نحوه بیان درخواست ارتقا شغلی

به اشتراک گذاشتن مقاله

می‌دانید که آمادگی لازم برای ارتقا شغلی و پیشرفت را دارید اما قرار نیست به این زودی‌ها به سطح بعدی راه یابید اما در عین حال دوست ندارید به دلیل عدم موفقیت در ارتقای شغلی، محل کار خود را ترک کنید. چگونه می‌توانید در همان موقعیت قبلی به کار خود ادامه دهید؟

چه مشاغل دورکاری داشته باشید و چه به صورت حضوری کار کنید، همیشه می‌‌توانید از راهکارهای درخواست ارتقا شغلی استفاده کنید. یکی از روش‌های هوشمندانه پیشرفت شغلی این است که خواستار ارتقای شغلی خود شوید. این روش یکی از راه‌های آسان موفقیت است؛ به‌خصوص اگر چنین ارتقایی شامل افزایش دستمزد نشود چون در این صورت می‌توانید خودتان را برای پیش‌روی به سمت موفقیت‌های بیشتر آماده کنید.

درخواست ارتقای شغلی و همچنین درخواست افزایش حقوق نه‌تنها منجر به افزایش اعتماد به نفستان می‌شود بلکه باعث تاثیرگذاری بیشتر و کسب درآمد بالاتر در آینده نیز خواهد شد.

به جای صحبت کردن، عمل کنید!

چگونه کارفرما را قانع کنید که لایق افزایش حقوق هستید؟

قبل از شروع مکالمه راجع به این موضوع؛ به گونه‌‌ای رفتار کنید که انگار در همان نقش هدف خود قرار گرفته‌اید.

کریستیا بِر؛ مربی، سخنران و نویسنده کتاب «زندگی کن، عشق بورز، کار کن» است که در شهر کالینز ایالت کلوریدا زندگی می‌کند. او می‌گوید: «مثل این است که خود را در موقعیت شغلی هدفتان تصور کنید نه در موقعیت شغلی که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستید. مردم باید بتوانند شما را به گونه‌ای تصور کنند که انگار واقعا به موقعیت شغلی هدف خود رسیده‌اید».

پس نه‌تنها باید مسئولیت‌های مرتبط با موقعیت شغلی هدف خود را تصور کنید بلکه باید روشی کشف کنید که از طریق آن بتوانید خودتان را در آن موقعیت و مقام به دیگران معرفی کنید. برای مثال بِر به یکی از مشتریان خود که با موفقیت آزمون حسابداری رسمی را گذرانده بود؛ پیشنهاد کرد که فقط در جلساتی شرکت کند که دستور کار مشخصی دارد چون این کاری است که یک حسابدار واقعی انجام می‌دهد.

ممکن است عضو تیم پروژه‌ای باشید که ساختار مشخصی ندارد؛ پیش‌قدم شده و رهبری گروه را برعهده بگیرید. با رهبری خود منجر به کسب نتایج خوب شده و پروژه را تکمیل کنید. البته تکنیک‌های ارتباط موثر در محیط کار را هم باید بلد باشید که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

عنوان شغلی خود را مشخص کنید!

بازاریابی از مشاغل دورکاری

نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ عنوان‌های شغلی افرادی که الگویتان هستند را یادداشت کنید. بِر می‌گوید: «اگر می‌دانید موقعیت شغلی دقیقی که هدف شماست چیست؛ سعی کنید در موقعیت و شرایطی قرار بگیرید که به آن هدف برسید».

مثلا این روزها عنوان‌های شغلی لوسی مانند «افسر ارشد خوشبختی» رواج و محبوبیت یافته‌اند اما بِر هشدار می‌دهد که لازم نیست تا این حد ابتکار عمل و نوآوری به خرج دهید. باید عنوان شغلی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که افراد مختلف با بررسی رزومه شما بفهمند مفهوم آن چیست. کابرن اعتقاد دارد که درخواست عنوان شغلی از قبل تعریف‌شده در محل کار خیلی بهتر از ابداع عنوان شغلی جدیدی در آن مکان است.

آسان‌ترین هدفی که می‌توانید در نظر بگیرید این است که بخواهید به مرتبه بعدی سمت شغلی فعلی خود برسید (مثلا ارتقا از مدیر شیفت به مدیر انبار). اگر به این نتیجه رسیدید که باید وظایفی انجام دهید که به سمت شغلی فعلی یا هدفتان ارتباطی ندارد؛ می‌توانید برای عنوان شغلی دیگری درخواست دهید. بنابراین اگر دستیار حسابدار هستید اما در عین حال باید تجزیه و تحلیل‌ها و استراتژی‌های دیگری نیز انجام دهید؛ می‌توانید فعالیت در سمت هماهنگ‌کننده حساب را به عنوان هدف شغلی خود در نظر بگیرید.

درخواست ارتقا شغلی با دلیل و برهان

نویسندگی

برای صحبت کردن با رییس خود آمادگی کسب کنید و برای او توضیح دهید که وظایفی که در حال حاضر در حال انجام آن هستید با وظایف رسمی و تعریف‌شده برای سمت شغلیتان تفاوت دارد. درضمن می‌توانید به رییس خود نشان دهید که وظایفی که انجام می‌دهید با سمت‌های شغلی بالاتر تعریف‌شده هم‌خوانی بیشتری دارد و آمادگی ارتقا به سمت‌های بالاتر را دارید.

شیهان توصیه می‌کند که سعی کنید تجربه‌های بد خود را فراموش کنید و فقط راجع به حقایقی صحبت کنید که نشان‌دهنده لیاقت شما برای کسب سمت شغلی بالاتر و ارتقا شغلی است. تا جایی که امکان دارد کیفیت دستاوردهای خود را ارزیابی کنید (مثل درخواست هر گونه ترفیع شغلی). بِر می‌گوید: «اگر برای درخواست خود، دلایل کافی داشته باشید؛ رییستان به سختی می‌تواند با آن مخالفت کند».

آمادگی شنیدن جواب منفی را داشته باشید!

کابرن توصیه می‌کند که اگر رییستان با درخواست شما مخالفت کرد؛ حرفه‌ای برخورد کنید و از او بپرسید که برای دستیابی به هدفتان باید به چه نقاط عطفی در سمت شغلی خود برسید.

دانا کِیس، مدیر اجرایی وبسایت MyCorporation.com. می‎‌گوید: «اگر جواب منفی شنیدید؛ آن را به حساب توانایی‌های خودتان نگذارید. سعی کنید هم‌چنان با انگیزه کار کنید و اثبات کنید که کارمندی ارزشمند و تاثیرگذار هستید. به این ترتیب خود به خود ارتقای شغلی به سراغتان خواهد آمد».

همچنین بخوانید:

اخلاق کاری و رفتار حرفه ای در محیط کار چگونه است؟

آمادگی جست‌وجوی سمت‌های شغلی دیگر را داشته باشید!

اگر نتوانستید در شغل فعلی خود، ارتقا یابید و به عنوان شغلی هدفتان برسید؛ قدم بعدی این است که بیرون از مکان کار فعلی خود به دنبال موقعیت‌های مناسب بگردید. معمولا این راه بهترین راهکار کسب موفقیت است چون با استخدام در سمت‌های شغلی جدید امکان رسیدن به عنوان‌های شغلی جدید نیز میسر می‌شود.

پس حتی اگر هنوز مطمئن نیستید برای پیشرفت و ارتقا شغلی آماده هستید یا نه؛ کمی جست‌وجو کنید و بررسی کنید که آیا عنوان شغلی (و حقوق) موردنظرتان در جای دیگری در دسترس است یا نه. برای شروع نیاز به کمک دارید؟ از طریق جست‌وجو در اینترنت و اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای این کار راحت‌تر به جست‌وجو بپردازید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403