بیمه خویش فرما تامین اجتماعی چیست؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

بیمه تامین اجتماعی یکی از معتبرترین بیمه‌هایی است که بسیاری از افراد و اقشار جامعه آن را تایید می‌کنند و از آنجایی که به‌صورت اجباری و اختیاری قابل تهیه است، افراد می‌توانند هم به‌عنوان کارفرما و هم به‌عنوان شخصی که مشغول به کار است این بیمه را داشته باشند. اما اگر شاغل هم نیستید نگران نباشید، زیرا می‌توانید از بیمه خویش فرما تامین اجتماعی استفاده کنید.

چه کسانی می‌توانند از بیمه خویش فرما تامین اجتماعی استفاده کنند؟

امروزه بسیاری از افراد در خانه و به‌صورت دورکاری و مجازی مشغول به کسب‌وکار هستند و عده‌ای نیز شغلی دارند که امکان بیمه شدن برای آن شغل وجود ندارد؛ در چنین موقعیت‌هایی افراد می‌توانند از بیمه خویش فرما استفاده کنند. در حقیقت این بیمه برای افرادی که پوشش بیمه‌ای خاص ندارند یا هیچ سازمانی برایشان حق بیمه واریز نمی‌کند مناسب است.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بین بیمه خویش فرما و بیمه مشاغل آزاد تفاوت‌هایی وجود دارد. به‌طوری که در بیمه مشاغل آزاد، برای فرد یک محل کار تعریف می‌شود و فرد کارفرما دارد، درحالی‌که در بیمه خویش فرما خود فرد حق بیمه را می‌پردازد و به‌نوعی خودش هم کارفرما و هم کارگر است.

مزایای بیمه خویش فرمای سازمان تامین اجتماعی

بیمه خویش فرما تامین اجتماعی مزایای متعددی دارد که اگر شما از آن‌ها مطلع باشید، می‌توانید با دید بازتری نسبت به تهیه این بیمه اقدام کنید. در ادامه به بارزترین مزیت‌های در نظر گرفته شده برای این بیمه اشاره خواهیم کرد.

  • پوشش هزینه‌های مربوط به از کارافتادگی در صورت بروز حادثه و در طی مدت زمانی که بیمه اعتبار دارد.
  • انواع پوشش‌های درمانی بیمه تامین اجتماعی را دارد.
  • پوشش هزینه‌های مربوط به فوت و دریافت مستمری برای ذی‌نفع یا خانواده بیمه شده
  • پوشش هزینه‌های مربوط به کفن و دفن فرد بیمه شده؛ مانند بیمه اجباری کارگران
  • فرد بیمه شده می‌تواند بر حسب سابقه پرداخت بازنشسته شود.
  • امکان صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای خود فرد بیمه شده و افراد تحت تکفل و همچنین امکان تمدید دفترچه
  • ارائه وسایل کمک پزشکی مانند عصا

مزایای بیمه خویش فرمای سازمان تامین اجتماعی

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که علاوه‌بر مزایای گفته شده، این بیمه معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت؛ اما از آنجایی که معایب این بیمه کم هستند و مزایای آن اهمیت بیشتری دارند، افراد از معایب بیمه خویش فرما تامین اجتماعی چشم‌پوشی می‌کنند.

  • عدم پرداخت غرامت دوران بارداری
  • عدم پرداخت غرامت دوران بیماری
  • عدم امکان استفاده از بیمه بیکاری
  • عدم برخورداری از کمک هزینه ازدواج

شرایط بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

اگر تصمیم به ثبت‌نام برای بیمه‌ی خویش فرما دارید، لازم است پیش از ثبت‌نام شرایط و ضوابط این بیمه را کامل مورد بررسی قرار دهید. از مهم‌ترین شرایطی که باید در نظر بگیرید، می‌توان موارد زیر را نام برد.

شرایط سنی بیمه‌گذار

یکی از شرایط مهمی که باید مورد توجه شما باشد، شرایط سنی است. دقت داشته باشید که این بیمه برای افرادی که 18 تا 50 سال دارند مناسب است و برای مثال اگر آقا یا خانمی بالای 55 سال سن داشته باشد، باید به مقدار مازاد سن خود حق بیمه را بپردازد و در این موضوع هیچ معافیت یا استثنایی وجود ندارد.

برای مثال فردی را تصور کنید که با 59 سال سن تصمیم دارد خود را تحت پوشش بیمه خویش فرما تامین اجتماعی کند، این فرد باید در ابتدا به‌اندازه 4 سال حق بیمه را به‌صورت مازاد بپردازد تا در ادامه امکان استفاده از بیمه خویش فرما برایش فراهم شود.

شرایط بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

سابقه پرداخت حق بیمه

یکی از شرایطی که در داشتن بیمه خویش فرما تاثیر دارد، سابقه پرداخت حق بیمه است. به این ترتیب که فرد باید حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه را در کارنامه خود داشته باشد تا بتواند نسبت به تهیه و ثبت‌نام این بیمه اقدام کند.

تابعیت ایرانی و داشتن کد 10 رقمی بیمه

یکی از شروط لازم برای افراد متقاضی بیمه، ایرانی بودن است. همچنین کد 10 رقمی بیمه تامین اجتماعی برای ثبت‌نام این بیمه لازم و ضروری است.

حق انعقاد بیمه اختیاری

اگر افراد متقاضی پیش از ثبت‌نام و در گذشته قراردادی را با سازمان تامین اجتماعی منعقد کرده باشند، شرایطی برایشان فراهم می‌شود که می‌توانند بدون شرایط سنی تا سه بار قرارداد بیمه اختیاری را منعقد کنند.

نحوه ثبت‌نام بیمه خویش فرما

ثبت‌نام بیمه خویش فرما به دو صورت حضوری و آنلاین قابل انجام است که درباره هر دو شیوه صحبت خواهیم کرد. برای خرید بیمه‌ی خویش فرما به‌صورت حضوری، فرد باید مدارک تعیین شده را فراهم و به شعبه سازمان تامین اجتماعی نزدیک به محل سکونت خود مراجعه کند.

پس از آنکه فرد مدارک را به سازمان ارائه داد، مدارک مورد بررسی قرار می‌گیرند که این پروسه نزدیک به 2 ماه زمان می‌برد و اگر درخواست تایید شود، کتبا این موضوع به شما اعلام خواهد شد. پس از تایید شدن مدارک، شما 20 روز کاری زمان دارید تا با مراجعه به یکی از شعب تامین اجتماعی، قرارداد موردنظر را منعقد کنید. پس از منعقد شدن قرارداد نیز 10 روز برای پرداخت اولین فیش فرصت خواهید داشت.

نحوه ثبت‌نام اینترنتی بیمه خویش فرما

مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه خویش فرما

  • اصل شناسنامه
  • کارت ملی
  • مدارک مرتبط با پایان خدمت یا معافیت آقایان
  • پنج قطعه عکس 4*3 برای ارسال به معاینات و اخذ شماره بیمه

شاید با این سوال که آیا به بیمه عمر احتیاج دارید یا خیر مواجه شده باشید. امّا بیمه عمر به چه معنا است؟ چه مزایایی برای ما و اعضای خانواده ما خواهد داشت؟ در ابتدا باید پاسخ این سوال‌ها را بیابیم و سپس به آن به چشم نوعی سرمایه‌گذاری بنگریم. بیمه عمر می‌تواند یک سرمایه‌گذاری موفق در طولانی مدت باشد. در ادامه به تعریف این نوع بیمه خواهیم پرداخت و چندی از شرکت‌های بیمه فعال در این زمینه را معرفی خواهیم نمود.

مزایا و شرایط بیمه عمر چیست؟

نحوه ثبت‌نام اینترنتی بیمه خویش فرما

عقد قرارداد بیمه‌ی خویش فرما تامین اجتماعی یکی از خدماتی است که می‌توانید به‌صورت اینترنتی انجام دهید. برای این کار لازم است که در ابتدا در سایت تامین اجتماعی ثبت‌نام کنید و پس از ثبت اطلاعات وارد پنل کاربری خود شوید و درخواست انعقاد قرارداد بیمه را به ثبت برسانید.

مبلغ بیمه خویش فرما تامین اجتماعی سال 1400 چقدر است؟

مبلغ بیمه خویش فرما در سال 1400 با توجه به حقوق مندرج در قرارداد شما محاسبه و تعیین می‌شود؛ ولی حداقل دستمزد (حداقل پرداختی بیمه) به شرح زیر است.

– حق بیمه برای مشاغل آزاد 14 درصد ( 12 درصد فرد بیمه شده+ 2 درصد دولت)

– حق بیمه برای مشاغل آزاد 16 درصد ( 14 درصد فرد بیمه شده+ 2 درصد دولت)

– حق بیمه برای مشاغل آزاد 20 درصد (18 درصد فرد بیمه شده+ 2 درصد دولت)

– حق بیمه اختیاری 27 درصد

جمع‌بندی

با توجه به توضیحاتی که در اختیارتان قرار گرفت، باید گفت بیمه خویش فرما تامین اجتماعی یک انتخاب مناسب به‌عنوان بیمه است که شما می‌توانید شخصا نسبت به داشتن آن اقدام کنید. از همین رو توصیه می‌شود بررسی‌های لازم را انجام دهید و در صورت مناسب بودن این بیمه، یکی از روش‌های ثبت‌نام را انتخاب کنید تا روند انجام کارها هرچه سریع‌تر انجام شود.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403