چالش های منابع انسانی برای استارت آپ ها

چالش های منابع انسانی

به اشتراک گذاشتن مقاله

شور و شوقی که برای شروع کردن یک تجارت جدید است، معمولا باعث می شود برنامه ریزى براى رویه هاى منابع انسانى و مدیریت آن نادیده گرفته شوند. ما در این نوشتار قصد داریم شما را با چالش های منابع انسانی برای استارت آپ ها آشنا کنیم.


سیاست ها و مزایای HR برای استارت آپ ها

حتى زمانى که در حال تهیه سرمایه، کارمند و ایجاد منابع درامد هستید، مدیریت منابع انسانى ممکن است خیلى ضرورى و مهم به نظر نیاد! با این حال سعى کنید مدیریت منابع انسانى را در سیاست هاى استارت آپ خود فراموش نکنید!

اجرای سیاست هایی برای بهبود کیفیت کار کارمندان، لباس مخصوص شرکت، زمان تعطیلات، تلاش براى تطبیق دادن، آموزش دادن و دیگر موارد باعث ارتقاء شرکت شما مى شود و شما را به سمت موفقیت سوق مى دهد. در این جا به برخی از ملاحظات مربوط به سیاست هایی که ممکن است از ابتدای کار براى شما ضرورى باشند، شرح داده شده است:

طرز لباس پوشیدن در محیط کار

استانداردهاى لباس و نظافت بستگى به نوع شغلى دارد که شما اداره مى کنید. استارت آپ ها اغلب به لباس هایى معمولى با یک فرم استاندارد که شرکت براى آنها در نظر مى گیرد، تمایل دارند. ولى آماده سازى لباسى خاص، آرایش و نظافتى خاص بستگى به این دارد که در شغل شما چه انتظارى از کارمندان است.

حتى اگر قرار باشد که کارمندان لباس هاى معمولى و راحت بپوشند و فقط یک کد شرکتى دریافت کنند، حتما باید مشخص شود که پوشیدن لباس هاى کهنه، سوراخ، پاره و یا داراى نوشته ها و تصاویر نامناسب و توهین آمیز در محیط کار قابل قبول نیست. همچنین ممکن است لازم باشد که مشخص کنید پیرسینگ یا خال کوبی در محیط کار شما قابل قبول است یا خیر.

استفاده از یک فرم لباس دقیق برای کارمندان بسیار عالی است و می تواند به افزایش روحیه کارکنان کمک کند. با این کار هم مطمئن مى شوید که دیگر نیازی به نگرانی در مورد پوشیدن لباس های توهین آمیز یا نامناسب در محیط کار نیست و هم کار کردن براى افراد در محیطى منظم لذت بخش تر خواهد بود.

مرخصی

با این که مرخصى گرفتن براى بیمارى خیلى هم مساله مهمى نیست، اما باید سیاست هایى را در نظر بگیرید که این مرخصى ها از حد مجاز خود بیشتر نشود! اجراى این رویه براى کارمندان شما مشخص خواهد کرد که همانطور که شرکت براى حفظ سلامتى آنها ارزش قائل است، آنها نیز براى پیشرفت شرکت باید تابع قوانین باشند – خصوصا که این امر براى استارت آپ هایى که مشاغلى نو پا هستند بسیار حائز اهمیت است.


?مطلب مرتبط: برای آسنایی با انواع مرخصی برروی لینک زیر کلیک کنید.


مزایاى کارمندان

به عنوان یک استارت آپ ممکن است شما تصمیم بگیرید که مزایایی را برای کارمندان خود ارائه دهید؛ خدماتى مانند مراقبت های بهداشتی، دندانپزشکی و بینایی؛ و یا حتى ممکن است شما یک رویکرد غیر سنتی مانند سهیم کردن در سهام شرکت را انتخاب کنید.

هر آنچه را انتخاب کنید، بخش منابع انسانى شما باید اطمینان داشته باشد که شما مقررات را رعایت می کنید و مزایای مورد نیاز قانونى را ارائه می دهید. ارائه مزایای کارمندى به شما کمک می کند تا افراد بزرگی را در شرکت خود جذب کنید و آنها را حفظ کنید. به علاوه، ارائه مزایایی مانند مراقبت های بهداشتی می تواند به کارکنان شما کمک کند تا زندگی سالم تری داشته باشند.

زمان تعطیلات

اگر چه نیازی به فراهم کردن زمان تعطیلات برای کارمندان شما نیست، اما با در نظر گرفتن هر از گاهى یک دوره مرخصى  براى آنها، آنها نیز از شما قدردانى خواهند کرد.

بسیاری از شرکت ها دو هفته در سال مرخصى با حقوق به کارمندان خود پیشنهاد مى دهند و هر چه قدر کارمند مدت زمان طولانى ترى در شرکت کار کرده باشد، این مدت زمان مى تواند بیشتر هم شود.

برخى از شرکت ها نیز زمان تعطیلات و مرخصى نامحدود را به کارمندان خود ارائه مى دهند.

هر مدل زمان مرخصى اى را که براى استارت آپ خود در نظر بگیرید، به هر حال باید به گونه اى باشد که تعادل بین کار کردن و مرخصى بر قرار باشد که هم شرکت شما رشد کند و هم استعدادهاى کارمندان شکوفا شود.

فرهنگ شرکت

راه بردهای منابع انسانى ممکن است فرهنگ شرکت شما و آن چه را که شما به آن توجه می کنید را نیز شامل شود. استارتاپ ها تمایل دارند که فرهنگ خود را با رشد خود تعریف کنند، اما تعریف فرهنگ شرکت شما می تواند در همان ابتداى کار بیشتر مفید واقع شود و بخش منابع انسانى نیز می تواند در انجام این کار به شما کمک کند.

بخش منابع انسانى همچنین اطمینان خواهد داد که آنها شیوه های استخدام خود را برای استخدام افرادی که نمونه ای از ارزش شرکت شما هستند را براى شما در نظر خواهند گرفت.

چالش های منابع انسانی

چالش های منابع انسانى در استارت آپ ها

چالش های منابع انسانی بسیار زیادی برای شرکت های نوپا وجود دارد که شامل استخدام، سیاست گذارى، گرفتن مدیریت برای استخدام کارمندان، اخراج افراد ناکارآمد و دیگر موارد می شود.

هر یک از این چالش ها ممکن است براى استارت آپ شما هم پیش آید و باید در نظر داشته باشید که همه ى این چالش ها باید به درستى تجزیه و تحلیل شوند تا راه حل مناسب آن ارائه شوند.

برخى از چالش هاى مشترک منابع انسانى در شرکت های نوپا شامل موارد زیر مى شود:

افزایش روحیه ی کارمند

یکی از چالش های منابع انسانی برای استارت آپ ها افزایش روحیه ی کارمندان است. خوشحال نگه داشتن کارمندان در شغل خود یکی از بزرگترین چالش های منابع انسانی است.

چه شما یک استارت آپ داشته باشید و چه نوع دیگرى از یک تجارت را اداره کنید، ایجاد محیطی که کارمندان، مشتاق به کار کردن در آن باشند به حفظ روحیه کارمندان کمک می کند. منابع انسانى می تواند در ایجاد یک کار عالی مفید واقع شود.

با ایجاد سیاست هایی که باعث ایجاد اعتماد بین کارمندان و کارفرمایان مى شود، فرهنگی ایجاد مى شود که در آن کارمندان احساس راحتی مى کنند و مکالمه های صادقانه ای بر قرار خواهند کرد.

به همین دلیل ارزش دارد که وقت و سرمایه  کافى در مهیا کردن چنین محیطى صرف کنید، چرا که کارمندان راضى و خوشحال در حدود ٢٠ تا ٣٧ درصد خلاق تر و پر کارتر از کارمندان ناراضى و ناراحت هستند.


? مهم ترین اصول افزایش کیفیت کار کارمندان کدام است؟


برخى از شرکت ها از روش هاى غیر سنتى براى افزایش تعامل کارمندان، افزایش حس رضایت مندى کارمندان و افزایش حس خوشحالى آنها استفاده کرده اند. این روش ها شامل هدیه دادن مرخصى به کارمندان، در نظر گرفتن تشویقى براى کارهاى اجباری، ارائه مشاوره، استفاده نکردن از عناوین شغلی، ایجاد موقعیت های خاص، ارائه مزایای سلامتی و ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی با برنامه های انعطاف پذیر، است.

به دست گرفتن مدیریت

منابع انسانى اغلب یک هزینه غیر ضروری محسوب می شود و اغلب شرکت های نوپا و استارت آپ ها فکر می کنند که شرکت آنها به قدرى کوچک است که دلیلى ندارد نگران منابع انسانی باشند.

برخی از شرکت ها می خواهند منابع انسانى را از روند کار خود دور نگه داشته و روی استخدام متمرکز شود. در هر یک از این موارد، منابع انسانى مسئولیت دارد خود را تعریف کند و وظیفه دارد در نقشی که بازی می کند و ارزشی که برای شرکت به ارمغان می آورد خود را تعریف کند.


? مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با نیروی منابع انسانی برروی لینک زیر کلیک کنید.


ایجاد فرهنگ شرکت

بسیاری از شرکت های جدید اجازه مى دهند تا فرهنگ شرکت به خودى خود شکل بگیرد. اما این یک تصمیم بسیار ضعیف و اشتباه است، چرا که ممکن است فرهنگی را که نمی پسندید در شرکت شما ایجاد شود و یک فرهنگ ضعیف می تواند برای موفقیت کلى شما مخرب باشد!

استخدام کارمندان

شرکت های نوپا و استارت آپ ها غالبا افراد را از شبکه هاى اجتماعى شخصی خود استخدام می کنند که منجر به فرآیندهای استخدام غیر رسمی و حداقل ورود به سیستم می شود.

با این حال، همین که شرکت شما شروع به رشد مى کند و شما هم شروع به استخدام نیروهاى جدید مى کنید، این نوع استخدام غیر رسمی کاملا غیر حرفه اى به نظر خواهد آمد.

ممکن است کسب و کار شما به دلیل شیوه های استخدامى غیر رسمی شما، اعتبار ضعیفی کسب کند و این به کارمندان نشان می دهد که سازمان شما بی نظم است و ارزش ندارد که در شرکت شما وقت بگذارند و در آن کار کنند.

سازمان بی نظم

آموزش کارمندان

اگر چه آموزش کارمندان نیازمند صرف زمان و هزینه است، ولى صرف نکردن زمان و هزینه در آغاز ممکن است باعث بروز شکستى سنگین تر شود.

طبق مطالعه اى که توسط IMB صورت گرفت، مشخص شد که کارمندانى که آموزش کافى را ندیده اند، ١٢ درصد بیشتر احتمال دارد که شغل خود را رها کنند.

هزینه استخدام کردن یک کارمند جدید برای جایگزین کردن با یک کارمند قدیمی می تواند تا حدود ٣٠ درصد از حقوق کارمند قدیمى براى شما هزینه داشته باشد و این مبلغى نیست که شما بتوانید به راحتى از کنار آن بگذرید.

توانایی منابع انسانى در ارائه آموزش به کارمندان در استارت آپ ها یک نوع دارایی است که اگر می خواهید کارمندان مناسب خود را استخدام و حفظ کنید، نباید از آن غافل شوید.

ارائه بازخورد (فید بک) به کارمندان

عدم ارائه بازخورد، حتی در یک استارتاپ، به سرعت کسب و کار شما را دچار مشکل خواهد کرد. دریافت و انتقال بازخورد مثبت و منفی به کارکنان این امکان را می دهد تا درک کنند که چگونه کار مى کنند و براى پیشرفت بیشتر باید چه کار کنند. این روند کارآیی آنها را بهبود می بخشد و نیاز به اخراج کارمندان ناکارآمد را کاهش خواهد داد.

بایگانى کردن عملکردها و اطلاعات

در یک استارت آپ که به سرعت در حال پیشرفت است، معمولا به مستند سازى و بایگانى کردن عملکردها و اطلاعات  اهمیتى داده نمى شود و حتى پیش مى آید که به طور کامل فراموش هم مى شود – درست تا زمانى که به یک باره به بخشى از اطلاعات نیاز دارید ولى این اطلاعات در دسترس نیستند و یا نمى توانید آنها را پیدا کنید!

این سهل انگارى های کوچک روى هم انباشته مى شود و می تواند شما را با مشکلات جدی و بزرگ  قانونی مواجه کند.

حفظ کارمندان

چالش های منابع انسانى زیادی وجود دارد که شرکت های نوپا و استارت آپ ها در هنگام حفظ کارمندان با آن روبرو مى شوند. یکی از مهمترین چالش های منابع انسانی برای استارت آپ ها این است که کارمندان شرکت های نوپا نمى توانند تعادل مناسبى بین کار و زندگی خود حفظ کنند.

بنابراین، بسیارى از کارمندان در یک استارت آپ جدید و نوپا، پس از مهارت یافتن در کار سریعا استارت آپ جدید را رها مى کنند و به سازمانى مى روند که تعادل کارى و زندگى مناسب ترى داشته باشد.

یکی دیگر از چالش ها برای استارت آپ ها، هماهنگی کارکنان با بینش شرکت است. بسیاری از کارمندان هدف محور هستند و باید احساس کنند که اهداف انها با اهداف شرکت مطابقت دارد تا احساس کنند که کار آنها با ارزش است.

اخراج کارمندان

بعضی اوقات به جایی می رسید که باید عذر کارمندى را بخواهید. در مشاغل کوچک که کارمندان روابط نزدیکى با هم دارند، انجام این کار مى تواند سخت تر و ناخوشایند تر باشد.

با این وجود، نگه داشتن کارمندان بدقلق سمی و بى فایده مى تواند به شرکت شما آسیب برساند و از طرفى هم نادیده گرفتن این موضوع باعث نمی شود که این مشکل از بین برود.

 

نرم افزار حضور غیاب تحت وب دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403