تفاوت بین نقش هماهنگ کننده و رهبر در تیم ورک

به اشتراک گذاشتن مقاله

رهبران و هماهنگ کنندگان تیم ورک نقش های مهمی در کسب و کار دارند. درک تفاوت های اساسی بین هماهنگ کننده و رهبر تیم به شما کمک می کند تصمیم بگیرید کدام حرفه برای شما مناسب تر است. در این مقاله، نقش‌های هماهنگ‌کننده و رهبر را تعریف و تفاوت‌هایشان را بررسی می‌کنیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رهبری یک تیم می توانید مقاله رهبری یک تیم یا یک کار گروهی چگونه است؟” را بخوانید.

 

هماهنگ کننده و رهبر تیم

هماهنگ کننده در تیم ورک مسئولیت اجرای پروژه ها را بر عهده دارد. هماهنگ‌کنندگان تیم از مهارت‌هایی در رهبری، مدیریت و حل مسئله استفاده می‌کنند تا تیم خود را برای رسیدن به نتیجه دلخواه هدایت کنند. بخشی از این نقش شامل نظارت بر سیستم ها، کیفیت، تحقیق و طراحی یک پروژه تیمی در طول فرآیند است. اما رهبر نظارت و مدیریت تیم را به عهده دارد. رهبران تیم معمولاً افراد بین گروه و مدیریت هستند و اطلاعات را بین آن ها مبادله می کنند.

 

تفاوت های اصلی در نقش هماهنگ کننده و رهبر

هماهنگ کننده و رهبر نقش های اساسی در مدیریت کلی تیم ورک را دارند. تفاوت در مسئولیت های آن ها تعیین و رسیدن به هدف را تضمین می کند. برخی از تفاوت های کلیدی بین این نقش ها عبارتند از:

 

تعیین هدف

کار گروهی

رهبران در تیم ورک اهداف بزرگ و استراتژیک پروژه را تعیین می کنند. اهداف هماهنگ‌کننده‌ جزئی‌تر هستند و معمولاً قابل دستیابی هستند که اعضای تیم قادر به انجام آن در طول پروژه هستند. این اهداف، اهداف پروژه بزرگ‌تر را به بخش‌هایی کوچک ترتقسیم می‌کنند که پیشرفت را آسان‌تر می‌کنند.

 

مدیریت تیم

مدیریت تیم ورک یک اولویت اساسی برای رهبر و هماهنگ کننده تیم است که حوزه های مختلف مدیریتی را پوشش می دهد. رهبران تیم در اکثر پروژه ها مسئول افراد درون تیم هستند، از جمله برگزاری جلسات انفرادی، ارزیابی عملکرد کلی و توسعه مهارت ها.

هماهنگ کنندگان در کار گروهی از تخصص خود در رهبری و مدیریت برای اهداف پروژه استفاده می کنند. برای مثال، به‌عنوان هماهنگ‌کننده، می‌توانید وظایفی را که هر یک از کارکنان انجام داده‌اند بررسی کنید و ببینید که چه کسانی به کمک بیشتری نیاز دارند. در حالی که رهبران تیم افراد درون تیم را مدیریت می کنند، هماهنگ کننده ها منابع موجود را برای تکمیل مرحله بعدی پروژه مدیریت می کنند.

 

هدف عملیاتی

هدف عملیاتی یک رهبر در تیم ورک کمک به تیم برای رسیدن به اهداف بزرگتر است. این مسئولیت شامل رفع موانعی است که مانع از عملکرد موثر تیم می شود، مانند مشکلات بودجه ای یا اختلافات بین گروه.

هماهنگ کننده ها معمولاً در سطح روزانه مسئول پروژه و تیم ورک هستند. از آنجایی که آن ها مستقیماً در جریان کار یک پروژه هستند، به اعضای تیم کمک می کند تا به ضرب الاجل ها و اهداف خاص برسند.

 

شاید برایتان جالب باشد : دوستی و صمیمیت در محل کار؛ نگاهی به مزایا و معایب

مسئولیت ها

هماهنگ‌کنندگان و رهبران در تیم ورک، مسئولیت‌های مشابهی برای اجرای کلی یک پروژه، با تفاوت در اجرا دارند. به عنوان مثال، یک رهبر تیم ممکن است مسئول مدیریت افراد درون یک تیم، ارائه پشتیبانی فردی و ارائه منابع و کمک باشد. مسئولیت‌های آن‌ها در قبال مدیریت ارشد ممکن است شامل گزارش‌ دادن و برقراری ارتباط با مشتریان یا ذینفعان باشد.

مسئولیت های هماهنگ کننده شامل عملکرد مستقیم بر خود پروژه است. به عنوان مثال، یک هماهنگ کننده تیم معمولاً مسئول هدایت پروژه، تعیین جدول زمانی و اطمینان از اینکه کار در مهلت مقرر به پایان می سد، است. به عنوان یک هماهنگ کننده، ممکن است مشکلات را به رهبران تیم گزارش دهید یا با استفاده از دانش خود آن ها را حل کنید.

 

گزارش نویسی

رهبران تیم معمولاً افرادی هستند که اطلاعات پروژه تیم ورک را به مدیران بالاتر می رسانند. به عنوان مثال، اگر یکی از اعضای تیم گزارش دهد که برای تکمیل کار نیاز به زمان بیشتری دارد، رهبر تیم این موضوع را گزارش می دهد.

ساختار گزارش‌دهی هماهنگ‌کنندگان تیم بسته به کسب‌وکار و نوع کار گروهی متفاوت است. در بیشتر موارد، هماهنگ کننده برای وظایف و الزامات عملیاتی بزرگتر به رهبر تیم گزارش می دهد. هماهنگ کنندگان تیم ممکن است در مورد منابع تیم مشاوره دهند، اما رهبران تیم یا مدیران ارشد تصمیمات مهم تر را می گیرند.

 

مشارکت پروژه

رهبران تیم پروژه ها را از بالا به پایین اجرا می کنند، نیازهای عملیاتی را در نظر می گیرند و مستقیماً راه اندازی اولیه، محدوده و اهداف پروژه را برای دستیابی به نتایج هدایت می کنند. اما رهبران معمولاً مشارکت کمتری در مدیریت هر جنبه از کار گروهی دارند.

برای هماهنگ‌کنندگان تیم، مشارکت پروژه یک الزام است. هماهنگ کننده ها بر روی تیم ورک، پیشرفت و توانایی های اعضا نظارت دارند. این عمل به مدیریت مؤثرتر کمک می کند.

 

هماهنگ کنندگان و رهبران تیم در کدام مشاغل هستند؟

 

رهبران تیم و هماهنگ کننده ها در بسیاری از مشاغل نقش اساسی دارند. به عنوان مثال، این نقش ها در شرکت های توسعه نرم افزار رایج هستند، جایی که تیم ها برای دستیابی به نتایج خاص در مهلت های تعیین شده تیم ورک می کنند. برخی از نمونه‌هایی از مکان‌هایی که رهبران و هماهنگ‌کننده‌های تیم در آن کار می‌کنند شامل ساخت و ساز، توسعه، بازاریابی، استخدام، فناوری و تولید است.

 

درک اینکه آیا کار هماهنگ کننده یا رهبر تیم مناسب شما است یا خیر به نقاط قوت و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر به مدیریت افراد و کار با دیگر متخصصان علاقه دارید، رهبری کار گروهی ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 

اگر می خواهید در کار روزانه پروژه ها مشارکت داشته باشید، کار به عنوان هماهنگ کننده تیم به شما امکان می دهد تا حوزه های خاصی از پروژه ها را بدون مدیریت منابع انسانی مدیریت کنید. هر دو نقش به مهارت های ارتباطی، مدیریتی و رهبری قوی نیاز دارند. به عنوان عضو تیم هم ممکن است در طول زمان با کسب مهارت و تجربه در کار گروهی به سمت هماهنگ کننده پیشرفت کنید و ارتقا بگیرید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *