاتی مانند مکان، زمان و نمایندگان هر یک از طرفین را مشخص کند.

 

2. تبادل اطلاعات

در این مرحله ، شما خواسته های اولیه خود را با طرف مقابل به اشتراک می گذارید و خواسته های او را دریافت می کنید. در این مرحله، اطلاعاتی که در مرحله اول جمع آوری کردید بسیار مفید است. چرا که می توانید از آن برای پیدا کردن نقطه نظرهای مشترک استفاده کنید. این مرحله همچنین می‌تواند به شما فرصتی برای ارزیابی انتقادی طرف مقابل بدهد. اطلاعاتی از جمله صداقت، قابل اعتماد بودن، اعتبار و همسویی علایق.

 

3. شفاف سازی

برای شفاف سازی هر دو طرف باید مواضع خود را توضیح دهند و ادعاهای خود را توجیه کنند. این ادامه بحثی است که در مرحله قبل گفتیم. این مرحله همچنین ممکن است فرصت بحث در مورد زمینه های اختلاف در قرارداد کاری را برای رسیدن به تفاهم متقابل فراهم کند. طرفین بحث همچنین می توانند علایق و دلایل مواضع خود را توضیح دهند.

 

4. وارد معامله شوید

مرحله چانه زنی معمولاً برای موفقیت کل فرآیند بسیار مهم است. این مرحله زمانی است که طرف های مذاکره کننده می توانند با توجه به منافع مشترک، امتیاز دادن و دریافت امتیاز را آغاز کنند. در نظر داشته باشید که در یک مذاکره، امتیازات شامل دادن امتیاز به طرف مقابل هم هست. انجام این کار اغلب برای ادامه بحث در یک قرارداد کاری ضروری است.

 

5. نتیجه گیری

 

مزاکره

 

مرحله نتیجه گیری اغلب جایی است که طرفین بر سر شرایط قابل قبول برای قرارداد کاری توافق می کنند. طرفین همچنین می توانند از این فرصت برای دریافت ضمانت و بحث در مورد مراحل بعدی استفاده کنند. اگر نتوانستید به توافق برسید از طرف مقابل برای تمایلش به مذاکره قدردانی کنید. این کار می تواند به تداوم رابطه کمک کند و مقدمه ای برای روابط آینده باشد.

 

6. اجرای قرارداد

اجرا آخرین مرحله از فرآیند قرارداد کاری است. این مرحله معمولاً شامل اجرای موارد گفته شده در قرارداد است. انجام تعهدات برای ایجاد اعتماد بسیار مهم است. این کار می تواند شما را برای موفقیت بیشتر در مذاکرات بعدی آماده کند.

 

مهارت های مهم مذاکره

برای اینکه بتوانیم در یک قرارداد کاری موارد گفته شده را اجرا کنیم نیاز به مهارت داریم. توسعه مهارت های زیر می تواند به افزایش شانس شما برای داشتن مذاکرات موفق در قرارداد کاری کمک کند:

 

●       ارتباط

در یک مذاکره کاری، توانایی برقراری ارتباط برای نشان دادن ایده های خود و درک نشانه های غیرکلامی طرف مقابل بسیار مهم است.

●       گوش دادن فعال

 

گوش دادن فعال

 

گوش دادن فعال به این معنی است که بتوانید مفهوم حرف های طرف مقابل در قرارداد کاری را به خوبی متوجه شوید. گوش دادن فعال می تواند به شما کمک کند تا هرجا که احساس کردید مطالب واضح نیست یا مواردی درست نیست از طرف مقابل بخواهید بیشتر توضیح دهد.

●       هوش هیجانی

توانایی کنترل احساسات و تشخیص احساسات دیگران نیز از مهارت‌های مهم و ارزشمند در فرآیند مذاکره قرارداد کاری است.

●       مدیریت خواسته ها

توانایی مدیریت انتظارات خود و طرف مقابلتان می‌تواند به دستیابی به توافقات کمک کند.

●       صبر

توانایی تحمل نظر مخالف بدون عصبانی شدن یا ناراحتی در روند مذاکره قرارداد کاری حیاتی است. چرا که روند مذاکره ممکن است به دلیل پیشنهادات متقابل زمان زیادی طول بکشد.

●       متقاعد کردن

توانایی تأثیرگذاری بر دیگران برای تغییر موضع آنها در یک مذاکره قرارداد کاری ضروری است.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *