حضور و غیاب در بیمه بیکاری چگونه است؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

دلیل حضور و غیاب در بیمه بیکاری چیست؟ امور مرتبط با حضور و غیاب از دغدغه‌های مدیریت منابع انسانی سازمانهاست و هرکدام راهکارهای متفاوتی برای حل مسائل مربوط به این موضوع در نظر گرفته‌اند. اما یک راه حل متفاوت و مدرن برای سازمانها اخیرا پیشنهاد شده که شرکت‌های مدرن بسیاری از آن استفاده می‌کنند. 

نکته
دینگ یک سیستم حضور و غیاب بر پایه اپلیکیشن است که امکانات جالبی دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم با سامانه حضور و غیاب دینگ بیشتر آشنا شوید.

علت حضور و غیاب در زمان دریافت بیمه بیکاری 

تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری

حضور و غیاب در زمان دریافت بیمه بیکاری به این دلیل است که اداره کار اطمینان یابد که شما به کار دیگری اشتغال ندارید و آمادگی لازم برای پذیرفتن شغل پیشنهادی به خود را دارید. گرچه برای حصول اطمینان از شاغل نبودن شما بازرسان اداره کار، هرچند وقت یکبار به صورت سرزده به محل زندگی شما مراجعه می­کنند تا از صحت بیکاری شما اطمینان یابند، اما باز هم سیستم حضور و غیاب را به منظور کنترل دقیق­تر راه­اندازی کرده ­اند. حداقل فاصله زمانی بین هر حضور و غیاب تا حضور و غیاب بعدی یک هفته است و کمتر از آن مجاز نیست.

معمولا ادارات کار از فواصل یک ماهه استفاده می­کنند؛ بنابراین اگر برای شما از فاصله یک هفته­ای استفاده شد، به احتمال زیاد کارشناسان اداره کار به شما شک کرده­اند که پنهانی به کاری اشتغال پیدا کرده­اید. به همین دلیل دفعات حضور و غیاب شما را بیشتر از حد نرمال تنظیم می­کنند. در این‌گونه مواقع بهتر است حضور و غیاب خود را منظم و در تاریخ و ساعات تنظیم شده، بدون تأخیر انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

روش­‌های انجام حضور و غیاب

مزایای دستگاه حضورغیاب اثرانگشتی

سابق بر این، حضور و غیاب در محل ادارات کار و به صورت کارتی انجام می­گرفت. به این معنی که در تاریخ مشخص، مقرری بگیر به اداره کار مراجعه نموده و کارت می­کشید. پس از آن به منظور کنترل و دقت بیشتر حضور و غیاب، مقرری بگیران جدیدتر به صورت ثبت اثر انگشت درآمده و در مورد بیشتر آنان فواصل زمانی حضور و غیاب کمتر شد.

روش دوم (ثبت اثر انگشت) بسیار دقیقتر است، چرا که به جز شخص مقرری بگیر، شخص دیگری نمی­تواند به‌جای او مراجعه کرده و اعلام حضور کند.

تأخیر  یا غیبت در حضور و غیاب

همان‌گونه که اشاره شد، مقرری بگیر ملزم است به اینکه در ساعت و تاریخ مشخص در اداره کار حضور یابد. برای جلوگیری از ثبت تأخیر که به منزله غیبت تلقی شده و منجر به قطع مقرری می­شود، می­توانید 45 دقیقه قبل و 45 دقیقه بعد از ساعت مشخص شده حضور خود را ثبت کنید. در غیر این صورت غیبت برای شما منظور می­گردد.

غیبت در حضور و غیاب  چه زمانی مجاز است؟

از آنجا که تعدادی از مقرری بگیران به دلایل غیرقابل پیش­بینی مثل بیماری، فوت اعضای خانواده یا حوادث غیرمترقبه نمی­توانستند در موعد مقرر به اداره کار مراجعه کنند؛ و این منجر به قطع مقرری می­شد و بسیاری از آنها از قطع مقرری خود شاکی بودند؛ لذا دیوان عدالت اداری در فروردین ماه 1397 شرایطی برای این افراد تنظیم نموده و به واحدهای اداره کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد. طبق این تصمیم، اگر مقرری بگیران بنا به دلایل زیر نتوانند در موعد مقرر حضور خود را ثبت کنند، موظف هستند که با ارائه اسناد و مدارک معتبر به واحد مربوطه مراجعه و غیبت خود را موجه نمایند:

– فوت اقوام

شامل پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر، برادر. حداکثر زمان مراجعه تا 7 روز با ارائه گواهی فوت به واحد مربوطه.

– بیماری

پس از اتمام دوره بیماری، با ارائه پرونده پزشکی به واحد مربوطه.

– حوادث غیرمترقبه

پس از رفع وضعیت، در اولین روز اداری به اداره کار مراجعه نماید.

– بازداشت موقت

پس از رفع بازداشت با مدارک قضایی به اداره کار مراجعه کند.

– سفرهای زیارتی و سیاحتی

در طول دوره دریافت مقرری 2 بار می­توانید سفر داشته باشید. 30 روز برای سفرهای زیارتی و 15 روز برای سفرهای سیاحتی.

– ازدواج

مقرری بگیر در طول دوره دریافت مقرری یک بار می­تواند از فرجه ازدواج استفاده کند و حداکثر تا 7 روز با ارائه مدارک مربوطه به اداره کار مراجعه نماید.

نکته آخر در خصوص حضور و غیاب این است که وقتی حضور خود را ثبت نمودید، دستگاه حضور و غیاب پرینتی از تاریخ و ساعت حضور بعدی به شما ارائه می­دهد. اگر حضور بعدی شما مقارن با تعطیلات بود، در اولین روز کاری پس از تعطیلات به اداره کار مراجعه نمایید. همچنین اگر دستگاه به دلیل نقص فنی پرینتی بابت حضور بعدی شما ارائه نداد، به مسئول بیمه بیکاری مراجعه نموده و حضور بعدی خود را سوال کنید.

هشدار
در صورتیکه دلیل غیبت شما در هیچکدام از موارد مذکور نباشد، غیبت غیرموجه تلقی شده و منجر به قطع مقرری می­شود. در صورت غیبت غیر موجه اداره کار فقط یک بار از شما تعهد کتبی می­گیرد که غیبت خود را تکرار نکنید، در صورت ثبت غیبت مجدد مقرری قطع خواهد شد.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *