قانون جدید مرخصی زایمان

مرخصی زایمان

به اشتراک گذاشتن مقاله

همزمان با باردار شدن و گذراندن دوران بارداری ممکن است برای بعضی از زنان شاغلی که هزینه های زندگی را به عهده دارند، نگرانی هایی در رابطه با مرخصی زایمان به وجود آید. مدت زمان مرخصی زایمان، حقوق ایام مرخصی زایمان، مرخصی زایمان مردان و وضعیت کاری بعد از اتمام مرخصی زایمان از نگرانی های زنان شاغل باردار است که ما قصد داریم در ادامه این مقاله به بررسی این مسائل بپردازیم.

مرخصی زایمان تامین اجتماعی

مرخصی زایمان از آن دسته مرخصی هایی است که زنان باردار می توانند از آن استفاده کنند. این مرخصی جزئی از سابقه کار فرد محسوب می شود و زنان می توانند حقوق و مزایایی را در این دوره دریافت کنند. برای اطلاع از مدت زمان مرخصی زایمان و حقوق و مزایای آن در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مدت زمان مرخصی زایمان در سال 1400

مرخصی زایمان

خیلی از افراد می‌پرسند،‌ مرخصی زایمان چند ماه است؟

طبق اصلاحیه قانون تنظیم جمعیت خانواده از سال 92، مرخصی زایمان برای زنان باردار شاغل از 6 ماه به 9 ماه افزایش پیدا کرده است. زنان باردار در صورتی می توانند از مرخصی اواخر دوره بارداری استفاده کنند که تصمیم به تغذیه کودک با شیر خود را دارند. شرکت های خصوصی نیز در صورت لزوم موظف به اجرا و موافقت با این مرخصی هستند. با این حال بسیاری از شرکت‌های خصوصی با شش ماه مرخصی موافقت می‌کنند.

 به عنوان سابقه کار فرد محسوب می شود و استفاده از آن، شامل مرخصی‌هایی که یک فرد شاغل می‌تواند، مطابق قانون از آنها استفاده کند، نمی شود. با توجه به این که این مدت، بخشی از سابقه کار فرد شاغل است، عیدی و پاداش نیز به فرد تعلق خواهد گرفت.

در زمان مرخصی زایمان، دستمزد مدت مرخصی  به زنان باردار تعلق خواهد گرفت که این مبلغ در شرکت‌های غیردولتی توسط اداره تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. 

شرایط مرخصی زایمان تامین اجتماعی

زنان بارداری که میخواهند نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه خواهند کرد، در اواخر دورۀ بارداری خود می‌توانند از این مرخصی استفاده کنند. شرایط مرخصی به صورت زیر است:

  • سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز طی یکسال گذشته
  • مادر در زمان به دنیا آمدن فرزند نباید مشغول به کار باشد
  • قبل از شروع دوران مرخصی زایمان یا مشغول به کار بوده باشد و یا مرخصی استحقاقی داشته باشد
  • فرزند اول تا سوم باشد ( نوزاد چهارم به بعد مشمول این قانون نمی‌شود.)

قانون مرخصی استعلاجی قبل از زایمان تامین اجتماعی

اگر در زمان بارداری، مادر به دلیل مشکلات و با تشخیص پزشک نیاز به استراحت داشته باشد، می تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند. این مرخصی بر مرخصی بارداری تأثیری ندارد و بدون آنکه از مرخصی دوران بارداری کم شود، شخص می تواند از هر دو استفاده کند.

مرخصی استعلاجی فقط تا 15 روز در سال، با تایید پزشک صورت می پذیرد. اگر بین 15 تا 60 روز باشد باید مورد تایید پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی باشد. اگر از ۶۰ روز بیشتر باشد، باید شورای پزشکی تأمین اجتماعی آن را تایید کند. مدت این مرخصی جزو سوابق بیمه‌ محسوب می‌شود.

مرخصی زایمان

کمک هزینه بارداری در تامین اجتماعی

همه زنان شاغل می توانند این نوع مرخصی را دریافت کنند، اما گرفتن کمک هزینه بارداری در شرکت‌های خصوصی طبق قوانین تأمین اجتماعی است و در بعضی از شرکت‌های دولتی نیز بر اساس بخش‌نامه‌های داخلی انجام خواهد شد. کمک هزینه بارداری برای زنان شاغل زیر نظر تأمین اجتماعی در صورتی پرداخت می شود که:

ظرف مدت یک سال پیش از زایمان، حق بیمه 60 روز مار را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد.

✅ در زمان مرخصی، مشغول به کار نباشند و مزد یا حقوقی را دریافت نکرده باشند.

✅ در تاریخ اعلام بیماری، در مرخصی استحقاقی باشند و یا مشغول به کار باشند.

✅ زایمان برای چهارمین فرزند و بعد آن نباشد مگر آنکه فرزندان قبلی فوت کرده باشند.

در مواردی که پزشک معتمد تامین اجتماعی تشخیص دهد که نوع کار برای بیمه شدگان باردار خطرناک یا سخت است، کارفرمایان باید تا اتمام دوره بارداری، بدون کسر از حقوق بیمه شدگان، کار مناسب تر و سبک تری ارجاع نمایند.

کمک هزینه زایمان برای مردان

هرچند در قانون تامین اجتماعی پرداخت کمک هزینه زایمان برای بیمه‌شده زن و همسر بیمه‌شده او (مرد) لحاظ شده است، اما در شرایط حاضر، کمک هزین زایمان فقط به بیمه‌شده اصلی ( یعنی مادران بیمه‌شده) پرداخت می‌گردد.

مدارک لازم برای کمک هزینه بارداری

کمک هزینه برای زایمان طبیعی مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال معادل صد و پنجاه هزار تومان و برای زایمان سزارین مبلغ بیست میلیون ریال معادل دو میلیون تومان حداکثر برای دو فرزند می باشد. مدارک لازم برای گرفتن کمک هزینه زایمان و حقوق مرخصی زایمان عبارت اند از:

✅ دفترچه درمانی

✅ گواهی پزشک معالج

✅ تائیدیه مراجع پزشکی ذیربط

✅ فتوکپی کلیه صفحات شناسنامه والدین

✅ فتوکپی شناسنامه فرزند

✅ خلاصه پرونده ترخیص بیمارستان

میزان حقوق مرخصی زایمان در سال 1400

مطابق قوانین اداره تأمین اجتماعی، مبلغ این کمک هزینه معادل دو سوم میانگین حق‌الزحمه روزانه فرد در 90 روز قبل از شروع مرخصی زایمان است. حداکثر مدت  9 ماه یا همان 180 روز قبل و بعد زایمان بدون کاهش سه روز اول است. tyle=”font-weight: 400;”>فرمول محاسبه آن بصورت زیر می باشد:

مثال:

فرض کنید در 90 روز آخر، حقوق 1 ماه فرد 1800000 تومان باشد. در این صورت، حقوق روزانه وی 60000 تومان است. میزان حقوق مرخصی زایمان برای 9 ماه (270 روز) به این صورت محاسبه می شود:

تومان 10800000= 270*(2/3)*60000

ساعت کاری در دوران شیردهی

مادران شیرده بعد از هر سه ساعت، نیم ساعت فرصت شیر دهی دارند، البته این دوران تا اتمام دو سالگی کودک ادامه دارد. این فرصت جزء ساعات کاری آنان حساب می‌شود. مدرک لازم برای گرفتن مرخصی دوران شیردهی:

✅ ارائه گواهی شیردهی از مرکز بهداشت منطقه به مدت 30 روز لازم است.

مرخصی زایمان مردان

مرخصی زایمان برای مردان

از زمان اجرای قانون برنامه ششم توسعه، تمام مردان شاغل در قوای سه گانه، بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب اولاد می‌شوند، از ۳ روز مرخصی تشویقی زایمان برخوردار می گردند. این قانون شامل کارگران بخش خصوصی نمی‌شود. در بخش خصوصی، مرخصی زایمان مردان 14 روز محاسبه می گردد. نکته مهم این است که همسر مرد نیز باید شاغل بوده و در حال استفاده از مرخصی زایمان باشد. در غیر این صورت، مرخصی زایمان به مرد تعلق نمی گیرد.

قانون جدید بیمه بیکاری بعد از مرخصی

<p><p style=”text-align: justify;”>دوران مرخصی بارداری جزو عقب افتادن از کار محسوب می‌شود و زنان کارمند بعد از اتمام دوره مرخصی زایمان خود می توانند در کار سابق خود حضور پبدا کنند، اما اگر کارفرما مانع حضور شخص شود، کارگر زن می‌تواند در هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار از کارفرمای خود شکایت کند.

پس از بررسی موضوع اگر رای به نفع کارگر زن صادر شود، کارفرما وظیفه دارد که فرد را بپذیرد، در غیر ‌این‌ صورت شخص مورد نظر برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌شود. سازمان تامین اجتماعی پس از بررسی های لازم و سابقه پرداخت حق بیمه، متناسب با سال های پرداخت حق بیمه و… برای شخص مورد نظر بیمه بیکاری پرداخت خواهد کرد.

? مطلب مرتبط: مدت زمان دریافت بیمه بی کاری چند ماه است؟ برای آشنایی بیشتر برروی بیمه بیکاری کلیک کنید.

دستگاه حضور غیاب آنلاین دینگ

نظرات(07)

  1. توسط دهقان

    متاسفانه بیمه شعبه چهاردانگه استعلاجی قبل زایمان همسر من به مدت کمتر از یک ماه رو تأیید نکرد .در صورتی که پزشک معتمد مهر و امضا کرد.میگن باید به شورا فرستاده بشه.این کارشون قانونیه؟

    پاسخ
  2. توسط farhadi

    شرایط مرخصی زایمان تامین اجتماعی 99 چیه؟ ممنون یک دنیا

    پاسخ
  3. توسط مصطفی

    همه جا حتی افغانستان شرایط مرخصی زایمان برای مرد و زن بهتر است. جالبه ما کشوری هستیم که با مشکل تولد و پیر جمعیتی روبرویم و باید حمایت کنیم. ولی عملا برعکس عمل میکنیم.

    پاسخ
  4. توسط Jafar

    سلام
    ۳روز مرخصی برا مردان بسیار کم هست
    کی این قانون نوشته حتما مجرد بوده
    ۳روز…

    پاسخ
    • توسط sina

      گل گفتی واقعا حتما مجرد یا عقیم بوده که خواسته تلافی کنه !!!!! آخه 3 روز مرخصی چه کمکی میکنه؟

      پاسخ
  5. توسط omid_camp

    مدارک و متن دادخواست رو میتونی از اینجا دانلود کنی

    کمپین حمایت از مرخصی زایمان نه ماهه
    https://edalatkade.ir/%d9%86%d9%85%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%af%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%af%db%8c%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%ae%d8%b5/

    پاسخ
  6. توسط سهند

    آخه مردان بخش خصوصی که همسرشان شاغل نیست چه گناهی دارن اینا مگه نیاز به مرخصی ندارن؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403