انواع دستگاه حضور و غیاب

به اشتراک گذاشتن مقاله

وجود سیستم مدیریت حضور و غیاب در هر شرکتی، خصوصا در آن هایی که افراد زیادی مشغول به کار هستند، اهمیت ویژه ای دارد. کارفرمایان از روش های مختلفی بهره می برند تا تعداد ساعات کاری هر یک از کارمندان را محاسبه کنند. این موضوع برای افرادی که ساعتی دستمزد می گیرند اهمیت به مراتب بیشتری دارد. یکی از این روش ها، استفاده از دستگاه های حضور و غیاب است که برای کنترل مدت زمان کار کردن افراد طراحی شده اند. در این مقاله قصد داریم به انواع دستگاه حضور و غیاب و طرز کار هر یک از آن ها بپردازیم.

دستگاه حضور و غیاب چیست؟

هر شرکتی ممکن است با توجه به شرایط و نیاز خود، یکی از راه های کنترل حضور و غیاب کارکنان را بکار ببرد. ثبت ساعت شروع و پایان کار می تواند به صورت آنلاین یا در یک برگه کاغذ ثبت شود. همچنین بسیاری، استفاده از دستگاه های حضور و غیاب را به دلیل دقت و نظم بیشتر ترجیح می دهند.

دستگاه حضور و غیاب وسیله ای است که با کمک آن، ساعت آغاز و پایان کار و همچنین مرخصی های ساعتی کارکنان ثبت می‌شود.

با استفاده از این دستگاه ها، کارفرمایان وقت کمتری را برای محاسبه تعداد ساعات کاری هر کارمند صرف می کنند و احتمال اشتباه در محاسبه دستمزد آنان نیز بسیار کمتر می شود.

حضور و غیاب آنلاین ؛ لازمه استارتاپ‌ها

مزایای نرم افزار حضور و غیاب آنلاین

دستگاه های حضور و غیاب دارای چه انواعی هستند؟

هر کدام از انواع دستگاه های حضور و غیاب مزایا و معایب خود را دارند. هر شرکتی که قصد نصب یکی از این دستگاه ها را دارد، باید ابتدا هر یک از این دستگاه ها را بشناسد و با توجه به شرایط شرکت و کارکنان یکی از این انواع را انتخاب کند.

دستگاه حضور و غیاب رمزی

برای استفاده از این دستگاه، به هر یک از کارکنان یک کد یا رمز منحصر به فرد داده می شود تا با کمک آن افراد زمان ورود و خروج خود را ثبت کنند. این روش ممکن است به صورت مجزا و یا ترکیبی با انواع دیگر از روش ها صورت گیرد. به طور مثال یک دستگاه ممکن است علاوه بر رمز، به ثبت اثر انگشت و یا کارت نیز احتیاج داشته باشد.استفاده از این دستگاه بسیار ساده است و معمولا هزینه کمتری هم نسبت به سایر دستگاه ها دارد. اما ثبت رمز هر فرد، خصوصا برای تعداد بالای کارکنان، زمان زیادی می برد. کارکنان ممکن است دقایقی را در صف ثبت حضور خود معطل شوند. علاوه بر آن احتمال فراموشی و یا هک شدن این رمز ها نیز وجود دارد.

دستگاه حضور و غیاب کارتی (تماسی)

برای استفاده از این دستگاه، هر فرد از کارت های ویژه بهره می برد. برای این کار به هر یک از کارکنان از طرف شرکت، یک کارت تعلق می گیرد. برای ثبت حضور، هر فرد باید کارت خود را از جایگاه مخصوص عبور دهد تا کد آن به دستگاه منتقل شود.

بی شک استفاده از کارت، زمان کمتری را نسبت به ورود رمز می برد. بنابراین برای شرکت هایی با تعداد کارکنان بالا، بسیار مناسب می باشد. اما استفاده از این دستگاه دو عیب اصلی دارد؛ برای استفاده از این روش، وجود یک فرد ناظر واجب است. چرا که ممکن است برخی از افراد با داشتن کارت همکاران خود، به جای آن ها کارت بزنند و حضور آن ها را ثبت کنند. همچنین اگر کارت شخصی فراموش و یا دچار آسیب یا شکستگی شود، فرد نمی تواند حضور خود را ثبت کرده و مجبور است به صورت کتبی و یا به آگاه ساختن شخص ناظر، اقدام کند.

علت حضور و غیاب پرسنل

دستگاه حضور و غیاب کارتی ( بدون تماس)

تنها تفاوتی که این روش با روش پیشین دارد، این است که فرد کارت خود را بدون تماس فیزیکی با دستگاه ثبت می کند. برای این کار کافیست کارت را تا فاصله چند سانتی متری دستگاه قرار دهد تا فرکانس های رادیویی کارت خوانده شده و اطلاعات لازم در سیستم ثبت شود.

کارت های بدون تماس دستگاه های حضور و غیاب شامل سه نوع LF، HF و UHF است. عاملی که موجب تفاوت این سه کارت می شود، محدوده فرکانسی آن ها است، که هر کدام را برای کاربردهای مختلف مناسب می گرداند.

دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی

این روش یکی از سریع ترین و مطمئن ترین راه های ثبت حضور و غیاب در شرکت ها به شمار می رود. برای استفاده از دستگاه های حضور و غیاب انگشتی، ابتدا اثر انگشت تمامی کارکنان در سیستم ثبت می شود. معمولا اثر انگشت های متعددی از هر فرد گرفته می شود تا در صورت آسیب دیدن یکی از انگشت ها، فرد قادر به ثبت حضور خود باشد. پس از آن افراد کافیست به هنگام ورود و خروج، انگشت خود را بر روی صفحه سنسور دستگاه قرار دهند. ممکن است برخی از شرکت ها ترکیب این روش را با روش کارتی و رمزی ترجیح دهند.

همان طور که پیش تر اشاره شد، دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی، باعث امنیت بیشتر و صرفه جویی در زمان می شود. همچنین دیگر احتیاجی به فرد ناظر وجود ندارد. از طرفی دیگر کارکنان لازم نیست نگران فراموش کردن رمز و یا آوردن کارت خود باشند. تنها عیبی که این روش دارد، برای شرکت ها و کارگاه هایی است که در آن افراد کار یدی انجام می دهند. در این شرایط ممکن است برای افرادی که در ناحیه بند انگشتان خود دچار آسیب شده اند و یا ملزم به پوشیدن دستکش هستند، ثبت حضور و غیاب کمی دشوار شود.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

چهره هر فرد الگوی منحصر به فردی دارد که توسط دوربین های ویژه و پیشرفته تشخیص داده و ثبت می شود. برای بهره بردن از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، ابعاد و زوایای چهره هر یک از کارکنان اسکن شده و الگوی آن در سیستم ثبت می شود. تنها کافیست افراد در مقابل دوربین های مخصوص دستگاه قرار گیرند تا حضور خود را در دستگاه ثبت نمایند.

داشتن عینک، استفاده از لنز، آرایش کردن و ایجاد تغییراتی در موهای صورت، هیچ اختلالی در تشخیص چهره افراد ایجاد نمی کند. همان طور که ذکر شد، الگوی چهره هر فرد مانند اثر انگشت منحصر به خودش است؛ بنابراین امکان انجام هیچ تقلبی وجود ندارد. با توجه به ابزار و تکنولوژی پیشرفته ای که در این دستگاه بکار می رود، تعجبی هم ندارد که قیمت آن نیز بسیار بالا باشد. بالا بودن هزینه را می توان تنها عیب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره به شمار آورد.

سیستم تشخیص چهره برای حضور و غیاب کارکنان در سازمان‌ها

سیستم تشخیص چهره

دستگاه حضور و غیاب چشمی

عنبیه چشم که شامل بخش رنگی آن می شود، همانند اثرانگشت، الگویی منحصر به فرد برای هر شخص دارد. از طرفی قرنیه، بخش بی رنگی که روی عنبیه را می پوشاند، از آن محافظت نموده و احتمال ایجاد تغییرات را کاهش می دهد. بنابراین می توان از عنبیه به عنوان فاکتوری برای اهراز هویت استفاده نمود. کارکنان شرکت با قرار گرفتن در مقابل دوربین های دستگاه، الگوهای عنبیه خود را اسکن می کنند و دستگاه پس از مقایسه آن ها با الگوهای ثبت شده در پایگاه داده شرکت، حضور آن ها را ثبت می کند.
یکی از مزایای دستگاه های حضور و غیاب چشمی یا عنبیه، عدم برقراری هیچ گونه تماس با دستگاه و عدم نیاز به کارت و لوازم جانبی می باشد. بدین صورت پروتکل های بهداشتی نیز رعایت می شود.

دستگاه حضور و غیاب کف دست

الگوی خط های دست و رگ هایی که در زیر پوست آن قرار دارد، یکی دیگر از فاکتورهاییست که برای اهراز هویت افراد بکار می رود. این الگو ها در هر فردی متفاوت است و توسط اشعه های مادون قرمز به راحتی قابل تشخیص است. برای استفاده از دستگاه حضور و غیاب کف دست، لازم نیست افراد کف دست خود را با صفحه مربوطه تماس دهند. تنها نزدیک کردن دست به آن کافی بوده و اطلاعات ثبت می شود. بنابراین کارکنان نیازی نیست نگران مسائل بهداشتی در استفاده از این روش باشند.

احتمال تقلب در این روش تقریبا صفر است، چرا که افراد نمی توانند خودشان الگوی کف دست و طرز قرارگیری رگ های زیر پوست را تشخیص دهند.

نرم افزار دینگ

پیشرفت سرسام آور تکنولوژی حتی در دستگاه های حضور و غیاب نیز اثرات مثبتی گذاشته و راهی چندین برابر آسان تر و سریع تر را برای کنترل حضور و غیاب کارمندان یک شرکت به وجود آورده است. اپلیکیشن دینگ نرم افزاری است که با نصب آن بر روی گوشی هوشمند، کارفرمایان می توانند هر لحظه از ورود و خروج کارکنان خود باخبر شوند. در این اپلیکیشن، هر کارمند پروفایل مخصوص به خود را دارد که در آن علاوه بر مشخصات افراد، جزئیاتی از قبیل زمان ورود و خروج، مرخصی ها، ماموریت ها و … ثبت می شود. بنابراین تمامی اطلاعات به صورت جامع و متمرکز برای کارفرمایان قابل دسترس است.

راحتی و تسریع روند کنترل حضور و غیاب در نرم افزار دینگ، با هیچ یک از دستگاه های حضور غیاب ذکر شده در بالا قابل مقایسه نمی باشد. علاوه بر آن، کارفرمایان با اپلیکیشن دینگ حداقل هزینه را برای مدیریت حضور غیاب ها صرف می کنند. به همین خاطر است که بسیاری از شرکت های معتبر در سراسر ایران، مانند اسنپ مارکت و فراسو، از نرم افزار دینگ برای محاسبه تعداد ساعات کاری پرسنل خود بهره می برند.

سامانه حضور و غیاب آنلاین برای حل مشکلات بین مدیر و کارمندانش بسیار موثر است

در حال حاضر دستگاه های حضور و غیاب، بهترین و سریع ترین روش برای مدیریت حضور و غیاب کارکنان در هر سازمان و شرکتی به حساب می آیند. هر کدام از انواع دستگاه های حضور و غیاب با توجه به تفاوتی که در شیوه تشخیص و ثبت هویت افراد دارند، شامل مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. هر شرکتی با توجه به شرایط خود و همچنین بودجه ای که برای مدیریت حضور و غیاب کارکنان در نظر گرفته است، می تواند یکی از این انواع را انتخاب کرده و دقت بیشتری را برای محاسبه تعداد ساعات کاری هر فرد و تعیین دستمزدها به ارمغان آورد.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *