آیا ChatGPT می‌تواند در آینده بازاریابی تأثیر بگذارد؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

فرقی ندارد که بخواهید یک شرکت خصوصی را اداره کنید یا یک سازمان دولتی بزرگ را؛ در هر صورت، باید پابه‌پای تکنولوژی‌های روز دنیا پیش بروید و بتوانید از جدیدترین پیشرفت‌های فناوری در راستای پیشبرد اهداف سازمانی – به‌ویژه امور بازاریابی – استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است از رقبا عقب بمانید و سهم بازار را از دست بدهید. یکی از جدیدترین ابزارهای تکنولوژیکی که به‌تازگی نیز حسابی سروصدا کرده، ChatGPT است.

از این رو، تصمیم گرفتیم در مطلب پیش رو نگاهی به تاثیر این ابزار در آینده بازاریابی داشته باشیم. در همین راستا، قرار است ابتدا به این بپردازیم که چت جی پی تی چیست و چگونه کار می‌کند؛ سپس مزایا و تاثیرات آن بر بازاریابی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی هوشمند و جدید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ChatGPT

ChatGPT چیست؟

اولین سؤالی که در این مقاله باید به آن پاسخ دهیم، این است که فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی چت جی پی تی چیست. برای اینکه بتوانیم نقش این ابزار را در آینده بازاریابی به‌خوبی درک کنیم، قبل از هر چیزی باید ماهیت آن را به‌خوبی بشناسیم. چت جی پی تی را می‌توان این‌طور تعریف کرد:

چت جی پی تی، ترکیبی است از دو تکنولوژی؛ اول روبات‌های چت (Chatbots) و دوم GPT.

ربات‌های چت، ربات‌هایی هستند که به‌منظور ارتباط با انسان‌ها طراحی و ساخته شده‌اند؛ ساختار این برنامه‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توانند در قالب صدا یا متن، پاسخ سوالات انسان‌ها را بدهند و آن‌ها را درک کنند. برای نمونه، می‌توان به سیستم‌های سیری یا الکسا اشاره کرد؛ در این سیستم‌ها افراد با حرف‌زدن با روبات، می‌توانند پاسخی درخور برای سؤالات خود به دست آورند.

از طرف دیگر، جی پی تی (GPT) که مخفف عبارت ترنسفورمر تولیدگر از پیش آموزش‌دیده (Generative Pre-trained Transformer) است، در اصل یک مدل زبان هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید. این زبان می‌تواند زبان انسان را درک کند، از آن الگوبرداری کرده و الهام بگیرد، سپس چیزی مشابه به همان را تولید و به‌عنوان پاسخی به انسان ارائه دهد. همین قابلیت آن را برای استفاده در چت‌بات‌ها ایدئال کرده و ترکیب این دو تکنولوژی در کنار یکدیگر، باعث شده است که استفاده از آن برای مقاصد مختلف و متنوع از جمله بازاریابی، به ابزاری بسیار سودمند و مفید تبدیل شود.

چرا ChatGPT آینده بازاریابی است؟

بسیاری از متخصصان بر این باورند که این فناوری در آینده، اقدامات بازاریابی شرکت خصوصی و سازمان‌های دولتی را متحول خواهد کرد و شکلی تازه به آن خواهد بخشید. از جمله دلایلی که می‌توان از آن به‌عنوان مزایای استفاده از چت جی پی تی در بازاریابی نام برد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت شخصی‌سازی منحصربه‌فرد

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این ابزار برای بازاریابی، قابلیت شخصی‌سازی بالای آن است. استفاده از این روبات به شما این امکان را می‌دهد که برای مشتریان خود، خدمات شخصی‌سازی‌شده و منحصربه‌فرد ارائه دهید و متفاوت از رقیبان خود عمل کنید. همان‌طور که به آن اشاره کردیم، چت جی پی تی می‌تواند سؤالات و دغدغه‌های افراد را درک کند و سپس پاسخی متناسب با آن‌ها ارائه دهد.

ارائه خدمات منحصربه‌فرد و رفع نیازهای مخاطب نه‌تنها می‌تواند منجر به افزایش رضایت مشتری شود، بلکه کسب‌وکارها نیز می‌توانند از همین طریق، بر روابط طولانی‌مدت با مشتریان خود سرمایه‌گذاری کنند. در نتیجه این سرمایه‌گذاری، وفاداری مشتریان بیشتر می‌شود، سودآوری آنان افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌های بازاریابی سازمان‌ها به‌حداقل می‌رسد.

