موثر ترین راهکارهای مدیریت تعادل بین کار و زندگی

به اشتراک گذاشتن مقاله

ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی شما می تواند سخت و چالش برانگیز باشد؛ اما یک امر ضروری است! قصد داریم در این مقاله در مورد چگونگی ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی، صحبت کنیم.

در اغلب موارد، کار ما بر همه چیز زندگیمان اولویت دارد. تمایل ما برای رسیدن به موفقیت در شغل و حرفه ای که داریم می تواند باعث شود که از زندگی شخصی خود غافل شده و آسایش خود را کنار بگذاریم. بنابراین، مدیریت تعادل بین کار و زندگی، نه تنها برای سلامت جسمی و روانی ما، بلکه برای شغلی که داریم بسیار مهم است.

تعادل کار و زندگی چیست و چرا اهمیت دارد؟

به طور خلاصه، تعادل کار و زندگی، ایجاد یک حالت تعادل و توازنی است که در آن، فرد به طور مساوی خواسته های شغلی و خواسته های زندگی شخصی خود را در اولویت قرار می دهد. برخی از دلایلی که منجر به عدم تعادل بین کار و زندگی می شود عبارتند از:

  • افزایش مسئولیت ها در محیط کار
  • ساعات کاری طولانی
  • افزایش مسئولیت ها در خانه
  • بچه داشتن

تعادل بین کار و زندگی شخصی از فواید زیادی برخوردار است و شما آثار مثبت آن را به وضوح حس خواهید کرد. استرس کمتر، خستگی کمتر و احساس آرامش و رفاه بیشتر می تواند از جنبه های مثبت آن باشد. این آثار مثبت نه تنها شامل کارکنان، بلکه شامل کارفرمایان نیز خواهد شد.

کارفرمایانی که با ایجاد یک محیط کار خوب، از مدیریت تعادل بین کار و زندگی کارکنان خود حمایت می کنند، می توانند در هزینه ها صرفه جویی کنند، غیبت کمتری داشته باشند و از نیروی کار وفادار و شاداب تری برخوردار باشند. کارفرمایانی که در برخی موارد، گزینه های دورکاری یا برنامه های کاری انعطاف پذیر را برای کارکنان خود ارائه می دهند، به آنها کمک می کنند تا بین کار و زندگی خود تعادل بهتری ایجاد کنند.

در اینجا ما به 8 راه برای ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی و همچنین، به نحوه ی مدیریت و برنامه ریزی یک کارفرمای حامی اشاره کرده ایم.

تعادل کار و زندگی

1. بپذیرید که هیچ تعادل «کامل و ایده آلی» بین کار و زندگی وجود ندارد!

وقتی صحبت از «مدیریت تعادل بین کار و زندگی» می شود، احتمالاً تصور می کنید که یک روز بسیار پر مشغله در محیط کار خود داشته اید، سپس، زودتر از پایان ساعت کاری آنجا را ترک می کنید تا نصف دیگر روز را با دوستان و خانواده ی خود بگذرانید. اگرچه ممکن است این یک تصور ایده آل از تعادل بین کار و زندگی به نظر برسد، اما همیشه ممکن نیست!

نکته!
برای اجرای یک برنامه ی «کامل و ایده آل» تلاش نکنید، بلکه برای یک برنامه ی «منطقی و واقع بینانه» تلاش کنید.

ممکن است برخی از روزها نیاز به تمرکز بیشتر روی کار خود داشته باشید، و برخی از روزها زمان و انرژی بیشتری را برای سرگرمی و گذراندن وقت با خانواده و دوستانتان صرف کنید. تعادل با گذشت زمان بدست می آید، شما نمی توانید هر روز انتظار یک برنامه ی متعادل را داشته باشید!

این مسأله بسیار اهمیت دارد که رو به جلو حرکت کرده و همیشه اهداف و اولویت های خود را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، گاهی اوقات ممکن است فرزندانتان به شما احتیاج داشته باشند و شما باید با آنها وقت بیشتری بگذرانید، و یا در برخی موارد شاید شما مجبور شوید به یک مسافرت کاری بروید و چند روز نتوانید خانواده ی خود را ببینید.

بنابراین، به خودتان اجازه ی ارزیابی نیازها و اولویت ها، و تغییر در مسیر را بدهید تا بتوانید به یک تعادل کلیدی بین کار و زندگی برسید.

تعادل زندگی و کار

2. شغلی که دوست دارید را انتخاب کنید

درست است که شما با وجود شرایط اجتماعی و اقتصادی، عاشق شغلی که دارید نباشید، اما حرفه ی شما نباید محدود کننده و خسته کننده باشد. اگر از کاری که انجام می دهید متنفر باشید، هیچوقت نمی توانید شاد و سرزنده به شغل خود ادامه دهید.

نیازی نیست که شما همه ی جنبه ی شغل خود را دوست داشته باشید، اما شغلی که انتخاب می کنید باید آنقدر برایتان هیجان انگیز باشد که صبح ها برای بیرون آمدن از رختخواب انگیزه ی کافی داشته باشید و از رفتن به محل کار نترسید!

شغلی که دوست دارید انتخاب کنید

3. سلامت خود را در اولویت قرار دهید

دغدغه ی اصلی شما باید سلامت جسمی، روحی و روانیتان باشد. اگر شما دچار اضطراب یا افسردگی هستید و فکر می کنید به مشاوره و درمان احتیاج دارید، حتماً این جلسات را در برنامه ی خود قرار دهید. حتی اگر مجبور شوید برای رسیدن به جلسات مشاوره و درمان، محل کار خود را زودتر ترک کنید یا فقط یک شیفت کار کنید. اگر به بیماری مزمنی مبتلا هستید، از مرخصی گرفتن در زمان هایی که حالتان بد است نترسید!

کار بیش از حد، از پیشرفت شما جلوگیری می کند. اگر شما الآن مرخصی نگیرید و به بهبودی خودتان کمک نکنید، ممکن است در روزهای آینده به مرخصی های بیشتری احتیاج داشته باشید. اولویت داشتن سلامت جسمی و روحی شما به معنای انجام فعالیت های شدید یا ورزش های سنگین نیست. می توانید با یک مدیتیشن روزانه یا ورزش های سبک در جهت بهبود روحیه و سلامتی خودتان قدم بردارید.

4. از ریلکس کردن و قطع ارتباط نترسید

گاهی اوقات قطع ارتباط ما با دنیای بیرون و ریلکس کردن، به ما اجازه می دهد تا از استرس هفتگی رها شویم و فضایی برایمان ایجاد می کند تا به افکار و ایده های خود بپردازیم. بنابراین، گاهی اوقات به جای چک کردن ایمیل و شبکه های اجتماعی خود، چیزی که دوست دارید را تمرین کنید و لذت ببرید!

مدیتیشن در محیط کار

5. به مرخصی بروید

گاهی اوقات، مدیریت تعادل بین کار و زندگی می تواند به معنی یک مسافرت کوتاه و تعطیلی کامل کار باشد. با توجه به تعطیلات و مرخصی ای که دارید شما می توانید به یک مسافرت یک روزه تا دو هفته ای بروید. داشتن تعطیلات برای سلامت روحی و جسمی شما بسیار مفید است.

اکثر کارکنان نگران این هستند که با مرخصی کارشان عقب بیفتد و زمانی که برمی گردند با انبوه کارهای عقب افتاده مواجه شوند. این ترس و نگرانی نباید شما را از استراحت ضروری بازدارد.

درحقیقت، اینکه شما هیچوقت مرخصی نمی گیرید دلیل بر نجابت یا کار کشتگی شما نیست. مزایای یک روز مرخصی خیلی بیشتر از معایب آن است. شما با یک برنامه ریزی مناسب می توانید با هماهنگی با همکارانتان و بدون نگرانی از کارهای عقب افتاده برای خودتان وقت بگذارید.

همچنین بخوانید:

اهمیت مدیریت زمان چیست و چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

6. برای خود و عزیزانتان وقت بگذارید

شغل شما مهم است، اما تمام زندگی شما نیست! شما قبل از اینکه شاغل باشید، به عنوان یک فرد باید به فعالیت ها و سرگرمی هایی که باعث خوشحالی شما می شود اهمیت دهید. می توانید برای گذراندن وقت با خانواده و کسانی که دوستشان دارید برنامه ریزی کنید. می توانید تاریخ قرارهای عاشقانه و خانوادگی خود را مشخص کنید.

می توانید با شریک زندگی خود به قرارهای عاشقانه بروید. شاید عجیب به نظر برسد که شما با کسی که زندگی می کنید به قرار عاشقانه بروید، اما این دقیقاً نشان می دهد که شما چقدر برای زندگی شخصی خود ارزش قائل هستید و شغلتان هیچوقت شما را از روابط شخصیتان غافل نمی کند.

برای خود و عزیزانتان وقت بگذارید

بدانید که هیچ کس شما را به اندازه ی عزیزانتان دوست ندارد. همچنین، همیشه به یاد داشته باشید که هر کسی در محل کارش می تواند تعویض شود. مهم نیست که شغل شما چقد مهم است یا شما چقدر برای آن شغل مهم هستید؛ اگر شما بروید، شرکت فردای آن روز برایتان جایگزین پیدا می کند!

7. محدودیت ها و ساعات کاری خود را تعیین کنید

برای ایجاد تعادل کار و زندگی و جلوگیری از فرسودگی شغلی بهتر است برای خود و همکارانتان محدودیت تعیین کنید. مثلاً هنگام خروج از دفتر کار، از فکر کردن در مورد پروژه های آینده یا پاسخ دادن به ایمیل های شرکت خودداری کنید.

یک لپ تاپ یا تلفن همراه جداگانه برای کار داشته باشید تا در زمان اتمام ساعت کاری بتوانید آنها را خاموش کنید. اگر این مورد امکان پذیر نیست، می توانید از مرورگرها، ایمیل ها یا فیلترهای جداگانه برای سیستم عامل های کاری و شخصی خود استفاده کنید.

علاوه بر این، بهتر است یک ساعت کاری (چه در خانه چه خارج از آن) تعیین کنید و به آن پایبند باشید. شما بهتر است دقیقاً بدانید چه زمانی باید کار کنید و چه زمانی باید کار کردن را متوقف کنید. در غیر این صورت، ممکن است شما متوجه شوید که نصفه شب یا روزهای تعطیل به ایمیل های شرکت پاسخ داده اید!

8. اهداف و اولویت ها را تعیین کنید (و به آن پایبند باشید)

شما می توانید به کمک اجرای استراتژی های مدیریت زمان، برنامه ریزی لیست کارهای خود و حذف کارهای بی ارزش، اهداف و اولویت های خود را به خوبی تعیین کرده و به آنها بچسبید!

برای مثال، در زمان هایی که بیشترین بازدهی کاری را در محل کار خود دارید، مرخصی نگیرید. این زمان را برای مهمترین فعالیت های کار خود کنار بگذارید. از چک کردن ایمیل ها و تلفن همراه خود هر چند دقیقه یک بار خودداری کنید. این کارها توجه، تمرکز و بازدهی شما را پایین می آورند.

بنابراین، برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت هایتان می تواند بازدهی شما را در محیط کار افزایش دهد، بهتر به کارهایتان برسید و زمان بیشتری برای استراحت در خارج از محل کار داشته باشید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *