آیا سامانه های آنلاین در بهبود نظم کارمندان موثر هستند؟

نظم کارمندان

به اشتراک گذاشتن مقاله

نظم کارمندان و مجیط کار همیشه از دغدغه های اصلی مدیران کسب و کار بوده است. برقرار کردن سیستمی که در عین احترام گذاشتن به حقوق فردی کارمند، این نظم را برقرار کند و در عین حال زمان بر نباشد و نیاز به بوروکراسی اداری نداشته باشد، آرزوی بسیاری از مدیران بوده است.

اما امروزه به کمک سامانه های آنلاین حضور و غیاب، این امر و بسیاری گزینه های بیشتر به راحتی در دسترس کسب و کار هاست.  در ادامه تاثیر سامانه آنلاین حضور و غیاب بر نظم کارمندان و محیط کار را با هم می خوانیم.

تاثیر سامانه حضور و غیاب آنلاین در نظم کارمندان

بهتر است برای گفتن از تاثیر سامانه حضور و غیاب آنلاین داستان را از کمی قبل‌تر شروع کنیم. تاریخ بشریت به نوعی با تاریخ ایجاد اولین جامعه انسانی یکی است. به بیان بهتر انسان‌ها وقتی پا بر روی کره خاکی گذاشتند، بعد از اندک مدتی به شکل غریزی به سمت یکدیگر رفتند و اولین گروه یا جامعه انسانی را تشکیل دادند. احتمالا بتوان بقاء را عامل اصلی تشکیل اولین جامعه‌ها دانست. اما اگر کمی با دقت نگاه کنیم،  هنوز هم بقاء تنها دلیل تشکیل و ایجاد انواع تمدن‌ها و جوامع مختلف است؛  بقاء یک قانون است. بنابراین هرچه که از آن ناشی باشد، باید قانون نیز داشته باشد. این رابطه منطقی ما را به این مفهوم می رساند که یک جمع (جامعه) نیاز به قانون دارد. از این رو هر جامعه‌ای برای خود (اعضای خود) قوانین خاصی را وضع می کند؛  یکی از این جوامع، جامعه کاری و کارمندی و یکی از مهمترین موضوعات، ایجاد نظم در این مجموعه است.

جامعه کارمندی،  به نوعی از جدیدترین انواع جامعه‌ها است که توسط بشر (به واسطه عقل نه غریزه) ایجاد شده است. ما می خواهیم تاثیر سامانه حضور و غیاب آنلاین را در نظم این جامعه بررسی کنیم. برای پیدا کردن قوانین هر جامعه نیز باید نگاه به هدف آن جامعه کرد. اصلی ترین هدف ایجاد جامعه کارمندی در حقیقت انجام کار است. در اکثر مواقع این کار در جهت کسب سود مالی است اما در برخی مواقع نیز دلایل دیگری را نیز می توان برای آن پیدا کرد. مهم برای ما اینجا خود «انجام کار» است. از این رو باید مدیر یا کارفرما بتواند «زمان انجام کار» را مدیریت کند. یکی از ابزار مدیریت،  دستگاه و سامانه حضور و غیاب است که امروزه به شکل آنلاین نیز صورت می‌گیرد.

مدیریت کارمندان سخت

چرا سامانه حضور و غیاب آنلاین؟

اولین سوالاتی که معمولا درباره سامانه حضور و غیاب آنلاین پرسیده می شود این است که چه تفاوتی نسبت به سامانه حضور غیاب سخت افزاری دارد؟ ما از طریق گفتن این تفاوت‌ها کم کم به تاثیر سامانه حضور و غیاب آنلاین بر نظم کارمندان پی می بریم.

بارزترین ویژگی و مزیتی که یک سامانه حضور و غیاب آنلاین نسبت به سایر سامانه‌ها دارد این است که نیازی به سخت افزار خاصی ندارد. در حقیقت یک سامانه حضور و غیاب برای ما با دستگاه هایی چون انگشت زنی و … معنی پیدا می کند، اما باید قبول کرد که دیگر عمر عملکرد مفید این دستگاه‌ها گذشته است و هزینه تهیه و نگهداری آن‌ها بیش از بازدهی‌شان است.

مزیت بزرگ دیگر سامانه حضور و غیاب آنلاین دسترسی آن برای مدیران است. یعنی یک مدیر به راحتی و بدون نیاز به حضور مستقیم در محل کار می تواند بر ورود و خروج کارمندان خود نظارت داشته باشد. این امر باعث می‌شود کارمندان همواره حضور مدیر را حس کنند و این حس باعث نظم بیشتر در ورود و خروج و به طور کلی، عملکردشان خواهد شد.

حس اعتماد و تعامل بین مدیر و کارمندان با استفاده از سامانه حضور و غیاب آنلاین افزایش پیدا می کند. در واقع کارمندان به واسطه صفحه حضور و غیاب خود می توانند به شکل آنلاین با مدیر خود در ارتباط باشند و در از روند درخواست های خود مطلع گردند. این را نیز به خاطر داشته باشید سامانه حضور و غیاب آنلاین تنها یک سامانه ثبت و گزارش دهی نیست بلکه با استفاده از روش هایی (که برای هر شرکت تولید کنند فرق می کند) ،  از تخلف‌ها جلوگیری می‌نماید.

 

بهبود نظم کارمندان با سامانه آنلاین حضور و غیاب

سامانه حضور و غیاب آنلاین برای کارمندان غیر حضوری

امروزه دنیا به سمتی رفته است که مردم دوست دارند در همان جایی که ساکن هستند،  کار کنند؛  حتی اگر در خانه مشغول استراحت باشند. این اتفاق باعث می شود دیگر هزینه و زمان جهت رفت و آمد به سر کار صرف نشود و کارمند با آرامش و در مدت زمان بیشتری به کار خود رسیدگی کند. از طرف دیگر بیماری که اخیرا گریبان دنیا را گرفته است به همه ثابت کرد که دیگر باید سراغ کارهای غیر حضوری رفت و تا می توانیم از دورکاری استفاده کنیم.

اما در این حالت نیز باید نظم کارمندان مجموعه برقرار باشد. از این رو در این چنین کارهای غیر حضوری مسلما داشتن سامانه حضور و غیاب آنلاین یک نیاز اساسی محسوب می شود. این سامانه باعث می شود که شما به عنوان یک مدیر بتوانید حضور کارمندان خودتان را مدیریت کرده و بدانید در چه ساعاتی از شبانه روز می توانید به آن‌ها کار ارجاع دهید.

این اتفاق که به لطف سامانه حضور و غیاب آنلاین رخ می دهد این امکان را فراهم می‌سازد که شما بتوانید بر اساس ساعات کاری کارمندانتان برای کارها زمان بندی داشته باشید و کارمندان شما نیز می توانند بر اساس کارهای شخصی و علاقه خود،  ساعات خاصی از شبانه روز را در خدمت شرکت و اداره شما باشند. این موضوع باعث ایجاد یک تعامل دو طرفه می شود؛  تعاملی که نظم کارمندان و مجموعه را با خود به همراه می‌آورد و هم مدیر در آن راضی خواهد بود و هم کارمند.

سخن آخر در باب سامانه حضور و غیاب آنلاین

باید قبول کنیم که دنیا پیشرفت می کند و این سرعت پیشرفت به قدری شده است که دیگر نمی توان به دستگاه‌های سخت افزاری بیش از یک مدت کوتاه اعتماد داشت، بنابراین باید سراغ نرم افزار رفت. نرم افزار این امکان را به شما می دهد که هر لحظه که بخواهید آن را به روز کنید و یا حتی آن را عوض نمایید. سامانه حضور و غیاب آنلاین به نوعی این امکان را برای شما فراهم می آورد.

البته برخی از شرکت های تولید کننده سامانه حضور و غیاب آنلاین برای گذر کاربران از حالت سنتی (سخت افزاری) به نرم افزاری،  دست به تولید محصولی مشترک زده اند. به این صورت که این سامانه می تواند به سیستم‌های سخت افزاری چون انگشت زنی، تشخیص چهره و… متصل شود. مسلما این یک ویژگی بسیار دوست داشتنی و یک پیشنهاد خوب برای رعایت بهتر نظم کارمندان، بیشتر در سازمان ها و شرکت های بزرگی است که هنوز قادر به اجرای کامل سامانه حضور و غیاب آنلاین در سیستم خود نیستند.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نظرات(02)

  1. توسط سمیرا

    کاش یه مقاله بذارید و نحوه گزارش گرفتن رو یاد بدید….من و همکارام بلد نیستیم و کسی هم نیست ازش بپرسیم تو این شرایطی که دور کار هستیم.

    پاسخ
    • توسط shafeiee

      سلام وقت بخیر لطفا یا به قسمت آموزش وب سایت مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۷۲۰۸۹۰۰۰-۰۲۱ بخش پشتیبانی تماس بگیرید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *