چرا کار گروهی ابزار اصلی موفقیت است

چرا کار گروهی (Teamwork) ابزار اصلی موفقیت است

کار گروهی

در ادامه  بلاگ هایی که  درباره راه ها و عوامل موفقیت یک کسب و کار نوشته ایم، در این بلاگ قصد داریم به یکی از مهمترین عوامل موفقیت  یعنی کار گروهی یا Teamwork بپردازیم. برای فهمیدن میزان اهمیت آن کافی است بدانیم که اگر کار تیمی را جدی نگیریم، ایده کسب و کارمان هرچقدر هم که فوق العاده باشد هیچ ارزشی نخواهد داشت.

نوآوری با وجود یک تیم خوب معنا پیدا می کند و این چیزی است که همه کسب و کارها باید بدانند. درواقع کار تیمی موثر به ما قدرت می دهد تا به اهداف بزرگ خود برسیم و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشیم. اما کار تیمی چیست و چگونه می‌تواند باعث پیشرفت یک کسب وکار شود؟

برای دانستن دیگر عوامل مهم در موفقیت یک کسب و کار می توانید مقاله “10 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار” را بخوانید.

کار گروهی چیست؟

کار تیمی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک کار کنند. مفهوم کار تیمی ساده به نظر می سد، اما درک اینکه چگونه به عنوان یک تیم، خوب کار کنید می تواند پیچیده باشد. تبدیل شدن به یک تیم موفق نیازمند دانش و تمرین است.

همچنین معنای کار تیمی حتی می تواند برای اعضای یک گروه متفاوت باشد. این نکته را هم فراموش نکنید که اهمیت کار گروهی بستگی زیادی به ماهیت کار شما و انواع چالش هایی دارد که با آن روبرو هستید. هر نوع کسب و کاری نیاز به کار گروهی ندارد یا از آن سود نمی برد.

 

چرا کار گروهی مهم است؟

در واقع کار گروهی تنها راه دستیابی به اهداف مشترک یک تیم است. به خصوص که امروزه بیشتر بیزینس ها ترکیبی از کارمندان حضوری و دورکار هستند، هماهنگ کردن اعضای تیم می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. 

 

اگر تیم ما به خوبی کار نکند می تواند باعث ضرر و زیان هایی برای کسب و کارمان شود. یک تیم را در نظر بگیرید که در آن مسئولیت ها به افراد درستی سپرده نشده است. افراد از کار کردن با یکدیگر امتناع می‌کنند و کار کردن در گروه برایشان لذت بخش نیست. در چنین گروهی رسیدن به اهداف غیرممکن خواهد بود.

 

می توان گفت اهمیت کار تیمی فراتر از میزان سودی است که برای کسب وکارمان می آورد. وقتی اعضای یک تیم پویا باشند، احساس می‌کنند مشارکت‌شان ارزشمند است و در نتیجه  کار کردن برای گروه را دوست خواهند داشت. علاوه بر آن کارمندان احساس مفید بودن می کنند و میزان تعهدشان به کار افزایش می یابد.

  

4 مزیت کار گروهی

فرقی نمی کند که کار خود را در یک تیم  تازه شروع کرده باشید یا مدیر یک  تیم باشید چرا که از یک تیم فعال همه اعضا سود خواهند برد.

در اینجا چهار مزیتی را می خواهیم بگوییم که کار گروهی برای هر کسب و کاری به ارمغان می آورد:

1. منبعی از انگیزه و الهام

وقتی اعضای یک تیم شروع به همکاری می کنند، متوجه می شوند که عملکرد بهتری دارند و نتایج کار نیز به همان میزان بهتر می گردد. دیدن موفقیت افراد گروه منبع انگیزه برای دیگر افراد خواهد بود. علاوه بر این در مقایسه با کار فردی قدرت حل مسئله در یک گروه خیلی بیشتر می شود و این انگیزه زیادی به افراد تیم می دهد.

انگیزه

2. مدیریت اختلاف ها

در یک تیم فعال و پویا، ارتباط بین کارمندان صمیمی و نزدیک می شود. در این تیم اگر اختلاف نظری هم وجود داشته باشد، خود افراد آن را با روش های دوستانه و سازنده حل و فصل خواهند کرد. 

برای رسیدن به اهداف مشترک، اعضای تیم باید قدرت پذیرش و بکارگیری دیدگاه‌های مختلف را داشته باشند. آنها باید نظرات یکدیگر را  با مدارا و ذهنی باز به چالش بکشند. و اینگونه اعضای تیم یاد می گیرند تا  مشکلات و تنش‌های درون تیم را مدیریت کنند.

3. پیشرفت معنادار کارمندان

کار تیمی به افراد اجازه می دهد تا مهارت ها، ویژگی های شخصیتی و زمینه های تخصص یکدیگر را بشناسند. توسعه این ارتباطات منجر به شکل گیری یک تیم قوی تر می شود. همچنین در این مسیر ممکن است روابط حرفه ای شکوفا شود و افراد فرصت هایی را برای راهنمایی یکدیگر پیدا کنند. این شکل از رابطه، اعضای گروه را تشویق می‌کند تا سبک کاری مشارکتی‌ تری در پیش بگیرند. و این به خودی خود موجب عملکرد بهتر کلی گروه می شود. 

4. دستیابی به اهداف بزرگتر

گروهی که اعضای آن  به خوبی با هم کار می کنند باعث پیشرفت و سوددهی کسب وکار می شوند. واین نشانه ای است از توان تیم برای انجام کارها و اهداف بزرگتر. در چنین گروهی مدیران انگیزه و دلیل کافی برای تعیین اهداف جدید خواهند داشت. و البته در چنین فضای کاری کارمندان هم می خواهند خود را به چالش بکشند و مهارت های خود را گسترش دهند.

نکته آخر

ساختن یک گروه کارآمد که در آن افراد به خوبی با هم  کار کنند آسان نخواهد بود، اما ساختن چنین گروهی فواید بلندمدت به همراه خواهد داشت.  شنیدن دیدگاه های مختلف و استفاده از مهارت های دیگران می تواند به ما کمک کند تا وظایف خود را بهتر انجام دهیم. اما چیزی که مهم است بدانیم این است که کار گروهی  جای رقابت با یکدیگر نیست. در عوض، باید قدر آنچه را که همه ارائه می دهند بدانیم. و نباید فراموش کنیم که برای ایجاد تیمی که برای کار گروهی ارزش قائل است باید تلاش کرد. 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.