ایده های ناب برای افزایش فروش شب عید

به اشتراک گذاشتن مقاله

مردم مختلف در سراسر جهان، بسته به فرهنگی که دارند دلایل متفاوتی را برای جشن گرفتن و شادی کردن پیدا کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین این دلایل آغاز سال جدید است. مردم ایران هم از عهد باستان، آغاز اعتدالی بهاری را مبداء سال‌شماری خود در نظر گرفته و آن را «عید نوروز» نامیده‌اند. عیدی که برای همه‌ی ما یادآور خاطرات خوش و تداعی‌های شیرین است.

فرارسیدن سال نو، از یک جهت دیگر هم برای گروهی از مردم که صاحبان کسب‌وکارها هستند اهمیت مضاعف دارد و آن، این است که می‌تواند نویدبخش یک فروش خوب و سود قابل توجه باشد که گاه با سود به‌دست آمده در چندماه برابری می‌کند.

البته امروزه و به لطف فضای مجازی، صاحبان کسب‌وکارهای خرد و اینترنتی نیز این فرصت را یافته‌اند که از این فرصت استثنائی برای به دست آوردن یک سود مناسب استفاده کنند.

اما همه‌چیز به همین آسانی هم نیست. افزایش فروش شب عید نیازمند شناخت درست بازار و آشنایی با ترفندهای فروش است. البته نیازی به نگرانی نیست. در این یادداشت قصد داریم همه‌چیز را در این باره به شما بگوییم.

بگذارید کار را با یک سؤال کلیدی شروع کنیم:

چرا فروش شب عید اهمیت دارد؟

هرچند دانستن پاسخ این سؤال ارتباط مستقیمی با افزایش فروش شب عید ندارد، اما به ما کمک می‌کند که استراتژی بازاریابی و فروش خود را درست تعیین کرده و با آگاهی کامل اقدام کنیم.

فروش شب عید به چند دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد:

  • فرهنگ و سنت: اغلب مردم دوست دارند با آمدن سال نو، خودشان هم نو شوند و سال جدید را به بهترین شکل ممکن آغاز کنند. این موضوع سبب گرمی بازار در آخرین روزهای زمستان می‌شود.
  • افزایش نقدینگی: اغلب کارمندان و کارگران، عیدی خود را در ماه اسفند دریافت می‌کنند و این افزایش نقدینگی، سبب افزایش تمایل به خرید در افراد می‌شود.
  • افزایش هیجانات: در ایام منتهی به سال جدید، بسیاری از افراد به صورت هیجانی و احساسی اقدام به خرید می‌کنند و این مسئله، شانس فروش را افزایش می‌دهد.
  • انبارگردانی: پایان سال، زمان مناسبی برای انبارگردانی و خالی کردن آن از اجناس رسوب کرده است. فروش شب عید، فرصت خوبی را برای این کار فراهم می‎کند.

اهمیت فروش شب عید

فروش شب عید برای چه کسب‌وکارهایی مهم است؟

هرچند در قسمت قبل توضیح دادیم که فروش شب عید اهمیت زیادی دارد، اما باید توجه داشت که این گزاره برای همه‌ی کسب‌وکارها صادق نیست. در حقیقت همه‌ی کسب‌وکارها نیازی به فروش آخر سال ندارند.

بگذارید بیشتر در این مورد صحبت کنیم. بین فعالیت‌های تجاری مختلف، کسب‌وکارهایی که تولیدکننده‌ی مواد اولیه‌ی دیگر صنایع و گروه‌ها هستند نیازی به فروش آخر سال ندارند. به‌علاوه، کسب‌وکارهایی که قیمت کالاها در آن ثابت و سراسری است نیز چندان منفعتی از کمپین‌های فروش این‌چنینی نخواهند داشت.

بنابراین اگر صاحب یکی از این مدل کسب‌وکارها هستید، قید جشنواره‌ی فروش شب عید را بزنید و بر کار خود متمرکز بمانید. اما به جز این گروه‌ها، به‌طور کلی تمام کسب‌وکارهایی که توان پشتیانی و مدیریت کردن حجم بالای سفارش‌ها را ندارند نیز بهتر است قید فروش ویژه‌ی آخرسال را بزنند.

برگزاری جشنواره‌ی فروش شب عید، وقتی انبارتان کفاف تأمین همه‌ی سفارش‌ها را نمی‌دهد یا وقتی سایت‌تان مناسب پذیرایی از حجم بالای کاربران نیست هیچ ثمره‌ای جز از دست رفتن اعتماد مشتریان برای‌تان نخواهد داشت.

بازار شب عید

غیر از این‌ها، باید حواستان به خدمات پس از فروش یا پشتیبانی از محصولات و … نیز باشد. در حقیقت باید این‌طور گفت: جشنواره‌ی فروش شب عید نباید هیچ تأثیر منفی واضحی روی کیفیت محصولات یا ارائه‌ی خدمات شما داشته باشد. در این صورت است که می‌توانید برای برگزاری یک جشنواره فروش آخرسال برنامه‌ریزی کنید.

اجناس پر فروش شب عید چه چیزهایی هستند؟

با توضیحی که در قسمت قبل دادیم، وقت آن رسیده تا سراغ اجناس پر فروش شب عید برویم و ببینیم درآمد چه مشاغلی در روزهای منتهی به سال جدید بیشتر از دیگر کسب‌وکارها است؟

فراموش نکنید که در این یادداشت، تمرکز ما بر مشاغلی است که می‌توانند در فضای مجازی (سایت و شبکه‌های اجتماعی) هم فعال باشند و مشتری جذب کنند.

1) کفش و پوشاک

کفش و لباس از جمله مواردی است که اغلب مردم در خرید شب عید سراغ‌شان می‌روند. اگر فروشنده‌ی خوبی باشید، بعید نیست حتی بتوانید سود یک سال را در فروش شب عید به‌دست آورید.

2) لوازم سفره هفت سین

لوازمی که در سفره هفت سین به کار می روند، مانند انواع ظروف، ماهی قرمز، سبزه، شمع و … از اجناس بسیار پر فروش این ایام هستند. بسیاری از افراد به صورت موقت به فروش این اجناس در مغازه خود و یا به صورت دست فروشی می پردازند.

ماهی قرمز در شب عید

3) فروش ابزار کمپینگ

بسیاری از مردم، در ایام نوروز بار سفر را می‌بندند تا روزهای کاری سال جدید را پرانرژی‌تر شروع کنند. بنابراین فروش ابزار کمپینگ مثل چادر، پک ظروف پلاستیکی مسافرتی و … می‌تواند حسابی سودآور باشد.

4) طراحی دکوراسیون

هیچ کاری در سال جدید، بیشتر از تغییر دکوراسیون منزل حال آدم را خوب نمی‌کند. همین موضوع سبب می‌شود بازار طراحان دکوراسیون هم در روزهای پایانی سال سکه باشد.

5) آجیل و شیرینی

عید نوروز بدون آجیل و شیرینی قابل تصور است؟ به هیچ وجه! اما فراموش نکنید هرچه خلاق‌تر باشید و هنرمندانه‌تر بسته‌بندی کنید، فروش بهتری خواهید داشت.

فروش آجیل در شب عید

6) لوازم سرگرمی

با توجه به حضور برخی از مردم در خانه و اوقات فراغتی که در اختیار دارند، فروش لوازم سرگرمی نیز بازار خوبی دارد. مواردی مثل بازی‌های رایانه‌ای، کتاب، گیم بورد و … در این گروه قرار می‌گیرند.

7) آموزش

شروع سال جدید، فرصتی فوق‌العاده برای یادگیری چیزهای جدید و تغییر کردن است. همین احساس است که مردم را به آموزش دیدن و یادگیری مهارت‌های تازه ترغیب می‌کند. پس اگر در زمینه‌ی آموزش فعال هستید این فرصت را جدی بگیرید.

به جز مواردی که گفتیم بازار صدها کسب‌وکار دیگر نیز در روزهای پایانی سال بسیار گرم است. نظافت منزل، باغبانی، خشکشویی، قالیشویی، نظافتچی، فروش گیاهان زینتی، فروش سوغاتی‌ها و صنایع دستی، عطر و لوازم آرایشی و … از جمله‌ی این موارد هستند.

کارآفرینی؛ بیشتر از اینکه یک ریسک باشد، می‌تواند به یکی از بهترین فرصت‌ها برای پیشرفت شغلی و افزایش رفاه شما و خانواده‌تان تبدیل شود. البته از یاد نبرید که کارآفرینی شبیه به یک شمشیر دو لبه است. یعنی شما با ایده‌های خود می‌توانید یکی از دو موقعیت پیشرفت و یا پسرفت را برای خود رقم بزنید.

چند ایده برای کارافرینی در خانه

چطور از فروش شب عید درآمد خوبی کسب کنیم؟

برای این‌که فروش خوبی در روزهای پایانی سال داشته باشید این 5 ایده می‌تواند به شما کمک کند:

1) هدیه‌ها را دست کم نگیرید

در صورتی که حاشیه‌ی سود مطمئنی دارید، با دادن یک هدیه‌ی رایگان به مشتریان می‌توانید اعتماد و وفاداری آن‌ها را به‌دست بیاورید و فروش خود را افزایش دهید.

2) رایگان بفرستید!

اگر برای‌تان مقدور است، در بازه‌ی فروش آخر سال محصول‌تان را به‌صورت رایگان برای مشتریان ارسال کنید. تحقیقات متعددی نشان می‌دهد احتمال خرید افراد، زمانی که ارسال کالا رایگان است به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

البته می‌توانید برای اطمینان از به‌دست آوردن سود مناسب و کافی، برای ارسال رایگان محدودیت قیمتی تعیین کنید.

3) از ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید

اگر بانک اطلاعاتی مناسبی از مشتریان خود در اختیار دارید، می‌توانید با ارسال ایمیل و پیامک‌های تبلیغاتی آن‌ها از جدیدترین کالاها و آخرین تخفیفات خود باخبر کنید.

4) زیرساخت‌ها را بهبود دهید

در سطرهای پیشین گفتیم که وجود یک زیرساخت مطلوب، لازمه‌ی برگزاری کمپین‌های فروش شب عید است. بنابراین، با بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای موبایل، طراحی یک قالب جذاب برای پست‌های اینستاگرام، ارتقای هاست و تلاش برای افزایش سرعت سایت، بستر به‌دست‌آوردن سود بیشتر را فراهم کنید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *