مقایسه درآمد کار ساعتی و کار تمام وقت

 

هنگام جستجوی شغل، میزان درآمد اغلب عامل تعیین کننده برای بسیاری از افراد است. هنگامی که برای یک موقعیت شغلی استخدام می شوید، به عنوان یک کارمند تمام وقت یا ساعتی، حقوق دریافت خواهید کرد. درک تفاوت بین حقوق یک کار تمام وقت با یک کار ساعتی می تواند به شما کمک کند تا با بهترین شرایط استخدام شوید .

 

در این مقاله به تفاوت های حقوق و مزایا و معایب هر کدام می پردازیم.

 

درباره مزایا و معایب کار پاره وقت می توانید مقاله مزایا و معایب کار پاره وقت را بخوانید.

چرا دانستن تفاوت حقوق کارتمام وقت و کار ساعتی مهم است؟

دانستن در مورد میزان درآمد در کار تمام وقت و کار ساعتی ضروری است، به خصوص زمانی که در حال مذاکره در مورد حقوق یک شغل جدید هستید. درک تفاوت آن می تواند به شما کمک کند تا بهترین موقعیت شغلی را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

 

حقوق ساعتی چیست؟

حقوق ساعتی شما مقدار پولی است که برای هر ساعتی که کار می کنید به دست می آورید. به عنوان کارمند در یک کار ساعتی، باید برای تمام ساعاتی که کار می کنید حقوق دریافت کنید. اگر کارفرما از شما بخواهد زمان بیشتری کار کنید، باید پول بیشتری نیز به شما بپردازد.

حقوق یک کار تمام وقت به چه صورت است؟

کارفرمایان معمولاً حقوق کارمندان کار تمام وقت را به صورت ماهیانه پرداخت می کنند. مقدار و دفعات پرداخت حقوق شما باید بخشی از قرارداد کاری شما باشد.

بسیاری از شرکت ها برای هر موقعیت شغلی دستمزد مشخصی دارند. محدوده حقوق معمولاً با مقایسه میانگین آن درصنعت مربوطه بر اساس نوع موقعیت، رتبه و مکان تعیین می شود. میزان درآمد همچنین به میزان تحصیلات شما، تجربه و سابقه کاری شما مرتبط است. محدوده حقوق نیز تحت تأثیر عرضه و تقاضا است. معمولا می‌توانید پیشنهادهای بهتری را در شرکتی که چند جای خالی دارد، دریافت کنید.

مزایا و معایب حقوق کار تمام وقت و ساعتی

 

حقوق

روش های پرداخت حقوق کار تمام وقت و کار ساعتی مزایای متفاوتی دارند. برخی از افراد کار ساعتی را ترجیح می دهند در حالی که برخی دیگر ممکن است به دنبال موقعیت هایی با حقوق مشخص ماهانه، با توجه به نیازها و برنامه خود باشند. در اینجا چند مورد از مزایا و معایب هر دو نوع را بررسی می کنیم.

 

مزایای کار تمام وقت

دریافت حقوق منظم به چند دلیل می تواند بهتر از یک کار ساعتی باشد:

 

حقوق ثابت

کارمندان کار تمام وقت به طور ثابت حقوق شان را از کارفرما دریافت می کنند. میزان حقوق همیشه یکسان است، حتی اگر مثلا تعطیلات نوروز باشد. همچنین گرفتن استعلاجی و مرخصی روی میزان دستمزد شما تاثیری ندارد. درآمد ثابت می تواند استرس را کاهش دهد و هنگامی که هزینه های غیرمنتظره ای دارید، انعطاف پذیری بیشتری را برایتان فراهم کند.

 

تسهیلات بیشتر

کارمندان کار تمام وقت احتمالاً مزایای شغلی مانند مراقبت های بهداشتی، بیمه تکمیلی، مرخصی با حقوق و غیره دریافت می کنند. حتی اگر یک کارمند تمام وقت کمتر از یک کارمند کار ساعتی درآمد داشته باشد، با تسهیلاتی که دارد از نظر مالی در وضعیت بهتری قرار دارد. مزایایی مانند مرخصی زایمان، بلیط  باشگاه و استخر یا مراقبت رایگان از کودک می تواند پس انداز قابل توجهی را برای شما بوجود بیاورد.

 

فرصت های پیشرفت شغلی

به طور کلی، یک موقعیت کار تمام وقت با مسئولیت های بیشتری نسبت به یک کار ساعتی همراه است. حتی اگر کاهش دستمزد را برای انتقال از یک کار ساعتی به یک کار تمام وقت بپذیرید، در دراز مدت ارزش آن را دارد. علاوه بر مزایایی مانند بیمه درمانی، می توانید سریعتر از یک کارمند ساعتی به یک موقعیت شغلی بهتر ارتقا پیدا کنید. برای مثال، نقش های مدیریتی معمولا نصیب کارمندان تمام وقت می شود.

معایب کار تمام وقت

در بیشتر موقعیت های کار تمام وقت کارمندان اضافه کاری می کنند. اما متاسفانه پرداخت اضافه کاری ها بصورت روتین صورت نمی گیرد. خیلی اوقات اگر شرکت در موقعیت مالی مناسبی نباشد، پرداخت اضافه کاری را متوقف می کند، درحالیکه کارمندان موظف به کار بیشتر هستند.

 

مزایای کار ساعتی

کار کردن در یک موقعیت کار ساعتی مطمئنا در برخی موارد می تواند سودمندتر باشد. برخی از مزایای دریافت دستمزد ساعتی عبارتند از:

 

اضافه کاری

اگر حقوق ساعتی دریافت می کنید و باید تا دیروقت سر کار بمانید، این حق را دارید تا خسارت دریافت کنید. چراکه میزان ساعات کاری شما در قرارداد شما مشخص است. در این موقعیت شغلی اگر اضافه کاری انجام دهید، ممکن است درآمد بیشتری نسبت به داشتن یک کار تمام وقت داشته باشید. اما باید در نظر داشته باشید که اضافه کاری و حقوق آن لزوما تضمین نمی شود. قبل از اینکه پیشنهاد کاری را بپذیرید، باید مطمئن شوید که همه مزایای وعده داده شده، در قرارداد شما آورده شود.

 

در این رابطه می توانید مقاله “چگونه در قراردادهای کاری مذاکره کننده خوبی باشیم؟” را بخوانید.

 

داشتن زمان آزاد بیشتر

داشتن یک کار ساعتی به شما این امکان را می دهد برای کارهای دیگر مانند بهبود مهارت ها، ادامه تحصیل یا کار کردن در یک شغل تمام وقت یا نیمه وقت دیگر برنامه ریزی کنید.

معایب کار ساعتی

درآمد یک کارمند با کارساعتی ممکن است در برابر تغییرات آسیب پذیرتر باشد. موقعیت های کار ساعتی معمولا در زمان یک مشکل اقتصادی بیشتر آسیب می بینند. بسیاری از کسب و کارها ترجیح می دهند به جای اخراج کارمندان تمام وقت خود، ساعات کار را برای کارمندان ساعتی کاهش دهند. برای مثال، شخصی که حقوق ساعتی دریافت می‌کند و معمولا 40 ساعت در هفته کار می‌کند، اگر ساعت کاری اش به 30 ساعت کاهش پیدا کند، 25 درصد از دستمزد خود را از دست می‌دهد.

 

نکته دیگر اینکه یک کارمند با کار تمام وقت برنامه‌ای نسبتا انعطاف‌پذیر دارد که به طور معمول شامل روزهای مرخصی و استعلاجی با حقوق می شود. اما برای یک کارمند با کار ساعتی هر ساعت تاخیر با کاهش قابل توجه در حقوق اش همراه است.

 

اگر کارفرمای شما تصمیم بگیرد ساعات کاری شما را برای همیشه کاهش دهد، ممکن است مجبور شوید شغل دوم یا یک کار دیگر پیدا کنید. اگر به دلیل کاهش ساعات کار به دنبال شغل جدید هستید، می توانید از نکاتی که ما در مقاله “مهارت های لازم برای پیدا کردن کار” گفته ایم استفاده کنید.

 

 

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.