نحوه ایجاد یک مسیر شغلی حرفه ای

داشتن یک ایده روشن از اهداف بلند مدت حرفه ای هنگام انتخاب یا توسعه شغل مهم است. مسیر شغلی یک برنامه مکتوب است که شما را در حرفه تان هدایت می‌کند. درک چگونگی ایجاد یک نقشه شغلی موثر می تواند به شما کمک کند تا در شغل خود موفق باشید. در این مقاله، نحوه ایجاد یک نقشه و مسیر شغلی را بررسی می کنیم.

 

چگونه یک مسیر شغلی ایجاد کنیم؟

 

درک چگونگی ایجاد یک مسیر شغلی می تواند به شما کمک کند تا از حداکثر پتانسیل خود استفاده کنید. نقشه شغلی یکی از مهم ترین ابزارها برای شناسایی فرصت ها در رشته شما است که به شما کمک می کند تا ببینید چه مهارت هایی دارید، چه مهارت هایی را می توانید توسعه دهید و چه مهارت هایی را می خواهید کسب کنید. برنامه ریزی به شما کمک می کند تا ببینید به کجا می خواهید بروید. در اینجا نحوه ایجاد آن را بررسی کرده ایم:

 

1. بدانید در حال حاضر در کجای حرفه خود قرار دارید

 

برای ایجاد یک مسیر شغلی موثر، به این فکر کنید که کجا قرار دارید و سپس وظایف و دستاوردهای خود را شرح دهید. پس از آن، مهارت‌های خود را بررسی کنید و در نظر بگیرید که در کدام یک از آن ها بهتر هستید. شروع به نوشتن چیزهایی مانند مهارت‌ها، تحصیلات و تجربه‌ها کنید و از این اطلاعات در مراحل زیر استفاده کنید.

 

2. اهداف شغلی خود را مشخص کنید

 

اکنون می توانید در مسیر شغلی خود صنعتی که می خواهید در آن کار کنید را روشن کنید. در نظر بگیرید که چه رشته‌ای را ترجیح می‌دهید و آیا پست‌های سطح متوسط یا نقش‌های مدیریتی را دوست دارید. همچنین به ترجیحات خود برای کار فکر کنید، مانند اینکه آیا از کار با ماشین آلات، کار پشت میز با رایانه یا سفر لذت می برید. البته ممکن است مدتی زمان ببرد تا این را بفهمید.

 

هنگامی که یک ایده کلی از آنچه می خواهید پیدا کردید، می توانید شروع به ترسیم مسیر شغلی و فرصت هایی کنید که شما را به سمت هدف تان هدایت می کند. به این معنی که مشخص کنید می خواهید در 5، 10 یا 20 سال آینده کجا باشید.

 

3. موقعیت های شغلی در صنعت خود را مشخص کنید

 

می‌توانید فهرست‌های شغلی در صنعت انتخابی خود را بررسی کنید تا ببینید که چه نیازها یا انتظاراتی در زمینه انتخابی شما وجود دارد. هنگامی که موقعیت مورد علاقه خود را مشخص کردید آنچه را که برای رسیدن به آن لازم است را یادداشت کنید. بهتر است قبل از اینکه اهداف خود را تعیین کنید، سعی کنید با کسی صحبت کنید که شغل رویایی شما را دارد. از این طریق اطلاعات دقیقی به دست می آورید که می تواند هنگام تعیین اهداف بلند مدت شما را کمک کند یا به شما بگوید که آیا این شغل و مسیر شغلی واقعاً برای شما مناسب است یا خیر.

 

4. شروع به تعیین اهداف شغلی کنید

 

تعیین اهداف در مسیر شغلی به شما کمک می کند تا روی آنچه می خواهید به دست آورید تمرکز کنید و می تواند به شما کمک کند به سرعت موقعیت خود را بسنجید. در نظر بگیرید که هر یک از اهداف شما چه چیزی را شامل می شود، چقدر طول می کشد تا به انجام برسد و چه نتیجه ای می تواند داشته باشد.

 

به عنوان مثال، اگر هدف شما این است که یک مهندس داده باشید، می توانید دوره هایی را در زمینه تجزیه و تحلیل داده ها و نحوه ساخت پایگاه داده بگذرانید. خوب است که اهداف بزرگ داشته باشید، ولی فراموش نکنید که در مسیر شغلی خود واقع بین باشید.

 

5. برای مسیر شغلی خود نقاط عطف تعیین کنید

 

در مسیر شغلی معمولاً از جدول زمانی استفاده می کنند. هنگامی که اهداف خود را یادداشت کردید، نقاط عطف را برای رسیدن به آن در طول مسیر تعیین کنید. می توانید تاریخ ها را درج کنید، اما بدون آن ها  نقشه شغلی انعطاف پذیرتری دارید. می‌توانید از فهرست مهارت‌های سخت و نرم خود برای افزودن نقاط عطف استفاده کنید.

 

6. قبل از شروع مسیر شغلی آن را ارزیابی کنید

 

به جدول زمانی خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که واقعی و قابل دستیابی است. قبل از شروع مطمئن شوید که این مسیر شغلی همانی است که می خواهید طی کنید. خودتان را در این نقش تصور کنید تا مطمئن شوید که ارزش صرف زمان و هزینه برای رسیدن به آن را دارد.

 

7. در مورد مسیر شغلی خود بازخورد بگیرید

 

سعی کنید از افراد متخصص برای مسیر شغلی خود بازخورد بگیرید. اگر به دنبال پیشرفت در شرکت فعلی خود هستید، مدیر شما ممکن است منابعی را پیشنهاد کند که به نفع شما باشد یا شما را به سمت اهداف تان هدایت کند.

 

8. اهداف سبک زندگی را در مسیر شغلی خود بگنجانید

 

مسیر شغلی

یک راه برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن مسیر شغلی، شامل اهداف سبک زندگی است. این ممکن است بر اهداف شغلی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید سفر کنید یا در خارج از کشور زندگی کنید، احتمالاً ایده خوبی است که برنامه‌های خود را در نقشه شغلی خود بگنجانید.

 

نمونه ایی از مسیر شغلی

 

هنگامی که تمام اطلاعات مورد نیاز برای تهیه مسیر شغلی خود را جمع آوری کردید، می توانید به نمونه هایی از نحوه فهرست کردن داده ها نگاه کنید. برای برخی افراد، انتخاب های شغلی در زمان های مختلف زندگی شان تغییر می کند. این ممکن است برای شما نیز اتفاق بیفتد، بنابراین بهتر است انعطاف پذیر باشید. به خودتان اجازه دهید تا نقشه شغلی فعلی خود را در صورت نیاز تنظیم کنید. در زیر نمونه ایی از نقشه مسیر شغلی آورده شده است:

 

نقشه مسیر شغلی در حوزه  فناوری

در زیر نمونه‌ای از مراحل ترسیم مسیر شغلی را آورده ایم که می تواند به شما ایده‌ای در مورد چگونگی حرکت رو به جلو بدهد:

 

شغل رویایی: طراح تجربه کاربری (UX)

نقطه شروع: لیسانس برنامه نویسی کامپیوتر

مهارت های فعلی: برنامه نویسی کامپیوتر، طراحی اپلیکیشن بازی موبایل

ویژگی های شخصیتی: سازمان یافته، متفکر، خلاق

هدف 1: دریافت مدرک مرتبط با UX

هدف 2: شروع کار به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار وب

هدف 3: ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مالی

هدف 4: دورکاری به عنوان یک طراح UX

هدف 5: کار به عنوان یک طراح UX در یک شرکت معتبر

 

همچنین نکات مرتبط با پیشرفت شغلی را می توانید در مقاله نکاتی برای پیشرفت شغلی بخوانید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.