ChatGPT

بازدهی و کارآمدی بالا

از دیگر مزایای استفاده از چت جی پی تی در بازاریابی، بازدهی و کارآمدی بسیار خوب آن است. چت‌بات‌ها قابلیت آن را دارند که چندین مشتری را به‌صورت هم‌زمان و به شکلی کاملا کارآمد مدیریت کنند. استفاده از این روبات می‌تواند زمان پاسخگویی به مشتری را کاهش دهد و نیازهای آن‌ها را نیز به شکل رضایت‌بخش‌تری برآورده کند.

تمام این موارد در کنار هم باعث می‌شود که فشار کاری از دوش تیم پشتیبانی برداشته شود. علاوه بر آن، رضایت مشتری نیز افزایش پیدا می‌کند و اعتبار برند نیز به‌واسطه آن چندبرابر خواهد شد. استفاده از این ابزار می‌تواند فرایندهای کنترل مشتریان را ساده‌تر و سریع‌تر کرده و در نتیجه، فرصت کافی برای منابع انسانی فراهم آورد تا روی مسائل پیچیده‌تری تمرکز کنند.

مقرون‌به‌صرفه بودن

شاید بتوان گفت مهم‌ترین مزیت چت جی پی تی که باعث محبوبیت آن نزد برندها و کسب‌وکارها شده، همین ارزان و مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. استفاده از این ابزار می‌تواند هزینه تعامل با مشتری را تا حد زیادی برای برندها کاهش دهد. چنان که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد، این روبات‌ها می‌توانند مشتریان بسیاری به‌صورت کاملا هم‌زمان، در 24 ساعت شبانه‌روز و در 7 روز هفته و به بهترین شکل مدیریت کند؛ همین باعث می‌شود که نیاز به نیروی انسان تا بیشترین میزان ممکن کاهش پیدا کند و هزینه این بخش صرف حوزه‌های دیگر شود.

مقیاس‌پذیری

یکی از بزرگ‌ترین عواملی که باعث می‌شود آینده بازاریابی به ChatGPT تعلق داشته باشد، مقیاس‌پذیری فوق‌العاده آن است. قابلیت مقیاس‌پذیری، این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان از آن برای هر نوع کسب‌وکاری استفاده کرد. چت جی پی تی می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک و جمع‌وجور، ایدئال باشد. از طرف دیگر به دلیل قابلیت‌هایی که دارد نیز، می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ و شمار بالای مشتریان، بسیار کارآمد باشد. این روبات دسترسی به مشتریان زیاد، در مدت‌زمان کوتاه از طریق پیامک و یا ایمیل را برای شرکت‌ها امکان‌پذیر می‌کند.

جمع‌آوری اطلاعات

یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های ChatGPT جمع‌آوری اطلاعات مشتریان است. استفاده از این روبات می‌تواند آگاهی هر کسب‌وکار را از مشتریانش افزایش دهد؛ رفتار مشتری، شیوه خرید و عادت‌های او، علایق و سلایق و البته نیازهای او، همگی از جمله مواردی هستند که چت جی پی تی می‌تواند برای شما فراهم آورد.

به‌دست‌آوردن این اطلاعات، می‌تواند روند تحقیقات بازار را برای برند شما سریع‌تر و کارآمدتر کند. در نتیجه آن نیز می‌توانید کالاها و یا خدمات خود را دقیقا مطابق با نیاز مشتری ارائه دهید، کمپین‌های تبلیغاتی خود را بهینه‌سازی کنید، مشتریان بیشتری به خود جذب کنید و در نهایت، رضایت مشتریان فعلی را افزایش دهید.

ChatGPT

ChatGPT آینده بازاریابی را تغییر خواهد داد

با تمام تحقیقاتی که توسط متخصصان صورت‌گرفته است، تنها یک نتیجه برداشت می‌شود و آن نیز، تغییر آینده بازاریابی توسط چت جی پی تی است. استفاده از چت جی پی تی، نه‌تنها می‌تواند بازاریابی را برای کسب‌وکارها آسان‌تر و کارآمدتر کند، بلکه می‌تواند مشتریان بیشتری را نیز جذب کرده و در نهایت، سودآوری آن‌ها را افزایش دهد.

در این مقاله، از تاثیر ChatGPT بر بازاریابی برای شما صحبت کردیم. ابتدا از چیستی این روبات خواندیم و در ادامه آن نیز مزایای این ابزار را مطالعه کردیم. دیدیم که استفاده از این روبات برای یک شرکت خصوصی یا سازمان دولتی، تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد. در آخر، بگذارید نظر شما را نیز جویا شویم؛ آیا شما تابه‌حال تجربه استفاده از این روبات را داشته‌اید؟ فکر می‌کنید چه تاثیری بر آینده بازاریابی خواهد داشت؟ تجربه‌های خود را در این مورد با ما نیز در میان بگذارید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *