چطور خودمان حالمان را خوب کنیم؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

احتمالا همه آدم‌های اطرافتان و حتی خود شما، دنبال راهکارهایی هستید که در شرایط بد، حالتان را خوب کند. هر کسی ممکن است حال بد را تجربه کند و ملالت، افسردگی و غم درست مثل احساسات مثبتی مثل شادی و شاط، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی هستند. به قول معروف، تا سیاهی نباشد سپیدی هم معنایی نخواهد داشت. اما در شرایط مواجه با وقایع ناخوشایند و غم و اندوه، چططور می‌توانیم حال خود را خوب کنیم؟ می‌توان از شرایط دشوار عبور کرد و به روال عادی زندگی بازگشت؟ چطور می‌توانیم حالمان را خوب کنیم؟ در این مطلب قرار است با شما درباره پاسخ این سوال‌ها صحبت کنیم و به شما بکوییم که در صورت مواجه با اندوه و ملال، از چه راهکارهایی برای بهترشدن حالتان کمک بگیرید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1. حال بد خود را قبول کنید

اولین چیزی که برای خوب شدن حالمان باید انجام دهیم، این است که حال بد خود را بپذیریم. زمانی که موجی به سمت ما می‌آید، ایستادگی در برابر آن موج، نتیجه‌ای جز صرف انرژی ذهنی و روانی بیهوده نخواهد داشت. کنارآمدن با حال بد نیز دقیقا همین‌طور است؛ هرچقدر که بخواهیم حال بد خود را سرکوب و آن را انکار کنیم، نه تنها از این شرایط بهبود پیدا نخواهیم کرد، بلکه اوضاع بدتر هم خواهد شد. باید بپذیریم که اندوه و ملال عضو جدایی‌ناپذیر زندگی است و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که یاد بگیریم در کنار درد و رنج‌مان امور عادی زندگی را پیش ببریم.

حال خوب

2. سعی کنید در لحظه زندگی کنید

از جمله چیزهایی که باعث می‌شود حال بد ما بدتر شود، فکرکردن راجع به گذشته و آینده است. اگر بتوانیم در لحظه زندگی‌کردن را تمرین کنیم، بی‌شک به بهبودی حال خودمان نیز کمک شایانی خواهیم کرد. گذشته، گذشته است و نمی‌توان درباره آن کاری کرد، آینده نیز هنوز نیامده و باز هم درباره آن کاری از دست ما ساخته نیست. تنها چیزی که برایمان باقی می‌ماند، زمان حال است؛ پس باید از هر چیزی که در زمان حال وجود دارد لذت ببریم.

3. از مقایسه‌کردن خود با دیگران دست بردارید

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند موجب بدشدن حال شما و بروز افسردگی شود، مقایسه خود با دیگران است. اینکه مدام وضع زندگی‌مان را با دیگران مقایسه کنیم و مدام نداشته‌های خود را با داشته‌های دیگران بسنجیم، هیچ ثمری جز بدتر شدن حالمان نخواهد داشت. باید بدانیم که زندگی هر فرد، منحصربه‌فرد و یکتا است؛ هر کس مسیر زندگی خود را دارد و این مسیر، کاملا از مسیر زندگی دیگران جداست. تنها زمانی مقایسه‌کردن درست است که امروز خود را با دیروز خودمان مقایسه کنیم. این را هم باید بپذیریم که منابع، توانایی و استعدادهای زندگی هر کس نیز با دیگری فرق دارد؛ پس مقایسه از ریشه اقدامی اشتباه و مخرب خواهد بود.

4. روی خودتان تمرکز کنید

از  مهم‌ترین اقداماتی که برای خوب کردن حالمان می‌توانیم انجام دهیم، این است که روی خودمان تمرکز کنیم. «تمرکز روی خود» می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد. به‌عنوان مثال، می‌توانید یک روز از محل کارتان مرخصی بگیرید و با خوردن غذای دلخواه، خواندن کتاب خوب و دیدن فیلم کارگردان مورد علاقه‌تان، از نظر ذهنی و روانی استراحت کنید. همچنین، ممکن است تمام مدت روی اهداف خود متمرکز باشید و برای عمل‌کردن به برنامه‌ای که در ذهن دارید تمام تلاش خود را به کار بگیرید. در حقیقت، هر کاری که انجامش بتواند موجب خوشحالی شما شود، برابر است با تمرکز بر روی خودمان.

5. تحرک خود را افزایش دهید

زمانی که حالتان بد است، تمایلتان به تحرک نیز به کمترین میزان خود خواهد رسید. زمانی که افسرده و غمگین هستید، طبیعتا مثل خیلی‌های دیگر حوصله انجام هیچ کاری را نخواهید داشت و حتی شاید دلتان نخواهد که از تخت خود بیرون بیاید. اما علی‌رغم تمام این‌ها، توصیه متخصصان بر این است که در صورت مواجه با غم و اندوه، تحرک را فراموش نکنیم و حتی به‌انداز 20 دقیقه پیاده‌روی هم که شده، جنب‌وجوش داشته باشیم. راکد ماندن، هیچ فایده‌ای جز بدتر کردن حالتان نخواهد داشت. جمع و جور کردن اتاق، رقصیدن با یک آهنگ شاد و حتی یک خرید ساده نیز می‌تواند راهکار بسیار خوبی برای افزایش تحرک در شرایط افسردگی و مواجهه با اندوه باشد.

6. درباره حال بد خود بنویسید

یکی از بهترین راهکارها برای اینکه بتوانیم از حال بد رهایی پیدا کنیم، نوشتن درباره آن است. در واقع، زمانی که شما درباره حال بد خود می‌نویسید، در حقیقت سیاهی‌های درون خود را نوک قلم خارج می‌کنید؛ سیاهی نوک خودکار نه از جوهر، بلکه از حال بد درون شماست. این دیدگاه، به بهترین شکل می‌تواند تاثیر نوشتن را برای بهتر کردن حالمان به ما بفهماند.

زمانی که از حال بد خود می‌نویسیم، زمانی که از علت حال بد خود می‌نویسیم و احساسات خود را شرح می‌دهیم، بار گرانی را از روی دوش‌مان برخواهیم داشت و به‌قول‌معروف، سبک خواهیم شد. این سبکی نیز هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت جز بهترشدن حالمان و کمک به گذشتن از دوران سخت زندگی.

7. از چیزهایی که حالتان را بد می‌کند دور باشید

مهم‌ترین اقدامی که در مواجهه با حال بد باید انجام دهید، پیداکردن علت آن است. اگر بتوانید حال بد خودتان را شناسایی کنید، بهتر می‌توانید شرایط را مدیریت کنید. همچنین، باید از چیزهایی که موجب می‌شوند حالتان بدتر شود، دور بمانید. این یک راه‌حل بسیار ساده برای خوب بودن است! اگر با دیدن کسی حالتان بد می‌شود، بهتر است از او دوری کنید، اگر افراد سمی در اطرافتان هستند و حال شما را بد می‌کنند، بهتر است که آن‌ها را زندگی خود حذف کنید. اما در نهایت حواستان باشد که دوری کردن از علت حال بد، به دستمایه‌ای برای انکار و نادیده گرفتن آن تبدیل نشود.

روحیه

هیچ‌کس به‌جز خودتان نمی‌تواند حالتان را خوب کند

در نهایت، یادتان باشد که هیچ‌کس جز خودتان نمی‌تواند حال شما را بهتر کند. درست است که در مسیر خوب شدن حالمان، ممکن است افرادی همراه ما باشند و به ما کمک کنند، اما در آخر، این ما هستیم که باید سکان بهبود احوالمان را به دست بگیریم. حتی اگر برای عبور از حال بدتان از تراپیست هم کمک بگیرید، باز هم او تنها یک ابزار خواهد بود و این شما هستید که باید از ابزار در جهت درست استفاده کنید.

در مطلب حاضر سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چطور می‌توانیم حالمان را خوب کنیم. چه کارمند شرکت خصوصی باشید و چه خانه‌دار، چه دانشجو باشید و چه بازنشسته، در هر صورت، این راهکارها به کارتان خواهند آمد. شما چه راهکارهای دیگری را برای بهترشدن حال پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما نیز در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *