راههای ایجاد انگیزه بین کارکنان

ایجاد انگیزه در کارکنان

به اشتراک گذاشتن مقاله

دانستن روش های ایجاد انگیزه در کارکنان بسیار مهم است، چرا که موضوع مهمی که پس از استخدام کارمندان به میان می آید، حفظ و نگهداشت این افراد است. در این نوشتار ۱۰ روش علمی اثبات شده برای ایجاد انگیزه در محیط کار آورده شده است.

۱. محیط کار را جذاب کنید

محیط کار جذاب

هیچ کس تمایل ندارد چندین ساعت در یک محیط دلگیر و خسته کننده کار کند. یکی از روش های ایجاد انگیزه در کارکنان فراهم کردن یک محیط زیبا، پر نور، کاربردی و جالب، برای آنها ست تا کار کردن برای آنها دلپذیرتر شود.

اولین قدم برای اطمینان از خوشایند بودن محیط کار، به روز بودن تجهیزات محل کار است. این به معنای تعویض کامپیوتر های قدیمی، سیستم های فروش از کار افتاده و کلا هر مورد دیگری است که کارمندان تمایل دارند با عصبانیت از پنجره به بیرون پرت کنند.

محیط کار مناسب، شامل مرتب بودن و ظاهر مناسب وسایل نیز می شود. باید همواره به این نکته  توجه داشت که آراستن محیط کار الزاما به معنای صرف هزینه زیاد نیست. حتی این امکان وجود دارد که شما با صرف هزینه ای اندک و با خریدن چند وسیله کوچک محیط کار و کار کردن را برای کارمندان و مشتریان دلنشین تر کنید.

چگونه در محل کار کرونا نگیریم؟
با وجود وضعیت همه گیری ویروس کرونا که کل دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، همه ما در معرض ابتلا به این بیماری هستیم و تمام سطوح منبع احتمالی آلودگی هستند، بنابراین مهم است که راهکارهای جلوگیری از ویرویس کرونا در محل کار را بدانیم.

جلوگیری از کرونا در محل کار

۲. صادق، حمایتگر و محترم باشید

امکان دارد این مورد ساده به نظر برسد، اما باید دانست که مدیریت نامناسب یکی از بزرگ ترین دلایل فرار کارمندان از شغل خود می باشد. مواردی همچون احترام، صداقت، حمایت و ارتباطات شفاف از جمله عناصر بنیادی برای افزایش رضایت شغلی کارکنان به شمار می روند.

با این وجود، برای تبدیل شدن به یک رهبر یا مربی عالی موارد بسیاری برای انجام دادن وجود دارند. در صورتی که به تازگی در عرصه مدیریت وارد شده اید، خواندن چندین کتاب در این زمینه بسیار ارزشمند خواهد بود.

مدیریت موثر همانند هر مهارت دیگری نیاز به دانش و تمرین دارد. برای ایجاد انگیزه در محیط کار اول از همه باید یک مدیر حرفه‌ای باشید. برای شروع، بهترین کتاب ها را در زمینه مدیریت مطالعه کنید. به طور خلاصه: اگر مدیر مناسبی باشید، کارمندان شما نیز وفاداری بیشتری خواهند داشت.

۳. به کارمندان خود پاداش دهید

یکی از روش های ایجاد انگیزه در کارکنان قدردانی و دادن پاداش متناسب با عملکرد به کارکنان است. افراد تنها در صورتی در کسب و کار شما می مانند، که دلیلی برای ماندن داشته باشند. بنابراین، اگر تمایل دارید تا کارمندان و همچنین انگیزه آنها را حفظ کنید، باید یک برنامه انگیزه بخش و نظام تشویق مناسب تهیه کنید.

این برنامه می تواند پاداشی سه ماه یکبار، ارتقا درجه، اعطای اعتبارات بیشتر یا حتی تقسیم بخشی از سود شرکت باشد. اگر کارمندان بدانند به ازای کار خوبی که انجام می دهند پاداش دریافت می کنند، وظیفه خود را به خوبی انجام داده و در شرکت می مانند.

۴. به کارمندان فضای رشد بدهید

ایجاد فضای رشد برای کارمند

یکی از راههای ایجاد انگیزه در بین کارکنان ایجاد فضا برای رشد آنهاست که مانند یک محرک فوق العاده عمل می کند. با اینکه یکی از دلایل استقبال کارمندان از امکان رشد، قابلیت دریافت پول بیشتر است اما عاملی روانی نیز وجود دارد. این عامل احساس مورد اعتماد و احترام قرار گرفتن برای کاری است که کارمند انجام می دهد.

در صورتی که در حال افتتاح شعبه دیگری از کسب و کار خود هستید، به این فکر کنید که کدام یک از کارمندان شما می تواند برای نقش مدیریت این شعبه مناسب باشد. اگر کارمندی دارید که امور مرتبط با مدیریت موجودی شرکت را به خوبی انجام می دهد، در نظر داشته باشید تا مسئولیت ارتباط با فروشنده را به صورت کامل به او واگذار کنید.

هنگامی که به بهترین کارمندان خود فرصت رشد می دهید، نظر آن ها تغییر کرده و این شغل را نه به عنوان یک شغل جانبی بلکه همانند یک حرفه کامل در نظر می گیرند که همین تفکر در بین کارکنان باعث ایجاد انگیزه در محیط کار خواهد شد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.

۵. بازخوردهای مثبت بدهید

احساس مفید بودن در کار بسیار خوشایند بوده و یکی از عوامل کلیدی رضایت شغلی و راههای ایجاد انگیزه به شمار می رود. در صورتی که مشتریان شما از این موارد قدردانی می کنند، این بازخورد ها را با کارمندانتان به اشتراک بگذارید. اطلاع یافتن کارمندان از رضایت و خشنودی مشتریان سبب ایجاد حس خوب در آن ها شده و باعث می شود تا ارتباطی عمیق تر با کسب و کار برقرار کنند.

۶. شفاف باشید

به اشتراک گذاشتن اطلاعات کسب و کار با کارمندان در جلسات اداری، توجه و تلاش بیشتر آن ها را در پی خواهد داشت. بنابراین، برنامه ای تهیه کنید تا به صورت منظم این اطلاعات را با آن ها به اشتراک بگذارید. داشتن دسترسی به این اطلاعات نه تنها باعث ایجاد انگیزه در محیط کار می‌شود، بلکه به شناسایی موارد قابل بهبود نیز کمک می کند.

۷. یک زمان بندی قابل انعطاف پیشنهاد دهید

تکنولوژی، شیوه مدیریت کسب و کارها و همچنین نحوه کار کردن ما را تغییر داده است. در صورتی که کارمندان بتوانند ایمیل های کاری خود را بر روی موبایل خوانده یا پروژه هایشان را در خانه و بر روی لپ تاپ کامل کنند، معقول به نظر می رسد که در شرایط خاص علی الخصوص در شرایط کرونا، چنین انعطاف پذیری و ارائه پیشنهاد برای انواع دورکاری را برای ایجاد انگیزه در محیط کار نشان دهید.

بازاریابی از مشاغل دورکاری

طبق مطالعه ای که بر روی افراد به دنبال کار انجام شد، 46 درصد از شرکت کنندگان بیان داشتند که انعطاف پذیری مهم ترین عامل در جستجوی فرصت های شغلی است.

بنابراین، در صورتی که تمایل دارید به عنوان یک کارفرمای پیشرو شناخته شده و بهترین استعداد ها را جذب کنید، صرف نظر از اینکه فرصت شغلی به صورت مشاغل دورکاری بوده و   یا انعطاف زمانی دارد، باید گزینه های زمانی مختلفی را پیشنهاد دهید.

۸. در محیط کار خوراکی فراهم کنید

آیا تهیه اسنک ها یا مواد خوراکی مناسب در ایجاد انگیزه در محیط کار موثر است؟ به هر حال، هیچ کس هنگام گرسنگی، کار خود را به خوبی انجام نمی دهد. با اینکه بسیار ساده به نظر می رسد، اما گاهی اوقات تنها کاری که برای خوشحال کردن افراد باید انجام داد غذا دادن به آن هاست. هر چند که کارمندان باید از شغل خود نیز رضایت داشته باشند، اما تهیه خوراکی می تواند از بهترین روش های ایجاد انگیزه در کارکنان باشد.

هنگامی که کارفرما به نیاز های فیزیکی کارمند توجه می کند، کارمند این پیام را دریافت می کند که او یک شخص ارزشمند است و کاری که او برای شرکت انجام می دهد تنها ملاک نیست. طبق مطالعه ای، 38 درصد افراد بیان داشتند که مزایای خوراکی سبب می شوند تا در نظر سنجی از کارفرمای خود حمایت کنند.

بنابراین، خوراکی های مناسب نه تنها کارمندانتان را حفظ می کند بلکه این شانس را به شما می دهد تا استعداد های عالی و تازه را نیز جذب کنید.

۹. از موفقیت های کارمندان قدردانی کنید

یکی از راههای ایجاد انگیزه در کارمندان، قدردانی کردن از موفقیت آنهاست. گاهی اوقات تمامی چیزی که افراد می خواهند مقداری قدردانی برای کار خوبی است که انجام داده اند. اگر کارمندی وقت بسیاری را بر روی یک پروژه قرار داده و یا برای کمک به یک همکار بیش از مقدار لازم تلاش کرده است در قدردانی و سپاس گذاری از او تردید نکنید.

این کار تنها به خود عمل قدردانی ختم نمی شود. بلکه هنگامی که افراد برای تلاش هایشان مورد قدردانی قرار می گیرند، خود را به ادامه دادن این سخت کوشی ها موظف می دانند. همچنین، کارمندانی که برای موفقیت هایشان مورد قدردانی قرار گرفته اند بیان دارند که سطوح بالاتری از رضایت شغلی را تجربه می کنند.

در صورتی که کارمندان احساس کنند ساعت های طولانی تلاش کردن و فداکاری های شخصی شان بی ارزش بوده، احتمال آن کم است که دوباره این کار ها را انجام دهند. بنابراین، قدردانی از کارمندان سخت کوش ضروری است. این کار می تواند به صورت ذکر کردن نام این افراد در جلسات، قدردانی از کارمندان به روش‌های ‌مختلف ، تشکر از آن ها به صورت خصوصی یا موارد دیگر باشد.

داشتن کارمندانی که مدتی طولانی را در شرکت گذرانده اند یک نکته بسیار مثبت به شمار می رود. حفظ انگیزه کارمندان مخصوصا در زمان های سخت بخشی مهم از موفقیت هر کسب و کار می باشد. کارمندان با سابقه از جزئیات بیشتری مطلع بوده و مدیریت کسب و کار را بسیار لذت بخش تر می کنند.

۱۰. خواسته های کارمندان را بپرسید

برای ایجاد انگیزه در محیط کار ، ‌به جای اینکه سعی کنید مهم ترین مسائل کارمندان را حدس بزنید، جلسه ای برگذار کرده و خواسته های آن ها را جویا شوید. جالب است نه؟ انجام دادن موارد دور از انتظار می تواند بهترین کاری باشد که برای کارمندان و شرکت خود انجام می دهید.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاه(01)

  1. توسط اصغر

    کاش همه مدیرا اینا رو میخوندن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *