مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضورغیاب

به اشتراک گذاشتن مقاله

دستگاه‌ حضور غیاب از ابزارهای مورد استفاده در شرکت‌ها و ادارات می باشد که حضور، غیبت، مرخصی، اضافه کاری و سایر موارد مربوط به کارمندان را ثبت و کنترل می‌کند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در ادامه به بررسی انواع دستگاه حضور و غیاب و مقایسه آنها می‌پردازیم.

دستگاه حضور غیاب چیست؟

کنترل تردد کارمندان و ثبت ساعت ورود و خروج آنها، یکی از مواردی است که برای نظم دادن به امور سازمان ها و شرکت ها لازم است. در گذشته ثبت ساعت ورود و خروج، به صورت دستی و بر روی کاغذ انجام می شد. اما امروزه این دستگاه ها هستند که کنترل تردد پرسنل را انجام می دهند و کار را بسیار راحت کرده اند.

با دستگاه حضور و غیاب، هر کارمند در هنگام ورود، خروج، مرخصی ساعتی و ماموریت، با انتخاب گزینه مربوطه ساعت ورود و خروجش به شرکت را ثبت می کند. این اطلاعات در حافظه دستگاه ذخیره شده و در پایان هر ماه توسط واحد مالی یا حسابداری مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دستگاه حضور و غیاب چیست؟

دستگاه های حضور و غیاب انواع مختلفی دارند و هر کدام داری ویژگی خاصی هستند که برای جواب دادن به یک نیاز خاص مناسب می باشد. برای اینکه بدانید چه دستگاه حضور غیابی برای شرکت شما مناسب است، ما انواع آن ها را همراه با مزایا و معایبشان در ادامه توضیح دادیم تا بهترین گزینه را برای شرایط و نیازهای شرکتتان را انتخاب کنید.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

همانطور که از اسمش پیداست، این دستگاه با اثر انگشت کار می‌کند و کارکنان باید هنگام ورود به اداره یا شرکت، اثرانگشت خود را ثبت کنند تا ورود و خروج آن‌ها تایید شود.

مزایای دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

از جمله مزایای دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی به عنوان رایج‌ترین انواع دستگاه حضور و غیاب در ایران عبارتند از:

– دقت بالا

مزایای دستگاه حضورغیاب اثرانگشتی

از آنجایی که هر شخص دارای اثر انگشت منحصر به فرد خودش است، هرگز امکان پذیر نیست شخصی حضور و یا غیبت دیگران را ثبت کند و هر فرد ملزم به انجام این کار توسط خودش است. همچنین تاخیر یا زود رسیدن به محل کار، خروج زودتر از وقت و یا دیر موقع و همینطور اضافه کاری، با دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی قابل رهگیری است.

– محاسبه دقیق حقوق

از آنجایی که زمان کار به درستی و دقیق ثبت می‌شود، نه حقوق افراد بیش از حد پرداخت می‌شود و نه کمتر از میزان کار.

احساس مسئولیت بیشتر کارکنان: این سیستم با دقت حضور افراد را ثبت می‌کند و کارکنانی که دیر به محل کار می‌رسند، مشخص خواهند شد. از این رو کارمندان احساس مسئولیت بیشتری برای حضور به موقع دارند و تاخیر کاهش می‌یابد.

معایب دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

– قیمت بالا

یکی از اصلی‌ترین معایب این سیستم، قیمت بالای آن است که برای هر شرکتی امکان تهیه آن وجود ندارد.

– عدم تشخیص اثر انگشت

گاهی ممکن است دست کارکنان دچار آسیب شود، از این رو تشخیص آن توسط دستگاه سخت‌تر و یا گاهی غیر ممکن می‌شود.

– عدم امکان تغییر اثر انگشت

از آنجایی که اثر انگشت به هویت یک فرد مرتبط است، امکان تغییر آن مانند رمزهای عبور وجود ندارد.

– غیر بهداشتی بودن 

بیمارهای مسری و ویروس‌هایی مانند کرونا از طریق تماس دست مانند ویروس‌ها در این دستگاه‌ها به سادگی منتقل می‌شوند چراکه افراد مختلفی به آن دست می‌زنند.

