فرق گذاشتن بین کارمندان چه پیامدهایی را بدنبال دارد؟

تبعیض در محل کار

به اشتراک گذاشتن مقاله

با این که جانب داری و فرق گذاشتن بین کارمندان قطعا کار درستی نیست، اما متاسفانه باید بگوییم که تبعیض بین کارمندان ، یک پدیده رایج در محل کار به شمار می رود. مردم معمولا از کار کردن در کنار دوستان خود لذت می برند که در نتیجه همین تمایل، شاهد طرفداری و تبعیض در محل کار هستیم. تاثیرات این سیاست در محل کار منفی هستند و می توانند قواعد و اخلاقیات کارکنان را نابود کنند.

وجود تبعیض در محیط کار چیست؟

تعریف وجود تبعیض در محیط کار کاملاً واضح است: طرفداری از یک نفر در محل کار، نه به خاطر این که کارش را به نحو احسنت انجام می دهد، بلکه بنا به دلایل غیر کاری و حاشیه ای.

به عنوان مثالی از تبعیض بین کارمندان ،  یک مدیر دائما پروژه های عالی و سطح بالا را در اختیار یک کارمند خاص قرار می دهد، حتی اگر این فرد در انجام کارهای قبلی موفق نبوده است و گزینه های بهتری وجود داشته باشند. یا این که علی رغم حاضر بودن افرادی با سابقه کار بیشتر در کمپانی، فردی خاص از ارتقای شغلی بهره ببرد.

– پارتی بازی در محیط کار

پارتی بازی (نپوتیسم) در محل کار به معنای انتخاب فامیل و اقوام برای پست های شغلی است که صلاحیت آن را ندارند. بر خلاف عنوان و ظاهر منفی، پارتی بازی یا همان نپوتیسم می تواند در مراحل اولیه استارت آپ های بیزینسی مهم و مثبت باشد چرا که در این شرایط مردم معمولا با پرداختی پایین تر از حد معمول شروع به کار می کنند.

– کریونیسم در محل کار

یک پدیده دیگر به نام کریونیسم وجود دارد که در آن دوستان و آشنایان بدون توجه به صلاحیت و رزومه خود جذب می شوند. یکی از مشکلات این روش جذب کارمند، که در پارتی بازی برای اعضای فامیل نیز وجود دارد، حس داشتن حق و ارزش در کسانی است که تحت این شرایط استخدام می شوند.

از آنجایی که این دسته از افراد با مدیران و مسئولان بالا رتبه کمپانی فامیل هستند و یا رابطه نزدیکی دارند، این حس برایشان به وجود می آید که گرفتن ارتقا شغلی و افزایش حقوق حق آنان است و به نسبت دیگر کارمندان به توجه و ارزش گذاری بیشتری نیاز دارند. چنین شرایطی می تواند منجر به ایجاد تناقض در محل کار شده و کارمندان با صلاحیت را از دست بدهند.

نکته کلی این است که وجود تبعیض در محیط کار ، نپوتیسم ( پارتی بازی) و کریونیسم می توانند در کنار هم منجر به ایجاد جو ناعادلانه در محیط کار شوند.

چگونه مدیران  تبعیض بین کارمندان را مخفی می‌کنند

یکی از راه هایی که کمپانی ها سعی در مخفی کردن طرفداری و جانب داری دارند، ارتقا کارمندان معمولی شرکت به مقام های مدیریتی و سعی در استخدام اعضای خانواده و دوستان از طریق این مدیران است. این نوع از سیاست های ترجیحی می تواند در کل کمپانی شیوع پیدا کند چرا که مدیریت سعی می کند به مرور افراد مورد علاقه خود را به پست های مدیریتی برساند و اهداف خود را از طریق آن ها دنبال کند.

آیا پارتی بازی در محیط کار قانونی است؟

با این که انجام این کار در محل کار به شکل کلی غیر قانونی نیست، اما در صورتی که دلیل اصلی فرق گذاشتن بین کارمندان مربوط به تبعیض نژادی، سنی، جنسیتی، دینی، ملیت فرد، ناتوانی، بارداری، تمایلات جنسی، رنگ پوست یا ژنتیک باشد به یک مسئله غیر قانونی تبدیل می شود.

بنابراین تا زمانی که مدیر شما بر اساس دلایل تبعیضی که در بالا ذکر کردیم تصمیم نگیرد، کار غیر قانونی انجام نداده است و استخدام، ارتقا رتبه و ارائه مزایای بیشتر برای هر فردی در دسترس وی خواهد بود. بنابراین جانب داری مدیر شما از دوستان، خانواده و حتی کسی که به او علاقه دارد را نمی توان یک کار غیر قانونی در نظر گرفت.

اثرات تبعیض بین کارمندان

 

اثرات تبعیض بین کارمندان

با این که انواع مختلف پارتی بازی در محیط کار قانون خاصی را زیر پا نمی گذارند، اما باید راه های متعدد طرفداری و پارتی بازی در محل کار را که غیر قانونی به شمار می روند به خوبی بشناسید تا با مشکلی مواجه نشوید.

– فرق گذاشتن بین کارمندان نوعی تبعیض غیر قانونی

این اتفاق زمانی رخ می دهد که مدیران و مسئولان شرکت ها بر اساس ویژگی ها و شرایط محافظت شده و خاص کارکنان، اقدام به تصمیم گیری کنند. اگر تصمیمی که مدیر می گیرد بر اساس یک ویژگی بزرگ و خاص فرد نظیر جنسیت، نژاد و یا مذهب کارمند خود باشد، این کار تبعیض غیر قانونی به حساب می آید: به عنوان مثال زمانی که یک مدیر از ترفیع رتبه کارکنان لاتین خود اجتناب کند و یا پروژه های جذاب را فقط به کارکنان جوان تر خود بدهد.

– پارتی بازی در قالب آزار جنسی

اگر مدیری بخواهد یکی از کارمندان را که نسبت به تهاجمات جنسی خود سازگار است به دیگران ترجیح دهد، شاهد نوعی از آزار جنسی در کار هستیم. به عنوان مثال اگر یک مدیر بخواهد پروژه های بهتر و ایده آل و همچنین مزایای شغلی را در اختیار کارمندی قرار دهد که نسبت به تهاجمات جنسی خود مقاومت نمی کند، قانون را زیر پا گذاشته است.

– جانب داری در شکل تلافی

ناعدالتی و پارتی بازی در محل کار می تواند قوانین مربوط به محدودیت تلافی کردن را نیز زیر پا بگذارد. به عنوان مثال، این کاملا غیر قانونی است که یک مدیر بخواهد طرفدار کسانی باشد که تاکنون از تبعیض درون شرکتی شکایت نکرده باشند و یا در فعالیت های خاصی شرکت داشته باشند.

همچنین ممکن است مدیری بخواهد پس از این که یک کارمند از تبعیض در محل کار شکایت کرده باشد، نسبت به وی تصمیمات منفی بگیرد ( به عنوان مثال ساعت های کاری را کم کند و یا پروژه های خوبی را به وی ندهد). این کار نیز از لحاظ قانونی ایراد دارد.

پارتی بازی در محیط کار

– نادیدده گرفتن استعدادت

اگر یک مدیر بخواهد به جانب داری برخی از کارمندان نسبت به کارمندان دیگر خود ادامه دهد، احتمال دارد از استعداد ها و مهارت های برخی از نیروهای خود غافل شود و به جای بهبود عملکرد کارمندان ، بهره وری و کیفیت کار او پایین بیاید. این می تواند منجر به دادن مسئولیت های مهم به کسانی شود که هنوز آماده انجام آن ها نیستند، به جای اینکه کارمندی این کار را انجام دهد که آماده چالش های جدید و بزرگتر است.

– روحیه پایین کارمندان

وقتی کارمندان متوجه جو پارتی بازی و طرفداری در محیط کار شوند، حس ناعدالتی در آن ها به وجود خواهد آمد. این موضوع می تواند روحیه کاری و پیشرفت را از شرکت بگیرد، چرا که ناعدالتی و پارتی بازی برای کارمندان این باور را به وجود می آورد که مهم نیست آن ها چقدر خوب کار کنند و قرار نیست به ازای آن پاداشی دریافت نمایند و همیشه افراد دیگری به آن ها ترجیح داده می شوند.

– احساس نفرت

فرق گذاشتن بین کارمندان می تواند حس نفرت را نسبت به کارفرما و مدیری که این کار را انجام می دهد به وجود آورد. همچنین آن ها معمولا نسبت به کارمندانی که از مزایای طرفداری و فامیلی استفاده می کنند نیز حس تنفر پیدا می کنند.

– استعفای کارمندان

اگر این حس نفرت به حد بالایی برسد، کمپانی در خطر از دست دادن کارمندان بسیار خوبی قرار خواهد گرفت. کارمندان در این شرایط دوست ندارند در محیطی کار کنند که تلاش هایشان تباه می شود و فقط افراد خاصی از مزایای کاری و پاداش بهره مند می شوند.

– متوقف شدن رشد کسب و کار

با کاهش روحیه کاری در کمپانی، افزایش میزان نفرت کارمندان و عواقب احتمالی دیگر، یک مدیر که به شکل ناعادلانه کارمندان خاصی را به دیگر کارکنان ترجیح می دهد، در حال متوقف کردن رشد کلی شرکت است. چرا که در این شرایط، کارمندان شایسته و قوی نمی توانند به عنوان مدیران و سرپرست ها ارتقا رتبه پیدا کنند. این می تواند از عواقب از دست دادن کارکنانی باشد که ارزش زیادی برای کمپانی داشته اند.

نمونه هایی از پارتی بازی در محیط کار

 

نمونه هایی از پارتی بازی در محیط کار

از جمله برخی نشانه های تبعیض بین کارمندان و فرق گذاشتن بین کارمندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇ یک مدیر در محیط کار حرفه ای، با کارمندی که از گذشته رابطه خوبی با وی دارد به نسبت دیگر کارکنان رفتار در محیط کار متفاوتی دارد.

❇ یک کارمند که دوست و یا فامیل مدیر شرکت است رفتاری متفاوت از همکاران دیگر خود را تجربه می کند، مورد انتقاد قرار نمی گیرد و فشار کمتری بر روی وی است.

با این که موارد ذکر شده را نمی توان غیر قانونی در نظر گرفت، این نشانه های رفتاری می تواند کارمندان ما را ناراحت کرده و جو محیط کاری را تحت تاثیر خود قرار دهد.

مثال هایی از پارتی بازی غیر قانونی در محل کار

مثال هایی که در ادامه با هم مرور می کنیم همگی از جمله رفتار های غیر قانونی در محیط کار به شمار می روند:

❇ به شکل ادامه دار و همیشگی از کسب ارتقا رتبه و افزایش حقوق توسط بانوانی که کاملا سزاوار هستند خودداری می شود در حالی که کارمندان آقا به شکل مرتب از ارتقا شغلی و افزایش حقوق بهره مند می شوند.

❇ کارمندان جوان وظیفه کار با مشتریان و پروژه های اساسی و مهم را بر عهده می گیرند، چرا که مدیر می خواهد تصویر از یک شرکت جوان را به سایر افراد نشان دهد.

❇ یک کارمند که دین و مذهب مشابه با رئیس شرکت را دارد دائما از سفر های کاری مناسب و کنفرانس ها در موقعیت های جذاب و خارجی بهره می برد در حالی که سایر کارمندان که دین متفاوتی دارند از در اختیار داشتن چنین فرصت های جذابی محروم هستند.

❇ تمامی پست های اساسی و مهم شرکت مربوط به افرادی با یک ملیت خاص و مشترک است، در حالی که سایر کارمندان با صلاحیت و خوب که ملیت متفاوت دارند نمی توانند این موقعیت های شغلی را داشته باشند.

❇ کارکنانی که ثبت شکایت تبعیض در محیط کار را در سابقه خود دارند، انتقاد بیشتری را از سمت مدیر دریافت می کنند، اما در طرف مقابل کارکنانی که چنین شکایتی تاکنون انجام نداده اند، ارزیابی عملکرد بهتری برایشان انجام می شود.

در صورت مواجه شدن با فرق گذاشتن بین کارمندان چه کار کنیم؟

سعی کنید در صورت مشاهده تبعیض در محیط کار دلیل این رفتار های جانب دارانه و طرفداری ها را متوجه شوید. آیا مربوط به روابط دوستی، فامیلی و یا موارد دیگر هستند؟ آیا دلیل آن تاریخچه ای است که با هم داشته اند و یا افراد دارای تجربه مشترک هستند؟ آیا این فقط یک عادت همیشگی و یا اعتماد است؟ آیا دلیل آن غیر قانونی و تبعیضی است؟ دانستن این موارد می تواند به شما در تعیین قانونی بودن یا نبودن این رفتار ها در محیط کار کمک کند.

با همکاران خود صحبت کنید و ببینید آیا آن ها هم همین مشکل را دارند یا خیر. اگر هرگونه ناعدالتی و پارتی بازی غیر قانونی را مشاهده کردید که مربوط به آزار جنسی، تلافی و یا تبعیض است، حتما از یک شاهد بخواهید تا آنچه دیده اید را تایید کند.

پیدا کردن علت اصلی و پشت پرده تبعیض بین کارمندان در محیط کار ، قبل از هرگونه شکایت یک کار هوشمندانه است. چرا که شکایات مربوط به تبعیض در مقابل تلافی شدن محافظت می شوند در حالی که شکایت های مربوط به پارتی بازی های غیر تبعیضی چنین شرایطی ندارند و محافظت شده نیستند.

اگر بر این باور هستید که این رفتار ها در نتیجه تبعیض یا تلافی ( به خاطر شکایت کردن از تبعیض های موجود) انجام می شوند حتما این موضوع را به گوش منابع انسانی، حراست و یا مدیریت شرکت برسانید و به آن ها اطلاع دهید که برای ادعا خود شاهدی دارید.

گاهی اوقات تنها با ذکر کردن چنین موضوعی برای مدیران یک شرکت می توان مشکل را حل کرد. در چنین شرایطتی مدیریت می تواند اقدامات لازم را جهت برقراری عدالت در محیط کار پیگیری کند.

در زمینه شکایت برای نوع غیر قانونی از پارتی بازی و جانب داری محیط کار، بیشتر کمپانی ها سعی می کنند مشکل را در خود محل کار حل کنند. در نتیجه گزارش چنین مواردی به بخش منابع انسانی یا حراست شرکت می تواند برای مجموعه مفید باشد.

اگر بخش منابع انسانی و حراست یا مدیریت در از بین بردن پارتی بازی و جانب داری غیر قانونی ناتوان باشند، در چنین شرایطی باید به سراغ کمک های حرفه ای بروید.

این که بتوان برای چنین رفتار های ناعادلانه در محیط کار پرونده های قضایی به جریان انداخت، به علت اصلی بروز آن ها بستگی دارد. یک وکیل متخصص و با تجربه در این زمینه می تواند بهترین مشاوره و اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

نظرات(02)

  1. توسط مرجان

    یه مقاله دیگه داشتم میخوندم انگار اثرات تبعیض بین مشتریان و بین کارمندان شبیه به همه…مرسی از مقاله خوبتون

    پاسخ
  2. توسط نسیم

    سلام اگه میشه مقالات منبع رو هم در انتهای مطلب قرار بدید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *