مهم‌ترین مشکلات محیط کار چیست؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

انتظارِ داشتنِ محیط کاری عاری از هرگونه مشکل، غیر واقع گرایانه است. گرد هم آوردن تعداد زیادی از افراد و دادن مسئولیت های مهم به آنها در محیطی استرس زا و سختگیرانه، به ناچار مسائلی در موارد مختلف بوجود می آورد و این، نشانه مدیریت بد یک شرکت نیست. بلکه، شرکتی که مدیریت خوبی دارد، شرکتی است که می داند کدام مشکلات محیط کار رایج ترند و چگونه راهکارهایی سریع، مناسب همه افراد و بدون تداخل با بیزنس (کار تجاری) برای این مشکلات می توان یافت.

با در نظر گرفتن این نکته در ذهن، در ادامه به برخی از مسائل و مشکلات پرتکرار محیط کار و راهکار هایی برای مواجهه با  آن ها می پرازیم.

۱. درگیری در محل کار

وقتی گروه بزرگی از افراد را، با پیشینه ها، ایده ها و تجارب مختلف گرد هم می آورید، پیش آمدن درگیری اغلب اجتناب ناپذیر خواهد بود. با اینکه جمع کردن افراد با عقاید مختلف می تواند مفید باشد، اما گاهی اوقات این درگیری ها ممکن است آسیب زننده و خطرناک شوند.

رمز غلبه بر درگیری های محل کار، ارتباط برقرار کردن است، همکارهای حسودی که به حرف هم گوش می دهند و با هم برای یافتن راه حل همکاری می کنند. شما باید نکات کلیدی توافق و اختلاف نظر بین دو طرف را شناسایی کرده و برای حرکت به جلو برنامه ریزی کنید.

بسته به ساختار کسب و کار و نوع مشاغل تعریف شده، مراودات کاری می توانند در قالب مرخصی، اضافه کاری، مأموریت، دورکاری و انواع دیگر تعریف شوند. سیستم حضور و غیاب آنلاین علاوه بر ثبت صرف حضور و غیاب افراد، امکانات دیگری از جمله مدیریت ثبت درخواست‌های شغلی بین کارکنان و مدیران یک کسب و کار را نیز دارد.

مراوادات کاری

۲. تبعیض از مشکلات محیط کار

پیرو این امر، متأسفانه، وجود تبعیض در محیط کار یک مشکل رایج و بسیار جدی در کار است. افراد در محیط کار باید احساس ارزشمندی، حمایت و امنیت کنند، اما وقتی شخصی مورد تبعیض قرار بگیرد، ممکن است این احساسات ارزشمند در او از بین رفته و باعث ایجاد مشکل در نیروی کار گردد.

به عنوان یک کارفرما، اگر در محل کار تبعیض بوجود بیاید، باید سریعاً اقدام کنید، در این موقعیت سیاست داشته باشید، دقیقاً آنچه که اتفاق افتاده را تعیین کرده و برای مهار آن اقدام مناسب را انجام دهید.

۳. کمبود انگیزه

غیر واقع گرایانه است که انتظار داشته باشیم همه اعضای تیم هر روز کاملا پرانگیزه، به سر کار خود بیایند، اما وقتی بسیاری از کارمندان اغلب با نداشتن انگیزه دست و پنجه نرم می کنند، این موضوع می تواند نشانگر یک مشکل بزرگتر بوده و بر شرکت تأثیر منفی بگذارد.

مهم است که بدانید چرا افراد با کمبود انگیزه دست و پنجه نرم می کنند اما چند راه حل خوب برای ایجاد انگیزه در محیط کار وجود دارد. از جمله تعیین اهداف و استفاده از مشوق ها، رویدادها و فعالیت های تیمی، فرصت های پیشرفت شغلی، طراحی نظام تشویق و تنبیه در سازمان ها، ارائه بازخورد مثبت و تنوع وظایف.

۴. داشتن اضطراب

برخی از استرس ها مفید بوده و محرک خوبی برای تیم هستند، اما اضطراب بیش از حد می تواند با ایجاد تعارض، منجر به اشتباه شده و باعث فرسودگی شغلی گردد. غرق شدنِ تیم در کار می تواند طیف وسیعی از مشکلات در محیط کار را ایجاد کند، بنابراین باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید.

اگر یک یا چند کارمند دارید که درگیر استرس کاری هستند، باید حجم کار آنها را کم کنید. حتی ممکن است دریابید که ابزارها و فناوری هایی وجود دارد که کارشان را آسان تر می کنند، و شما می توانید به آنها معرفی نمایید. همچنین باید از مناسب بودن زمان های استراحت افراد اطمینان حاصل کرده و یک محیط کار شاد و سالم برای آنها ایجاد نمایید.

۵. تعادل نامناسب میان کار و زندگی

تعادل کار و زندگی

هنگامی که یک کسب و کار کوچک را اداره می کنید، کار شما با زندگی شخصی تان در آمیخته است. صِرف این که شما به طور مداوم به کار فکر می کنید به این معنا نیست که کارمندانتان نیز باید در هنگام لذت بردن از مرخصی اسحقاقی خود، کار کنند. اینکه از کارمندان انتظار داشته باشید تا تمام ساعات شبانه روز در دسترس باشند و به ندرت به آنها مرخصی دهید، می تواند با خسته کردن پرسنل، باعث آسیب دیدن کار آنها شود. در عوض، کارمندان شما برای ارائه بهترین عملکرد نیاز به تعادل سالم بین کار و زندگی شخصی خود دارند.

برای برقراری تعادل بهتر بین کار و زندگی شخصی، با ایجاد آداب و رسوم خاصی در شرکت، که انجام مناسب کارها در خانه و محل کار را تشویق می کند، شروع کنید. از کارمندان خود بخواهید که فقط در ساعات کار به ایمیل ها و پیام های شما پاسخ دهند و به آنها اجازه دهید بهترین زندگی را داشته و در رویدادهای خانوادگیشان به طور کامل شرکت کنند. این کارها به بهبود ارتباط موثر بین مدیر و کارمندنیز کمک خواهد کرد.

۶. برنامه ریزی بدون انعطاف

مهم نیست چند پرسنل دارید، باید بدانید که کارمندان شما به اندازه کافی به صرف وقت و انجام کارها در حد توان خود متعهد هستند. با اینکه ممکن است به کارمندان خود برای کار کردن در شیفت ها یا زمان های خاص نیاز داشته باشید، اما دقت به این نکته که آیا به سختگیری زیاد در قوانین برنامه ریزی نیاز دارید یا نه، حائز اهمیت است.

اینکه کارکنان خود را بدون هیچ گونه آزادی عملی مجبور به کار از ساعت 8 صبح تا 5 عصر کنید، می تواند باعث ایجاد فشارهای روانی گردد، به ویژه هنگامی که کارمندان با داشتن انعطاف پذیری بیشتر، می توانند کارها را بهتر انجام دهند.

برای حل این مشکل کاری، با افزودن انعطاف پذیری بیشتر به روزهای کاری کارمندانتان، به آنها اجازه برنامه ریزی برای کار خود یا حتی پیشنهاد انواع دورکاری دهید. اگرچه همچنان به کارمندان خود برای کار در ساعات مشخص یا تکمیل پروژه های خاص در مهلت مقرر احتیاج دارید، اما به راحتی می توانید انعطاف لازم را برای کار بهتر را به آنها بدهید.

دورکاری میتواند مزایای بسیاری برای یک سازمان داشته باشد اما خود شرکتها نیز میتوانند با راهکارهایی از پتانسیل دورکاری بهتر استفاده کنند و اثربخشی بیشتری برای سازمان خود رقم بزنند.

مزایای دورکاری

۷. کمبود تجهیزات یا فناوری از مشکلات محیط کار

کار کسی که صاحب کسب و کار کوچک باشد، به ندرت آسان است، به ویژه هنگامی که حرف از تصمیم گیری در مورد نحوه تخصیص سود و محل سرمایه گذاری در شرکت خود باشد. در حالی که استخدام کارمندان جدید ممکن است اولیت بالاتری نسبت به خرید تجهیزات نو برای شما داشته باشد، احتمالاً اثرات استفاده از سیستم های قدیمی را زودتر از آنچه انتظار دارید، احساس خواهید کرد. هنگامی که کار کارمندان شما به خاطر کندی سیستم یا تجهیزات نامناسب شروع به آسیب دیدن کند، انگیزه و عملکرد آنها ممکن است افت کند.

به جای اینکه کارمندان خود را مجبور به حل مداوم مشکلات برایکنار آمدن با نبود تکنولوژی کنید، برنامه ای برای سرمایه گذاری در سیستم ها و تجهیزات جدید تنظیم کنید. با کارمندان خود در مورد آنچه که برای انجام بهتر کار خود نیاز دارند صحبت کنید، در مورد جدیدترین فناوری های موجود تحقیق نمایید و به خریدهای جدید بودجه اختصاص دهید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403