همچنین بخوانید:

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی و انتقال کرونا

دستگاه حضور و غیاب با تشخیص چهره

دستگاه‌های حضور و غیاب با تشخیص چهره یکی از جدیدترین انواع دستگاه حضور و غیاب است که دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به دستگاه‌های حضور و غیاب اثرانگشتی هستند. این سیستم برای هر شرکت و یا اداره‌ای مناسب نیست و بهتر است سازمان‌هایی از آن استفاده کنند که امنیت برایشان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

معایب دستگاه حضورغیاب اثرانگشتی

مزایای دستگاه حضور غیاب با تشخیص چهره

– امنیت بالا

در سامانه کنترل تردد تشخیص چهره، با حضور افرادی که چهره‌شان ثبت نشده است و یا اجازه ورود به سازمان را ندارند، برای مدیر  یا سیستم، پیام هشدار فرستاده می‌شود و همه افراد قابل رهگیری هستند.

– تطابق با سیستم‌های امنیتی

این دستگاه‌ها به آسانی با نرم افزارهای امنیتی قابل تطبیق هستند.

– دقت بالا

هر چند فریب این گونه سیستم‌ها غیر ممکن نیست، اما به خاطر تکنولوژی‌های به کار رفته در این دستگاه‌ها، این کار دشوار است. همچنین تمام کارکنان موظف هستند چهره خود را ثبت کنند، از این رو تقلب توسط کارکنان نیز صورت نمی‌گیرد.

معایب دستگاه حضور و غیاب با تشخیص چهره

– ذخیره سازی و پردازش تصاویر

این دستگاه‌ها برای ذخیره سازی تصاویری که ثبت می‌کنند نیاز به حافظه دارند که برای سازمان‌ها هزینه‌بر است. همچنین از آنجایی که زمان پردازش چهره توسط دستگاه نیاز به حداقل رسانی دارد، باید از کامپیوتر برای انتقال داده و پردازش سریع استفاده کرد.

– کیفیت و اندازه تصاویر

در صورتی که کیفیت تصویر در حال پردازش با تصویر ثبت شده مطابقت نداشته باشد، تشخیص چهره سخت‌تر می‌شود. مثلا فرض کنید یکی از کارمندان با فاصله از دستگاه قرار بگیرد، از این رو تصویر دریافتی کوچک خواهد بود و تشخیص سخت‌تر است.

– زاویه دید

کارمندان باید در زاویه مشخصی از دستگاه قرار بگیرند تا چهره‌شان به درستی تشخیص داده شود.

– قیمت بالا

دستگاه‌های بیومتریک به دلیل تکنولوژی و سخت افزارهای مورد استفاده، قیمت بالایی دارند که استفاده از آن برای هر شرکتی مقدور نیست.

درباره دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره بیشتر بدانید:

دستگاه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دستگاه حضور و غیاب تحت وب دینگ با فناوری‌های مبتنی بر وب، کار ثبت حضور و غیاب را آسان کرده و علاوه بر ثبت ورود و خروج، کاربردها و مزایای دیگری نیز دارد.

مزایای دستگاه حضور و غیاب آنلاین دینگ

– اپلیکیشن و نسخه تحت وب

با کمک دستگاه دینگ نیازی به ثبت فیزیکی نیست و امور ثبت ورود و خروج و همچنین مدیریت و مشاهده گزارشات و امکانات دیگر بوسیله اپلیکیشن صورت می‌پذیرد.

– عدم انتقال ویروس کرونا

دستگاه‌های فیزیکی مانند دستگاه اثرانگشتی که بیشترین سیستم مورد استفاده است، از لحاظ بهداشتی مناسب نیستند چرا که اگر یکی از کارکنان دارای بیماری خاصی باشد، مثلا به ویروس کرونا مبتلا باشد، با لمس کردن دستگاه، سایر کارکنان نیز به آن مبتلا خواهند شد؛ در حالیکه در دستگاه دینگ چنین مشکلاتی وجود ندارد.

– تعیین شیفت کاری

با سامانه دینگ می‌توان شیفت‌های کاری مشخصی را تعیین نمود که می‌تواند برای هر یک از کارکنان متفاوت باشد.

– ثبت حضور و غیاب بر اساس موقعیت جغرافیایی

سیستم‌های دیگر تنها در صورتی کاربرد دارند که افراد در محل کار حضور پیدا کنند و در یک دستگاه مشخص ورود و خروج خود را ثبت کنند. با کمک دینگ می‌توان موقعیت جغرافیایی مشخصی را تعیین نمود و کارمندان بر اساس آن حضور و غیاب خود را ثبت کنند.

– مدیریت چند شعبه

می‌توان با کمک یک اپلیکیشن، کنترل تردد تمام شعبه‌های فروشگاه و یا شرکت را مدیریت کرد.

امنیت بالا با ثبت تصویر سلفی: اپلیکیشن دینگ این امکان را می‌دهد تا کارکنان از خود تصاویر سلفی ثبت کنند و مدیر نیز می‌تواند آن‌ها را مشاهده کند. با این امکان میزان خطا به حداقل می‌رسد و امنیت بالا می‌رود.

– قیمت مناسب

بر خلاف دستگاه‌های بیومتریک، قیمت‌های ارائه شده توسط دینگ این امکان را می‌دهد که تمام کسب و کارها و شرکت‌ها بتوانند از این سیستم استفاده کنند.

معایب دستگاه حضور و غیاب آنلاین دینگ

– نیاز به اینترنت

از آنجایی که این سیستم نیاز به اینترنت دارد، دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای و حضور و غیاب کارکنان بدون آنلاین بودن ممکن نیست.

– نیاز به گوشی هوشمند

استفاده از سامانه دینگ نیاز به گوشی هوشمند دارد و کارمندان در صورتی که گوشی هوشمند نداشته باشند، نمی‌توانند ورود و خروج خود را ثبت کنند.

دستگاه حضور غیاب کارتی

ثبت ورود و خروج و کنترل تردد در این سیستم بوسیله کارت‌هایی صورت می‌گیرد که برای هر یک از کارکنان به طور اختصاصی در نظر گرفته شده است.

 

دستگاه حضورغیاب کارتی

مزایای دستگاه حضور و غیاب کارتی

– داشتن کارت شخصی:

برای استفاده از این دستگاه‌ها، هر فرد باید کارت مجزای خودش را داشته باشد که در صورت نیاز می‌تواند تعویض شود.

– عدم مشکلات سیستم‌های بیومتریک:

عملکرد سیستم‌های اثر انگشتی و تشخیص چهره، هر کدام در صورتی که انگشت و یا صورت افراد دچار مشکل و یا تغییر شود، دچار ایراد می‌شود که در دستگاه‌های کارتی اینچنین نیست. همچنین قیمت آن نیز به دلیل تکنولوژی پایین‌تر، ارزان‌تر از دستگاه‌های بیومتریک است.

معایب دستگاه حضور و غیاب کارتی

– عدم استفاده در صورت همراه نداشتن کارت

در صورتی که کارکنان کارت خود را همراه نداشته باشند، نمی‌توانند ورود و خروج خود را ثبت کنند.

– امکان تقلب

امکان تقلب در این سیستم بالا است؛ چرا که هر یک از کارمندان می‌توانند ورود و خروج افراد دیگر را نیز تنها با یک کارت ثبت کنند.

– امنیت کم

افراد ناشناس می‌توانند با گرفتن کارت کارکنان وارد سازمان شوند و هیچ‌گونه تایید هویت از سوی مدیر درخواست نمی‌شود.

انتخاب دستگاه حضور غیاب بستگی به نیازهای سازمان شما دارد؛ چرا که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در صورتی که امنیت بالا برایتان اهمیت زیادی دارد و در عین حال، هزینه زیاد برایتان مهم نیست، سیستم تشخیص چهره در بین دستگاه‌های بیومتریک بهترین گزینه است؛ هر چند که نواقص خودش را دارد. اگر در کنار دقت، امکانات زیادی را می‌خواهید و سادگی کار برایتان مهم است، دستگاه حضور و غیاب دینگ می‌تواند تمام نیازهای شما را با قیمتی مناسب برطرف کند.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *