رفتار در محیط کار ؛ چگونه در محل کار بهترین باشیم

به اشتراک گذاشتن مقاله

در صورتی که تازه کار هستید برای یادگیری رفتار در محیط کار باید انتظار یک منحنی یادگیری شیب دار را داشته باشید. این جمله بدان معناست که در ابتدای کار امکان دارد صرف نظر از تلاش فراوان، نتیجه زیادی حاصل نشود. دیدگاه تان بهترین سرمایه شماست. محل کار را به صورت مجموعه ای از افراد از جمله رئیس تان در نظر بگیرید که قصد برانگیختن تحسین آن ها را دارید.

بهترین خودتان باشید

به جای اینکه همانند فردی بد اخلاق باشید که شب گذشته به اندازه کافی نخوابیده است، به بهترین صورت بر سر کار حاضر شوید. مراقب سلامت خود باشید زیرا شما برای انجام یک شغل حقوق دریافت کرده و رئیس تان نتایجی مطلوب را از شما انتظار دارد. از دفاتر خدماتی گرفته تا رستوران ها، یادگیری هر شغلی نیازمند ترکیبی منحصر به فرد از مهارت ارتباط با مردم و تعهد است.

نحوه مناسب انجام کار خود را فرا بگیرید

شنیدن، یادگیری و سپس خودکفایی را هدف قرار دهید. برای اینکه رفتار در محیط کار را بیاموزید و کار خود را به خوبی انجام دهید نمی توانید به صورت مکرر از دیگران کمک بخواهید.

بر روی کار خود سرمایه گذاری کنید: حتی در صورتی که شغل شما رده پایینی داشته یا تنها برای دستمزد کار می کنید، به کار خود افتخار کرده و بر روی آن متمرکز بمانید.

پس از آموزش اولیه به عنوان یک تازه وارد، بر روی بهبود مهارت های افزایش تمرکز کار کرده و به صورت منظم نکات جدید یاد بگیرید. برای تبدیل شدن به یک کارمند با ارزش تلاش کنید.  کارمندی باشید که آگاهانه جهت بهبود سازمان یا شرکت، اطلاعات خود را با دیگران در میان می گذارد.

ابتدا بر روی نیازهای مشتری تمرکز کنید

نحوه برخورد با مشتری ناراضی

تمامی سازمان ها و شرکت ها مشتری های خود را دارند که این مشتری ها می توانند عموم افراد، کسب و کار های دیگر یا مشتری داخلی باشند. در پایین نمونه هایی از این موارد بیان شده است:

– عموم افراد

افراد جامعه که به صورت حضوری یا تلفنی یک کالا یا خدمت را درخواست می کنند.

– کسب و کارهای دیگر

کسب و کارهایی که انجام یک فرایند یا تولید یک کالا را از شرکت شما تقاضا می کنند.

– مشتری داخلی

گاهی اوقات ممکن است متقاضی، مدیر یا یک واحد از خود شرکت باشد.

نیازهای مشتری همواره در اولویت بوده و شغل ها نیز به دلیل همین نیاز ها به وجود آمده اند.

قابل اتکا باشید تا مردم بتوانند به شما تکیه کنند

از جمله بهترین رفتار در محیط کار قابل اتکا و اعتماد بودن است. همواره در زمان مناسب بر سر کار حاضر شوید. در صورتی که تازه کار هستید، جهت آمادگی سعی کنید 10 تا 15 دقیقه زود تر به محل کار برسید. در صورتی که به صورت شیفتی در یک صنعت خدماتی کار می کنید اماده کسب فرصت ها باشید. این کار به درک نقش خود در سازمان کمک می کند.

به یاد داشته باشید که شما بخشی از یک سیستم بزرگ تر هستید. هنگامی که کاری به شما محول می شود، آن را سر موقع و با نهایت توانایی خود انجام دهید. در صورت دشوار بودن کار کمک بخواهید یا به رئیس خود اطلاع دهید که به زمان بیشتری نیاز دارید.

مثبت اندیش و مودب باشید

به دیگران نشان دهید که آماده به کار و مشتاق هستید که وظایف را به خوبی انجام دهید. با این حال، باید واقع گرا بوده و از دادن وعده‌های بیش از حد توان تحت تاثیر قرار دادن دیگران اجتناب کنید.

نکته قبلی را یادآور شده و قابل اتکا باشید تا دیگران بتوانند به شما تکیه کنند. به جای اینکه دائم ساعت را چک کرده و آماده رها کردن کار ها باشید، وظایف و محیط کار را با دیدگاهی مثبت اندیش ببینید.

به طور دقیق به دیگران گوش دهید

گوش دادن فعال

هنگامی که همکاران یا سرپرستان یک وظیفه را توضیح داده یا درباره کسب و کار صحبت می کنند، با نوت برداری یا تکان دادن سر توجه به صحبت هایشان را به آن ها نشان دهید. در صورت عدم فهم یک موضوع از مخاطب خود بخواهید تا آن را شفاف کند. برای اینکه دریافت مطلب را به مخاطب خود نشان دهید آن را تکرار کنید.

مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده بگیرید

همه افراد اشتباه می کنند بنابراین هنگام اشتباه کردن مسئولیت آن را برعهده گرفته و از آن بیاموزید. صداقت بهتر از پوشاندن حقیقت یا امیدواری برای متوجه نشدن دیگران است. تلاش کنید که حتی در صورت وجود مشکلات در محیط کار ، هر خطا را تنها یک بار مرتکب شوید. هنگامی که رئیس مطلبی را به شما می گوید خوب گوش داده و آن را به خاطر بسپارید تا نیاز به پرسیدن مجدد نباشد و این از جمله حرفه‌ای‌ترین رفتار ها در محیط کار است.

در محیط کار پیش قدم باشید

این گفته بدان معناست که تصویر بزرگ تری از کار خود را در نظر گرفته و نیاز های آینده را پیش بینی کنید. این کار ممکن است زمان بر باشد. حتی در صورتی که فرد استعداد و مهارت های فوق العاده ای داشته باشد باید فرایند های شرکت یا سازمان خود را فرا گیرد.

افراد باید از بایدها و نبایدهای محیط کاری جدید خود آگاه باشند و بدانند چگونه در محیط کار باید رفتار کنند. برخی شغل ها نیازمند مشاهده و یادگیری هستند. در این موارد باید به دنبال راهی برای نشان دادن علاقه خود بود. در موارد دیگر امکان دارد قبل از کمک کردن به دیگران نیاز به دریافت اجازه از آن ها باشد.

همیشه پس از انجام وظایف، محیط کار خود را تمیز کنید. به دنبال راه هایی باشید تا محیط کارتان ایمن و منظم باشد.

قابل اعتماد و تیم گرا باشید

فرد تیم گرا کسی است که به جای وظیفه و کار خود به نتیجه کلی تیم و گروه خود فکر می کند. برای مثال، فرد تیم گرا در محیط یک کافه کسی است که از رفع شدن نیاز مشتریان اطمینان یافته و جهت دستیابی به اهداف جمعی به دیگران نیز کمک می کند.

تیم گرا بودن یعنی فرد به گونه‌ای کار خود را انجام دهد که نیازمند کار اضافی یا کمک دیگران نباشد. این عبارت همچنین به معنای ایجاد یک محیط کاری تمیز، ایمن و خلاق نیز می‌باشد.

منظم بوده و  برنامه‌ریزی داشته باشید

در صورت امکان، جهت روان انجام شدن وظایف برنامه ریزی کنید. نوت برداری کرده یا یک لیست را در کنار خود داشته باشید. طبق گفته انجمن اینترنتی اقتصاد جهانی، نوشتن سوالات عملی و عمومی درباره چگونگی دستیابی به موفقیت در شغل خود می تواند ایده مناسبی باشد.

نظم کارمندان و مجیط کار همیشه از دغدغه های اصلی مدیران کسب و کار بوده است. برقرار کردن سیستمی که در عین احترام گذاشتن به حقوق فردی کارمند، این نظم را برقرار کند و در عین حال زمان بر نباشد و نیاز به بوروکراسی اداری نداشته باشد، آرزوی بسیاری از مدیران بوده است.

بهبود نظم کارمندان با سامانه حضور و غیاب آنلاین

ارتباط محترمانه، واضح و مختصر داشته باشید

به جای صحبت کردن یا اتلاف وقت بر روی انجام وظایف خود تمرکز کنید. در صورت نیاز به بحث، آن را مختصر و مشخص انجام دهید. همواره با همکاران و مخصوصا رئیس خود محترمانه رفتار کنید و اصول ارتباط موثر بین مدیر و کارمند را بیاموزید.

  • مشکلات و بحث ها را زود هنگام حل کنید
  • امکان دارد از همه افراد محیط کار خوشتان نیاید و این موضوع مشکلی ندارد.
  • در صورت مشکل داشتن با یک همکار، با رئیس خود یا یک فرد قابل اعتماد صحبت کنید.
  • تلاش کنید مشکلات را قبل از بزرگ تر شدن حل کنید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *