سوالات مصاحبه شغلی که باید از آنها اجتناب کنید

مصاحبه شغلی

به اشتراک گذاشتن مقاله

مصاحبه شغلی برای همه استرس‌زا است. شما می‌خواهید با استعدادترین نامزد را انتخاب کنید، و فردی که با او مصاحبه می‌کنید امیدوار است که تأثیر خوبی بگذارد. با این حال، در اشتیاق خود برای یافتن عضو جدید تیم، ممکن است سؤالات مصاحبه خود را به درستی ارزیابی نکنید، به خصوص اگر به سرعت رابطه آسانی با مصاحبه شونده ایجاد کرده باشید. در این مقاله سؤالات مصاحبه‌ای را که نامناسب یا غیرقابل قبول هستند، را بررسی می‌کنیم.

 

سوالات مصاحبه شغلی که هرگز نباید نپرسید

 

کارفرمایان باید از پرسیدن سؤالاتی که ممکن است منجر به تبعیض شود، اجتناب کنند، حتی اگر فکر می‌کنید آنها سؤالات معمول مصاحبه شغلی هستند. پس بسیار مهم است که بدانید چه چیزی را باید بپرسید و چه چیزی را نباید. سوالات زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:

 

جغرافیا

 

شاید فکر کنید که پرسیدن ملیت در مصاحبه شغلی مشکل ساز نباشد. ممکن است متوجه یک لهجه منحصر به فرد شده باشید یا مشاهده کرده باشید که یک نامزد در کشورهای دیگر کار می‌کند و چیزی شبیه به زیر پرسیده است:

شما اهل کجا هستید؟

از پرسیدن این سوال خودداری کنید چراکه تبعیض‌آمیز است.

 

ازدواج

 

این سوالات ممکن است بی‌ضرر به نظر برسند:

  • اسم دخترت چیست؟
  • آیا ازدواج کرده‌اید؟

در واقع، این سؤالات حتی اگر بی‌منظور در مصاحبه شغلی پرسیده شود، جایز نیست، زیرا کارفرمایان نباید درباره زندگی خصوصی و وضعیت افراد بپرسند.

 

سن

سایر سوالات به ظاهر مجاز شامل موارد زیر است:

 

  • شما چند سال دارید؟
  • چه سالی از دبیرستان فارغ التحصیل شدید؟
  • از کی شروع به کار کردید؟

 

این سؤالات ممکن است به عنوان سوگیری سنی تعبیر شود.

شما ممکن است حداقل شرط سنی برای یک موقعیت داشته باشید و باید از واجد شرایط بودن یک نامزد اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال، اگر فردی را که استخدام می‌کنید باید بالای 18 سال باشد، می‌توانید این را در مصاحبه شغلی بپرسید:

 

  • آیا شما بالای 18 سال سن دارید؟

 

برنامه‌ریزی خانوادگی

 

سوالات درباره خانواده نیز مشکل‌ساز است. از سوالاتی مانند این اجتناب کنید:

 

  • فرزند دارید؟
  • آیا قصد ازدواج دارید؟

 

این سوالات همیشه در مصاحبه شغلی برای حفظ عدم تعادل جنسیتی در نیروی کار مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برخی از کارفرمایان زنان را استخدام نمی‌کنند زیرا تصور می‌کنند در مقطعی مرخصی زایمان می‌گیرند یا برای مراقبت از کودک بیمار به مرخصی نیاز دارند. در هر صورت این رفتار تبعیض‌آمیز است و این سوالات غیراخلاقی است.

شما نباید از یک نامزد بپرسید که آیا در حال برنامه ریزی برای تشکیل خانواده است، آیا باردار است یا در مورد مراقبت از فرزندانشان. فقط سؤالات مربوط به شرح شغل و الزامات قابل قبول است.

 

سلامتی

اطلاعات پزشکی افراد محرمانه است. به عنوان مثال، شما نباید سوالات زیر را بپرسید:

 

  • آیا تا به حال درخواست غرامت کرده‌اید؟
  • آیا شما معلولیت دارید؟
  • وضعیت سلامتی شما چگونه است؟

این غیراخلاقی است که از متقاضی بپرسید که آیا وضعیت سلامتشان خوب است یا در گذشته بیماری یا عمل جراحی داشته‌اند. شما نباید در مورد قد، وزن یا هر گونه جزئیات مربوط به جسم یا ذهن افراد در مصاحبه شغلی سوال بپرسید.

با این حال، برخی از موقعیت ها ممکن است دارای الزامات توانایی‌های فیزیکی باشند، و کارفرما باید مطمئن شود که نامزد می‌تواند وظایف مورد نیاز شغل را انجام دهد. در این موارد، باید الزامات فیزیکی شغل را در مصاحبه شغلی توصیف کنید، حتی اگر در آگهی یا شرح شغل ذکر شده باشد. شما می‌توانید این سؤال را بپرسید:

 

  • آیا می‌توانید وظایف این شغل را به خوبی انجام دهید؟

 

سابقه حقوق و دستمزد

در یک مصاحبه شغلی بهتر است از سوالاتی مانند این اجتناب کنید:

 

  • حقوق فعلی شما چقدر است؟

 

در عوض، حقوق و دستمزد هر موقعیت شغلی را از قبل تعیین کنید. در طول مصاحبه شغلی، محدوده حقوق و دستمزد را مشخص کنید و تأیید کنید که آیا با توجه به پارامترها، نامزد همچنان به این موقعیت علاقه مند است. این عمل تضمین می‌کند که چرخه‌های پرداخت کم به کارمندان ادامه پیدا نمی‌کند.

مصاحبه شغلی

سایر سوالات غیراخلاقی

همچنین برای محترمانه و حرفه‌ای بودن جلسه مصاحبه شغلی، از پرسیدن سوالات زیر اجتناب کنید:

 

  • آیا تا به حال دستگیر شده‌اید؟ این اطلاعات تنها در صورتی مرتبط است که نامزدی مجرم شناخته شده باشد و دستگیری و محکومیت بر نقش وی تأثیر بگذارد. پرسیدن سوالاتی از این دست در مصاحبه شغلی ممکن است مقدماتی برای تبعیض باشند. علاوه بر این، دستگیر شدن لزوماً به این معنا نیست که فرد در هر کاری مجرم خواهد بود.

 

  • آیا می توانید آخر هفته‌ها یا شب‌ها کار کنید؟ این سوال هم در مصاحبه شغلی مجاز نیست.

 

  • آیا شما صاحب خانه هستید؟ شما نباید بپرسید که آیا یک نامزد خانه دارد یا خیر، با چه کسی زندگی می‌کند، این سوالات مناسب جلسه مصاحبه شغلی نیستند.

 

نکات کلی مصاحبه شغلی

استخدام برای تناسب فرهنگی ایده‌آل است. شما می‌خواهید که عضو جدید تیم شما مهارت‌ها و دانش مناسب را داشته باشد و شخصیتی داشته باشد که با سایر کارمندان هماهنگ باشد. در عین حال، شما می‌خواهید در طول فرآیند مصاحبه شغلی از پرسیدن سوالات نامناسب اجتناب کنید. هنگام انجام مصاحبه  شغلی، دستورالعمل زیر را برای محافظت از شرکت و متقاضیان خود در نظر بگیرید:

 

روی موقعیت تمرکز کنید

روی سؤالات مصاحبه شغلی که با شرایط شغلی مرتبط هستند تمرکز کنید و تعیین کنید که آیا نامزد معیارهای خاص آن موقعیت را دارد یا خیر.

 

با روند مصاحبه هماهنگ باشید

یک لیست از سوالات را قبل از اولین مصاحبه شغلی ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. از همه نامزدها سؤالات یکسانی بپرسید.

 

از قوانین آگاه باشد

درباره قوانین کار و استخدام تحقیق کنید و درک کاملی از آنچه که در مصاحبه شغلی مهم است به دست آورید.

 

به حریم خصوصی متقاضیان احترام بگذارید

به حریم خصوصی کاندیداهای خود احترام بگذارید. هرگز مصاحبه شونده را مجبور نکنید تا در مصاحبه شغلی به سوالی که باعث ناراحتی او می‌شود پاسخ دهد.

 

به لحن خود توجه کنید

 

 

مصاحبه شغلی

 

هرگز در استخدام سوالاتی نپرسید که می‌تواند تبعیض آمیز یا بی‌احترامی نسبت به فرهنگ، مذهب، جنسیت یا پیشینه شخصی تلقی شود.

 

آماده سازی سوالات مصاحبه

 

وقتی برای مصاحبه شغلی با نامزدها آماده می‌شوید، دقت لازم را انجام دهید تا از پرسیدن سؤالات نامناسب اجتناب کنید. از سوالات شخصی خودداری کنید و مکالمه را برای هر دو طرف محترمانه نگه دارید.

 

مقالات مرتبط: راهنمای استخدام کارمندان در سال 2024″

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *